Kirjoittaja Aihe: Islam vs. Tanska '06  (Luettu 16625 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Islam vs. Tanska '06
« Vastaus #15 : 08.02.06 - klo:14:10 »
Lainaus käyttäjältä: "myyräpartio"
[
Lainaus
Monet näistä hallituksista ovat lännen tukemia ja monissa valtioissa juuri islamilaiset liikkeet edustavat poliittisia uudistuksia ja korruptionvastaisuutta.


*köh*hamas*köh*


Itse asiassa kyllä Hamaskin - ongelma meille on että useimmiten maltilliset vaihtoehdot ovat myös antidemokraattisia eivätkä pärjäisi vapaissa vaaleissa. En väitä että tähän olisi mitään helppoa ratkaisua, mutta minusta on kyseenalaisen helppoa ulkoistaa ongelmat vain ja ainoastaan muslimeihin yksilöinä ja islamiin uskontona. Ohessa erittäin valaiseva analyysi Palestiinan vaaleista ja Hamasin noususta:

http://www.newyorker.com/talk/content/articles/060206ta_talk_shavit
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Islam vs. Tanska '06
« Vastaus #16 : 08.02.06 - klo:15:06 »
Joku jossain sanoi, että arabikulttuurin suhtautuminen kuvaan poikkeaa paljon meikäläisestä (esim. Allahia ei saa kuvata mitenkään). Ei ehkä kansainvälisen älymystön ja rikkaiden tasolla, mutta kansan syvissä riveissä. Meillä lännessä sitä vastoin on totuttu kuvaan, mutta kyllä esim. Jeesuksen rienaamisesta on osattu meilläkin hernettä nenään ottaa, ei niin kauankaan sitten.

Toki tanskalaiset olisivat voineet vähän funtsia tekojaan, mutta pelottavaa on myös se, että eräät ovat väkivallan pelossa kovin hanakoita rajoittamaan sananvapautta.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa Lentoaura

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 225
Islam vs. Tanska '06
« Vastaus #17 : 08.02.06 - klo:15:29 »
Olen ihan väsynyt tämän asian suhteen. Olen kiistellyt tästä tyyliin sadan ihmisen kanssa. Yleisesti pidän tekoa länsimaista ylimielisyyttä osoittavana ja törkeänä loukkauksena.

Ei pidä unohtaa että tuollaiset asiat kuin että Muhammedin piirtäminen on kielletty ovat muslimeille Pyhiä isolla P:llä
Aivan kuten oi suuri länsimainen Vapauskin on meille Pyhä.

Sananvapaus on, mutta tiettyjä käytöstapoja voisi kyllä noudattaa.

  Tämä on mielestäni näkyvillä muutenkin nykyajan esim Suomessa tämä Suuri Vapaus: Ihmiset ovat niin vapaita tekemään kaikkea ja vaihtamaan kaiken, että kaikki myös pitää ehdottomasti kokea ( ja mitä enemmän kokemuksia ja tavaraa, sen parempi) ja kaikki on myös vaihdettavissa. Voi vaihtaa ulkonäköä, aviomiestä, perhettä, kotia, kokon elämän voi vaihtaa, kun on Suuri Vapaus.

Mihin katosi vastuu omista päätöksistä ja taistelu jonkun asian vuoksi, kun  ideologiankin voi vaihtaa kuin sukat.

sori kun menee vähän aiheen vierestä...mutta niin...

ps. En pidä ÄÄRImuslimien vastareaktiota kuvakiistassa asiallisena. Hehän vain korostavat omaa huonoa mainettaan mellaikoinnilla. Ja eikös kiistassa ollut kyse juuri Muslimien tyypillistämisestä väkivaltaiseksi

hullu maailma
työnsin pääni vesimeloniin

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22064
Islam vs. Tanska '06
« Vastaus #18 : 08.02.06 - klo:16:24 »
Vapautta voisi pohtia vaikka kysymällä, onko se vapautta jostakin vai vapautta johonkin. Esimerkiksi uskonnonvapauden tulisi olla vapautta uskonnon harjoittamiseen eikä vapautta uskonnon harjoittamisesta.

Sananvapauden kohdalla sitäkin pitää miettiä, mitä sanomisella tässä tarkoitetaan. Minusta on tärkeää, että kaikki viestit saa lausua, mutta keinoja pitää miettiä huolella. Tanskalaisten pilakuvien viesti oli pohjimmiltaan sellainen, joka olisi eri lailla esitettynä mennyt perille muslimimaissakin. Nyt törmättiin uskonnollisiin kuvakieltoihin ja pilkaksi ymmärrettyyn tyylilajiin.

