Kirjoittaja Aihe: Rukoustoiminta  (Luettu 35568 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rukoustoiminta
« Vastaus #15 : 04.06.10 - klo:04:50 »
Vanhoista hyvistä ystävistä mielellään pitää kiinni.   :)

Tuo mainittu klinikan rukoukseen tuoma "lisähyöty" minua askarruttaa. Ajatellaanko siellä, että rukous on pontevampi klinikalla vai onko sen ulkopuolella olevan tulkinta asiasta. En tiedä. Tämä on minulle semmoista harmaan alueen asiaa, josta mielelläni pysyn erossa.

Niin, eli ystävien vieraantumnen on aika suuri murheen aihe. Mutta jollakin tapaa minulla on tutina että jompi kumpi mahdollisesti pettyy, ja tarvitsee silloin sinua ja rauhallisempaa menoa lohdukseen. Enhän minä voi tietää käykö niin, mutta jos.  

Jos "lisähyöty" toisaalta askarruttaa ja on toisaalta seikka josta haluaa pysyä kaukana niin se yhtälö  toteutuu vaikeasti, minä luulen. Siinähän joutuu koko ajan torjumaan mielestään jompaa kumpaa vaihtoehtoa: Vetää puoleensa/Parasta pysyä loitolla.  Silloin kai täytyy ajatuksissaan mennä kohti ja ajatella loppuun.  

Kai sitä sitten on ajateltava, olisiko ja mihin tarkoitukseen jokin lisähyöty mahdollinen.  Millä perusteella  olisi ?   Missä kaksi tai kolme on koolla - siihenkö vedotaan? Vai onko sielllä koolla joitakin erityisillä armolahjoilla varustettuja henkilöitä? En muista manitun rukousta niiden joukossa, kylläkään. Mitä ne kaverit kertoo ja miten ne perustelee sen autuutta? Tulin kyllä jo uteliaaksi. Ja tuollainen nimi viittaa kyllä parantamiseen, sitähän klinikoilla yritetään tehdä - siis mikä paranee ja mistä vaivasta?

Vai kuinka se on perusteltu? Mitä klinikka lupaa? Ovatko ne kaverit muuttuneet - tai tämä on huono kysymys, sillä alkuhurmiossa mennään kyllä vuosikin... Mutta miksi juuri klinikka - mitä ne fiksaa siellä?  :026:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Aallotar

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
Vs: Rukoustoiminta
« Vastaus #16 : 04.06.10 - klo:12:37 »
Olet valinnut hyvän tahon jakaa ajatuksiasi, Kummajainen :)
Minäkin olen vasta hetken täällä ollut ja saanut tervetulleen foorumin!

Esimerkkejä on useita, mutta tuli mieleeni verkostomyynti, jonka vuoksi meinasin erään ystäväni kerran menettää: minä aloin olla ystävän sijaan "kohde", josta hyödytään taloudellisesti. Kaikki yhteydenotot koskivat enää pelkästään niiden tavaroiden myyntiä ja esittelytilaisuuksia. Petyin kun tajusin homman. Sanoin ystävälleni suoraan, että en lähde tuohon mukaan, mutta ystäviä voidaan silti olla. Onneksi suurimman innon laannuttua ystäväni osoitti haluavansa olla tekemisissä kanssani ilman markkinointia.

Ajattelen niin, että ystävyyttä täydentää erilaisuus. Jokainen kokeilkoon uusia juttuja, kunhan ei painosta/pakota ystäväänsä samaan. Kuten jo muutkin ovat todenneet, mikä tuntuu itsestä pahalta ja väärällä tavalla vieraalta, ei voi olla hyvä juttu.

