Kirjoittaja Aihe: körtit ja helluntailaisuus  (Luettu 79979 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #45 : 26.10.06 - klo:08:27 »
Uskokaamme Henkeen itseensä! Hedelmiä saadaan, kun saadaan. Jos joskus tulee pienempi sato, se on varmaan meille hyväksi päätetty.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #46 : 26.10.06 - klo:13:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Uskokaamme Henkeen itseensä! Hedelmiä saadaan, kun saadaan. Jos joskus tulee pienempi sato, se on varmaan meille hyväksi päätetty.


Mulla on sellainen käsitys, että osa helluntalaisista on myös ev.lut seurakunnan jäseniä ja osallistuu myös seurakuntien toimintaan. Ne helluntaiset, joiden kanssa olen ollut tekemisissä ovat arkielämässä kiinni olevia ja maanläheisiä ihmisiä.
Acta, non verba.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #47 : 26.10.06 - klo:18:19 »
Helluntailaisuuden yhdistysmuotoisuus antaa mahdollisuuden olla sekä helluntailainen ja luterilaine yhtä aikaa. Mutta yksi asia ei ole mennyt jakeluun - helluntailaisesta/baptistisesta perspektiivistä katsottuna luterilainen kastekäsitys on vähintään ihmisesta, mutta todennäköisemmin itse Perkeleestä. Ja helluntailaiseksi ei pääse ilman uskovien kastetta. Miksi siis kuulua sellaisiin seurakuntiin, joissa molemmissa kasteen tärkeyttä alleviivataan, mutta kastekäsitykset ovat aivan eri ääripäistä?

Ja sitten hengen hedelmät. Missähän ne näkyy? Varmaan vasta taivaassa. Täällä en niitä ole nähnyt edes pyhimmästä helluntailaisesta enkä edes pyhimmästä körttiläisestä. Helluntailainen "hengen hedelmät" omistava tyyppi on tarjonnut mulle ainoastaan täydellisen helvettituomion. Halleluuja sellaista tyyppia! Luopioksi nyt olen sitten itseni julistanut, että pääsen vapaakirkollisesta maailmankatsomuksesta edes jollain tavalla eroon. En siis usko, että hengen hedelmiä näkyy täällä missään muussa muodossa kun kivinä. Ja niillä kivillä viskotaan naapuria naamaan heti kun vain suinkin keritään muulta touhulta.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #48 : 27.10.06 - klo:07:43 »
Pohdittuani yön yli lausun seuraavaa: On epäkristillistä ja raamatunvastaista omistaa Hengen hedelmiä ja julistaa tuomioita helvettiin. Asia on pikemminkin päinvastoin. Omistamme tuomion helvettiin, josta meidät on onneksi armahdettu. Tehtävämme on julistaa uskoa, toivoa ja rakkautta eli Hengen hedelmiä. Toisin sanoen pitää kertoa lähimmäisille, että heidätkin on armahdettu.

Poissa 3357

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 149
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #49 : 27.10.06 - klo:07:54 »
Olipa hyvä, että jaksoit valvoa. Et vain kertonut, vaan osoitit tai kauttasi välittyi Jumalan hyvyys.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #50 : 27.10.06 - klo:11:10 »
Eipäs vedetä liian uljaita johtopäätöksiä! Nukuin ihan hyvin. Aamulla vain oli ajatus tuossa muodossa mielessäni.

Poissa 3357

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 149
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #51 : 27.10.06 - klo:11:58 »
No, tarkoitukseni ei ollut uljastella. Valvoa-sana on minusta valtava. ei pelkästään öiseen aikaan kuhkimista, vaan myös valveilla ollessa valvomista. Joskus ihminen voi olla valvomo. Jossain virressä valvomista kysellään.

Ilmeisesti olisi opeteltava hymiöiden käyttö. En millään viitsisi.

