Kirjoittaja Aihe: Tänään ja eilen  (Luettu 2931 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Tänään ja eilen
« Vastaus #15 : 09.04.24 - klo:08:13 »
Olen ajatuksissa kanssasi, öppiäinen, sen vähän kuin pystyn.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Tänään ja eilen
« Vastaus #16 : 09.04.24 - klo:08:54 »
Minäkin olen !

Jos saat kännykstäsi radiot kuulumaan, laita jotakin vanhaa musiikkia, rauhallista. Tai jos saat YouTben , tilaa vaikka Järnefeltin Kehtolaulu.

Tärkeintä, myös itsellesi, on olla läsnä.


https://www.youtube.com/watch?v=Mou3m3IuwlY

Voimia kaikkeen !   R-m


Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Tänään ja eilen
« Vastaus #17 : 09.04.24 - klo:18:11 »
Käsillä oli tänään kovasti puuhaa, kuten on ollut monena muunakin päivänä. Kuin jokin tärkeä askare olisi vielä kesken. Kohteeksi joutui nyt sairaalan peitoista se päällimmäinen. Harmittaa, kun en ymmärrä asiaa, enkä voi auttaa edes antamalla hyviä ohjeita. Ehkä minun pitäisi koettaa löytää äidilleni hypistelymuhvi?

Usein tuntuu, kuin hänellä olisi meneillään jokin uni, johon liittyy myös fyysistä aktiviteettia (ei minulla ainakaan unet ole pelkkää näkemistä), ja siihen liittyen hän myös puhuu asioita, kuten nyt unissa voi olla jonkun kanssa juttusilla, ja uni ottaa aineksia ulkoisen maailman ärsykkeistä, kuten minullakin on herätyskellon ääni usein muuttunut jos joksikin.

Mietin mitä tuo käsillä tekeminen on. Sitä kai on monellakin kuolevalla. Tulemme lapseksi jälleen, hoidettavaksi, syötettäväksi, vaippoihin. Mutta pieni lapsi tutkii maailmaa suullaan, vasta myöhemmin käsillään.

Yksi serkkuni ehkä olisi tulossa katsomaan. Mutta mitä näkemään? Serkullani on itselläänkin syöpä, jota ei enää voida hoitaa, ja tuntuu, ettei hän ole oikein tilanteen kanssa sinut. Muistaa äitiäni lämmöllä, mutta kerronko (ikään kuin varoitanko), ettei hän kohtaa enää sitä ihmistä, jonka muistaa? Ehkei hänellä ole ihan realistinen käsitys tilanteesta. Toisaalta ei ollut minullakaan, se on niin paljon huonompi kuin silloin kun viimeksi vielä oikeasti kohtasimme (joulun maissa). Ja sitten taas onhan tuo serkkunikin aikuinen ihminen, minun ikäiseni. Omankin äitinsä kuoleman jo kokenut, tosin siihen ei tainnut ihan tuollaista sekavuuden leimaamaa loppuvaihetta liittyä.

(Olisikohan asianmukaisempaa ketjua?)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Tänään ja eilen
« Vastaus #18 : 09.04.24 - klo:19:05 »
Kuvaat äitisi elämän loppuvaiheita hyvin kauniisti ja liikuttavastikin. Onneksi et tunteile tai hymistele kuten eräät jälkeläiset vanhustensa kuoleman edellä.

Tällä tarkoitan niitä puheita joita kuulin kun olin kansanlähetysläisten parissa.

Tuo 'käsityön'  eli hypistelyn aloinkin nyt muistaa Liisa-neidistä, 103-vuotiaana kuolleesta ystävästäni. Hänelle se ilmeni vasta aivan loppuvaiheessa. Enimmäkseen kun oli vuoteenomana mutta sitten pääsi tuoliin istumaan niin alkoi paidan kaulusta nyplätä.
Se voi olla ns. sijaistoiminto kaikelle sille mikä puuttuu .
Sen muistan että hänellä oli sellainen gollage-asu jossa hupussa oli nauhat, ja niitä hän asetteli tasa-pitkiksi. Hän odotti enkelin tulevan hänet hakemaan kun nauhat menevät tasan. Niinhän siinä taisi käydäkin. Hän luovutti kun naispappi jota hän toivoi hautaan siunaajakseen, kuolikin syöpäänsä ennen Liisaa itseään.

Lähes viimeisiin päiviin hän oli aivan tolkussaan.
...
En yhtään pidä siitä kuinka eräät dementoituneiden vanhempien lapset selittelevät, kuin ihmeinä tai huvittavina juttuina, mitä vanhemmat puhuu tai tekee.

Kauhistellen kerrotaan : Eihän se osaa edes kahvia keittää !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Tänään ja eilen
« Vastaus #19 : 11.04.24 - klo:17:36 »
Löysin firman, josta saa hypistelymuhveja, tilasin kaksi kpl, ja nyt posti jotain kämmää lähetyksen kanssa. Minä kun toivoin, että jo tänään olisin paketin saanut, mutta onkin tullut ilmoitus jostakin postin omasta käsittelyvirheestä.