ps. Mä oon nyt vasta oppinu, että rukoilla voi myös mielessään. Ajattelin ennen, että vähintään kädet pitää laittaa ristiin :)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rukoustoiminta
« Vastaus #17 : 04.06.10 - klo:12:58 »
Kaikeahan sattuu. Eräs ystäväni sai ateismiherätyksen, ja sen jälkeen hän ilmoitti ettei enää olla kavereita. Olen rikkaan, ihmisiä riistävän ja valheita levittävän instituution kannattaja. Itkin parit itkut ---  mutta eihän tuollaiselle mitään mahda. Ajattelin että saattaahan käydä niin jotta tuollainen äkkikäännös jonakin päivänä, ehkä parin vuoden kuluttua, jotenkin sitten kääntyy toiseen suuntaan. En viitsinyt siinä ruveta riitelemään ja tuo tulikin hieman yllättäen. Kysyin sähköpostitse olinko jollakin tapaa loukannut tai jotakin - ei, kyse oli vain tästä ja tässä on tarpeeksi syytä..

Eli sattuuhan sitä. Odotellaan nyt. Ihmisillä on elämässään jos jonkinlaista kiemuraa, jista ei itse edes tiedä elleivät kerro, ja varsin usein nämä nopeat heilahdukset sinne ja tänne kai edstavat jonkinlaista tasapainon hakemista muuten keikkuvalla pohjalla. Saatan saada josks tetää mitä (muuta) oli tapahtunut tai oliko. Tai sitten en. Ei kai tässä muuta voi kuin odotella.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Rukoustoiminta
« Vastaus #18 : 04.06.10 - klo:15:25 »
Kaikeahan sattuu. Eräs ystäväni sai ateismiherätyksen, ja sen jälkeen hän ilmoitti ettei enää olla kavereita.

Aika lapsellista ja kypsymätöntä käytöstä. :102:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Rukoustoiminta
« Vastaus #19 : 04.06.10 - klo:15:51 »

ps. Mä oon nyt vasta oppinu, että rukoilla voi myös mielessään. Ajattelin ennen, että vähintään kädet pitää laittaa ristiin :)


Aikanaan yritin kovastikin rukoilla. Huomasin että vaikka miten keskittyi niin jo seuraavan lauseen jälkeen ajatukset oli mummon polkupyörässä. Ollakseni rehellinen itseäni kohtaan, olen pyrkinyt lopettamaan tyhjän hokemisen ja rukoilen vain silloin kun on jotain asiaa ja oikeaa välitöntä halua ja silloinkin mieluusti hyvin lyhyesti koristelematta rukouksen alku-, ja loppupäätä minkäänlaisilla hengellisillä kukkasilla tai muillakaan krumeluureilla. Jos väliä menee vuosi niin eipä sittenkään vielä hätää ole, Jumalanhan sanotaan näkevän ja kuulevan sekä ymmärtävän jokaisen huokauksen ja laskevan hiuksetkin päästämme.  Jos minun lapsi minua kiittää joka päivä monta kertaa että voi kun sinä olet hyvä isä niin minä sille sanon pian, että olehan jo hiljaa! Näin se on hengellisyydessäkin että ei pidä yrittää heittäytyä epäaidoksi ja yrittää olla "uskovainen" tai jonkin sortin "rukoilevainen" tai "lukijainen" tai "körttiläinen" (=pitää körttitanttua ja jakausta).

Mistä se oikein johtuu että kaikki edellä mainitut määritteet viittaavat ihmisen tekemiseen?  Mietitäänpä sitä!

Parempi olla parhaimmillaankin vain ihan tavallinen ihminen. Ei -läinen eikä -löinen.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Rukoustoiminta
« Vastaus #20 : 04.06.10 - klo:16:01 »
Kerran pikkupoikana sängyssä tuli rukoiltua ja samalla pääsi aivan yllättävän vahingossa pieru.
Tuli kovin paha omatunto siitä, että tuli piereskeltyä samalla, kun rukoili.
Asia vaivasi minua kovin - ahdisti.
Oli pakko kertoa äidille asia, jotta saisin huojennettua kovin vaivattua mieltäni.
Äiti vapautti minut tuosta huolesta.

