Kirjoittaja Aihe: Kotikokki VIII  (Luettu 15589 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #30 : 12.01.21 - klo:12:51 »
Ihanko oikean horiatikin kanssa?  :icon_razz:


Ei ihan. Feta ja sipuli puuttui.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #31 : 12.01.21 - klo:12:54 »


Ei ihan. Feta ja sipuli puuttui.

Voi! Voi! Parhaat puuttui! Noh, kunkan oli oliiviöljyä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #32 : 12.01.21 - klo:13:14 »
No, ei sitäkään, vaan majoneesipohjainen valkosipulikastike. Ei ansainne kreikkalaisen nimeä. Osaan minä senkin koota,  ja olisi punasipulia ja oliiviöljyä  ollutkin, mutta fetaa ei.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #33 : 12.01.21 - klo:13:47 »
Nautasikajauhelihasta tein lihapullia, mausteena suolakurkkupurkista lientä, suolaa, kuivattua tilliä,
maustepippuria, talkkunajauhoa, korppujauhoa ja vehnäjauhoa sekä kananmunia.

Lohkoperunoita kuorineen, mausteena kuivattua, jauhettua rosmariinia, suolaa ja teelusikallinen oliiviöljyä.

Kypsensin kiertoilmakeittimellä.



Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #34 : 12.01.21 - klo:14:01 »
En ole kuullutkaan kiertoilmakeittimestä. :107:
Mikroa käytän vain pakasteiden sulattamiseen jos on kiire niiden kansaa. Myös jämä-ruokien lämmittämiseen sitä käytän.

Suolakurkkujen lientä kyllä hyödynnän esim. hirvipaistin marinaadiin. Sitä vähän, öljyä vähän ja rosmariiniakin vähän. Rosmariini on loistava harvakseltaan käytettynä,
juuri perunoissa ja lihassa. Makuun kyllästyy jos liian usein käyttää.

Anis ja fenkoli ovat myös sellaisia mausteita joihin kyllästyy.

Tillin suhteen olen myös ennakkoluuloinen. Kalaan ja tillilihaan, sekä hakattuihin kurkkuihin laitan sitä, en juuri muulloin. Minulla on sitä kyllä paljon pakastimessa koska kalaa syömme usein.

Persilja on monikäyttöisempi, ja kaunis lisäksi ruokien pinnalla.

 :039:

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #36 : 12.01.21 - klo:16:02 »
Kiitän vinkistä. En kuitenkaan enää tässä iässä hanki uusia härpäkkeitä, ne eivät 'tienaa' hintaansa minun huushollissa.

 Kivojahan nuo apurit ovat, kuten blenderi, leipägrilli ja raastinmylly muutamalla eri terällä. Nyjyään on myös rajallisesti tilaa kaapeissa ja työtasoilla.
Pienemmät koneet, kuten vatkain ja bamix mahtuvat laatikoihin.

Vuosia sitten toivoin yleiskonetta ja kuivuria. En hankkinut, kuivasin omenarenkaat ja sienet rihmoissa lämpimässä paikassa.

Kun yleiskoneen viimein sain annoin sen vävylle joka tekee sillä taikinoita ja muutakin.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #37 : 12.01.21 - klo:16:21 »
Luterilainen näyttää olevan asiantuntija.
Olen vain omakohtaista kokemusta omaava asiantuntija.  :eusa_pray:

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #38 : 12.01.21 - klo:16:50 »
Olen vain omakohtaista kokemusta omaava asiantuntija.  :eusa_pray:

Hitler oli vegaani.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #39 : 12.01.21 - klo:19:29 »
Hitler oli vegaani.
Hitler-kortti  :icon_xmaslol:

Hitler saa kuulla olevansa Youtube videossa https://www.youtube.com/watch?v=5TvIzgeBu7U

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #40 : 13.01.21 - klo:14:13 »
Jokainen kasvissyöjä ja aikaansa seuraava kotikokki suosii keittiössään linssejä, härkäpapuja ja muita palkokasveja. Samat ainekset kuuluivat jo Raamatun ajan ihmisten ruokavalioon, koka niissä on paljon proteiinia, kuituja, antioksidantteja ja kivennäisaineita. :eusa_pray:

