Kirjoittaja Aihe: Kotikokki VIII  (Luettu 17331 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #90 : 08.08.21 - klo:11:34 »
Pihvi-voileivät on syöty. Maksa on maksaa, ei se eroa juuri vasikanmaksasta tuo hanhi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #91 : 09.08.21 - klo:12:07 »
Häränpihviä eikä kvittenimarmelaadia ole. On nautaa ja omenamarmeladia.

Kvittenimarmeladia! Pihallani kasvaa ruusukvitteni, joka joka vuosi tuottaa kyllä hedelmiä, mutta koskaan en ole niitä kerännyt, vaikka niistä kuulemma saa hyvää marmeladia. Pitäisiköhän nyt ryhdistäytyä ja ottaa sato talteen ja keittää marmeladiksi odottelemaan, josko minäkin joskus saisin hanhenmaksaa? Sen pitäisi kyllä sitten olla sitä eettistä; mistään pakkosyötetystä hanhesta en sitä halua. (Voisikohan noita valkoposkihanhia alkaa vähitellen metsästää? Maksahan se on niilläkin...)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #92 : 09.08.21 - klo:16:10 »
Siksihän minäkään en tohtinut sitä maksaa heti käyttää kun näin sieluni silmissä paksun kuminauhan hannu-hanhen kaulassa.

Haminan serkkuni kertoi myös pihassaan kasvavan ruusukvittenin, ja hän on sitä hillonnutkin. Se on kuulema hankalaa se kivien saaminen ulos.

En tunne kasvia, en kai ole koskaan nähnytkään. Ainakin se on minulle vieras kun googlasin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ruusukvittenit

C-vitamminia siinä on palon, sekä hillo-aine pektiini itsessään.

Tänään syötiin keitettyjä lihapullia. Minulla eivät paistetut sula ja tekevät vaivaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #93 : 14.08.21 - klo:11:48 »
Kasvissosekeitto R-mummin tapaan:

3 isoa jauhoista perunaa
3 isoa porkkanaa
1 kesäkurpitsa
1/2 purjoa
1 suippopaprika
2 kasviskiemikuutiota
2 puristettua valkosipulin kynttä

1,5 ltr vettä, jossa yllämainetut keitetään paloiteltuina n. 30 min.

Soseutetaan sosesekoittimella

lisätään 1 tlk laktoositonta kuohukermaa
n. 1,5 dl emmental-raastetta
1 rkl tomaattipyreetä
musta- ja valkopippuria
suolaa maun mukaan
yrttejä esim. minttua, timjamia,basilikaa, silputtuna
hunajaa

nämä kuumennetaan

pinnalle persiljasilppua

paahtoleipää, juustoa ja meetvurstia   :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #94 : 26.08.21 - klo:11:52 »
Talven tatti-tarve on tyydytetty.  Nivalan Mauno soitti kolme varttia sitten ja kysyi syömmekö tatteja. Tokihan syömme jos saamme, itse emme enää metsään pääse.

Mauno ajoi 10 min myöhemmin pihaan hyvän saaliinsa kanssa, josme meille anoi 10 ltr ämpärin täyteen.

Kiitos Mauno, hyvä ent. naapuri, ja ainainen ystävä !

p.s. Varmaan Idaltakin saamme, jos hän Padasjoelta meidän entiset paikat löytää.


                                       
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #95 : 27.08.21 - klo:13:16 »
Tuossa yllä on kuva aivan kuin äsken paistamastani tatti-piirakasta. Pitsaa se kai esittää, mutta minä en käyttänyt vehnäjauhoja enkä hiivaa.
Tein murotaikinan :

2,4 dl tattarijauhoja
1 dl maissijauhoja
200 gr voita
1,5 tl suolaa
1,5 tl leivinjauhetta
1 muna.
1,5 dl vettä

Voi ja jauhot, joihin olin lisännyt leivinjauheen ja suolan, vatkasin ja sitten lisäsin munan ja vettä.

Levitin pehmeähkön taikinan voideltuun ja jauhotettuun vuokaan. En käytä vehnäjauhoja, mutta ne käyvät, jos vatsalle sopivat.
Paitoin 10 min 225 asteessa.

Sekoitin 1/2 tlk kermaviiliä
1,5 dl emmental-raastetta ja
 eilen paistamani tatti-purjo-seoksen joka oli maustettu mustapippurilla ja ripauksella suolaa, ja paljon persiljaa.

