Kirjoittaja Aihe: (Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta  (Luettu 28290 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Suku on pahin!
« Vastaus #15 : 15.03.08 - klo:16:39 »
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
Vanhin sisareni teki kymmenen vuotta sitten sukututkimuksen isäni suvusta.  Huomioni kiintyi siihen, kun isoisäni isällä oli toinsenlainen sukunimi. Se johtui siitä, kun aikoinaan saatettiin ottaa sukunimi talon nimen mukaan.    " Mannea" ei kuitenkaan tullut vastaan    :D


Ai körttisuvuista?
Mun suvussa ei ole kuin yksi körtti löytynyt. Enimmäkseen lestadiolaisia ja helluntailaisia ja sitten erirotuisia.

Tosta talojututa tuli mieleen sellainen hassu juttu äidinsuvusta.
Asuivat Aurinkolassa nimisessä talossa ja luonollisesti sukunimi oli silloin Aurinko.
 Sitten se muuttui jostain syystä Hautalaksi.(':roll:')

Siitä mistä moinen radikaali muutos johtui on monta kertomusta, mutta luulisin ton talojutun olevan syy?
 Tai sitten tervehaudoista alueella tai sitten kun Aurinkolassa kuoli lapsia kun oli nälkää Suomessa silloin joskus ammoin.

Juu Liisa ja muut laittakaas sukujenne historiasta enempi. Ne on mielenkiintoista luettavaa ja ajatukset lentää muinaisuuteen.

 :roll:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #16 : 15.03.08 - klo:16:47 »
Äiti omaa sukua Maunumaa, äitin isän äiti omaa sukua Muilu. Ja sieltä sinisestä sukukirjasta löytyy vaikka ketä. Varmaan 80% körttiläisiä :)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #17 : 15.03.08 - klo:17:56 »
Valtaosa esi-isistäni on laskettu siunattuun maahan Simpsiön hautausmaan kiviaidan sisällä Lapualla.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #18 : 15.03.08 - klo:18:01 »
Tarkennus edelliseen: valtaosa esi-isistäni ja esiäideistäni on laskettu siunattuun maahan kiviaidan ympäröimälle Simpsiön hautausmaalle Lapualla.  

  Etelä-Pohjanmaalla heitä on asunut Lapuan lisäksi muun muassa Nurmossa ja Ylistarossa. Osa heistä on tullut Ruotsista, ja Ruotsiin ehken vähän kauempaankin.

Lars Mikael

  • Vieras
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #19 : 15.03.08 - klo:18:10 »
Sukututkimus on mielenkiintoista ajankulua. Olen tehnyt sitä n. 20 vuotta. Yllättävää on huomata se, että lähinaapuri saattaa olla sukua kahden- tai kolmen sukupolven takaa. Herättäjäjuhlilla etsin sukulaisia heidän itse tietämättä, että olemme sukua. Menen heidän luokseen ja kerron olevamme sukua. - "Mitä, sukuako?" Joskus löytyy sukulaisuussuhteita  tunnettuihin henkilöihin, kuten itseni kohdalla Lauri Haikolaan, Kaisa Kallioon os. Nivala. Suku- ja etunimissä on oma mielenkiintonsa. Omassa sukupuussani yleisin etunimi on ollut Lars. Sekä isäni että äitini suvusta löytyy joka sukupolvesta useampi Lars-etunimi. Ammatit ovat oma mielenkiinnon kohde, vaikka talollinen/torppari ovat maaseudulla yleisempiä. Olen itse ruotusotilaan jälkeläinen. Viranomaisiakin löytyy, johon viittaa sukunimi Fiskal, Fiskaal, Fiskaali. Eri sairauksiin kuolleet löytyvät myös kirkonkirjoista. Sairauksien nimet (ruotsiksi) saattavat tuottaa tulkintaongelmia.
__________________________________________
Nivalan-, Tuomen-, Löytynojan-, Suorsan-, Rättyän-, Hanhinevan-, Ullakon-, Väisäsen-, Korhosen- ja Keräsen-sukua.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #20 : 15.03.08 - klo:18:56 »
Eikös se mene niin, että Savossa on ensimmäisenä otettu sukunimet käyttöön? Ja valtaosa -nen päätteistä on Itä-Suomesta. Itse yllätyin, kun toisen mummoni ortodoksista sukua tutkiessani ei ollutkaan sukunimiä vaan patronyymejä. Se oli aika paljon hankalampaa muutenkin ja sitten vielä se. En olekaan sieltä puolen tutkinut muuta kuin mitä olen valmiina saanut ja sitten suomennetuista kirkonkirjoista olen itse tutkinut. Venäjää en osaa ja kirkonkirjat ovat olleet Venäjäksi 1900 luvulle asti.

