Kirjoittaja Aihe: (Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta  (Luettu 28292 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #30 : 17.03.08 - klo:15:31 »
Pohjalaiset ovat löytäneet pässit omasta laumastaan eivätkä ole paimenia kaivanneet. Näin olen ymmärtänyt.

jUHOMA4

  • Vieras
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #31 : 17.03.08 - klo:15:46 »
Tarkoitatko, kun lammaslauma juoksee kovaa ja kun edellä juokseva "pässi" hyppää oikein korkealle, niin kaikki perässä juoksevat hyppäävät juuri samassa kohdassa ,  luullen siinä olevan ojan.
Näin olen huomannut savolaisten lampaiden tekevän.    :D   :D

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #32 : 17.03.08 - klo:16:40 »
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
Tarkoitatko, kun lammaslauma juoksee kovaa ja kun edellä juokseva "pässi" hyppää oikein korkealle, niin kaikki perässä juoksevat hyppäävät juuri samassa kohdassa ,  luullen siinä olevan ojan.
Näin olen huomannut savolaisten lampaiden tekevän.    :D   :D


 :roll:  :roll:  :D  :D  :roll:  :roll:  :D  :D
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #33 : 17.03.08 - klo:16:48 »
jUHOMA4 on varmaan ollut Kuopio tanssii -juhlilla balettia katsomassa. Pohjalaisilla pässeillä taitaa olla hyppimisen sijasta enemmän kiinnostusta puskemiseen.

jUHOMA4

  • Vieras
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #34 : 17.03.08 - klo:17:12 »
Syödään vain "sovussa kaalikeittoa" jota mainostit aikaisemmin. Pässit pitää siitä kyllä paremmin raakana.     :D   :lol:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #35 : 17.03.08 - klo:18:58 »
... ei kuitenkaan lammaskaalia.

jUHOMA4

  • Vieras
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #36 : 17.03.08 - klo:20:20 »
Tästähän tuli melkein tasapeli !  Pohjalainen voitti vain karvan, ei kun villan mitalla   :D  :roll:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #37 : 17.03.08 - klo:21:09 »
Pyytäisin, että foorumi ei ole maakuntien taistelua. :wink: ps. itämaitten ja lännestä tulleen elämän... minulle ainakin se on täyttä elämää.  :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #38 : 17.03.08 - klo:21:34 »
Sen verran voisin itseäni sijoittaa idän ja lännen väliin, että olen isäni puolelta satakuntalaista perua ja äitini puolelta puoliksi pohjoiskarjalaista ja puoliksi uusmaalaista perua. Perspektiiviä piikitellä joka suuntaan saan lapsuudesta eteläisellä pallonpuoliskolla ja Stadin eteläisistä kaupunginosista. Nyt olen asunut jo pienen ikuisuuden itäisimmän länsimurteen alueella savolaisten Amerikassa. En ole mistään kotoisin ja kaalisoppa maistuu.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #39 : 17.03.08 - klo:22:32 »
Mutta kaalisoppa mulle maistuiskin jos ja kun ei perheelle maistuisikaan. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #40 : 26.03.08 - klo:00:28 »
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
Näyttää vähän siltä, että suurinosa foorumille kirjoittajista ovat pöhjalaista alkuperää.    Olemmeko me pohjalaiset aktiivisempiä, vai mitä me olemme   :?:    :D

ehkä tyypillinen pohjalainen (siellä asuva tai siellä syntynyt) tuo muita rohkeammin esille syntymämaakuntansa tai kuntansakin?

hm

  • Vieras
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #41 : 07.04.08 - klo:09:26 »
Isän suku lähtöisin Kannakselta, Kurkijoelta ja äidin Vienan Karjalasta. Äidin puolella suvussa on ollut noitia. Vielä 1900-luvun alussa joku parantajamummo, joka on käyttänyt parannuskeinoihinsa loitsuja ja luonnonyrttejä. Hyvin olivat kuulemma tehonneet.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #42 : 07.04.08 - klo:21:54 »
Myös itselläni yhden isoukkini veli on ollut ns. kansanparantaja. Hän on mm. seisauttanut veriä yms. Kuollut 1940-luvulla. Olen kuullut hänestä monesta paikasta, että jotain perää kai siinä on, vaikka terveysalan ihmisenä vähän skeptinen olenkin, jos järjellä miettii. Toisaalta onhan niitä paljon ihmeellisempiäkin asioita joihin uskoo.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa neponen

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 3
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #43 : 19.05.08 - klo:01:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Tällä hetkellä haarasta riippuen tiedän kaikki isovanhempieni isovanhemmat ja heidän jälkikasvuaan jonkin verran, mutta joitakin haaroja olen selvitellyt enemmän, niin olen päässyt 1500-1600 luvullekin ja kaukaisin esi-isä minulla on 1400-luvun lopulta, Erik Ångerman Sursill, jonka jälkikasvua varmaan puolet ihmisistä Keski-Suomen yläpuolelta on.


Minun äitini on tutkinut isäni sukua, ja siellä on esi-isänä tämä samainen Suurisilli. En itseasiassa kauheasti ajatellut pienempänä, että äitini olisi kovinkaan tarkkaan selvitellyt sukujuuriamme, mutta kyllä tuo 600 vuotta näinkin vähäpätöisestä :D suvusta on aika paljon. :)
Äitini on kerännyt paljon tarinoita, kuten tarinan pirunviulun vingutuksesta, kangaspakkojen salaamisesta isännältä ja härmän häjyjen kutitteluoperaatioista.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #44 : 19.05.08 - klo:08:55 »
Sursill ei ollut suuri, vaan hapan. Nimi tarkoittaa monien kammoamaa ruotsalaisherkkua hapansilakkaa.

Meilläpäin lallatetaan: Hailii happamii, Kymin mamman tappamii!