Kirjoittaja Aihe: Vs: Eläimet 11.  (Luettu 23127 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #75 : 29.02.20 - klo:18:15 »
Mitäs täällä minulla... Oravia näkyy, ja ovat löytäneet myös linnulle laittamani talipallot. Tänään katselin yhtä ikkunan takaa ihan läheltä. Selvisipä, miksi palloja löytyy myös maasta. Hiirikin on siinä käynyt aterialla. Ja yhtenä kesänä asuntooni tunki sisälle myyrä, siinä olikin jahtaaminen. Minulla oli silloin vielä kissa, joka ei ymmärtänyt tehtäväänsä vaan koisi sikeästi, joten jouduin itse hoitamaan myyrän ulos. Sammakoita on myös, rusakoita näkee kun on oikeaan aikaan vuorokautta liikenteessä. Kettua en ole tässä nähnyt, kuulemma niitäkin silti on. Siilit ovat vähentyneet. Edellinen asuntoni tuossa reilu kilometri keskustaan päin niin siellä oli kyllä niitäkin; valitettavasti löytyi kerran myös kuolleena koko perhe. Vaakkolammessa tuossa vieressä elelee piisameja, olen niitä nähnytkin. Varmasti on muitakin pienempi lajeja, mutta ehkä tömistän ne loitolle niin en koskaan huomaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #76 : 29.02.20 - klo:19:05 »
Kirjoitan vielä, että meillä on oravalla pesäkolo pirtin räystään alla, sellainen hullaan päätyhirsien ja maalattujen nurkkalautojen yläkolo. Viime keväänä saivat poikaset elossa viedyksi tienvarren liittokuusikkoon.
Oravat syövät joka päivä auringonkukan siemeniä. Mitä sitä menee merta edemmäs kalaan, oravakaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #77 : 29.02.20 - klo:19:36 »
Öppiäinen kirjoittaa:

Vaakkolammessa tuossa vieressä elelee piisameja, olen niitä nähnytkin. Varmasti on muitakin pienempi lajeja, mutta ehkä tömistän ne loitolle niin en koskaan huomaa.

josta minulle tuli kaksi kivaa muistumaa.
Mikä onkaan Vaakko. Kirsi Kunnaksen kirjan Tiitiäisen satupuu mukaan se on vanha vesirotta, kertoo runo Jaakko Vaakko:

http://mustikkakummunanna.blogspot.com/2011/10/runohaaste-vanha-vesirotta.html

Toisekseen Vaakkolampi Tampereella on Epilän Kaarilassa josta kartanon yksi tyttäristä naitiin Kasiniemen Ansion kartanoon emännäksi. Hänet minäkin tulin tuntemaan, Helmi Schildin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #78 : 11.03.20 - klo:11:09 »
Eläin se on kastematokin, ja sellaisen kohtasin eilen illalla kävelylläni. Elävän siis. Heitin tieltä syrjään.

Linnutkin näyttävät pöyhivän maan pintaa lehtien lomasta, muutkin kuin mustarastas. Olisiko siellä jo jotain syötävää?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #79 : 11.03.20 - klo:11:35 »
Onhan siellä kaikenlaisia makupaloja. Pikkupoikana seurasin vapaana elävien kanojemme kuopsutusta. Mielestäni ymmärsin, että emokana kaakattaessaan jätti paljon hyviä eväitä syömättä kertoen vain tipuille, että "ottakaa te nuo tuosta".
Aikuiset kanat seurustelivat, kun pihassa kuoputtivat. Siinä kuului monenlaisia ääniä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #80 : 11.03.20 - klo:12:49 »
Kana on laumaeläin, jonka tapoihin kuuluu yhteydenpito ääntelyn avulla lajikumppaneihin. Olen kuullut sanottavan, että kanalle ei riitä laumaksi toinen kana, vaan kolme kanaa on vähimmäismäärä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #81 : 28.03.20 - klo:10:01 »
^Jotta voi kuunnella, kuinka ne kaksi muuta juttelevat keskenään? Neljäs kana tarvittaisiin sitten siihen, että sen kanssa juttelee siitä mitä ne kaksi muuta juttelevat. Kanojen Sohvaperunat vaatii vielä viidennen kanan, joka katselee kun kaksi kommentoi sitä mitä toiset kaksi keskenään juttelee.

