Kirjoittaja Aihe: Juhani Elenius potkaistu pois H-Y:stä!  (Luettu 17393 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22102
Vs: Juhani Elenius potkaistu pois H-Y:stä!
« Vastaus #120 : 11.11.21 - klo:16:08 »
Tuntuu tympeältä huomata olleensa väärässä.

Niinhän se aluksi aina tuntuu. Kun oivaltaa tilaisuuden uuden oppimiseen, tympeys muuttuu raikkaudeksi.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22102
Vs: Juhani Elenius potkaistu pois H-Y:stä!
« Vastaus #121 : 11.11.21 - klo:16:12 »
Kohtaamme kai sanansaattajia useammin kuin huomaammekaan. Pysyköön veljesrakkautenne elävänä. Älkää unohtako osoittaa vieraanvaraisuutta, sillä jotkut ovat yösijan antaessaan tulleet majoittaneeksi enkeleitä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22102
Vs: Juhani Elenius potkaistu pois H-Y:stä!
« Vastaus #122 : 11.11.21 - klo:16:15 »
Sellaisen ajatuksen halusin tänne väliin tuoda, että mielestäni nimim. luterilaisen on yksi ja sama viesti eri ketjuissa ja se viesti on erittäin hyvä ja tervehenkinen.
Näkemykseni on se, että tätä viestiä kannattaa ehdottomasti kuunnella ja miettiä.

On totta, että luterilainen muotoilee kommenttinsa perinteisen evankelioinnin sanoin. Sitä vain mietin, onko hänen tarkoituksensa kuitenkaan 'erittäin hyvä ja tervehenkinen' vai haluaako hän ilkeästi piikitellä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Juhani Elenius potkaistu pois H-Y:stä!
« Vastaus #123 : 11.11.21 - klo:16:28 »
On totta, että luterilainen muotoilee kommenttinsa perinteisen evankelioinnin sanoin. Sitä vain mietin, onko hänen tarkoituksensa kuitenkaan 'erittäin hyvä ja tervehenkinen' vai haluaako hän ilkeästi piikitellä.

Olen kauan aikaa sitten jo tullut ajatelleeksi, että hän on turhautunut, kun sanoma ei ota kaikupohjaa.
Varmaan takana on moninainen motiivien kirjo, joista hän itsekään ei varmaan ole kaikesta selvillä.
Kaikki motiivit eivät varmaan ole edes yleisesti hyväksyttyjä.
Tyyli ja motiivit ovat kuitenkin sivuseikka, nehän ovat enemmän ja vähemmän väärät jokaisella, varsinkin kun tarpeeksi syvälle itseämme katsomme.

Älkäämme kompastuko tyyleihin ja motiiveihin vaan raivatkaamme tiemme niiden läpi itse varsinaiseen sanomaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22102
Vs: Juhani Elenius potkaistu pois H-Y:stä!
« Vastaus #124 : 11.11.21 - klo:21:37 »
Älkäämme kompastuko tyyleihin ja motiiveihin vaan raivatkaamme tiemme niiden läpi itse varsinaiseen sanomaan.

Onko olemassa joku tarkoitusperistä ja ilmaisutavoista riippumaton 'varsinainen sanoma'? Eikö kaikki ole vain sitä, mitä haluamme sanoa ja sitä miten sen osaamme sanoa?

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Juhani Elenius potkaistu pois H-Y:stä!
« Vastaus #125 : 11.11.21 - klo:21:52 »
Onko sallittua lainata vain osa ja siten ikäänkuin irroittaa asia alkuperäisestä yhteydestään?

Ymmärrrän toki, että valvojilla ja moderaattoreilla on rajaton valta. Onhan se nähty. Ohjeet ovat aika rajalliset.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Juhani Elenius potkaistu pois H-Y:stä!
« Vastaus #126 : 11.11.21 - klo:22:29 »
Kyllä on. Varsinkin kun alkuperäinen on nähtävillä samalla sivulla. Monesti se on myskin hyvin kätevää kun haluaa korostaa tai kommentoida vain pientä osaa alkuperäisestä. Foorumilla foorumilainoissa näkyy aina mistä lainattu pätkä on kotoisin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6345
Vs: Juhani Elenius potkaistu pois H-Y:stä!
« Vastaus #127 : 12.11.21 - klo:00:27 »
Härmän vikuri, kirja Jaakko Eleniuksesta, saatiin Maunolta lainaksi. Molemmat me se luettiin ja tykästyttiin.
Minulle oli iskostettu kansanlähetysläisyydessä ja Billy Graham-missiolaisuudessa väärä kuva miehestä.

Millainen kuva?

Vaivasivatko päätään sillä, millainen jonkin toisen liikkeen henkilö on. Voisihan sitä keskittyä vain itseensä. 
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22102
Vs: Juhani Elenius potkaistu pois H-Y:stä!
« Vastaus #128 : 12.11.21 - klo:07:55 »
Vaivasivatko päätään sillä, millainen jonkin toisen liikkeen henkilö on?

Liikkeillä - hengellisilläkin - on ikävä taipumus asettua asiansa puolustamisen ohessa 'toisen liikkeen' vastustamiseen. Yhteyden sijaan syntyy kilpailua.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Juhani Elenius potkaistu pois H-Y:stä!
« Vastaus #129 : 12.11.21 - klo:08:08 »
Muistan kuinka 1987, Billy Graham-Mission aikaan kokouksissa joita pidettiin sen tiimoilta parjattiin Jaakko Eleniusta. Sanoja joita sanottiin en muista.