Tänään kokkasinkin meille raamatullista Jeesuksen mielen mukaista terveellistä vegaanista Jaakobin linssikeittoa.  :eusa_pray:

1 sipuli silputtuna
2 valkosipulinkynttä silputtuna
2 rkl oliiviöljyä
1,5 dl punaisia linssejä
3 dl porkkanaraastetta
1 tölkki tomaattimurskaa
4 dl vettä
1,5 dl vettä
1 kasvisliemikuutio
1 tl inkivääriä
1 tl chiliä
1 tl garam masalaa
ripaus mustapippuria

Huuhdo linssit siivilässä kylmässä vedessä. Kuullota sipulit öljyssä, lisää porkkanaraaste sekä mausteet ja jatka kuullottamista hetki. Lisää sekaan vesi, tomaattimurska ja kasvisliemikuutio. Kiehauta lopuksi linssit ja anna hautua miedolla lämmöllä noin 20 minuuttia ja tarkista maku, ja ei muuta kuin syömään näkkileivän kera, päällysteenä kasvirasvaa ja ruokajuomana tietenkin kotikaljaa.  :eusa_pray:

"Ota vehnää, ohraa, papuja, linssejä, hirssiä ja vaivaisvehnää, pane ne samaan astiaan ja leivo niistä itsellesi leipää."
 (Hes. 4:9).

"Kerran, kun Jaakob valmisti keittoa, Esau tuli väsyneenä metsästysretkeltään ja sanoi Jaakobille: "Anna vähän tuota ruskeaa, tuota ruskeaa keittoa, minä olen ihan lopussa." Tästä syystä hän sai nimen Edom. Mutta Jaakob sanoi: "Myy minulle ensin esikoisuutesi."  Esau sanoi: "Minä varmaan kohta kuolen. Mitä hyötyä minulle on esikoisuudesta?" Jaakob sanoi: "Vanno minulle ensin." Niin Esau vannoi ja myi Jaakobille esikoisuutensa. Sitten Jaakob antoi hänelle leipää ja papukeittoa, ja Esau söi ja joi, nousi ja meni tiehensä. Niin vähäarvoisena hän piti esikoisuuttaan."
(1.Moos.25:29-34)
« Viimeksi muokattu: 13.01.21 - klo:14:23 kirjoittanut luterilainen »

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #41 : 13.01.21 - klo:23:48 »
^Tomaatti ei kyllä millään voinut olla raamatullista. Enkä usko palkokasvien antioksidanttiensa takia Raamatun ajan ihmisten ruokavalioon kuuluneen. Eivätköhän nuo ihan muista systä niitä himoinneet.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #42 : 14.01.21 - klo:07:13 »
Enkä usko palkokasvien antioksidanttiensa takia Raamatun ajan ihmisten ruokavalioon kuuluneen.

Vaikka eivät muinoin tienneet mitään antioksidanteista, saattoivat silti huomata niiden hyvät vaikutukset.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #43 : 14.01.21 - klo:11:33 »
Pakastin on sulamassa. Pakasteet ovat parvekkeella -18 asteessa kasseissa matolla peitettynä.
Tätä olen odottanut, kunnon pakkasta tähän hommaan. Ilmaista apua.


Söimme kanakeittoa Knorrin pussista. Siihen paistoin broilerisuikaleita, jotka Matti hienonsi sopiviksi suupaloiksi. Lisäsin oranssia pikkupaprikaa ja persiljaa. Maittoi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #44 : 14.01.21 - klo:17:32 »
Pakastin on sulamassa. Pakasteet ovat parvekkeella -18 asteessa kasseissa matolla peitettynä.
Tätä olen odottanut, kunnon pakkasta tähän hommaan. Ilmaista apua.

Hyvä kun muistutit! Tuo homma pitäisi minunkin hoitaa. Ehtisinkö vielä tänään? Jo huomenillalla alkaa ennusteen mukaan lauhtua, joten pakko kai yrittää.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.