Kirjoittaja Aihe: Onko tanssi syntiä  (Luettu 33767 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #90 : 03.05.21 - klo:19:47 »
Kukahan tietäisi haitarin kulkeutumisen esim Lännelle. Impi Andersson on lempihanuristini tai oli.

Impi Anderssonia ei mainita, mutta muuta on:

Helposti ohitettava harmonikan kehittymiseen liittyvä haara on amerikkalainen harmonikkateollisuus, joka ajoittuu alkavaksi 1900-luvun alun tienoille. Amerikkalainen harmonikkateollisuus on oikeastaan Yhdysvaltojen alueella tapahtunutta harmonikkateollisuutta ja se pohjautuu erityisesti Italialaiseen muuttoliikkeeseen 1800-luvun lopulta alkaen. Nykyään Pohjois-Amerikassa valmistetaan ainakin saksalaistyyppisiä haitareita (cajun) ja Chemnitzer-concertinaa. Eteläamerikkalainen harmonikkakulttuuri on pikemminkin soittokulttuuriin kuin teollisuuskulttuuriin liittyvä historian haara. Etelä-Amerikan liittyminen harmonikkasoitinkulttuuriin johtuu Keski- ja Itä-Euroopan länteen suuntautuneesta muuttoliikkeestä, joka ajoittuu italialaisen muuttoliikkeen kanssa samoihin vuosikymmeniin 1800-luvun loppupuolelle.

Amerikkalaista soitinrakennuskulttuuria ei sovi vähätellä eurooppalaisen soitinrakennuskulttuurin rinnalla, sillä eurooppalaiset harmonikanvalmistajat ovat kopioineet amerikkalaisia innovaatioita erittäin tehokkaasti. Suomalaiseen harmonikkarakennuskulttuuriin liittyen mainittakoon virtaviivamallit, jotka pohjautuvat yhdysvaltalaisiin harmonikkoihin. Selluloidipinnoite harmonikan päälimateriaalina on mitä todennäköisimmin tehty ensimmäisen kerran Yhdysvalloissa. Cassotto-kuilun historia on toistaiseksi minulle hieman hämärän peitossa, mutta varhaisin näkemäni cassotto-kuilu (1910-luku) on peräisin newyorkilaisesta harmonikkatehtaasta. Sana cassotto on kuitenkin italiaa.



lähde: Vapaalehdykkä

Harmonikkojen erikoissivusto
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #91 : 03.05.21 - klo:20:33 »
Kiitos kovasti avusta. Olin toisessa osiossa kaivoa tekemssä. :039:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #92 : 03.05.21 - klo:22:41 »
Jo 50-luvulla mammat ja ukot kauhistelivat lättähattuja ja villamyssymissejä. Sitten seurasivat nahkarotsit ja rock-musiikki, minihameet ja hippimeininki.

Näistä päähineistä mieleen tullutta: 80-luvulla oli nuorison ja nuorten aikuisten keskuudessa muotia kulkea paljain päin, oli sää mikä tahansa. Pipo oli siis jotain niin noloa, jostakin karvareuhkasta nyt puhumattakaan (yksi poikkeus oli, nimittäin hikinauhan näköistä panta sai käyttää). Ja aikuiset kauhistelivat. No, sen ajan tukat olivatkin isoja ja kuohkeita; ehkä ne lämmittivät?

Mutta eipä kelpaa aikuisille (=entisille kasarinuorille) nykyinenkään meno, kun ei nykyajan koltiaisia, poikia varsinkaan, saa riisumaan sitä pipoa tai lippistä edes sisätiloissa!

Tulee ihan mieleen ne ajat, kun Jyväskylään oli perustettu seminaari kansakoulunopettajien valmistamiseksi. Ensimmäisiä asioita, joka niille oppiin päässeille julleille piti opettaa, oli että sisällä ei olla lakki päässä. Se lakin pitäminen kun oli etenkin maalta tulleilla piintynyt tapa. Kerrotaan, että kun seminaarilaiset joskus olivat sisällä tupakalla (mikä oli toki jyrkästi kiellettyä sekin), niin kun kuului käytävästä opettajan askeleet, vetäistiin äkkiä hatut päähän, niin opettaja hattutuohtumukseltaan ja seuraavalta saarnalta ei sätkänkäryyn huomannut kiinnittää mitään huomiota  :icon_biggrin:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #93 : 03.05.21 - klo:22:45 »
Olisipa se syntiä, niin olisi ainakin yksi synti, johon en tunne vetoa!

Nyt kyllä puhun höpöjä. Tuli mieleen, että joskushan oli televisiossa ohjelma nimeltä Lauantaitanssit. Kyllä minä sitä mielelläni katselin. Itse en halua tanssia, mutta jos on hyviä tanssijoita, niin seuraan kyllä mielelläni. Ihan kuten jotain muutakin suoritusta, jossa joku osaa sellaista mihin itse en mitenkään pystyisi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #94 : 04.05.21 - klo:02:29 »
Niin ja romaanikirjallisuuden lukeminen! Siitä on etenkin nuoria neitoja varoiteltu. Musiikista nyt puhumattakaan, paitsi jos se on virsiä. Sehän on ihan hirveää, jos lapsi ryhtyy muusikoksi, ei se mikään kunnon vakavamielinen ammatti ole.

Vielä äitini äiti oli sitä mieltä, että lukea saa Raamattua, hartauskirjoja ja koulukirjoja. Muu on turhuutta, ja minullekin tuota näkemystä tarjoili. No ehkä paikallista sanomalehteä myös, mutta se oli lähinnä miesväelle (ja pitihän niiden johonkin pystyä sätkänsä käärimään).

Kuulemma Yhdysvalloissa uudisraivaaja-aikoina viulu oli se syntinen soitin, "pirunviulu", koska sillä säestettiin tanssia. Kitaraa suvaittiin, sitä kun käytettiin myös hengelisessä musiikissa. Euroopassa oli sitten päinvastoin, koska viulu tunnettiin ns. klassisesta musiikista ja se oli "sivistynyt" soitin (väliäkö sillä, että esim. oopperoiden juonet voivat olla melkoista rietastelua), kun taas kitara yhdistyi nuorison renkutuksiin.


Syntiä oli niinikään arpajaisiin osallituminen,  kaikinainen teatteri kirjastojen avajaisiin nn kaikenlaisiin hyväntekeväiusyysjuhliin ja maallisiin esitelmätilaisuuksiin meno, soittimista kuulin vielä lankomieheni kertovan kun olivat tuttavani joka oli sisaren luokkatoveri, toisen kierroksen häissä, että oli siellä se syntinen peli, kun tanssista kyselin,  minä luulin että jokin paikallinen bändi vaan ei, sisar oli tukehtua, niin kutsutaan kotiseudulla :003: yhä haitaria.   :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #95 : 04.05.21 - klo:04:17 »
Pidän romaaneista ja en niitä välttele, vaan luen niitä.

Jonas Lagus paheksuu mm. erilaisia naamiohuveja, joita vissiin pappiloissakin harrastettiin.

Ymmärrän oikein hyvin nuo erilaiset vältettävinä pidettävät asiat, joita täällä on lueteltu useitakin.
Suurinta osaa niistä en pidä syntinä, mutta ymmärrän näitä tiettyjen asioiden välttelijöitä.
Koen tietynlaista hengenheimolaisuutta heidän kanssaan.
Ihanne olisi, että tämä välttely tapahtuisi vapaaehtoisesti oman sisikunnan pakottamana ja että niiden välttely koetaan iloisena asiana ja niiden harrastaminen tylsänä.
Mikäli näin ei ole, varmaan monen täällä mainitun asian välttelystä ei ole hyötyä, vaan ennemminkin haittaa.

Itse nautin, kun saan vältellä monia sellaisia asioita, joita muut kristityt harrastavat.
Viihdyn Raamatun ja kirjallisuuden ja polkupyöräilyn parissa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #96 : 04.05.21 - klo:04:33 »
Lukiessani Hiljä Haahden jnkl elämäkertaa käsitin hänen ahdistuneen esim ajatuksesta että pitäisi  kirjallisuuden opintojen tähden lukea jokin kirja jonka hän arvostelujen perusteella päätteli epäsiveelliseksi, kuten Juhani Ahon Papin rouva oli, juuri ilmestynyt.

Helsingissä pidettiin hengellisiä ylioppilaspäiviä, ja hän kävi näistä sielunhoidollisen keskustelun pastori Mottin kanssa, Mott oli sitä mieltä että jos täytyy niin täytyy, mutta siinä on syy yhä syvemmin pyrkiä syventymään hengellisessä elämässään. 

Täytyy muistaa aika ja suuntaus, joka taisi olla varsin evankelispietistinen, kuten Haahti oli. 