Nykyään ei enää omatunto syytä, vaikka päästelisi urut täysillä ilmoja ulos vatsasta samalla, kun yritän yksikseni rukoilla.

Poissa Kummajainen

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 139
Vs: Rukoustoiminta
« Vastaus #21 : 04.06.10 - klo:16:14 »
Oi tämä keskusteluketju on ollut ihana palautus ytimen äärelle!!!  :icon_biggrin:

Minua mietityttää se rukousklinikan rukoukseen tuoma lisäarvo siis siitä näkökulmasta, että ajattelevatko klinikkalaiset itse tuovansa rukoukseen jotain lisäpontta sillä, että ovat käyneet kurssit ja "pätevöityneet" ja ovat koolla klinikalla. Tätä en voisi itse hyväksyä. Nyt ajatuksen jo jalostuneena, alan kallistua sille kannalle, että ei se lisäarvo taida pisteiden keruuta itselle olla. Ajatus ehkä on se, että on asiaan sitoutuneita ihmisiä koolla rukoilemassa jonkun puolesta.

Mutta edelleen jää se kysymys, että mikä odotus klinikalle menijällä on. Ja jos odotukset ei täyty?

Ystävien erilaisuudesta: minun ystäväpiirini on pieni, mutta sekalainen sakki. Toki on kaveria ja tuttua ja muuta kulkijaa, mutta tosiystäviä on vain kourallinen. Olen kasvanut heidän kanssaan ja usko on ollut aina läsnä tavalla tai toisella. On oikeastaan jännää, haikeaa, surullista ja iloista seurata polkujamme. Kun tulemme kaikki suunnilleen samasta suunnasta, on polkujen kiemurat aika jännittäviä. Ehkä pelkään sitä, että opilliset kysymykset tulevat vielä joskus meidän väliimme. Olen aika hyvä suodattamaan erilaisia asioita, mutta jossain kohtaa tiedän tulevan tilanteen, jossa on pakko tehdä selkeä linjaus sen suhteen, mitä itse uskoo. Toisaalta, kysymyksessä on ne harvat ihmiset, jotka tietävät ja tuntevat kotini, lapsuuteni asuinympäristön ja kaiken sen, mikä minua on minuksi muokannut. On ihana puhua sellaisten ihmisten kanssa, joille ei tarvitse aina kaikkea selittää alusta. Ehkä se kantaa meidät vaikeiden oppikysymysten yli.

Enkä toki halua, että ystäväni lähtevät mihinkään ihan humpuukihommiin mukaan. Tosin, tiedän monen ajattelevan minun virsien lauluistani samalla tapaa, humpuukihommaa...

No juu, viidenkymmenen vuoden päästä olen viisaampi tämänkin asian suhteen!  :icon_lol:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Rukoustoiminta
« Vastaus #22 : 04.06.10 - klo:16:20 »

Aikanaan yritin kovastikin rukoilla. Huomasin että vaikka miten keskittyi niin jo seuraavan lauseen jälkeen ajatukset oli mummon polkupyörässä. Ollakseni rehellinen itseäni kohtaan, olen pyrkinyt lopettamaan tyhjän hokemisen ja rukoilen vain silloin kun on jotain asiaa ja oikeaa välitöntä halua ja silloinkin mieluusti hyvin lyhyesti koristelematta rukouksen alku-, ja loppupäätä minkäänlaisilla hengellisillä kukkasilla tai muillakaan krumeluureilla. Jos väliä menee vuosi niin eipä sittenkään vielä hätää ole, Jumalanhan sanotaan näkevän ja kuulevan sekä ymmärtävän jokaisen huokauksen ja laskevan hiuksetkin päästämme.  Jos minun lapsi minua kiittää joka päivä monta kertaa että voi kun sinä olet hyvä isä niin minä sille sanon pian, että olehan jo hiljaa! Näin se on hengellisyydessäkin että ei pidä yrittää heittäytyä epäaidoksi ja yrittää olla "uskovainen" tai jonkin sortin "rukoilevainen" tai "lukijainen" tai "körttiläinen" (=pitää körttitanttua ja jakausta).

