Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 9  (Luettu 36619 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Aamuhartaus 9
« : 04.11.17 - klo:07:34 »
Pyhäinpäivä, Aamun rukoushetken psalmi

Ps. 102:20–29

Herra katsoo pyhästä korkeudestaan,
tähyää taivaasta maan päälle.
  Hän kuulee vankien vaikerruksen,
  hän vapauttaa kuoleman omat.
Siionissa kuulutetaan Herran nimeä,
Jerusalem kaikuu hänen kiitostaan,
  kun kansat kokoontuvat yhteen,
  kun valtakunnat tulevat palvelemaan Herraa.
Hän on murtanut minun voimani kesken matkan,
lyhentänyt elinpäivieni määrän.
  Minä sanon hänelle: Jumalani, älä ota minua pois puolitiessä!
  Sinä elät iäti, ajasta aikaan.
Jo ammoin sinä laskit maan perustukset,
sinun kättesi työtä ovat taivaat.
  Ne katoavat, mutta sinä pysyt.
  Ne kuluvat loppuun kuin vaate,
sinä vaihdat niitä kuin vaatekertaa,
ja ne vaihtuvat uusiin.
  Mutta sinä olet iäti sama,
  sinun vuotesi eivät lopu.
Palvelijoittesi lapset saavat asua turvassa,
heidän lastensa lapset ovat huomassasi.  
  Kunnia Isälle ja Pojalle
  ja Pyhälle Hengelle,
niin kuin oli alussa, nyt on ja aina,
iankaikkisesta iankaikkiseen. Aamen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #1 : 05.11.17 - klo:07:39 »
Valvoa mun Jeesus anna aina ristis juurella

https://www.youtube.com/watch?v=CO6I4NqsriM
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #2 : 05.11.17 - klo:10:24 »
Kun alan tulla vanhaksi

Anna anteeksi, Luojani, kun joskus toivoin olevani varttuneempi ja vanhempi kuin olin. Aikani on kulunut nopeasti. Huoman tulevani vanhaksi ja olen jo.
En pyydä sinua hidastamaan aikaa. Opeta minua iloitsemaan ja kittämään jokaisesta päivästä, jona vielä jaksan hoitaa tehtäviäni. Sinun käsiisi minä jätän jäljellä olevan elämäni. Ole kanssani loppuun asti ja vielä sittenkin.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #3 : 06.11.17 - klo:07:51 »
Kun ei ole mihin menisi

Jumala, sinä olet kaikkialla etkä missään liikaa. Minulla on pieni elintila ja siinäkin olen toisten tiellä. Kotini on ahdas. En osaa olla siellä häiritsemättä muita. Meitä on paljon, mutta meillä ei ole, mihin menisimme. Me olemme kuin sinun Poikasi, jolla ei ollut mihin päänsä kallistaisi. Minulla ei ole hänen hiljaista mieltään eikä erämaan tai vuorenhuippujen rauhaa, jossa tulisin sinun tykösi ja tuntisin olevani kotona. Minä vain harhailen joutilaana. Varjele minua joutumasta tämän sivullisuuteni uhriksi. Ole sinä minun Isäni ja sano, mihin minä menisin ja mitä tekisin. Sinä yksin tiedät minullekin oikean mahdollisuuden.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #4 : 07.11.17 - klo:07:16 »
Kun on aivan tavallinen päivä

Herrani, tämä päivä on mielestäni liian tavallinen. Kaikki menee samoin kuin eilen ja toissapäivänä ja jo kauan sitten. Luen ja kuulen ihmisistä, joille tapahtuu kaikenlaista jännittävää ja mieluisaa. Minulle ei tapahdu mitään, vaikka kuinka toivon ja odotan. Antaisitko minullekin joskus elämysrikkaan päivän?
Tai - en minä oikeastaan tiedä, uskallanko pyytää sellaista. Monet saavat tänäänkin kokea jotakin ainutlaatuista, jota eivät haluaisi ja joka vaikuttaa heidän koko jäljellä olevaan elämäänsä.
Tällainen tavallinen päivä on hyvä. Kiitos tästä päivästä. Auta minua käyttämään se oikein. Suo minulle tilaisuus jollakin tavalla virkistää jotakin lähimmäistäni, joka myös pitää  päiväänsä liian tavallisena.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #5 : 08.11.17 - klo:06:43 »
Kun tapahtuu liian paljon