Levitin täytteen pohjalle ja paistoin lisää 10 min.

Söimme äsken maistiaiset ja kyllä se hyvältä maistuu. :023:

Vältän food-mapin neuvosta kotimaisia viljoja (paitsi kauraa ) ym. mitä siihen kuuluu. Sienet ja sipulikin kuuluvat, mutta tämä oli p a k k o  saada nyt kun tatteja on !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #96 : 10.09.21 - klo:18:12 »
Olen mökkivieraana, keräsin tatteja ja haperoita mitä tästä 50 metrin säteeltä löytyi, ja tänään tein pyttipannun, jossa oli sieniä, ihan vähän sipulia, raakoja perunoita ja yksi grillimakkara pikku kuutioina, ja muna per syöjä. Mausteena mitä täältä löytyi eli valkopippuria, suolaa, paprikajauhetta ja currya. Oivariinissa paistoin. Hyvin kelpasi, mutta nälällä saattoi olla osuutensa asiassa. Harmi kun ei ollut etikkapunajuuria, sitä tuo olisi kaivannut.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #97 : 15.09.21 - klo:18:52 »
Olen katsonut muutaman jakson kokki-ohjelmaa Master Chef Australia. Finaalissa oli tehtävänä jälkiruoka joka katettiin kullalla !

Tämä oli minulle uutta, ja siksi googlasin. Tiesin kyllä aiemmin kulta-pistoksia käytetyn reuman hoidossa.

https://suomenkultareservi.fi/onko-kulta-syotavaa/

Oletteko maistaneet, onko hyvää ?    :017:

Kyllä on niiiiin väärin, että joillakin ei ole mitä syödä, ja eräät syövät kultaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #98 : 15.09.21 - klo:20:10 »
Lehtikulta on äärimmäisen ohutta, paksuudeltaan noin 0,0001 mm. Määrä, jonka kullalla koristellun aterian yhteydessä tulee syöneeksi on siis häviävän pieni.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #99 : 16.09.21 - klo:15:35 »
Tänään ruokana oli Jeesuksen mielen mukaista terveellistä ja ilmastoystävällistä vegaanista makaronilaatikkoa.  :109:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #100 : 17.09.21 - klo:10:57 »
Täytin suippopaprikan puolikkaan jauheliha-riisi-maustesekoituksella. Sen olin kypsentänyt, ja hauduttanut sitten smetanassa ja vedessä. Mausteeksi laitoin kaprista, imakuivattua romaattia, kuivasipulia, valkosipulia, kasvisliemikuution ja muutamia oman parvekkeen kuivattua yrttilajeja. Hiukan vain suolaa ja hunajaa.
Ripottelin juustoraastetta pintaan. Uuniin ylälämpöön 15 min.

Täyte on voimakkaan makuista joten tarjoan vain vihreää salaattia ja kuorittua kurkkua sen seuraksi. Smetana-rasia on myös pöydässä.

Juomana kaurajuoma.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #101 : 17.09.21 - klo:11:36 »
Vastuunsa Jumalan luomakunnasta tunteva heränneen tumman ystäväkansan kotikokki jättää lihan pois lautaselta, koska lihantuotanto aiheuttaa valtaosan ruuantuotannon kasvihuonekaasuista.  :eusa_pray:

"Tutkimuksen mukaan lihantuotannon kasvihuonekaasupäästöt ovat lähes kaksinkertaiset kasvipohjaiseen ruoantuotantoon verrattuna."

Lähde

Ilmastonmuutos | Tutkimus: Lihantuotanto muodostaa lähes 60 prosenttia kaikista ruoantuotannon kasvihuonekaasuista
https://twnews.co.uk/fi-news/ilmastonmuutos-tutkimus-lihantuotanto-muodostaa-lahes-60-prosenttia-kaikista-ruoantuotannon-kasvihuonekaasuista

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #102 : 17.09.21 - klo:14:20 »

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #103 : 17.09.21 - klo:17:31 »
Tänään ruokana oli raamatullista vegaanista Jaakobin hernekeittoa (1.Moos.25:29-34).  :eusa_pray:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #104 : 17.09.21 - klo:22:06 »
Tänään ruokana oli raamatullista vegaanista Jaakobin hernekeittoa (1.Moos.25:29-34).  :eusa_pray:

Raamatullinen hernekeitto valmistetaan linsseistä (Ervum lens). Sen tiedon luin Aapeli Saarisalon Raamatun sanakirjasta.