Mistä se oikein johtuu että kaikki edellä mainitut määritteet viittaavat ihmisen tekemiseen?  Mietitäänpä sitä!

Parempi olla parhaimmillaankin vain ihan tavallinen ihminen. Ei -läinen eikä -löinen.

Minusta tuossa Jampen jutussa oli paljon asiaa. Jumala on nimenomaan arjessamme ja saamme kääntyä hänen puoleensa ihan milloin vain. Voimme elää ihan normaalia ihmisen elämää eikä tarvitse leikkiä olevansa uskovainen ja luulla olevansa muita parempi. Ainoa kohta missä luonnollisesti sallimme poikkeuksen on olla körttiläinen, kun se täyttää edellä mainitut ehdot.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Rukoustoiminta
« Vastaus #23 : 04.06.10 - klo:16:27 »
Ajatus ehkä on se, että on asiaan sitoutuneita ihmisiä koolla rukoilemassa jonkun puolesta.




Niin se varmaan jotensakin on.  Mutta jos mennään vielä vähän edemmäksi ja kysytään niinpäin, että mitä lisäarvoa tuo korkealle arvostettu "sitoutuminen" tuo rukoukseen ja kuulluksi tulemiseen?

Eikö kuitenkin ole niinkuin raamatussa todetaan että ihmisen uskollisuus on kuin aamukaste joka häviää pian auringon lämmittäessä?

Kuvittelisin että ainoa vaikuttava syy miksi tulisimme rukouksessamme kuulluiksi, on armo!  Kyllä Jumala varmasti kuulee ja toteuttaa pyyntömme jos se on Hänelle otollinen ilman että leikimme "sitoutumista" rukouksessamme.  Minusta se on pelkkää teatteria koko homma! Meidän on turha esittää mitään "sitoutumisia" Jumalalle. Kuvittelisin että voimme rukoilla ihan sellaisenaan, ilman minkäänlaisia suorituspaineita, sitoutumis-asteen pohtimisia tai muitakaan hengellisiä sirkustemppuja joilla emme huijaa muita kuin itseämme ja toisiamme.  Hajamielinen huokauskin on parempi kuin tiukasti kurssien mukaan säännelty hoilaaminen, -ainakin se on aidompi ja teeskentelemättömämpi.  En myöskään jaksa uskoa siihen että jos rukoilijoita on enemmän, niin se tulee pätevämmäksi tai että jonkun toisen rukouli on parempi kuin toisen.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Kummajainen

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 139
Vs: Rukoustoiminta
« Vastaus #24 : 04.06.10 - klo:16:33 »
Jampe, jep!  :023:


Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rukoustoiminta
« Vastaus #25 : 04.06.10 - klo:23:53 »
Niin se varmaan jotensakin on.  Mutta jos mennään vielä vähän edemmäksi ja kysytään niinpäin, että mitä lisäarvoa tuo korkealle arvostettu "sitoutuminen" tuo rukoukseen ja kuulluksi tulemiseen?

Eikö kuitenkin ole niinkuin raamatussa todetaan että ihmisen uskollisuus on kuin aamukaste joka häviää pian auringon lämmittäessä?

Alkaa olla tutinat että itseltäni on unohtunut koko tuo rukoksen taito tai viimeistään taidokkuus. Ja kun joskus vielä sekoitetaan nämä jutut: Jos ei saanut pyytämäänsä niin Jumala ei kuullut rukousta. Miten niin?

Omasta rukoilemisesta on tullut jopa olisko sitten liiankin arkipäiväistä. On asioita joita ei viitsi koko ajan kaataa ystävien niskaan. Olen jossakin vaiheessa alkanut mielessäni puhua Jumalalle nistä ilman mitään krumelureja edes ja siitä en viitsi tehdä edes ongelmaa kun sillä tavoin päsee joidenkin pikkujärkytysten yli ja ohi.  Elämäni päivänä en ole ajatellut että se olisi jokin ihme meriitti - ehei. On asioita joita ei jaksa muuten. Ja kun tämä riittää: Hän kuulee ja kuuntelee. 

Onhan minulla tuo "Kristus haudassa"- ikoni, ja yritin ottaa tavaksi käydä sen edessä iltaisin -uskoisin kyllä että  tila ja paikka ja säännöllisyys on ihan hyvä - kunnes huomasin esitelmöiväni erityisesti siinä asioista joiden järjestämisestä Herran nyt kannattaisi vähän kysyä minulta eikä sässiä omin päin - tapahtukoon sinun tahtosi perään, kunnes alkoi naurattaa aika hervottomasti .

Bonhoefferilta opin käyttämään Psalmien kirjaa rukouskirjana ja siinä oli järkeä.Hyvät valmiit rukokset. Ja isämeitää on mietitty täälläkin. Siinä on jotain kestojumalallista.

Esirukos on juttu josta en saa otetta, en vain. Tietty joskus on hirveä huoli jostakusta ja kyllä se silloin sujuu, mutta muuten on vähän keinotekoista usein - etenkin kun äh, listalla on väkeä joilla on kaikki ihan ok.  Joskus on neuvottu rukoilemaan selaisen puolesta jolle on vaikea antaa anteeksi ja sekin sujuu..on ihan motivoitua... vaikka rehellisyyden nimissä kyllä olisi lisättävä perään että siunaa nyt mtta älä ainakaan mitään sen toiveita täytä.


No niin. Taas tuli turhaa jaaritusta. Kun pitäisi pakata ja tämä on mkavampaa. Anteeksi todella - tämä oli ainakin tyhjänpuhumista. Tai olisin voint miettiä... olkoon. Öitä.
 Mutta yhä mietin mistä tuo klinikka on revitty rukouksen yhteyteen?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Aallotar

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
Vs: Rukoustoiminta
« Vastaus #26 : 07.06.10 - klo:11:48 »
Körttiläisyydessä on vähäisen kokemukseni mukaan just tätä tavallista arjen kristillisyyttä, joka tässä kiehtookin! Jotenkin noi ulkoiset tekijät hämäävät tavallista elämän pohdiskelijaa. Mä ajattelin kauan, etten oo "oikea" kristitty, koska en käy aktiivisesti jumalanpalveluksissa enkä kanna ristiä kaulassani enkä sano puheessani tiettyjä fraaseja jne. Ja nyt koen suurta helpotusta kun voin olla vapaasti ja omana itsenäni vuoropuhelussa Jumalan kanssa, ilman mitään välikäsiä. Ei siis ole suorituspaineita mihinkään suuntaan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10398
Vs: Rukoustoiminta
« Vastaus #27 : 07.06.10 - klo:11:58 »
Herännäisyys on tullut kaukaa ja säilynyt elinvoimaisena. Se on ankkuroitunut lujasti suomalaiseen hengenmaisemaan. Herännäisyyden ydin on kova. Siksi se on kestänyt. Aikojen vaihteluissa ihmiset ovat voineet turvautua herännäisyyden julistamaan alhaalla liikkuvan Armon totuuteen.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Rukoustoiminta
« Vastaus #28 : 07.06.10 - klo:18:44 »
Herännäisyys on tullut kaukaa

No jos savo on kaukana niin sitten kai...
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Rukoustoiminta
« Vastaus #29 : 08.06.10 - klo:09:29 »
Muistaakseni esirukouksesta on sanottu, että siinä olisi jotenkin "voimaa". Te paremmat Raamatun tuntijat voisitte löytää siitä hyviä raamatunkohtia.

Asiasta kolmanteen, minulla alkaa tulla jo korvista tuo Bonhoeffer, vaikka hän ihan taatusti on ollut tosi hyvä tyyppi.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.