Täällä ei ole imuria. Pitänee seuraavaksi lähteä ostamaan sellaista.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Tänään ja eilen
« Vastaus #20 : 17.04.24 - klo:09:34 »

   Tänään menen, eilen olin.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Tänään ja eilen
« Vastaus #21 : 17.04.24 - klo:16:20 »
   Tänään menen, eilen olin.

Osaisimpa elää noin.

Tänään olen jo tulevaisuudessa. Eilen olin myös ja ennen unia menneessä.

Nykyhetki olet utopiaa.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Tänään ja eilen
« Vastaus #22 : 19.04.24 - klo:08:35 »
Tänään on ollut jo 535 lukijaa. MIstä tämä kertoo ?

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Tänään ja eilen
« Vastaus #23 : 19.04.24 - klo:08:40 »
Katsoin mitä lukijat ovat valinneet luettavakseen. Useimmat katsovat Etusivua, siis siällysluetteloa.  Kuten meitä kirjoittaneitakin kiinnostavat hengelliset alueet, mutta myös kaikki muu mahdollinen.
Juuri näillä eväillä foorumi aloitti, arkisella, mutta pohdiskelevalla yhdessäololla.

Olkaa kaikki lämpimästi tervetulleita, ja myös kirjoittelemaan !   :049:

R-m
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Tänään ja eilen
« Vastaus #24 : 24.04.24 - klo:15:08 »
Foorumi heräsi. Kiitos seppos !

 :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Tänään ja eilen
« Vastaus #25 : 24.04.24 - klo:16:42 »
Palasin muutamaksi päiväksi Tampereelle. Tikkurilan kautta koukkasin tänään. Reitillä eniten lunta oli jossain Kouvolan ja Lahden välimaastossa. Parikkalan paikkeilla varmaan vähiten, eikä Joensuussakaan paljon. Täällä Tampereella sitten siltä väliltä. Joensuussa ostin pari kiloa kuorittua auringonkukkaa, jota olen heitellyt linnuille. Seitsemän peippoukkoa (onpa hassun näköinen sana) oli aamulla eineellä. Vähän nahistelivat keskenään. Urpiaisia on siellä vielä paljon. Täällä nyt tultuani murensin pari talipalloa maahan.

Suomi taitaa juuri nyt olla rumimmillaan. Itä-Suomessa näkyi joka puolella jotain kaivantoja. Isoin oli Lappeenrannassa, Finnsementti Oy:n järkyttävän iso joku louhos. En tajua, miten en ole nähnyt sitä ennen, vaikka olen tuota väliä kyllä kulkenut ja tykkään katsoa ikkunasta ulos, jos aurinko vain sallii. Ns. pääradan varressa puolestaan oli paljon vanhoja rotiskoja kaatumaisillaan. En ole ennen niihin kiinnittänyt niin huomiota. Tai ainahan niitä joku on, mutta että niin paljon. Onko kaadettu puita niin paljon, että näyvät?

Ja pääradan varressa näytti, ettei kevät juuri ole reilussa kolmessa viikossa edistynyt. No, joutsenet ja kurjet olivat siirtyneet elelemään pareittain, kun menomatkalla olivat parvissa. Töyhtöhyyppiä oli muutama ja naurulokkeja muutama enemmäkin. Ja pari peuraa, mutta ne nyt on talvellakin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Tänään ja eilen
« Vastaus #26 : 24.04.24 - klo:16:52 »
Pirkanmaan Muistiyhdistys on lähettänyt laskun jäsenmaksusta. Hupaisaa on, että se on tullut kahtena kappaleena. Eräpäivä ja viitenumero ovat samat, eli mistään karhusta ei ole kysymys. Kyllä minä muistaakseni vain kertaalleen olen liittynyt jäseneksi?  :017: Onko siellä kenties vähän hajamielinen toimistosihteeri? Vai pistävätkö tuplana, kun ne höperöt jäsenet eivät kumminkaan muista, mihin sen laskun pistivät, niin saattaa se toinen kpl kumminkin osua käteen. Vai oikeinko tarkoituksella hyödynnetään jäsenkunnan huonomuistisuutta, jotta saadaan ylimääräistä rahaa?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Tänään ja eilen
« Vastaus #27 : 24.04.24 - klo:18:02 »
Kyllä olisi törkeä temppu kupata rahaa dementikoilta !

Kiitos matkakuvauksesta. Oli kuin olisin ollut mukana junassa. Ettäkö paljon vanhoja tönöjä oli kallellaan. Sepä se, näin maamme kaupungistuu.

Vähän plitiikkaakin: Nyt on samantapainen ministerin ulosajo meneillään kuin Antti Rinteen kanssa kävi.
Onko ihmisen ulkonäkö kertomassa mielestänne älykkyydestä  tai  sen puutteesta ?

Huippupaikoille pitäisi löytää huippuosaajat. Näin ei käy aina. Junnila jo vaihdettiinkin.

Onko Riikka Purran ärsyttäminen asiallista ? Kysyn vaan.  :018:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)