Torstai-illan kävelyllä näin jotain eläimiä, mutten tiedä mitä (paitsi juoksuun säikyttämäni rusakon kyllä tunnistin): Asfaltoidulla kevyen liikenteen väylällä aina katulamppujen kohdalla puolentoista - kahden sentin mittaisia mustia tai mustahkoja toukkia. Jonkin hyönteisen toukkia siis selvästi, mutta ei aavistustakaan, minkä. Ja ihan eläviä, liikkuivat. Oli niin pimeää jo, että en tarkkaan nähnyt, enkä mukaankaan halunnut ottaa kotona tunnistaakseni. Näkyivät tosiaan olevan lamppujen kohdalla. Tutkin huolella niitä lamppujen välejäkin, siltä varalta että niitä olisi sielläkin mutta vain vaikeammin havaittavissa, mutta sieltä en löytänyt.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #82 : 28.03.20 - klo:21:09 »
Saitko selvää, olivatko karvaisia vai sileäpintaisia toukkia?
Pyryharakka

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #83 : 28.03.20 - klo:21:16 »
^Minusta niissä näytti olevan karvatupsuja ainakin jonkin verran. Varmaksi en mene sanomaan. Ehkä olisi pitänyt vain napata yksi kouraan ja tutkia tarkemmin.

Tänään kävelin samaa reittiä päivännäöllä, eikä ollut jälkeäkään toukista. Ei edes tien pintaan liiskautuneena. Hiekoitushiekat siltä osuudelta on siivottu aikaa sitten, eli tuskin ovat menneet huoltoajonkaan myötä. Ehkä ne sitten pääsivät jonnekin perille, mitä lienevät olleetkaan ja minne matkalla. Tai harakan tai rastaan suuhun.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #84 : 29.03.20 - klo:17:10 »
Ajattelin, että jos ne on näitä samoja, mitä joskus näkee hangella. Ne ei ainakaan kylmää pelkää ja liikkuvat jo aikaisin kevättalvella. Tässä kuvassa se ei näytä niin tummalta, kuin mitä itse olen nähnyt. https://suomenluonto.fi/uutiset/toukkia-jaalla-ja-lumella/
Pyryharakka

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #85 : 29.03.20 - klo:18:01 »
^Arvelisin, ettei ollut ehkä ihan noin karvainen. Ehkä pitää tänä yönä käydä tsekkaamassa, olisiko niitä vielä, ja jos on niin poimia joku mukaan. Jutussa puhutaan myös sylkikuoriaisen toukasta. Niitä kai olisi useita eri lajeja ja kai sitten toukkiakin erinäköisiä, ja osa vähemmän karvaisia.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #86 : 29.03.20 - klo:18:11 »
Se noissa perhosissa on metkaa, että jotkut talvehtivat perhosina, jotku toukkina ja loput koteloituneina toukkina.  :)
Pyryharakka

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #87 : 10.04.20 - klo:18:08 »
Lähdin siis pääsiäiskylään mökille.Täällä on pikkujärven rannalla majavat kaatanet haapoja. Isompa kaluttu niin etteivät toipune. Niitä on kuulemma vuosia sitten ollut, sitten ei aikoihin kunnes nyt taas. Vaikuttaneeko, kun tuota järveä ruvettiin säännöstelemään? Haukea ainakin tulee enemmän. Sitä kuulemma säännöstely auttaa, ei jää matalaan veteen laskettu kutu kuiville. Enpä ennen olekaan majavan kaatamaa puuta nähnyt.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #88 : 21.05.20 - klo:22:33 »
Millainen verkko haavan ympärillä estäisi majavan ruokailua?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #89 : 22.05.20 - klo:04:10 »

 Millainen verkko haavan ympärillä estäisi majavan ruokailua?



   "Kanaverkko"

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024