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Islam vs. Tanska '06
« Vastaus #19 : 08.02.06 - klo:19:40 »
Mielestäni uskonnonvapauteen liittyy nimenomaan hyvin vahvasti myös se toinen puoli: mikään uskonnollinen ryhmittymä ei voi ruveta sanelemaan kuinka yhteiskunnan tulisi toimia. Oman tai saati sitten jonkun toisen.

Joku vertasi aika osuvasti islamin nykyistä tilaa kristinuskon asemaan euroopassa ennen uskonpuhdistusta...

Poissa omituinen otus..<3

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 17
Islam vs. Tanska '06
« Vastaus #20 : 08.02.06 - klo:20:51 »
Jaahas.. minun mielestäni tanskan mikä-lie-lehti ja muut euroopan lehdet olivat typeriä julkaistessaan kuvat, ajattelivatkohan ne ollenkaan että niistä et pidettäis.. ajatelkaa omalle kohdalle... mitä ME tekisimme jos MEIDÄN Jumalastamme tai muusta uskontoon tärkeästi liittyvästä henkilöstä piirrettäisiin pilakuvia... minä en ainakaan siitä pitäisi.. Mutta toisaalta islamilaiset ottavat asian ehkä kuitenkin liian raskaasti, kun anteeksikin on jo pyydetty!
Omituinen Otus..<3

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Islam vs. Tanska '06
« Vastaus #21 : 08.02.06 - klo:20:52 »
Lainaus käyttäjältä: "myyräpartio"
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Myös se Suomen muslimien mielenosoitus oli jokseenkin käsittämätön. Ehkä sitten olen jotenkin kulttuurivammainen ihminen, mutta en vaan käsitä.


Jooh, ei voi tajuta myöskään. Suoraan sanottuna voisivat mennä sinne aavikolle takaisin, jos ei kelpaa.


Poliisin todistuksen mukaan mielenosoitus sujui rauhallisesti. Lehtikuvien perusteella mielenosoittajat eivät esiintyneet naamioituina eli asettuivat persoonallisesti mielipiteensä taakse. Mielestäni se oli hyvin toimivalle kansalaisyhteiskunnalle ominainen mielenilmaisu, jota kunnioitan, vaikka epäilemättä olen monien siihen osallistuneiden kanssa eri mieltä monista asioista, ehkäpä mielenosoituksen iskulauseista ja tavoitteistakin - joihin siis en ole tarkemmin perehtynyt.

Mielenosoituksia ei ole hyvä häiritä vastamielenosoituksella tai muulla organisoidulla toiminnalla, koska siinä on aina eskaloitumisen siemen. Vastakkaiselle mielipiteelle on kyllä aikoja ja paikkoja tarjolla. Lehtitietojen mukaan tuossa tilanteessa jaettiin kristillistä aineistoa. Minusta se oli hieman harkitsematonta, jopa sopimatonta. Vähän samalla tavalla kuin olisi Koraanin jakelu jollekin kristilliselle kulkueelle.

mt

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Islam vs. Tanska '06
« Vastaus #22 : 08.02.06 - klo:22:36 »
Kyllä se on kumma että muslimeille riittää aina joltakin sympatiaa. Mulla on kyllä valmiiksi semmonen fiilis tässä, että jos rupevat vielä joitakin kivittelemään afganistanissa ja muualla porukalla, niin ei muuta kun käsikranaatti joukon keskelle niin eikös jo lopu. Mulla ei jonkun äärimuslimin henki paljoa paina. Uskokoon rauhassa mihin uskoo, mutta tehköön sen itse tykönänsä ja turpa kiinni tai sitten lakkaa se hengittäminen.

Jos joku oikeasti vetää pilakuvista herneen nenään, niin harmin paikka. Kyllä arabit saavat rauhassa piirrellä pilakuvia Jeesuksesta, eikä varmasti muuta tapahdu kun paavin ja piispan kämmenet hikoaa hieman normaalia enemmän ja kakka on vähän löysempää kuin yleensä. Emme me silti mene polttamaan lähetystöjä, eivätkä Iranin kristityt järjestä aiheesta mielenosoitusta. Minusta olisi ollut kohdillaan lopettaa muslimien mielenosoitus Suomessa, oli se sitten miten rauhallinen tahansa - mutta kun menee vikaan koko aihe niin antaisi olla jo.