En ymmärrä miksi pitäisikään tehdä mitään, mistä ei pidä, missä ei ole ns kotonaan, vain siksi että joku on joskus sanonut sen synniksi ja täytyy mennä itse katsomaan, onko se syntiä...   :icon_cool:   Vähän kuin nappaisi LSDtä kokeillakseen, vaikuttaako se kuten väitetään...   :icon_cool:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #97 : 05.05.21 - klo:23:23 »
Ei tanssi ole syntiä, vaan ihmisten soidinliikuntaa, jonka tarkoitus on löytää itselleen pari tai vain muuteen vahvistaa suhdetta.
Poikamiähenä pääkaupunkiseudulla asustelles minäkin kävin Eeva ja Olavi Niemisen tanssikursseilla. Tangot, foxtrotit, valssit, jenkat, jivet ym. tuli opeteltua heidän opastuksella, mutta tunsin ison kokoni vuoksi olevani niin epämukavuusalueella, että en oiken innostunut tanssimisesta..
Tanssipaikoilla kävin Mäntsälän suurlavalla, Helsinki Pavilla, Lohjan tanhuhovilla ym, mutta pääasiassa katselin ja kuuntelin iskelmäprinsessoja ja prinssejä. :eusa_angel: Tanssiravintolat on jäänyt minulta käymättä kokonaan, kun minulla oli niistä alkoholin huuruinen mielikuva.
 https://www.youtube.com/watch?v=-FOi91Y3DLI
« Viimeksi muokattu: 05.05.21 - klo:23:36 kirjoittanut Mörtti-57 »
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #98 : 08.05.21 - klo:15:19 »
Onko synti tanssia? Ei ole. Synti on kahle.
Aamen! Herännyttä tummaa ystäväkansaa ei paina synnin kahle, sillä Kristus on sovittanut kaikki synnit.  :eusa_pray:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #99 : 08.05.21 - klo:15:58 »
Aamen! Herännyttä tummaa ystäväkansaa ei paina synnin kahle.

Ehkä kahle ei enää paina, mutta sen hiertämät haavat tuntuvat edelleen.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #100 : 29.04.22 - klo:09:54 »
Ei tanssi ole syntiä, vaan ihmisten soidinliikuntaa, jonka tarkoitus on löytää itselleen pari tai vain muuteen vahvistaa suhdetta.
Poikamiähenä pääkaupunkiseudulla asustelles minäkin kävin Eeva ja Olavi Niemisen tanssikursseilla. Tangot, foxtrotit, valssit, jenkat, jivet ym. tuli opeteltua heidän opastuksella, mutta tunsin ison kokoni vuoksi olevani niin epämukavuusalueella, että en oiken innostunut tanssimisesta..

Tanssipaikoilla kävin Mäntsälän suurlavalla, Helsinki Pavilla, Lohjan tanhuhovilla ym, mutta pääasiassa katselin ja kuuntelin iskelmäprinsessoja ja prinssejä. :eusa_angel: Tanssiravintolat on jäänyt minulta käymättä kokonaan, kun minulla oli niistä alkoholin huuruinen mielikuva.
 https://www.youtube.com/watch?v=-FOi91Y3DLI
Koronarajoitusten poistuessa heränneen tumman ystäväkansan lavatanssien ystävien onkin nyt aika ottaa tanssikengät kaapista pölyyntymästä ja lankkaamaan ne valmiiksi tanssikuntoon tanssikesän 2022 aloitusta varten.  :eusa_pray:

Satumaa- Luhurikan Lava  https://www.youtube.com/watch?v=cQaEz6dOyio

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #101 : 29.04.22 - klo:10:06 »
Tanssitaan sitä talvellakin.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #102 : 30.04.22 - klo:13:39 »
ö Mun mielestä on syntiä, jos ei saunan jälkeen ota olutta.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #103 : 30.04.22 - klo:14:37 »
Mitä tulee herättäjäjuhliin ja Seinäjoen tangomarkkinoihin, niin toistuvasti olen saanut käydä kummassakin tapahtumassa sekä toimittajana että "hengailijana". Kymmenkunta vuotta sitten Seinäjoella oli peräkkäisinä viikonloppuina sekä herättäjäjuhlat että tangomarkkinat. Osa kökkäväestä oli samaa.
Mikä estäisi Joensuun herättäjäjuhlissa kökkänä järjestettävät körttitanssit, jossa herännyt tumma ystäväkansa pistäisi jalalla koreasti? Buffetista saisi ostaa purtavaa, juomia ja körttipastilleja.  :eusa_pray:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #104 : 01.05.22 - klo:12:18 »
ö Mun mielestä on syntiä, jos ei saunan jälkeen ota olutta.
Kyllä se minunkin mielestä on syntiä.
wilhelmi niskasen jäljillä