Kirjoittaja Aihe: Nuo kivat kuvat nimien alla...  (Luettu 12905 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Yasmin

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 22
Nuo kivat kuvat nimien alla...
« : 13.07.05 - klo:23:14 »
... niin että miten saa kuvan käyttäjänimen alle? Tahtois kans...

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Nuo kivat kuvat nimien alla...
« Vastaus #1 : 13.07.05 - klo:23:39 »
Ikkunan ylälaidassa on Käyttäjätiedot-linkki. Sen takaa löytyy kohta avatar-kuva ja "linkki ulkopuoliseen avatariin". Siirrä haluamasi max. 80x80 pikselin kokoinen kuva nettiin ja kirjoita kuvan osoite tuonne avatar-kohtaan. Jos ei itseltä suju kuvan pienentely ja/tai nettiin siirto, voi multa kysellä apuja.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Nuo kivat kuvat nimien alla...
« Vastaus #2 : 18.07.05 - klo:22:49 »
Pyydeltiin ohjeistusta vielä tänne.

Kuvan nettiin siirtämisestä. Jos ei itsellä ole käytössä omaa kotisivutilaa tai osaamista kuvien siirtämiseksi moiseen, on tarjolla kaiken maailman "image hosting" -palveluja, kuten esim. Photobucket.
Jos tämäkin kuitenkin tuntuu hankalalta, voi avatariksi toivomansa kuvan lähettää mulle vaikkapa sähköpostitse ja mä voin siirtää kuvan foorumin omaan avatar-hakemistoon. Sitten on avatar käytettävissäsi.

Hölkänen

  • Vieras
Tekijänoikeudet
« Vastaus #3 : 19.10.05 - klo:08:05 »
Hei, mitenkäs nämä tekijänoikeuskysymykset? Mitä siitä seuraa, jos esimerkiksi Kunnaksen Mauri huomaa, että täällä Mannaryyni käyttää avatar-kuvanaan Hämähäkki-Heikkiä!  :o En minä kyllä usko, että Mauri siitä suuttuu, ja muutenkin kuva on ihan loistava.  8) Mutta noin virallisesti ottaen kenen on vastuu?
[/b]

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Nuo kivat kuvat nimien alla...
« Vastaus #4 : 19.10.05 - klo:09:31 »
^ Erittäin hyvä pointti. En itse ole nyt huomannut täällä tekijänoikeusrikkeitä, niin en ole osannut puuttua. Mutta ei, avatar-kuvakseen saa siis tokikin laittaa vain ja ainoastaan sellaisen kuvan, johon itse omistaa tekijänoikeudet tai johon itsellä on käyttölupa. Tämä on ehdotonta. Hämähäkki-Heikki poistuu nyt.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Tekijänoikeus
« Vastaus #5 : 19.10.05 - klo:10:28 »
Moi

Tuo on mielenkiintoinen kysymys tuo tekijänoikeus. Jos kysyy teostosta niin kaikki on kiellettyä tai pikemminkin maksullista. Kuitenkin näihin avatar pienkuviin on maailmalla suhtauduttu kuten puhelimen soittoääniin, jotka eivät ole korkeimman oikeuden päätöksellä musiikkia eli ne eivät ole tekijänoikeuden alaisia ja Teostolla ei ole niissä ansaintaa.  Parempi kuitenkin, että kukin käyttää täysin omaa tai muuta vastaavaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Nuo kivat kuvat nimien alla...
« Vastaus #6 : 19.10.05 - klo:10:34 »
Ansaintaa voi kuitenkin näissäkin olla tekijänoikeuksien haltijalla. Tekijänoikeusrikkomuksesta on kyse, jos avatar-kuviin laitetaan kuva, johon itsellä ei ole julkaisuoikeutta.

Poissa mannaryyni

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 552
Nuo kivat kuvat nimien alla...
« Vastaus #7 : 19.10.05 - klo:18:24 »
Hämähäkki-Heikistä sen verran, että avataren nappasin sivuilta, joilta löytyy aika monta avatar-kuvaa, jotka sivujen tekijä on sinne laittanut ihan ihmisten käytettäväksi, joten minä oletin, että kuvalla on tekijänoikeudet kunnossa, mutta ilmeisesti luulin mitä sattuu O.o
Tänä iltana kaikki onnistuu.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Nuo kivat kuvat nimien alla...
« Vastaus #8 : 19.10.05 - klo:18:37 »
^ Joo, huomasinkin moisesta hakemistosta olevan peräisin.
Pelataan näissä täällä mieluummin ihan varman päälle, niin ei ainakaan pieleen mene.
Näitä sattuu, ei se tässä niin vakavaa.

Poissa mannaryyni

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 552
Nuo kivat kuvat nimien alla...
« Vastaus #9 : 19.10.05 - klo:18:43 »
Kumma muuten, kun kerran yritin laittaa kaverin ihan minua varten tehdyn avan tänne, niin ilmoittaa, että se ei kelpaa, vaikka kaikissa muissa foorumeissa joissa kuljen, se kelpaa vallan mainiosti.
En nyt kyllä muista mitä kone minulle urputti, mutta ei sen ainakaan liian suuri pitäisi olla...
Tänä iltana kaikki onnistuu.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Nuo kivat kuvat nimien alla...
« Vastaus #10 : 19.10.05 - klo:18:47 »
^ Suoraan liittäminen ei onnistu. Sitä ei vaihtoehdoissa enää olekaan näkyvillä. Linkittäminen onnistuu.