Elämäni Valtias, olen joskus pitänyt elämääni yksitoikkoisena ja tapahtumaköyhänä. Olen huokaillut sen värittömyyttä.
Mutta nyt tapahtuu liian paljon. Saan elää ajassa, jossa voi sattua vaikka mitä. Omassa elämässäni tapahtuu paljon ja monenlaista. Tunnen itseni avuttomaksi kaiken tapahtumisen keskellä, johon en voi itse vaikuttaa. Tiedän, että sinä olet kaikkivaltias ja voit johtaa kaiken parhaakseni. Siitä huolimatta rohkenen pyytää: anna minun viettää rauhallista ja hiljaista elämää ja oppia iloitsemaan siitä.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #6 : 09.11.17 - klo:07:43 »
Kun syytän itseäni

Minä olen taas sillä tuulella, Jumala. En syytä kasvatustani enkä ympäristöäni enkä yhteiskuntaa. Minä en ole tullut siksi, mikä minusta näin kasvatettuna tässä ympäristössä olisi voinut tulla. Olen tuhlannut paljon aikaani ja voimiani. Olen antanut elämäni tilaisuuksien mennä ohitseni tarttumatta niihin. Olen syypää elämäni kitukasvuisuuteen ja se raivostuttaa minua. Moni asia on nyt jo liian myöhäistä, useimmat asiat. Mutta en jaksa enää ajatella niitä.
Anna minulle anteeksi ala-arvoinen elämiseni. Auta minua karkottamaan se pois mielestäni ja tekemään jäljellä olevasta paras mahdollinen. Yksin en kykene siihen. Auta sinä minua.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #7 : 10.11.17 - klo:10:07 »
Kun tekee mieli puhua pahaa

Sain sinulta, Luojani, terävän kielen. Osaan sanoa ilkeästi ja asettaa toisen huonoon valoon. Sinä tiedät, ettei minulta puutu myöskään halua siihen. Jotkut ovat minusta niin vastenmielisiä, että toivoisin kaikkien muidenkin pitävän heitä yhtä epämiellyttävinä. Minä saattaisin nauttia, kun he menettäisivät ystävänsä. Minulla olisi myrkyllistä ainehistoa ja valmiiksi hiotut sanat.
Mutta tämän sinulle sanottuani minusta tuntuu, että tämä jo riittää.
Auta minua hillitsemään terävän kieleni pistot. Auta minua pitämään omana tietonani kaikki paha, jonka voisin lähimmäisistäni kertoa värikkäästi maalaillen.
Ja - jos sinulle sopii - ole niin hyvä ja auta kaikkia lähimmäisiäni myös vaikenemaan siitä pahasta, minkä he aivan totuudellisesti voisivat minusta kertoa.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #8 : 13.11.17 - klo:06:44 »
Kun masennus tulee

Taivaallinen Isäni, olen joskus ollut kaikkeen innostunut. Nyt olen masentunut. Työni ei maistu. Tuntuu turhalta ajatella ja rukoilla. Minusta ei kuitenkaan tule ihmistä, joka olisi ja eläisi sinulle kunniaksi. On parempi, että vetäydyn ajoissa syrjään kuin että tuotan sinulle enemmän häpeää.
Mutta tässä minä vain viivyn. En minä jaksa edes lähteä omille teilleni. Siellä olisi vielä raskaampaa ja toivottomampaa.
Saanhan jäädä tähän, sinun isänsyliisi, jossa masentuneenakin on paras olla. Sinä voit kaikki. Sinä voit poistaa masennukseni ja antaa uuden voiman.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #9 : 14.11.17 - klo:07:09 »
Kun tekee mieli kirota

Jumala, minun tekee mieleni kirota. Minä kirosinkin jo, vaikken täyteen ääneen, sillä olen räjähtämäisilläni. Tämä on liikaa yhden ihmisen osalle yhtenä päivänä. Sisäinen paine nousee ja nousee. Kirous on varaventtiili. Avaan sen etten räjähtäisi. Ymmärräthän, Jumala, minua? Olen kuullut puhuttavan sinun vihastasi ja että sinä voit kirota jonkin ihmisen. Annathan siis minunkin kirota tarpeen vaatiessa, kun teen sen itsekseni.
En kiroa ketään ihmistä, vaikka kiroan joittenkin ihmisten tähden. En kiroa sinuakaan, vaikka olisit mielestäni voinut estää kaikkea kaatumasta ylleni samanaikaisesti.
Minun tekee mieleni kirota ja minä kiroan - itseäni. Se on minun katumustani ja parannustani. En hyväksy itseäni. Jonakin toisena päivänä olen kovasti tyytyväinen itseeni enkä kiroa yhtään. En hyväksy sitäkään.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #10 : 15.11.17 - klo:07:16 »
Kun ei kukaan ymmärrä