HeinoM

  • Vieras
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #52 : 27.10.06 - klo:12:57 »
Klikkaat vain hymiötä ja roiskaset sen tekstin sekaan. Kas näin :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Poissa 3357

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 149
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #53 : 27.10.06 - klo:15:18 »
Toimii. Kiitos rohkaisusta :!:  :D

Poissa kirsus

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 119
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #54 : 12.01.07 - klo:16:59 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"

Jos herätys on aito, se on Jumalalta eikä mltään liikkeltä. Jos se on toisin niin se ei ole aito. Näistä ongelmista on jo tuossa edellä puhuttu. Katsoin pätkän itsekin ja kyllä teki häijyä. Taivaaseen ei pääse kuin puttouksen kautta ja heillä oli vielä putoomatta.


Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Mutta siltikin, vaikka olisi vielä putoamatta, niin sanonpahan vaan, että ihmettelen sitä, millä ne helluntailaiset saavat ihmiset pois pahanteosta.  :-?


Vähän vanhoja kirjoituksia kommentoin, mutta tuosta pahanteosta ja putoamisesta vain tuli mieleen asia, jota jostain syystä tässä pari päivää sitten muistelin.

Kahdella entisellä tutulla oli vähän samanlainen tarina. Ensin oli ongelmia, lähinnä kai alkoholin kanssa, sitten tulivat uskoon, ja sitten jokin petti ja tekivät itsemurhan.
Toista tapausta en itse läheltä seurannut, kuulin vain muilta entisiltä luokkakavereilta, mutta toisen näin silloin kun hän ”oli uskossa” – ja oli todella levollisen ja onnellisen näköinen. En tiedä missä liikkeissä olivat tulleet uskoon, mutta jotenkin kuvittelisin kuitenkin jotain muuta kuin ihan tavallista ev.lut. kirkkoa.

Ainoa johtopäätös näistä tarinoista oli se, että kun kaikki oli jo pettänyt, ja sitten ”löytää Jeesuksen”, niin sen pettäessä ei todellakaan jää enää mitään. (Sen pettämisellä en nyt tarkoita, että Jeesus tai Jumala pettää, vaan että kun usko pettää…) Eli sitten sitä vasta pudotaankin tyhjän päälle. Ja jotenkin tästä tulee mieleen vapaat suunnat ja muut, jotka kovasti korostavat tätä henkilökohtaista ratkaisua, parannuksen tekoa yms. Ja jos parannus ei ole riittävä, tai siltä tieltä välillä lipeää tai sitten ei puhu kielillä tai jotain, niin ei ”ole kunnolla uskossa”. Ja kun sinulle tarpeeksi hoetaan, että ”et usko”, niin kai sitä alkaa itsekin sen uskoa.

Eli ensin menettää kaiken, sitten löytää Jeesuksen ja kaikki on hyvin, mutta sitten kun se Jeesuskin viedään pois, niin eipä ole paljon mitään mihin pudota…

Joten totisesti toivon, että noilla ohjelmissa olleilla nuorilla – itse en ohjelmaa nähnyt – on joku ottamassa vastaan, jos/kun tuolta ”autuudestaan” putoavat.

uskova

  • Vieras
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #55 : 13.01.07 - klo:14:31 »
Jos haluaisitte tutustua tarkemmin helluntailaisuuteen ihan sen herätysmeiningin pohjalta, kannattaa katsoa YLEn dokumentti vuodelta 1978. Siinä paljon asiaa, haastatteluja ja kuvaa kokouksesta jossa Pyhä Henki koskettaa ihmisiä voimallisesti ja ihmiset parantuvat, parantuneita haastatellaan ja sitten yksi tapaus jossa pyörätuolipotilaan puolesta rukoillaan mutta hän ei parannu, ikävä kyllä.

Niilo Yli-Vainiosta tuo dokumentti on. Pyhä Henki kosketti minua katsoessani ja paha selkäkipu katosi vieden myös hermopuristuksen pois.

Tässä YLEn Elävään Arkistoon linkki, jossa monia YLEn ohjelmia vuosien varrelta: http://www.yle.fi/elavaarkisto/

Sieltä vaan hakuun vaikka Niilo Yli-Vainio

Täytyy sanoa että vilpittömän ja avoimen oloinen, ei yhtään pelottava tai viekas mies tuo Niilo on ollut.

Muokkaus: Siis meinasin, että tutustua helluntailaisuuteen siksi, että kritiikki olisi enemmän asiantuntevaa eikä kirjoista luettua. Ei kannata nimittäin uskoa kaikkea mitä lukee. Kirjoista ja muista artikkeleista olen saanut hyvin negatiivisen kuvan moneen oikeaan ja raittiiseen Pyhän Hengen vaikuttamaan toimintaan, mutta tutustuessani asiat ovat olleet kohdallaan. Monesta Pyhän Hengen liikehdinnästä valehdellaan saaden asiat näyttämään joltain, mitä ne eivät ole. Näin raamatun ajoista asti. Niitä myös kutsutaan vainoiksi.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #56 : 13.01.07 - klo:17:11 »
Tuommoseen on paha mennä sanomaan, että olisi teeskentelyä. Mistä sen ulkopuolinen voi tietää? Ei mistään. Minusta on se nimenomaan paha, jos me itse käymme syyttämään kaikkea "epäluonnollista". Liittyyhän Pyhän Hengen vuodatus kristinuskoon hyvin keskeisesti alkuajoista saakka. Luterilaisen kirkon piirissä taas ei taida herännäisyyden lisäksi olla montaa liikettä, joissa "kaatumiset" ym. on otettu tosissaan, että niitä voi tapahtua. Ihan hyvä on pitää jalat maassa, mutta toisaalta olisi myös oltava se pää välillä pilvessä että kykenisi kohtaamaan sellaista, jota ei voi nähdä. En tällä nyt tarkoita kaatumisia ja muita erikseen, vaan yleensä sitä, että kaikki ei ole tieteisjärjellä selitettävissä. Muutenhan uskontojakaan ei olisi.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #57 : 13.01.07 - klo:19:58 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Tuommoseen on paha mennä sanomaan, että olisi teeskentelyä. Mistä sen ulkopuolinen voi tietää? Ei mistään. Minusta on se nimenomaan paha, jos me itse käymme syyttämään kaikkea "epäluonnollista". Liittyyhän Pyhän Hengen vuodatus kristinuskoon hyvin keskeisesti alkuajoista saakka. Luterilaisen kirkon piirissä taas ei taida herännäisyyden lisäksi olla montaa liikettä, joissa "kaatumiset" ym. on otettu tosissaan, että niitä voi tapahtua. Ihan hyvä on pitää jalat maassa, mutta toisaalta olisi myös oltava se pää välillä pilvessä että kykenisi kohtaamaan sellaista, jota ei voi nähdä. En tällä nyt tarkoita kaatumisia ja muita erikseen, vaan yleensä sitä, että kaikki ei ole tieteisjärjellä selitettävissä. Muutenhan uskontojakaan ei olisi.


Tuskin se teeskentelyä olikaan, vaan ihmisten tunteet olivat aitoja. Näistä ihmeparanemisista on useita tukimuksia, myös helluntailaisten omia ja yhtään tapausta ei ole vielä löydetty, joka täyttäisi ihmeparanemisen kriteerit.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1564
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #58 : 13.01.07 - klo:21:36 »
Olipa monta tuttua tuas Yli-Vainio-rokumentis. Kolehrinkantaja on mulle oikian uskovaasen esikuva viäläkin.
Nuahon aikoohin olin 21-vuatias kloppi. Itte en menny nuahon kokouksihin, mutta kuuntelin ja ihimettelin kyllä nuata parantumistapauksia. Mulla oli tyäkaverina rakennuksella Kauhavalla vanahempi helluntailaasmiäs, jonka kaas tuli uskonasioostakin palionkin väiteltyä.
Musta rupes kyllä kuulostamahan aika paksulta, kun hän kirkkahin silimin toristi mulle, kuinka joku oli saanu rikkinääsihin hampaasihinki paikat nuas kokouksis! :lol: Kerran hän toimitti, että oli autoa ajaessaan pyytäny jonkullaasta merkkiä Jumalalta ja samas oli hänen auto teheny tenän. Helluntailaasia vastahan mulla ei oo mitään pahaa sanottavaa, mutta joskus tua Niilon uskolla psyykkääminen ei tainnu palion poiketa hypnotisoija Olavi Hakasalon alias Oliver Hawkin touhuusta.
Monta rapajuappoa ja rikollista on saanu uskosta uuren suunnan elämässään helluntaiseurakunnan hoivissa, mikä on aika harvinaasta täs meirän seurakunnas. :oops:
"Ole kylymä tai kuuma. Jos oot haalia, Jumala sylykääsöö sut suustaan."
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

uskova

  • Vieras
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #59 : 14.01.07 - klo:11:52 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Tuommoseen on paha mennä sanomaan, että olisi teeskentelyä. Mistä sen ulkopuolinen voi tietää? Ei mistään. Minusta on se nimenomaan paha, jos me itse käymme syyttämään kaikkea "epäluonnollista". Liittyyhän Pyhän Hengen vuodatus kristinuskoon hyvin keskeisesti alkuajoista saakka. Luterilaisen kirkon piirissä taas ei taida herännäisyyden lisäksi olla montaa liikettä, joissa "kaatumiset" ym. on otettu tosissaan, että niitä voi tapahtua. Ihan hyvä on pitää jalat maassa, mutta toisaalta olisi myös oltava se pää välillä pilvessä että kykenisi kohtaamaan sellaista, jota ei voi nähdä. En tällä nyt tarkoita kaatumisia ja muita erikseen, vaan yleensä sitä, että kaikki ei ole tieteisjärjellä selitettävissä. Muutenhan uskontojakaan ei olisi.


Tuskin se teeskentelyä olikaan, vaan ihmisten tunteet olivat aitoja. Näistä ihmeparanemisista on useita tukimuksia, myös helluntailaisten omia ja yhtään tapausta ei ole vielä löydetty, joka täyttäisi ihmeparanemisen kriteerit.


Niin useita tutkimuksia joo. Olen eräänkin kokoelman tutkimuksia lukenut, jossa on juuri tuo sananparsi "yhtään tapausta ei ole vielä löydetty, joka täyttäisi ihmeparanemisen kriteerit".

Tämä oli suoranaista valhetta sisältävä tutkimus vaikka väitettiinkin että lähdettiin ihan positiivisella mielellä tutkimaan. Siellä oli osatotuuksia ja suoria valheitakin. On niitä todistettuja ihmeparantumisia paljonkin, ja osa ei ole tullut julkisuuteen. Kannattaa katsoa Turun sanomien nettisivulta, arkistosta laittaa hakuun "Jussi Brummer". Siitä pari otsikkoa. Toinen käsittelee erään Ritva nimisen henkilön, tuttuni, kuolleista heräämistä rukouksen kautta. Toinen käsittelee lääkärien todistamia ihmeparantumisia, esim. selkärankasyöpä ja tuhansia eripituisten jalkojen tasoittumisia eli suoranaisia luuston ja lihaksiston KASVUJA silmissä. Kaksi lääkäriä valvoo Jussin rukoustyötä jatkuvasti.

Jussi on luterilaisen kirkon pappi. Itsellänikin on toinen jalka kasvanut silmissä siinä rukoiltaessa.

Minulle on tapahtunut sellainen ihmeparantumisten sarja, etten voi enää olla uskomatta. Lääkärintodistusta ei saa koska ei ole ennen-todistusta niin ei voi saada jälkeen-todistusta.