Savolaisia sukujuuria taasen on mm. sukunimien vuoksi todella helppo tutkia, jos vain ei tule ns. ongelmatapauksia. Esim. Iisalmesta on 1790-1810 väliltä valtaosa kirkonkirjoista hävinnyt ja kuulemani mukaan Suomen sodan aikaan 1800-luvun alussa ryssä poltti ne silloin käytössä olevat kirjat. Vanhemmat säilyivät, kun ne eivät enää olleet käytössä ja siten säilytettiin eri paikassa. Noh, kuivaa paperiahan se on ollut ja hyvin on varmaan nuotio syttynyt. Samassa rytäkässä on kuulema mennyt kirkon puiset ovetkin, mutta siitä en tiedä, onko totta vai legendaa. Iisalmen vanhakirkkohan sijaitsee aivan Koljonvirran taistelupaikan lähellä (siis se Sven Dufan juttu Vänrikki Stoolin tarinoista), joten ihan loogistahan se olisi.

Saa sitten aina sukututkimuksessa sumplia, että miten pääsee tuosta taitekohdasta yli ja muutaman kerran on pitänyt tyystin lopettaa leikki kesken, kun ei yksinkertaisesti löydy enää jälkeä tuon puuttuvan ajanjakson toiselta puolen, kun asuinpaikat ovat vaihtuneet. Sattumalta aina joku löytyy, kun tekee hakuammuntaa.

Sitten semmoinen nippelitieto asiaan vihkiytyneille, että itse yllätyin aikanaan tutkimuksen alussa, kun ruotsalaisperäiset nimet ei välttämättä olekaan savossa aina pappien ja muun liikkuvan väestön perua, vaan suurin osa tulee sotilasnimistä, kun ruotusotaväkeen mentäessä on annettu uusi nimi. Esim. yhdestä Martikaisesta on tullut aikoinaan Lång ja suku on sillä nimellä näihin päiviin asti, kunnes suomennosaallon aikaan 1920-luvulla osa on vaihtanut sen joksikin muuksi. Voi vain päätellä jotain miehen olemuksesta, jos on sotilasnimenä Lång!  

Olen monta kertaa miettinyt, kun täälläkin foorumilla on näkynyt samaa sukunimeä kuin itselläni, että liekö sukua. Ne on aina niin jänniä juttuja, kun historia on ollut itselleni intohimo pienestä pitäen.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #21 : 15.03.08 - klo:18:58 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Tällä hetkellä haarasta riippuen tiedän kaikki isovanhempieni isovanhemmat ja heidän jälkikasvuaan jonkin verran, mutta joitakin haaroja olen selvitellyt enemmän, niin olen päässyt 1500-1600 luvullekin ja kaukaisin esi-isä minulla on 1400-luvun lopulta, Erik Ångerman Sursill, jonka jälkikasvua varmaan puolet ihmisistä Keski-Suomen yläpuolelta on.

Mitä, eikä? Määki oon paappani kautta tuon suursillin jälkeläisiä! Täällähän on kaikki mulle sukua kun on Malkamäkeä ja Sursilleja :shock:

...ja näköjään avioliiton kautta myös Lars Mikaelille, mää kun oon sukua Kyösti Kalliolle.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

jUHOMA4

  • Vieras
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #22 : 15.03.08 - klo:19:24 »
Terveiset Kalistajalle !  Simsiön kiviaidan sisällä lepää myöskin Mummani ja Paappani äidin puolelta sekä neljä tätiäni    :idea:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #23 : 16.03.08 - klo:09:33 »
Isän äidin puolelta on meikäläisellä sukua ruattin puolelta ja musta lammaskin on; Olof Palme! :wink: höh-höö
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa MillaB

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 93
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #24 : 16.03.08 - klo:21:10 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Savoja on taas yhtä monta kuin pitäjiä, suurimmissa pitäjissä kaksi. Tällaiseen tulokseen olen tullut, kun olen kysynyt murteesta. "Oikea muljeeraus on tämä, vaikka juankoskelaiset ei sitä oikein osaakaan." Hulluus taitaa olla samaa.


Ettei oo vaan nilsiäläiset menny näin sanomaan.:D Itse siis Juankoskelta olen/tulen ja tuli ensimmäisenä mieleen, että tämmöinen hellyyttävä kohteliaisuus on varmaankin peräisin rakkailta naapureilta.:)
"On ne voit bien qu'avec le cœur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #25 : 16.03.08 - klo:23:32 »
Esimerkin yritin kiskaista puolihuolimattomasti hihasta, mutta myönnetään nilsiäläisen kummitädin osuus asiaan.

jUHOMA4

  • Vieras
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #26 : 17.03.08 - klo:12:42 »
Näyttää vähän siltä, että suurinosa foorumille kirjoittajista ovat pöhjalaista alkuperää.    Olemmeko me pohjalaiset aktiivisempiä, vai mitä me olemme   :?:    :D

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #27 : 17.03.08 - klo:12:45 »
Laumaeläimiä?

jUHOMA4

  • Vieras
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #28 : 17.03.08 - klo:13:29 »
Pena: Tulistko paimeneksi   :?:    :wink:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #29 : 17.03.08 - klo:15:18 »
hulluja?!!... paljon parempaa on itäisten suomalaisten mystiikka... körttiliikkeessä on ollut kaukaa historiasta ja nykyisyyteenkin se ero, että pohjalaane sanoo, jotta moon pitäny tyttärelleni viirensaran ihimisen hääseurat. Itäisellä maalla mietitään jumalattoman vanhurskauttamista. t. pseudoeteläpohjalainen isäntä.
wilhelmi niskasen jäljillä