Kaikkivaltias Jumalani, minä käännyn nyt sinun puoleesi. Kukaan ihminen ei ymmärrä minua. Vaikka puhuisin kenelle tahansa, kaikki kuuntelevat haluttomasti, omissa ajatuksissaan ja lausuvat jotain merkityksettömiä sanoja.
Sinä tiedät kaikki ja ymmärrät kaikki. Ymmärräthän sinä myös minua juuri tässä tilanteessa ja näissä asioissa? En kyllä oikeastaan itsekään ymmärrä itseäni, vaikka kuinka tahtoisin. Kuinka sitten toiset voisivat ymmärtää. Enhän minä voi olla heille yhtä kiinnostava kuin olen itselleni.
Sinuun panen viimeisen toivoni. Minä en ymmärrä itseäni enkä sinua. Mutta sinä ymmärrät ja rakastat minua. Luotan siihen. Kiitos.
Nyt jaksan taas tämän pimeän päivän.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #11 : 16.11.17 - klo:09:13 »
Kun en kärsisi ketään

Jumalani, minä haluaisin olla rauhassa tänään. En kärsisi ketään. Kaikki puhuvat vain itsestään ja omista asioistaan. Jokaisen läsnäolo ja jaarittelu ärsyttää nyt minua.
Vetäydyn yksinäisyyteen ollakseni kanssasi kahden kesken. Vaikenen. Olen vain. Kuuntelen.
Ehkä minä sitten taas tulen seurallisemmaksi. Ehkä opin iloitsemaan siitä, että minulla on lähimmäisiä, jotka eivät ole sen miellyttävämpiä kuin minä itsekään.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #12 : 17.11.17 - klo:07:32 »
Kun aika tulee pitkäksi

Jumala, olen kyllästynyt kaikkeen enkä saa aikaani kulumaan. Se tuntuu pysähtyneen kuin epäkuntoon mennyt kello. Olen ikävystynyt.
Mutta - kenties vika ei olekaan ajassa vaan minussa.
Monilla ovat menossa viimeiset hetket ja ne tuntuvat kiitävän ohi.
Monella on tekemistä enemmän kuin ehtii. He ottaisivat lisää aikaa, jos voisivat saada.
Jumalani, tule minun aikaani, sen hetkien sisällöksi, sen käytön ohjaajaksi.
Siunaa jokainen hetkeni.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #13 : 18.11.17 - klo:07:44 »
Kun en haluaisi kuolla

Jumala, sinä elät aina, minä elän vain vähän aikaa. Kuolema astui elämäni maisemaan ja pilasi kaiken. Vaikka olen jo saanut täällä olla, en haluaisi vielä kuolla. Kaikki on aivan kesken: työni, suunnitelmani, toiveeni. Ennen kaikkea minä itse olen vielä kypsymätön. En todellakaan halua kuolla. Jumalani, sinä olet elämän henkäys ja aurinko. Loista vielä elämäni ylle ja anna henkäyksesi karkoittaa kuoleman synkkä pilvi tämänhetkiseltä taivaaltani.
Opeta minut ensin elämään. Suo elämässä kypsyä kuolemaan niin, että osaan ja uskallan sanoa: tervetuloa, kuolema - Jeesuksen nimessä.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #14 : 19.11.17 - klo:06:38 »
Kun rahat eivät riitä

Luojani, minulla on tuloja, mutta minulla on myös menoja ja veroja. Minä kiitän sinua tuloistani ja työkyvystäni ja ammattitaidostani. Mutta minä en osaa kiittää sinua siitä, etteivät rahani riitä. En osaa edes tyytyä siihen.
Sinä olet luvannut pitää minustakin huolen ja olet pitänyt. Nyt on uskoni loppumaisillaan. Minulla ei ole mahdollisuutta ansaita enempää. Sinä tiedät, etteivät rahani riitä. Minä olen sen nyt sanonut sinulle. Yritän olla murehtimatta. En tiedä onnistunko.


Olavi Kaukola