Kyllä Muhamedista saa minusta julkaista pilakuvia. Minusta olisi oikeastaan kohdallaan julkaista pilakuvat kaikissa suurissa Eurooppalaislehdissä, ja antaa mennä. Munatonta hommaa jos pitää peukalo luonnon taskussa istua kotona ja toivoa ettei joku mahmutti suutu. Antaa suuttua, kyllä tässä sen verran on enerkiaa ettei tarvi toiste suuttua ihan hetkeen. Samahan se on runnoa arabit maihin ennen kuin nousevat minkäänlaiseksi mahdiksi...

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Islam vs. Tanska '06
« Vastaus #23 : 08.02.06 - klo:22:45 »
Lainaus käyttäjältä: "omituinen otus..<3"
Jaahas.. minun mielestäni tanskan mikä-lie-lehti ja muut euroopan lehdet olivat typeriä julkaistessaan kuvat, ajattelivatkohan ne ollenkaan että niistä et pidettäis.. ajatelkaa omalle kohdalle... mitä ME tekisimme jos MEIDÄN Jumalastamme tai muusta uskontoon tärkeästi liittyvästä henkilöstä piirrettäisiin pilakuvia... minä en ainakaan siitä pitäisi.. Mutta toisaalta islamilaiset ottavat asian ehkä kuitenkin liian raskaasti, kun anteeksikin on jo pyydetty!


Hehhe, taidat kulkea aikalailla silmät suljettuina. Toisaalta suurin osa muiden uskontojen kannattajista on nähtävästi jo päässyt tuollaisen yläpuolelle. Ja hyvä niin.

Ja vastamielenosoitus tuolle asialle olisi(oli?) vielä typerämpää kuin itse mielenosoitus. Ei vaan pysty edelleenkään käsittämään mitä tuolla pyrittiin saavuttamaan. Sama kuin olisin mennyt 911 tapahtumien jälkeen huutelemaan jokaiselle vastaantulevalle somalille, että pyytelepäs nyt anteeksi. Näin kärjistettynä.

satman1

  • Vieras
Islam vs. Tanska '06
« Vastaus #24 : 09.02.06 - klo:04:06 »
Muistelen nähneeni Hesarissakin niitä piirroksia jokin viikko sitten.

Muslimit ovat maailman sorrettu luokka. Kuten itsestäsi tiedät, kun menee huonosti, uskonto on viimeinen mahdollisuus.
Ei se silti oikeuta... pitäisi... suvaitsevaisuus... kunnioitus...

Ikävä ja... eikö olisi muuta... visio... mutta ei ehkä meidän aikanamme..? Täytyy olla jokin muu vaihtoehto... me olemme sisaria ja veljiä.

Herramme Jeesuksen Kristuksen armo, Isän Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon meidän kaikkien kanssa. Amen.


.......................................................................................    O:)   .................................................................................

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22064
Islam vs. Tanska '06
« Vastaus #25 : 09.02.06 - klo:10:36 »
Pilakuvat taisivat tehota "se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa" -tyyliin. Ymmärtääkseni ei ollut tarkoitus ivata Islamia, vaan niitä ääriaineksia, joiden mielikuva omasta uskonnostaan on seksistinen ja sotainen. Kun nämä "pommimuslimit" näkivät kuvissa oman itsensä, he torjuivat sen. Kuvattoman kulttuurin edustajien voi olla vaikea käsittää, että kuva ei esitä profeettaa, vaan joidenkin vääristynyttä mielikuvaa profeetasta. Satiiri on vaikea taitolaji.

Poissa Henri

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 78
Islam vs. Tanska '06
« Vastaus #26 : 09.02.06 - klo:11:49 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Kyllä Muhamedista saa minusta julkaista pilakuvia. Minusta olisi oikeastaan kohdallaan julkaista pilakuvat kaikissa suurissa Eurooppalaislehdissä, ja antaa mennä. Munatonta hommaa jos pitää peukalo luonnon taskussa istua kotona ja toivoa ettei joku mahmutti suutu. Antaa suuttua, kyllä tässä sen verran on enerkiaa ettei tarvi toiste suuttua ihan hetkeen. Samahan se on runnoa arabit maihin ennen kuin nousevat minkäänlaiseksi mahdiksi...