Hölkänen

  • Vieras
Nuo kivat kuvat nimien alla...
« Vastaus #11 : 24.10.05 - klo:15:28 »
Mutta hetkinen, entä jos tuo Hämähäkki-Heikki olisikin ollut jonkun muun piirtämä? Eihän silloin Maurilla olisi siihen tekijänoikeuksia. Onkohan Heikki sinänsä mikään rekisteröity tavaramerkkikään, niinkuin firmojen logot ynnä muut?

Terveen järjen mukaan nettikeskustelukäyttö on ilmaista mainosta eikä siinä kukaan mitään rahoja menetä. Mutta toisaalta julkaisu on aina julkaisu, ja julkaiseminen ilman lupaa on laitonta. Jotkut kaupallisemmat foorumit ovat ilmeisesti vielä varovaisempia näissä asioissa kuin tällaiset pienet toimijat.

Pahoittelen aiheuttamaani harmia...  :oops: Vetoan ylläpitoon, jotta avatar-kuvien käyttömahdollisuus säilytetään, vaikka niihin liittyy tekijänoikeusongelmia. Mielestäni niiden kieltäminen "varmuuden vuoksi" olisi yhtä tylsää ja tyhmää kuin viettää kaikki vapaa-aikansa neljän seinän sisällä varmuuden vuoksi.

Solidaarisuudesta Mannaryyniä kohtaan poistin oman satelliittikuvani... minullakaan ei ollut siihen käyttöoikeutta.  :roll:

Lainaus
Suoraan liittäminen ei onnistu. Sitä ei vaihtoehdoissa enää olekaan näkyvillä.


Miksi muuten ei? Olisi hyvä, jos jokainen voisi luoda itse oman tavaramerkkinsä, ettei tarvitsisi käyttää muiden luomia. Kannatusta?

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Nuo kivat kuvat nimien alla...
« Vastaus #12 : 24.10.05 - klo:18:48 »
Lainaus käyttäjältä: "Hölkänen"


Lainaus
Suoraan liittäminen ei onnistu. Sitä ei vaihtoehdoissa enää olekaan näkyvillä.


Miksi muuten ei? Olisi hyvä, jos jokainen voisi luoda itse oman tavaramerkkinsä, ettei tarvitsisi käyttää muiden luomia. Kannatusta?


Eihän se mitään estä, eiköhän jokaiselta löydy joku kaveri, jolla on hiukan serveritilaa jossain.

Ja tuo tekijänoikeusjuttu on kyllä iha hätävarjelun liioittelua. Mitä itse olen seurannut kaikenlaisia randomboordeja/fanifoorumeita/saitteja niin yleinen etiketti on se, että materiaalia saa käyttää ei-kaupallisiin tarkoituksiin niin kauan kunnes tekijänoikeudet omistava taho sen sallii (eli ei nimenomaisesti kiellä). Löytyy aika monta hyvää esimerkkiä siitä kuinka jotkut yhtiöt ovat ajaneet fanisaitteja alas ja lopulta huomanneet, ettei se nyt ehkä niin fiksua ollutkaan.

esim. netissäkin levitettävät promo/pressikuvathan ovat juuri tarkoitettu käyttöön.

Poissa mannaryyni

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 552
Nuo kivat kuvat nimien alla...
« Vastaus #13 : 24.10.05 - klo:20:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Hölkänen"
Solidaarisuudesta Mannaryyniä kohtaan poistin oman satelliittikuvani... minullakaan ei ollut siihen käyttöoikeutta.  :roll:

*wirn* Ei olisi tarvinnut  :D
Tänä iltana kaikki onnistuu.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Nuo kivat kuvat nimien alla...
« Vastaus #14 : 24.10.05 - klo:20:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Hölkänen"
Lainaus
Suoraan liittäminen ei onnistu. Sitä ei vaihtoehdoissa enää olekaan näkyvillä.


Miksi muuten ei? Olisi hyvä, jos jokainen voisi luoda itse oman tavaramerkkinsä, ettei tarvitsisi käyttää muiden luomia. Kannatusta?


Ihan vain siksi, että vaikka kuinka yritin järjestää systeemiä kuntoon, tuli suoraan liittämisessä aina vain vastaan tuo Mannaryynin mainitsema virheilmoitus. Tämä ongelma tulee vastaan joillain foorumeilla - johtuuko palvelimesta vai mistä, tiedä sitten. Jäi kuitenkin siis vielä "To do" -listan häntäpäähän tuon seuraavat korjausyritykset.

Mutta tekijänoikeusongelmattomien kuvien käyttämistä avatareina tuo ei siis estä; hankaloittaa vaan - vaatii vähän enemmän käyttäjän omaa tekniikkamielenkiintoa. Nyt kuva täytyy siis hankkia paikasta, jossa käyttölupa on myönnetty, tai siirtää itse kuva ensin jonnekin palvelimelle ja linkittää sieltä sitten.

On ollut vaikea miettiä näitä rajanvetoja tekijänoikeuskysymyksissä. Terve järki ei aina kohtaa lakien kanssa. Ja joskus taas tarkasti tulkittuna laki jotain sallii, mutta tekijän moraalisia oikeuksia olisi silti hyvä kunnioittaa. Helpointa olisi olla viimeisen päälle varovainen ("kielletään varmuuden vuoksi kaikki", "pysytään neljän seinän sisällä"), mutta eihän siinä tosiaan järkeä ole. Sen verran varovaisella linjalla toivon tämän foorumin käyttäjien silti pysyvän, ettei täällä oikeasti loukattaisi tekijänoikeusasioissa kenenkään moraalisia oikeuksia saati mentäisi lakirajojen yli niin, että vaarana olisi joutua maksumieheksi tai muuten pulaan. Hm, voi tuntua vähän pilkunviilaukselta - mutta laki on laki..