Vasta nyt jälkeenpäin olen kuullut miten rohkeasti J E oli amerikkalais-saarnaajan toimita-tapaa vastaan. Olihan se ! kuin Jeesus-festari stadioinilla, koen nyt minäkin.

Sen sijaan muistan, kun J E oli ahdolla arkkipiispavaalissa, kuinka voimakkaasti lyötiin hänen uskottavuuttaan.
Itse en osannut olla mitään mieltä valinnasta. Eleniuksesta en ollut mitään kuullut, muuta kuin mitä tuon mainitsemani.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Juhani Elenius potkaistu pois H-Y:stä!
« Vastaus #130 : 12.11.21 - klo:12:15 »
Tuosta eri liikkeiden/järjestöjen yhteydestä mulla nousee aina mieleen joskus 1975 hujakoilla
pidetyt "Yhteys-aktiot" Tampereella. Niitä oli useana vuonna, isoja tapahtumia, pääpuhujana
Dennis Clark, tulkkina Jouko Neulanen.
Tämänkaltaisia tilaisuuksia ei ole tainnut aikoihin olla.
Monet järjestöt tekee omissa puitteissaan hyvää työtä.
Pienissä ympyröissä kun törmäämme vaikka jossain metsäretkellä sattumalta "eriseuralaisiin",
ja jos joku tilanne nostaa esiin että olemmekin saman Jumalan lapsia, niin kohtaaminen
onkin riemullinen, tällaista olen kokenut toisinaan.  :109:


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Juhani Elenius potkaistu pois H-Y:stä!
« Vastaus #131 : 12.11.21 - klo:12:50 »
Totta. Kun kohtaamme vieraan ihmisen ja käy sitten ilmi että hänkin uskoo Jumalaan, syntyy ensimmäinen rakkaus, yhteys yhteiseen Vapahtajaan.

Kunhan tämä saisikin riittää. Mutta ihminen on sellainen, että opinkappaleista ja Raamatuntulkinnasta jos aletaan vääntää, saatta rakkaus muuttua. Jos ei vihaksi, niin oikeassa-olemiseksi ja pahimmassa tapauksessa käännyttämiseksi.

Kuitenkin jokaiselle kyllä armoa riittää, se ei jopu jakamallakaan. :109:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Juhani Elenius potkaistu pois H-Y:stä!
« Vastaus #132 : 12.11.21 - klo:18:35 »
Muistan kuinka 1987, Billy Graham-Mission aikaan kokouksissa joita pidettiin sen tiimoilta parjattiin Jaakko Eleniusta. Sanoja joita sanottiin en muista.

Vasta nyt jälkeenpäin olen kuullut miten rohkeasti J E oli amerikkalais-saarnaajan toimita-tapaa vastaan. Olihan se ! kuin Jeesus-festari stadioinilla, koen nyt minäkin.

Luin kirjan, jossa kerrottiin Kalevi Lehtisestä. Siinä käsiteltiin tuota 1987:n suurtapahtumaa positiivisessa valossa.
Asioilla on useita eri puolia.
On ymmärrettävää, että kaikki eivät pidä kaikesta ja on täysin sallittua olla pitämättä esim. tuosta suuresta yhteiskristillisestä tapahtumasta.
Suuri joukko on myös niitä, jotka pitivät tuosta tapahtumasta silloin vuonna 1987 ja sekin on täysin normaalia: kummin päin vain, niin hyvä tulee.




Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Juhani Elenius potkaistu pois H-Y:stä!
« Vastaus #133 : 12.11.21 - klo:19:11 »
Tuon toki tiedän, kerronkin omista kokemuksistani.
Siinä oli sitä jotakin mitä körttiläisyydessä ei onneksi ole, hurmoksen-tapaista.

Suggestio on kai sen verbin nimi jolla silloin siinä toimittiin.  Vaikka joku minua koko ajan tökki niissä piireissä, roikuin vielä yli 20 vuotta mukana.

Se ei ollut rehellistä mielestäni, että ihminen esittelee uskovaista. Voi kyllä aidosti ollakin se, mutta minulla oli tunne jostakin miten minua ohjailtiin johonkin mihin en halunnut.

Kun oli Lahden Juhlilla töissä ja kuulin puheita, SE oli siinä, aitous.

Niinkuin niissä piireissäkin sanottiin Kristuksen kirkon rakentamiseesa on mukana monia eri alojen rakentajia. Minulla on nyt oma paikkani ja se on minulle täällä annettu, ei pakotettu mihinkään.

Juhani ymmärsi minkä alan työmies minä olen ( itse en sitä silloin vielä tiennyt ) ja antoi myötätukea.




Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22102
Vs: Juhani Elenius potkaistu pois H-Y:stä!
« Vastaus #134 : 12.11.21 - klo:22:11 »
Missioiden järjestäjät kuvasivat tapahtumia evankeliointina, joka tavoitti suuret joukot uskosta osattomia. Kirkon tutkimuslaitos teki asiasta selvityksen, josta ilmeni, että osallistujat olivat pääasiassa eri seurakuntien aktiivijäseniä, jotka muuten olisivat menneet omien yhteisöidensä tilaisuuksiin. Tämä koski myös niitä, jotka saapuivat puhujalavan luo 'antamaan elämänsä Jeesukselle'. 'Suuri yhteiskristillinen tapahtuma' taitaa tosiaan olla osuvampi nimitys.