Edelleenkään en ymmärrä, miksi sitä pitäisi niin väen vängällä lietsoa äärimuslimien vihaa.

Taidat olla jotain maailmansotaa rakentamassa, kun pitää noin uhota :?: Jos ne arabit todellakin nousivat yhtenä rintamana, aikamoinen kostokierrehän siitä syntyisi, jos siis vähän väliä ollaan pistämässä muita "maihin". Todella pieni osa arabeista on sitä pommiliiviporukkaa, mutta ajattelepas jos koko muslimiväestö ajattelisi noin kuin sinä. "Pistetään maihin vain, jos eivät ajattele samalla tavalla kuin me". Se ei kovin terveellistä olisi. Saattaa siellä arabeillakin olla niitä atomipommeja nimittäin, kuka tietää.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Islam vs. Tanska '06
« Vastaus #27 : 09.02.06 - klo:16:25 »
En määkään aivan innoissani olis jos mulle tärkeitä asioita tulis joku semmonen pilkkaamaan joka ei niistä tiedä niin mitään.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Islam vs. Tanska '06
« Vastaus #28 : 09.02.06 - klo:18:01 »
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
En määkään aivan innoissani olis jos mulle tärkeitä asioita tulis joku semmonen pilkkaamaan joka ei niistä tiedä niin mitään.
Niin, vaan eipä täällä mihinkään mielenosoituksiin tai suurlähetystöjen polttamiseen aleta vaikka joku arabilehti piirtelisikin pilakuvia Jeesuksesta...

Ainakin voisi diplomaatit kotiuttaa siltä päin maailmaa ja pyrkiä hankkimaan öljy jostakin muualta. Oikeastaan minun puolestani voitaisiin vaikka "lainata" arabien öljylähteet hetkeksi aikaa omaan käyttöön, ja katsoa kuinka sitten suu pannaan...

Kyllä se on sillälailla että jos joku pilakuvista viitsii suuttua niin se on sitten oma häpeä. Jos joku polttaa pohjoismaan lippua, niin silloin pitäisi jo tilanteeseen puuttua ihan porukalla, mutta kun ei. Onneksi on niin munaton mies meillä pääministerinä, ettei saa muuta soperrettua kuin ettei halua kuvia julkaistavan suomalaisissa lehdissä. Ihan OK, ei tarvitsekaan. Kuvat näkee kyllä jos haluaa. Silti pohjoismaiden olisi hyvä yhdessä tehdä jotain asialle, vaikka lähettää nootit sinne tjsp. eikä vain paheksua tanskalaista sanomalehteä ja ymmärtää muslimien tunteita. ***tu niissä mitään ymmärtämistä ole, ei sitten lainkaan. Jos muslimi saa polttaa lippuja ja hyökätä suurlähetystöön pilakuvien tähden, niin mitäs tanskalaiset saavat noiden takia tehdä? Toivottavasti lainata Natolta jokusen ydinpommin ja pudottelemaan niitä johonkin.

Jos päivittäin saa lukea jonkin ihmisryhmän tekemistä terroriteoista yms. niin eiköhän se ole niin että parempi olis puhaltaa peli poikki, ja saattaa muslimit ruotuun - vaikka sitten voimakeinoin. Jos joku pilailee Muhammedin kustannuksella, niin onhan se OK loukkaantua, ja kyseenalaistaa ne kuvat. Sen sijaan ei ole OK tehdä sen vuoksi terrori-iskuja tai hyökkäillä lähetystöihin. Vielä kun Eurooppa ja USA yhdessä kykenevät pistämään muslimit ruotuun, niin ehkä kannattaisi. Turha edes toivoa, että muslimit joskus rauhoittuisivat. Eivät rauhoitu, ne pitää RAUHOITTAA.

Niin joo, kukas täällä vielä halusi Turkin jäseneksi EU:iin?

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Islam vs. Tanska '06
« Vastaus #29 : 09.02.06 - klo:19:04 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
En määkään aivan innoissani olis jos mulle tärkeitä asioita tulis joku semmonen pilkkaamaan joka ei niistä tiedä niin mitään.
Niin, vaan eipä täällä mihinkään mielenosoituksiin tai suurlähetystöjen polttamiseen aleta vaikka joku arabilehti piirtelisikin pilakuvia Jeesuksesta...
Mut eiks Jeesus oo niitten mielestä Muhammedin profeetta?

Anteeksi, saivartelen :lol:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna