Kirjoittaja Aihe: Kotikokki VIII  (Luettu 17266 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #60 : 19.02.21 - klo:18:40 »
Tänään vaimoni valmisti meille ruuaksi paastonaikaan sopivaa raamatullista Jeesuksen mielen mukaista vegaanista Jaakobin hernekeittoa. Ruuan kera täysjyväruisleipää, päällysteenä kasvismargariinia. Ruokajuomana kotikaljaa.  :eusa_pray:


Mistä tiedät että se oli Jeesuksen mielen mukaista?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22056
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #61 : 19.02.21 - klo:19:09 »
Hernekeittohan liittyy kieroon huijaukseen, jolla Jaakob sai nälkäiseltä veljeltään esikoisen oikeudet itselleen. Olkohan se ihan Jeesuksen mielen mukasta?

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #62 : 20.02.21 - klo:08:45 »
Mistä tiedät että se oli Jeesuksen mielen mukaista?
Se oli taivaallista.  :109:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33752
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #63 : 20.02.21 - klo:10:22 »
Toivon että lohisopastamme tulee yhtä hyvää.

Matti kävi Prismasta tarjouslohen ( 5,90E/kg ) ja otti fileet graaviin. Minä panin pääpuolen ja pyrstöpuolen sekä ruodon ja liepeet pataan sipulin, tillin, mauste- ja valkopippurin kanssa  5 min. Merisuolaa ja ripaus sokeria täydentää maun.

Kun kala jäähtyy ja nyhdetään lihat, niin liemi keitetään perunoiden ja porkkanoiden kanssa, lihat lisätään 5 min ennen kuin kasvikset on kypsiä. Viimeiseksi loraus kermaa ja lisää tilliä.

Ruisleipää, cheddaria päälle ja laseihin kivennäisvettä.

Siunaa Jeesus ruokamme !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33752
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #64 : 07.03.21 - klo:12:10 »
Herkuttelimme Matin rakastamilla täytetyillä uuni-ohukaiskääryleillä. Letut paistoin ensin hiukan jäähtymään. Sekoitin eilisetä tähteeksijääneeseen jauhelikastikkeeseen fetapalasia murusteltuina. Maustoin tomaattipyreellä, basilikalla ja ripauksella mustapippuria.  Täytin letut, käärin ne rullille. Ladoin rullat uunivuokaan ja hölväsin emmental-raasteella.
Ylätasolla 15 min 250 asteessa.

Syotiin etikkakurkkujen keralla. Tilkat rose´-viiniä kaadettiin laseihin ja nautinto oli
siinä !



Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #65 : 08.03.21 - klo:17:58 »
Tänään silmäin alla Jeesuksen söimme kasvisruokaa, joka oli hyvää ja sitä oli riittävästi.  :eusa_pray:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33752
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #66 : 08.03.21 - klo:19:39 »
Lounaaksi teimme pottumuussin ja paistoimme lohta uunissa smetanakuorrutuksella.

Kalan jälkeen nostin lämpöä ja laiton Rainbowin pakaste cocktailpiirakoita paistumaan.
Niiden kypsyttyä laitoin vielä uunipuuron riisi-ohrasta ja keitin punaviinimarjakiisselin.

Lotta tuli iltapuurolle rumpu-tuntinsa jälkeen.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #67 : 23.03.21 - klo:02:30 »
Minkähän takia raastettua appelsiininkuorta ei myydä kaupassa siinä kuin muitakin mausteita? Tai siinä missä hillottua? Jos sitä johonkin tarvitsee, kuten minä eilen, pitää ostaa kokonainen appelsiini, jotta saa hieman sitä kuoriraastettakin. Voihan sen lopun sitten periaatteessa syödä, mutta mahani ei aina oikein kestä.

Vai myydäänkö sitä? Ja en vain ole huomannut?

Raastettu appelsiininkuorta tarvitsin, kun tein bouillabaissen, jonka taas tein, kun olin jostakin syystä ostanut fenkolin ja mietin mihin sen upottaisin. Muutama päivä sitten ostin kirjolohen, jonka päästa ja ruodoista syntyi liemi. Meillä kun ei ole sellaista halpisvalkoviiniä kuin etelämpänä niin sen jätin pois ja törsäsin paprikaan, joka tuntuikin sopivan keitokseeni. Lopun appelsiinin puristin mehuksi, josta osa meni keittoon tuomaan happoa joka viinittä jäi puuttumaan. Toisen osan join. Pitää vielä ottaa happosalpaaja päälle. Keitosta tuli mielenkiintoisen makuinen ja maku muistuttaa sitä, mikä on kauppahallimme mainion 4 vuodenaikaa -ravintolan bouillabaissessa, eli kaipa se on suunnilleen kohdallaan.
« Viimeksi muokattu: 23.03.21 - klo:02:38 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33752
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #68 : 23.03.21 - klo:08:36 »
Kerroit itse vastauksenkin pohdiskeluusi. Appelsiininkuoriraaste tarkoittaa sitä että se on tuoretta ! Eihän sitä voi kuivattaa eikä pakastaa.

Sukaatti ja hillottu appelsiininkuori eivät vastaa tuoretta raastetta.
Minä käytin pääsiäiskakkuuni kokonaisen purkillisen vihreää sukaattia herkuttelin  itsekin kakulla, ja sain pahan astmakohtauksen.
Tutkin sitten googlesta mistä se valmistetaan, on  tämä:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sukaattisitruuna
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22056
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #69 : 23.03.21 - klo:08:51 »
Mietin raastettujen appelsiininkuorien suojeluainejäämiä ja löysin https://www.hameensanomat.fi/uutiset/uskaltaako-appelsiinin-kuorta-raastaa-ruokaan-164744/ Eviran ylitarkastajan lausunnon: – Ulkomaisten appelsiinien, kuten muidenkin kasviperäisten elintarvikkeiden, kasvinsuojeluainejäämiä tutkitaan hedelmästä kuorineen päivineen. Kun jäämätasot jäävät alle sallittujen rajojen, on sen syöminen siis kuorineenkin katsottu olevan turvallista.
– Appelsiinin ja muiden sitrushedelmien kuoria käytetään ruoanvalmistuksessa yleensä hyvin pieniä määriä, joten niitä voi hyvin mielin käyttää silloin tällöin ruoanlaitossa. Lisäksi kuumentaminen leivonnaisten valmistamisessa hajottaa osan kasvinsuojeluaineista haitattomiksi yhdisteiksi.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33752
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #70 : 30.03.21 - klo:15:42 »
Panimme mämmit pakastimeen, minttuhyytelöpurkin ruokakaappiin ja rahkat ja munat jääkaappiin ja karitsanpaistin hitaaseen sulatukseen parvekkeelle.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #71 : 02.04.21 - klo:12:18 »
Syödäänköhän Karitsan hääaterialla karitsanpaistia?   :eusa_pray:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22056
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #72 : 02.04.21 - klo:12:27 »
Syödäänköhän Karitsan hääaterialla karitsanpaistia?

Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää. Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni, on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet. Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #73 : 03.04.21 - klo:15:20 »
Toivottavasti et tarkoittanut tuota tekstiäsi Jumalan pilkaksi?
Tavallisesta ruoasta kerrottaessa ei käytetä "Hän" sanaa isolla alkukirjaimella.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33752
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #74 : 03.04.21 - klo:17:22 »
Makaaberia Jumalanpilkkaa !  Hän on hengellinen ruokamme, ei paisti ! :100:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)