Kirjoittaja Aihe: Hämmennystä Tampereen hiippakunnassa  (Luettu 71776 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Hämmennystä Tampereen hiippakunnassa
« Vastaus #90 : 28.09.06 - klo:13:22 »
Luulisi siis, että asia on pois päiväjärjestyksestä, kun Markku Koivisto pitää itseään oikeaoppisena luterilaisena. Kunpa olisikin!

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Hämmennystä Tampereen hiippakunnassa
« Vastaus #91 : 28.09.06 - klo:14:14 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Luulisi siis, että asia on pois päiväjärjestyksestä, kun Markku Koivisto pitää itseään oikeaoppisena luterilaisena. Kunpa olisikin!


Totta kai autoritaarinen johtaja pitää itseään oikeaoppisena. Mitä muuta voi odottaa Koivistolta?  :cry:
Acta, non verba.

Kauhanen T

  • Vieras
Hämmennystä Tampereen hiippakunnassa
« Vastaus #92 : 28.09.06 - klo:14:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Totta kai autoritaarinen johtaja pitää itseään oikeaoppisena. Mitä muuta voi odottaa Koivistolta?

Ystävät hyvät, asia ei ole ihan niin yksioikoinen että siitä pääsisi kevyillä heitoilla. Kapitulin sivujen materiaalista selviää, että Koivisto on todella pohtinut omaa luterilaisuuttaan kapitulin selvitysten ja kysymysten pohjalta. Kesäkuun tiedotteessaan kapituli oli jopa varovaisen optimistinen.

Oikeaoppisena kristittynä Koivisto varmasti itseään pitää, eikä kapitulikaan ole hänen kristillisyyttään arvioimassa. Mutta seurakunnassa pitää olla järjestys, luterilaisessa seurakunnassa luterilainen järjestys. Minä arvelen että Koivistolla on suoraselkäisyyttä myontää olevansa siinä määrin kaukana luterilaisuudesta, ettei voi kirkkomme pappisvirkaa hoitaa - siis mikäli hän ei viiden kuukauden aikana muuta käsityksiään.

Kannattaa lukea esim. Koiviston pohdinnat kasteesta (lapsi- vai "uskovien" kaste, kasteen ja uskon suhde). Käydyistä keskusteluista on ollut varmasti hänellekin apua tässä asiassa, ja pohjimmiltaan hän vaikuttaa sympatisoivan enemmän luterilaista kuin evankelikaalis-karismaattis-helluntailaista käsitystä. (Papille ei tietenkään riitä ettei hän omassa liikkeessään kehota "uskovien kasteeseen" - hänen pitäisi vastustaa sitä ollakseen uskollinen luterilaiselle pappeudelleen.)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Hämmennystä Tampereen hiippakunnassa
« Vastaus #93 : 28.09.06 - klo:17:00 »
Lainaus
Ystävät hyvät, asia ei ole ihan niin yksioikoinen että siitä pääsisi kevyillä heitoilla.


Ei asiastan tunnu pääsevän kevyellä heitolla. Kirkko osaa tehdän yksinkertaisen asian monimutkaiseksi. Koivisto on sekä toiminnallaan että ajatusmaailmaltaan tehnyt karhunpalveluksia kirkolle aivan riittävästi. Kirkon käsittämättömän lepsu suhtautuminen tässä tapauksessa ja naispappeuden vastustajien osalta harmitta varmasti monia kirkon jäseniä.
Acta, non verba.

Poissa Mikael K.

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
Hämmennystä Tampereen hiippakunnassa
« Vastaus #94 : 28.09.06 - klo:18:43 »
Ohessa idea pähkinänkuoressa (http://www.tampereenhiippakunta.fi/tuomiokapituli/istunnon_paatoksia/).

Lainaus: "Päätöksellään tuomiokapituli ei siis ota kantaa, onko Koivisto harhaoppinen tai onko hänen toimintansa Jumalasta. Ei ole väärin uskoa toisin tai olla eri tavalla kristitty kuin mitä luterilainen kirkko tunnustuksessaan edellyttää.  Eri tavoin Raamattua tulkitsevat kristityt tunnustetaan Jumalan kansaksi ja rakkaiksi veljiksi ja sisariksi, joihin pyritään rakentamaan hyvät ekumeeniset suhteet. Opillisin keskusteluin pyritään löytämään ratkaisuja keskinäisiin eroihin ja sovittamaan vallitsevia ristiriitoja."

"Sen sijaan tuomiokapituli ottaa päätöksellään kantaa siihen, onko luterilaisen kirkkomme pastori Markku Koiviston toiminta luterilaisen tunnustuksen mukaista.  Sitä kirkko edellyttää omilta papeiltaan. Tältä osin selvitystyömme on osoittanut, että Koiviston toiminta on poikennut luterilaisesta tunnustuksesta."

Vielä editointia: lihavointi oli siis minun.

Poissa Riku

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 60
Hämmennystä Tampereen hiippakunnassa
« Vastaus #95 : 29.09.06 - klo:14:22 »
Kyllä ev lut kirkko on hyyyyyvin pitkämielinen ja salliva ollut.
Koiviston usko on selvästi epäluterilaista.
Itse näen siinä sairaita piirteitä kuten kuolleen pojan henkiinherättämisyritys.  Psykiatrisesta näkökulmasta siinä oli kyse miltei joukkopsykoosista, ei enää pelkästään vahvasta uskosta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Hämmennystä Tampereen hiippakunnassa
« Vastaus #96 : 30.09.06 - klo:13:17 »
Lainaus käyttäjältä: "Riku"
Kyllä ev lut kirkko on hyyyyyvin pitkämielinen ja salliva ollut.
Koiviston usko on selvästi epäluterilaista.
Itse näen siinä sairaita piirteitä kuten kuolleen pojan henkiinherättämisyritys.  Psykiatrisesta näkökulmasta siinä oli kyse miltei joukkopsykoosista, ei enää pelkästään vahvasta uskosta.


Koiviston touhuamisessa on samoja piirteitä, kun Niilo Ylivainiolla oli
kauan kauan sitten. Olin nuorena seuraamassa Ylivainion tilaisuuksia ja ne eivät tehneet minuun mitään vaikutusta, mutta joukkopsykoosia se oli ja ihmisten kaatamista. Ei siinä psylogista koulutusta tarvita, että ymmärtää Koiviston touhun olevan manipulointia. Koivisto hyväksikäyttää sellaisten ihmisten herkkyyttä, joilla on inhimillinen hätä, iso henkilökohtainen ongelma tai parantumaton sairaus.
Acta, non verba.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Hämmennystä Tampereen hiippakunnassa
« Vastaus #97 : 10.10.06 - klo:23:33 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Kirkon käsittämättömän lepsu suhtautuminen tässä tapauksessa ja naispappeuden vastustajien osalta harmitta varmasti monia kirkon jäseniä.

Ja yhtälailla kirkon lepsu suhtautuminen joissain muissa asioissa harmittaa varmasti monia muita kirkon jäseniä. Kaikki haluavat että kirkko on juuri heidän puolellaan...

Kauhanen T

  • Vieras
Hämmennystä Tampereen hiippakunnassa
« Vastaus #98 : 11.10.06 - klo:11:49 »
Lainaus käyttäjältä: "tosikkoko"
Ja yhtälailla kirkon lepsu suhtautuminen joissain muissa asioissa harmittaa varmasti monia muita kirkon jäseniä.

Hyvin todettu. "Tiukkuus" joissain asioissa harmittaa jälleen monia muita, jne. Joitain kriteerejä olisi tietysti hyvä olla sen suhteen, minkä tyyppisissiä asioissa ollaan lepsuja tai tiukkoja. Omat suositukseni kriteereiksi ovat:

1. Järjestyksen asioissa mahdollisimman suuri vapaus, kunhan jotain järjestystä noudatetaan.

2. Etiikan asioissa tiukat ihanteet ja avarat äärirajat, niiden välimaastossa (melko laaja mielestäni) suuri joustavuus.

3. Opillisissa asioissa tiukka pitäytyminen uskonopin minimissä (niin niukasti määriteltynä kuin mahdollista). Minimiin pitäytyville laaja liikkumavara korostusten suhteen.

---

Toinen asia, joka sivuaa karismaattisuuskeskustelua. Alla ote piispa Pihkalan puheesta Ylöjärven piispantarkastuksessa. (Kappalejaot minun.)

Lainaus
Roomalaiskirjeen mukaan siis varsinainen armolahja on ”iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme”. Kysymys on syntien anteeksiantoon turvaavasta uskosta ristillä kuolleeseen ja ylösnousseeseen Kristukseen.

Kysymys on osallisuudesta armoon, armahdettuna syntisenä elämisestä iankaikkisen elämän toivossa. Vain tämä on varma tae Jumalan läsnäolosta ja Pyhän Hengen vaikutuksesta. Mitään muuta varmuutta ei ole tarpeen etsiä. Kaikki muu, mikä sen lisäksi tulee – siitä Paavali puhuu siis Roomalaiskirjeen 12 luvussa – on vain sen johdannaista.

Korintissa Paavali kuitenkin kohtaa seurakunnan, jossa armolahjojen asema on vääristynyt: niille on luotu arvoasteikko ja sitä kautta niistä tulee myös yksilöiden ja ryhmien erityistuntomerkkejä, joilla selvästi erottaudutaan muista kristityistä – tietysti parempina ja hengellisempinä ja enemmän Jumalan voimalla varustettuina kuin muut..

Tällaisen ajattelun ja uskomuksen Paavali torjuu jyrkästi. Näin seurakunta on vain hajoamassa repiviin ristiriitoihin ja toinen toistaan pöyhkeämpiin puolueisiin.

Paavali alleviivaa sen vuoksi kirjeessään korinttilaisille voimakkaasti, että seurakunnalla jo on ensiksikin pelastava sanoma Kristuksesta ja sen lisäksi myös kaikki ne armolahjat, jotka se tarvitseekin:

"Sanoma Kristuksesta on juurtunut lujasti teihin, ja teillä on armolahjojen koko rikkaus odottaessanne Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestymistä (1. Kor. 1:6-7)."

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
KOIVISTO
« Vastaus #99 : 14.10.06 - klo:02:02 »
Pari kertaa - se oli kesällä - kävin Nokia Mission sivuilla, laitoin jonkun mielestäni asiallisen asian keskusteluun. Asia hävisi kyberavaruuteen, ei se ainakaan sanoiksi muuttunut. Saa Koivisto puhua Hämeessä ja jossain ja saa heilutella lipereitään, ja vaikka ottaa ne kaulastaan. Minulle pappi Koivisto on Aatto A. Koivisto, jolle oli laitettu leukaluu omasta jalasta tai jostain.. Tämä Aatto A. Koivisto asui aikoinaan Nurmeksessa ja oli ymmärtääkseni näkemyksellinen mies. Tuuli tuntuu huojuttavan tätä Markkua, mutta en minä ainakaan vielä tiedä minkä hengen miehiä tämä hengenmies Markku oikeastaan on. Mutta mahtuuhan tänne sanailijoita ja sananselittäjiä. Aamen.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Hämmennystä Tampereen hiippakunnassa
« Vastaus #100 : 29.11.06 - klo:20:11 »
Näkyy tulevan kohta 45 minuuttia -ohjelmassa pätkä Koivistosta, näkökulmasta "pappi vai shamaani".

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Hämmennystä Tampereen hiippakunnassa
« Vastaus #101 : 29.11.06 - klo:20:55 »
Näkyi ainakin olevan Koivistolla hauskaa ihmisiä kumotessan. Taisi ottaa hyvää mieltään pari tanssiaskeltakin onnistuneen keikautuksen jälkeen. Muuten ohjelmanpätkä toisti jo ennen sanottua. Piispa esiintyi viileän asiallsesti ja Koivisto vaikutti melkein naivin hyväätarkoittavalta.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Hämmennystä Tampereen hiippakunnassa
« Vastaus #102 : 16.12.06 - klo:12:35 »
Minä taas näitä sanomalehtisuosituksia laittelen..ne vain aina pistää silmään, jos on asiasta jotain jossain kuullut...

Siis eilen tulleessa Kuopion seurakuntien Kirkko ja koti-ilmaisjakelulehdessä oli juttu tästä aiheesta. Oisko ollut peräti pääkirjoitus tai ei ehkä kuitenkaan, kun se oli ekan sivun alalaidassa. Pääkirjoitus on ylälaidassa. Kuitenkin joku oisko ollut srk:n työntekijä kertoi mielipiteensä karismaattisuudesta ja myös Koivistosta, kun se on saanut julkisuutta. Silmäilin vain artikkelia, mutta siinä oli minun mielestä se fiksu ajatus, että myös karismaattisuudelle pitää antaa tilaa, sillä onhan herätyksiä ollut kirkossa iät ajat. Savossa nosti esiin herännäisyyden ja kuulema Pohjanmaalla on jokin alue (en muista mikä), josta lähes vuosittain nousee uusia herätyksiä. Sanottiin, että herätykset voivat olla myös kirkon voimavara, jos niihin suhtaudutaan oikein, ulkopuolelle ei saa kuitenkaan väkisin työntää. Osapuilleen tällainen kuva minulle tuli ja olen samaa mieltä. Itse Nokia-missionia en tunne, eikä artikkelissa sitä käsitelty muuta kuin, että on saanut julkisuutta ja että herätys tuomitaan usein, mikä on huono juttu. Nokia-missionin teologia onkin sitten jo toinen juttu. Jos se kerran on kirkon opin vastainen (sellainen kuva minulle on tullut), niin silloin ei ole hyvä juttu.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa kaali_koi

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 31
kyllä sekaan mahtuu ...
« Vastaus #103 : 16.12.06 - klo:14:12 »
No, eiköhän meidän sekaamme tänne kaikki toisetkin mahdu?...
Seinät leveällä - katto korkealla!
koi syö ...

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Hämmennystä Tampereen hiippakunnassa
« Vastaus #104 : 16.12.06 - klo:15:02 »
On kai tämä liike itse esimerkki siitä, miten karismaattisiakin piirteitä saanut herätys voi valjastua vetämään raittiita ja puhtaita voimia. Siihen tarvittiin kuitenkin aika poikkeuksellisia ihmisiä ja johtajia - vaikka miten pitää Paavoa piikkisenä ja usein huononakin miehenä niin omituinen viisaus hänessä oli. Mutta ei sellaista aivan joka päivä vastaan tule, ei välttämättä edes joka vuosisadassa... Näiden pienien ryhmien käytäntö on hyvin usein rikkova, ihmisen heikkoutta hyväksikäyttävä ja johtajien vallanhimon sävyttämä, eikä taida Nokia olla poikkeus. Mutta ei pelkkien ulkonaisten merkkien mukaan voi tuomita: joskus henki voi olla aitokin tai siitä voi löytyä pienellä tai suurella vaivalla aitoutta.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan