Kirjoittaja Aihe: Rukoustoiminta  (Luettu 35569 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kummajainen

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 139
Rukoustoiminta
« : 02.06.10 - klo:16:41 »
Hei kaikille,  :039:

olen uusi täällä ja tulin foorumille ihan kysymyksen kanssa. Sisälläni asuu pieni, mutta vahva körtti, joka on tahtomattaan joutunut karismaattisten liikkeiden ristituleen. Pitkä tarina, hyvin pitkä tarina!

Oikeastaan kaipaisin apuanne (tai ehkä ennemmin peiliä, jolla tätä asiaa laittaa järjestykseen) erääseen ystävyyssuhteen kynnyskysymykseksi nousseeseen asiaan. Hyvä, pitkän matkan rinnallani kulkenut ystävä, on löytänyt hengellisen kotinsa erään karismaattisen seurakunnan kainalosta. Ei siinä mitään, hyvä niin. Ja koska toinen hyvä ystäväni on ikänsä ollut toisen karismaattisen liikkeen edustaja, on ristituli valmis.

Ongelmaksi alkavat muodostua ns. näkemyserot. Suurimpana nyt viime aikoina rukousklinikkatoiminta, johon molemmat näistä ystävistäni yrittää saada minua mukaan. He ovat käyneet erilaisia koulutuksia, jotka liittyvät toimintaan ja haluaisi, että minäkin menisin mukaan. En kyseenalaista rukouksen voimaa. Miksi itsekään rukoilisin, jos en uskoisi siihen, että Isä taivaassa sanani ja ajatukseni kuulee? Ajatus klinikasta kuitenkin tuntuu minulle liian kliiniseltä.

Tunteeko täällä palstalla olijoista kukaan rukousklinikkatoimintaa? Kaipaisin nyt sellaista "körttinäkökulmaa" asiaan. Kiva, jos jaksatte kommentoida!

Tämä nyt hyvin tiiviisti ja varsin aukollisesti. Tarina on hyvin pitkä ja monisäikeinen, joten tiivistystä oli tehtävä.  :023:

Kummajainen -kahden maan kansalainen

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rukoustoiminta
« Vastaus #1 : 02.06.10 - klo:17:07 »
Voi hurja. Saat varmasti vastauksia paremmin körteiltä tai kuinka sanoisin - olen näitä edellisellä pysäkillä junaan nousseita tms. koska juuret olisivat liikkeessä jonka näkemyksiä en voi jakaa. He siis paremmin k. toivottavat varmaan tervetulleeksi, kun minä en löydä sitä kylttiä hymiöistä.

Mutta kyllä teki mielenikin kuulla lisää. Meneekö teiltä välit katkolle, jos sanot tyynesti että kiitos mutta ei kiitos, puhttaisko välillä muusta?  Tai alkaako keittää vähitellen itselläsi, jos joudut kuulemaan hurmioitunutta julistusta siitä kuinka heillä nyt ja siellä vain? Tai tleeko tuosta yksinkertaisesti surullinen ja yksinäinen olo - niinkuin tulee, jos kaverit eivät enää jaa sinun kanssasi mitään tai sinä vain et voi jakaa heidän kanssaan heidän juttujaan?

Näille annetaan noita terveydenhuollosta lainattuja nimiä osittain kyllä - anteeksi vain - markkinahenkisesti, en väitä että pahaa tarkoittaen, mtta klinikkahan on paikka jossa hoidetaan vauriot kuntoon ja ulos kävelee terve ihminen, tyyliä tämä. Kyllä minun mieleeni tulee että kyse on tästä taas. Tule meille niin et ikinä kadu. Luota meihin, me hoidamme hengellisen elämäsi kuntoon.

Mutta kun ihminen ei näitä säädä, ei kerta kaikkiaan. Kaikki tulee yläkerrasta, kaikki! Muu on manipulaatiota, joka kyllä saa tunne-elämän liikenteeseen, mutta mitä tekemistä sillä on uskon kanssa jos se veturina toimii?  Itselleni markkinoitiin kuukausi stiten väkevin sanoin jotakin superretriittiä jota varten olisi pitänyt matkustaa Norjaan (ja osata kieltä oletan) - lue ketju ihmeellisiä seikkailuja jos kiinnostaa.  Kysyin itsekin täältä kun täällä on viisaita ihmisiä, kuulet heiltä lisää varmasti, mutta lopputulos oli että jäin kotiin kunnostamaan terassiani ja siivoamaan kaappejani ja uskomaan että Jumala tasan sen antaa mitä tarvitsen vaikka en etsi sitä sen kummemmin ihmisjoukoista, tunnepitoisista tilaisuuksista kuin mekaanisesta mielen manipuloinnistakaan. Lueskelen Raamattua, veisailen eli harjoittelen noita Siionin virsiä, ja jankutan Jumalalle asioista jotka minä siis joka tapauksessa ymmärrän Häntä paremmin...ja rähjään täällä... Hyvä tulee. Hiljaa, siis.

Kiva kun tulit!!! :026:

« Viimeksi muokattu: 02.06.10 - klo:17:12 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Rukoustoiminta
« Vastaus #2 : 02.06.10 - klo:19:42 »
Hei kaikille,  :039:

olen uusi täällä ja tulin foorumille ihan kysymyksen kanssa. Sisälläni asuu pieni, mutta vahva körtti, joka on tahtomattaan joutunut karismaattisten liikkeiden ristituleen. Pitkä tarina, hyvin pitkä tarina!

Oikeastaan kaipaisin apuanne (tai ehkä ennemmin peiliä, jolla tätä asiaa laittaa järjestykseen) erääseen ystävyyssuhteen kynnyskysymykseksi nousseeseen asiaan. Hyvä, pitkän matkan rinnallani kulkenut ystävä, on löytänyt hengellisen kotinsa erään karismaattisen seurakunnan kainalosta. Ei siinä mitään, hyvä niin. Ja koska toinen hyvä ystäväni on ikänsä ollut toisen karismaattisen liikkeen edustaja, on ristituli valmis.

Ongelmaksi alkavat muodostua ns. näkemyserot. Suurimpana nyt viime aikoina rukousklinikkatoiminta, johon molemmat näistä ystävistäni yrittää saada minua mukaan. He ovat käyneet erilaisia koulutuksia, jotka liittyvät toimintaan ja haluaisi, että minäkin menisin mukaan. En kyseenalaista rukouksen voimaa. Miksi itsekään rukoilisin, jos en uskoisi siihen, että Isä taivaassa sanani ja ajatukseni kuulee? Ajatus klinikasta kuitenkin tuntuu minulle liian kliiniseltä.

Tunteeko täällä palstalla olijoista kukaan rukousklinikkatoimintaa? Kaipaisin nyt sellaista "körttinäkökulmaa" asiaan. Kiva, jos jaksatte kommentoida!

Tämä nyt hyvin tiiviisti ja varsin aukollisesti. Tarina on hyvin pitkä ja monisäikeinen, joten tiivistystä oli tehtävä.  :023:

Kummajainen -kahden maan kansalainen

Et ole mikään kummajainen. Tuo on valitettavan tavallista. Siinä yritetään päästä hyvillä töillä taivaaseen.  Minusta on hyvä alkaa siitä, mitä Jeesus itse opetti rukoilemisesta. Klinikoista hän ei tiennyt mitään eikä ehdottanut sellaisen perustamista. Toisekseen meidän kaikkien rukoukset ovat yhtä arvokkaita eikä ole ketään etuoikeutettua ja muita parempaa rukoilijaa. Kaikilla meillä on suora yhteys Jumalaan eikä siihen tarvita välimiestä, joita on ylenpalttisesti tarjolla.

Karismaatikot uskovat tekoihin, joiden arvon Jeesus kieltää ja kertovat, että heillä ja vain heillä on aito pyhän hengen voima. He ovat ylentäneet itsensä. Kaikkea ei kannata uskoa, mitä puhutaan. Pysy Kristuksessa ja hae tukea sieltä.

Tässä aluksi.

Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Rukoustoiminta
« Vastaus #3 : 02.06.10 - klo:20:58 »
Terve kummajainen.
Tässä toinen, vaikkakin nimimerkki on eri. :-\

Voisit kysyä niiltä karismaatikoilta, kuinka pyhiksi ja hyviksi he ovat tulleet niissä koulutuksissa.
 Itse olen tässä vuosia tutkinut ja hutkinut asioita ja en sen pyhemmäksi ole tullut. Päinvastoin Jumalan edessä ihan armokerjäläisen tasolla.
 Jossain Siionin virressä on hyvät sanat, jotenkin että lyö särö omaan vanhurskauteeni. Voi olla toisinkin, mutta ajatus on toi.
Toivottavasti löydät armollisen Jumalan jolle kelpaa syntinen ja vajavainen ihminen.

Oudoksuttaa kyllä rukousklinikka nimi.
Ensin siis kouluttaudutaan ja sitten nämä koulutetut pyhimykset rukoilee ja he ovat jotenkin edellä muita rukouksissaan Jumalalle?
Pelottaa tuollaiset klinikat. :-\
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Kummajainen

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 139
Vs: Rukoustoiminta
« Vastaus #4 : 02.06.10 - klo:21:39 »
ARGH! Kirjoitin pitkästi ja sitten loppui koneesta virta ja kaikki katosi. GRRR!  :017:

Kiitos kuitenkin teille! On siitä vaan uskomaton apu, kun joku ottaa kopin ajatuksesta ja heittää sen takaisin työstettäväksi!







Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Rukoustoiminta
« Vastaus #5 : 02.06.10 - klo:22:04 »

Hei Kummajainen!
Tervetuloa minunkin puolestani. Minua ainakin tökkii mainitsemassasi asiassa se, että rukousklinikkatoiminta on noussut ystävyyssuhteesi kynnyskysymykseksi. Semmoinen ei ole tervettä! Parempi menettää sellainen "ystävä" kuin seota itse toiminnasta, jota vierastaa.

Todellinen ystävä saa olla eri mieltä.
toivoo Pirska
                                     
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Vs: Rukoustoiminta
« Vastaus #6 : 02.06.10 - klo:22:34 »
Tervehdys, Kummajainen!

Tervetuloa palstoille juttelemaan!

Viime päivinä olen pohtinut heränneitten rukousklinikkaa, koska Siilinjärven pappi Eero Holma kirjoitti viikolla tulleessa Hengellisessä Kuukauslehdessä tästä asiasta lehden takasivulla (tsekkaa lehden takasivu).

Alatien kulkijat Kristus paimentaa rukousklinikalleen kahdella keinolla, joista veisataan Siionin virressä: "Hän lyö sekä tukee, Hän riisuu ja pukee. Vaan hetkeksi kadotessaan, vie autuuden teitä, näin tyhjentää meitä. Vaan huonolle, heikolle lahjoittaen, suo armonsa rikkauden. Hän kasvonsa peittää, ja murheeseen heittää, vaan antaa taas virvoituksen!"

Ollaan kuin ohran ohranjyvät, ehkä idämme ja kasvamme - jos ei meitä kaiveta pois maasta kasvututkimuksia varten!

miettii Mauno


Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Rukoustoiminta
« Vastaus #7 : 02.06.10 - klo:23:00 »
Hei Kummajainen, tervetuloa foorumille!  :039:

Minä olen vasta vähän aikaa ollut körttiläisyyden tuntumassa ja taustaltani tavallinen luterilainen, joskin viidesläistä ym. vaikutusta elämässäni kokenut. Jonkin verran karismaattisia ystäviä minullakin on ja olen heidänkin piireissä käynyt.

Itse en enää lähde mukaan mihinkään, mitä en koe omaksi jutukseni. Olen tarpeeksi repinyt itseäni erilaisissa tuulissa ja tuiverruksissa. En enää suostu tanssimaan toiseten pillin mukaan. Me ihmiset olleen niin erilaisia, että jotkut tuntuvat tavitsevan klinikan rukouksensa tueksi ja se suotakoon heille. Minä uskon, että Jumala kuulee pienetkin huokaukset ja vastaa niinkuin parhaaksi katsoo.
Pyryharakka

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Rukoustoiminta
« Vastaus #8 : 02.06.10 - klo:23:16 »
Rukousklinikka, ihan uusi asia minulle. Näytti pika-googlettaen olevan paikka, jonne kristityt voivat kokoontua rukoilemaan (jonkun ihmisen) parantumista.

Ei minusta ole paha tai väärin, jos rukoillaan parantumista tai jotain muuta. Mutta jos lopputuloksena pitäisi taudin häipyä, muttei häivykään, ja sitten syytetään esirukoiltavan heikkoa uskoa, niin huh huh.

Eikä tarvitse osallistua mihinkään, mitä ei koe omakseen ja oikeaksi. Voihan erinäisiä juttuja katsella, kuunnella ja joskus jopa kokeilla, mutta usein on viisasta jättää sikseen, ihan omaksi parhaakseen.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Vs: Rukoustoiminta
« Vastaus #9 : 03.06.10 - klo:08:07 »
Herännyttä  ihmistä Kristus houkuttelee rukoukseen elämän koettelemusten kautta. Arki muuttuu raskaaksi ja juhlapyhä äkkiä murheeksi - porukat ympärillä harvenevat ja ovat hämmentyneitä. Ei jaksa lähteä klinikoille eikä kokouksiin, vaan täytyy luottaa, että Kristus tekee edelleen kotikäyntejä kaikkein väsyneimpien tykönä. Siihen uskon.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Rukoustoiminta
« Vastaus #10 : 03.06.10 - klo:09:13 »
Terkkuja Kummajaiselle.

Rukous on.
Rukoukseen ei tarvita klinikkaa eikä kliinista osaamista. :003:
Rukous on viesti Jumalalle.
Tärkeintä rukouksessa on sisältö.
Jumala ymmärtää myös äänettömät rukoukset.
Äänetön rukous on yhtä tehokas kuin ääneen mumistu.
Ei siis klinikoita vaan, jos on tarvis, niin kotisohvan päälle makaamaan, kädet ristiin ja rukoilemaan.  :023:
 
Acta, non verba.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Rukoustoiminta
« Vastaus #11 : 03.06.10 - klo:11:07 »
En usko että tuollaisella "klinikalla" niinkään mielletään taivaaseenpääsyä tekojen kautta, vaan siinä on, kuten yleensäkin vastaavanlaisessa toiminnassa kysymys siitä harhakuvitelmasta että jonkun tai jonkinlainen rukous on parempaa/pätevämpää kuin toisen. Vaikka eivät sitä suoraan ehkä näin mielläkään, niin kuitenkin; -miksi perustaa moisia "klinikoita" jos sillä ei uskota olevan jotain lisä/erityishyötyä kuulluksi tulemisessa?

Loppujen lopuksi siis kuitenkin, tiedostamatta tai tiedostaen viesti on se, että juuri tässä Jumala kuulee meitä paremmin kun oikein "panostamme" asiaan.

Kaikkihan tietävät ja tajuavat että se on harhakuvitelma.  Rukousklinikka ei ole pelkästään turhaa, se on myös vahingollista ja Jumala-suhdetta vääristävää epätervettä vouhottamista, ylihengellisyyttä!

Lisään vielä, että ihmiset jotka tuollaisiin osallistuvat, ovat tavallisesti ylikierroksilla käyviä, juurtumattomia ja hengellisesti ymmärtämättömiä henkilöitä joilla on ylikuumenemisensa takia tarve kaiken aikaa "touhuta" jotain hengellistä. Heille ei riitä armonkerjäläisenä eli armahdettuna syntisenä oleminen, eivätkä he tajua että arkisen askareen toimittaminen on otollisinta jumalanpalvelusta. He harrastavat ns. "itsevalittua" jumalanpalvelusta touhuamalla ja hääräämällä sitä minkä itse järjellään kuvittelevat kauhean ihmeellisen kiiltäväksi ja ihailtavaksi jumalanpalvelukseksi. Kannattaa pysyä mahdollisimman kaukana moisesta toiminnasta!
« Viimeksi muokattu: 03.06.10 - klo:11:13 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Rukoustoiminta
« Vastaus #12 : 03.06.10 - klo:13:21 »
Tervehdys, Kummajainen!

Tervetuloa palstoille juttelemaan!

Viime päivinä olen pohtinut heränneitten rukousklinikkaa, koska Siilinjärven pappi Eero Holma kirjoitti viikolla tulleessa Hengellisessä Kuukauslehdessä tästä asiasta lehden takasivulla (tsekkaa lehden takasivu).

Alatien kulkijat Kristus paimentaa rukousklinikalleen kahdella keinolla, joista veisataan Siionin virressä: "Hän lyö sekä tukee, Hän riisuu ja pukee. Vaan hetkeksi kadotessaan, vie autuuden teitä, näin tyhjentää meitä. Vaan huonolle, heikolle lahjoittaen, suo armonsa rikkauden. Hän kasvonsa peittää, ja murheeseen heittää, vaan antaa taas virvoituksen!"

Ollaan kuin ohran ohranjyvät, ehkä idämme ja kasvamme - jos ei meitä kaiveta pois maasta kasvututkimuksia varten!

miettii Mauno



Olipa viisaasti kirjoitettu varsinkin tuo viimeinen lause.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rukoustoiminta
« Vastaus #13 : 03.06.10 - klo:13:47 »
Herännyttä  ihmistä Kristus houkuttelee rukoukseen elämän koettelemusten kautta. Arki muuttuu raskaaksi ja juhlapyhä äkkiä murheeksi - porukat ympärillä harvenevat ja ovat hämmentyneitä. Ei jaksa lähteä klinikoille eikä kokouksiin, vaan täytyy luottaa, että Kristus tekee edelleen kotikäyntejä kaikkein väsyneimpien tykönä. Siihen uskon.


:023:
 :026:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Kummajainen

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 139
Vs: Rukoustoiminta
« Vastaus #14 : 03.06.10 - klo:21:50 »
Vanhoista hyvistä ystävistä mielellään pitää kiinni.   :)

Tuo mainittu klinikan rukoukseen tuoma "lisähyöty" minua askarruttaa. Ajatellaanko siellä, että rukous on pontevampi klinikalla vai onko sen ulkopuolella olevan tulkinta asiasta. En tiedä. Tämä on minulle semmoista harmaan alueen asiaa, josta mielelläni pysyn erossa.

Näihiin kuviin, näihin tunnelmiin: saunan kautta nukkumaan! Hyvää yötä!