Kirjoittaja Aihe: Adventti-aika  (Luettu 26867 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pikkumummu

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 466
Adventti-aika
« : 28.11.10 - klo:11:51 »
Hoosianna veisattu TV-jumalan palveluksessa, on aina yhtä kaunis veisata vaikka on vuosituhansia veisattu. Kyllä joulun aikaa on hieno odotella. Kaikille rauhaisaa odotusta suureen juhlaan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #1 : 28.11.10 - klo:12:18 »
Taisi hukkua rönsyilyketjuun, kun kysyin, paastoaako joku adventin aikana. Tänään liturginen väri: Valkoinen, maanantaista lauantaihin violetti tai sininen. Joulua ennenhän on pikkupaasto. Itse en ole oikeastaan koskaan oikeasti paastonnut. Kokemuksesta viisastuneena pyrin kuitenkin siihen, että en aloita torttujen leipomista jo lokakuussa, jotta jouluruuat maistuisivat edes joltakin sitten jouluna. Samoin ei ole niin hirveää paniikkia joululahjojen hankkimisesta. Tietysti hankin niitä, mutta ihan vähän vain.

Minulle oli uutta, että liturginen väri voi olla myös sininen. Olen ajatellut, että liturgiset värit ovat valkoinen, vihreä, violetti ja punainen. Voisiko joku kertoa, onko sininen vanhastaan kuulunut liturgisiin väreihin.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa pikkumummu

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 466
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #2 : 28.11.10 - klo:12:44 »
 Täälläkin nautitaan ilman hössötystä joulun odotuksesta ja joulusta. Lahjoja ostetaan vähän jouluherkut syödään jouluna.  Etukäteen ei kovin paljon leivota paitsi homperskat leivotaan  ennen isäinpäivää jotta tulee hieno tuoksu tupaan. Jouluksi ei siivota joka komeroa, siivous kohtuudella, (koska en itse pysty juuri mihinkään) Arvot on mennyt uuteen järjestykseen kun terveys petti.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #3 : 28.11.10 - klo:15:09 »
Mitä ovat homperskat? Homepersikoita? Suolaista vai makeaa?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #4 : 28.11.10 - klo:15:10 »
En wikistä katsomallakaan saanut selvää mikä on homperska. En osaa arvatakaan.  ??? :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa meme

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #5 : 28.11.10 - klo:15:18 »
homperskasta ei harmaatakaa aavistusta.

Paastominen olisi kyllä hieno asia, mutta kun ei saa itseään kuriin ja perhekkin ympärillä niin jääköön. Vuosia olemme kuitenkin välttäneet sianlihan syömistä advendin aikana, joulukinkku maistuu sitten paremmalta. Muutenkin jouluherkut jätämme pääasiassa jouluun. Eilen tein torttuja, mutta seuraavan kerran varmaan vasta jouluna. Keksit ja piparit laitan tiukasti jemmaan ja syödään vasta jouluna. Tänä vuona jouluhössötystä vähentää tulossa oleva pieni kädän leikkaus. Tikit kuitenkin ja 1-2 vk sairaslomaa.

Poissa korhp

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 40
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #6 : 28.11.10 - klo:15:49 »
Homperskat? Veikkaisin pipareita, itsekin eilen leivon niitä oikeastaan vaan tuoksun takia   :111:

Poissa pikkumummu

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 466
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #7 : 28.11.10 - klo:16:30 »
 Homperskat on pikku-leipiä erittäin helppotekoisia ohje tulee tässä


        200g voita  (sulata osittain)
        200g sokeria
        1munan keltuainen
        1rkl siirappia
        1tl kanelia
        2 tl soodaa
        5,5dl vehnäjauhoja

   Sekoita kaikki aineet sekaisin ja leivo pyöryköitä paista 200asteessa Tulee 30-40kpl

 Joka kokeilee olisi kiva kun antaisitte palautetta

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #8 : 28.11.10 - klo:16:37 »
Täytyy kokeilla. Nämä ovat vähätöisempiä kun joulupiparit yön yli seisottamisineen, kaulimisineen, muotteineen ym. :eusa_clap:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #9 : 29.11.10 - klo:18:07 »
Minulle oli uutta, että liturginen väri voi olla myös sininen. Olen ajatellut, että liturgiset värit ovat valkoinen, vihreä, violetti ja punainen. Voisiko joku kertoa, onko sininen vanhastaan kuulunut liturgisiin väreihin.

Mun ymmärtääkseni sininen tarkottaa violettia. Värit on valkoinen, vihreä, punainen, violetti/sininen ja musta.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #10 : 29.11.10 - klo:21:10 »
Sininen on tietääkseni liturgisena värinä Marian, Jeesuksen äidin väri. Idän kirkon värisymboliikka taas on kokonaan toinen asia.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #11 : 10.12.10 - klo:21:07 »
Ehdin jo unohtaa, missä ketjussa oli homperskoiden ohje, mutta täältähän se löytyi. Kopioin sen koneelleni, jotta voisin joskus kokeilla. Vielä en ole saanut aikaiseksi kokeilla. Lanttulaatikoita tuli 7 rasiaa ja ne laitoin pakkaseen. Tekisi mieli tehdä vielä lisää, kun se on niin mahdottoman hyvää. Ehkä porkkanalaatikkoa tulee myös tehtyä, mutta tuskinpa maksalaatikoita.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #12 : 10.12.10 - klo:22:39 »
Hoosianna veisattu TV-jumalan palveluksessa, on aina yhtä kaunis veisata vaikka on vuosituhansia veisattu. Kyllä joulun aikaa on hieno odotella. Kaikille rauhaisaa odotusta suureen juhlaan.

Avaja porttis ovesi,käy Herraas vastaan....

iän lisääntyessä adventtivirret avautuvan enemmän ja enemmän.


Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #13 : 11.12.10 - klo:09:00 »
jännä juttu... koko elämä on odottamista (mm. armeijassa odotettiin, emäntää odotettiin, lottoa odotettiin)...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #14 : 11.12.10 - klo:09:11 »
Huomenta odottajat!

Minä odotan kolmea viisasta puuronsyöjää pöytään lisää. Kaksi tosikkoa ja kaksi pojanveitikkaa istuu adventtikahvilla ja puurolla. Juhanille tiedoksi, meitäkin on sitten yheksän. Nakkeja ei ole, mutta haukipullat valmiina päiväruualle.

Täysin joulutunnelmissa ollaan , pakettejakin vaihdellaan vaikka pikku-ukot on uskovinaan vielä joulupukkiin.
Lotta tapaa kohta serkkunsa. Eivät olekaan nähneet kai kuin Lotan ristiäisissä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)