Kirjoittaja Aihe: (Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta  (Luettu 28289 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« : 13.03.08 - klo:14:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
Tässäpä yksi juttu eteläpohjalaisesta körtistä:
Olin noin 10 vuotias, kun menimme isäni kanssa Nivalan kirkkoon sunnuntain kirkonmenoihin.   Siellä saarnasi tunnettu saarnamies A. Törölä.  
Edessämme istunut nainen hyppäsi yks kaks eteemme penkille seisomaan ja alkoi suurella äänellä huutaa sitä tunnettua lausetta. Hän tuli ns. riemuun.     Silloin isäni yhtä nopeasti sieppasi naista hameenselästä ja vetäisi penkille istumaan ja sanoi. "Jos et malta istua penkis ja olla hilijaa, niin minä talutan sun pihalle"
Tämä kait kuvastaa eteläpohjalaisen kiivasta luonnetta , jota en silloin kunnioittanut.   :roll:  :wink:

Muuten kiva mutta Nivalasta on 200 kilometriä Etelä-Pohjanmaalle.


Näin on, mutta Malkamäen suku on Etelä-Pohjanmaalta.


---
Aihe on lohkaistu omaksi keskustelukseen Juttuja körteistä -ketjun alta. t. Liisa
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #1 : 13.03.08 - klo:14:40 »
Eteläpohjalaiset ja keskipohjalaiset ovat samalla tavoin ajattelevia... mutta eteläpohjalaiset miehet ovat paljon hullumpia. t. pseudoeteläpohjalainen mies. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #2 : 13.03.08 - klo:19:09 »
Ystäväni juhani on maanisella päällä, juttua tulee joka lokeroon. Mutta totta hän puhuu. On olemassa Etelä-Pohjanmaa ja Viulu-Pohjanmaa. Hulluus on niissä erilaista.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #3 : 13.03.08 - klo:20:05 »
Savoja on taas yhtä monta kuin pitäjiä, suurimmissa pitäjissä kaksi. Tällaiseen tulokseen olen tullut, kun olen kysynyt murteesta. "Oikea muljeeraus on tämä, vaikka juankoskelaiset ei sitä oikein osaakaan." Hulluus taitaa olla samaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #4 : 14.03.08 - klo:14:33 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Näin on, mutta Malkamäen suku on Etelä-Pohjanmaalta.

Hmm, oonkohan mää sukua juhomalle... Mun mumma on os. Malkamäki (nykyinen Yliluoma). Hellanmaalta kotosin.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #5 : 14.03.08 - klo:23:45 »
Eliza - en ihmettelisi mahdollista sukulaisuuttanne - vuosikymmenestä toiseen körttipiireissä on naitu ristiin rastiin ja sikin sokin. Ainakin omaa sukupuuta katsoessani taaksepäin saatan sanoa perustellusti, että järjestettyjä avioliittoja on ollut kuin joissain muhamettilaisissa maissa.

  Kosovolaiset tai körttiläiset - omista joukoista on siippa tai sellainen löytynyt, joko itse keksitysti tai sopivasti avitettuna.

   Mutta ei se useinkaan ihan huonosti ole mennyt.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #6 : 15.03.08 - klo:10:37 »
Ei läheskään kaikki avioliitot ole edes autettuja, mutta kun liikutaan samoissa piireissä on luontevaa löytää rakastettu sieltä. Näin kävi meillekkin. Eikö kuulosta romanttiselta, että olemme löytäneet toisemme Helsingin Seuratuvalta. Tätä olemme saaneet kertoa monille, kun ovat ihmetelleet mistä olette toisenne löytäneet, kun olemme ihan eri puolilta Suomea kotoisin.

 Olemme olleet tyytyväisiä, kun Suomi on perinnöllisten tautien maa, että olemme eri puolilta, mutta yllätys tuli tällä viikolla, kun molemmille löytyi esiäiti Raahen vierestä. Sukututkimuksen mukaan eivät ole kuitenkaan sukua toisilleen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

jUHOMA4

  • Vieras
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #7 : 15.03.08 - klo:10:57 »
Raahen herättäjäjuhlilta minäkin löysin vaimon. Pattijokisen nätin körttitytön.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #8 : 15.03.08 - klo:11:10 »
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
Raahen herättäjäjuhlilta minäkin löysin vaimon. Pattijokisen nätin körttitytön.


Niitä Raahen, Saloisten ja Pattijoen rajoja on muuteltu useamman kerran ja on vaikea sanoa kuka on mistäkin pitäjästä. Minun esiäitini on Palonkylän Koskenkorvalta ja vaimon taas Ollinsaaresta ja kun vähän pengotaan niin vaimosi on yllättäen sukua jommalle kummalle. Kylät ja niiden nimet ovat pysyneet ennallaan, mutta seurakunnan ja pitäjän rajat ovat olleet liikkuvaa tavaraa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #9 : 15.03.08 - klo:11:56 »
Otanpa osaa minäkin tähän juttuun, kun olen sukututkimusta muutaman vuoden harrastanut enemmän tai vähemmän aktiivisesti ja noin 14 000 henkilöä minulla on tiedostoissa. Tällä hetkellä haarasta riippuen tiedän kaikki isovanhempieni isovanhemmat ja heidän jälkikasvuaan jonkin verran, mutta joitakin haaroja olen selvitellyt enemmän, niin olen päässyt 1500-1600 luvullekin ja kaukaisin esi-isä minulla on 1400-luvun lopulta, Erik Ångerman Sursill, jonka jälkikasvua varmaan puolet ihmisistä Keski-Suomen yläpuolelta on. Sukututkijat kyllä tietävät kyseisen hepun, kun hänen jälkikasvuaan on levinnyt niin laajalti ja tulee melkein jokaisella vastaan Oulun läänissä ja Savon kunnissa (siis alkuperäinen väestö, ei nykyisen muuttoliikkeen mukana tulleet). Varsinaisten "savolaisten" juurien kohdalla olen päässyt max sinne 1500-1600 -luvuille, kun kirkonkirjat alkavat vasta 1700 luvulta ja sitä ennen joistain veroluetteloista on löytynyt, jos on ollut tilallisia tai muuten verotettavia. Itse en ole tosin niitä luetteloita käyttänyt, vaan saanut valmiina paljon tietoa. Olen itse pysynyt kirkonkirjojen parissa, kun ei vielä riitä taidot veroluetteloihin. Suurinta osaa ihmisistä ei ole kirjattu minnekään ennen kuin vasta 1700-luvulta alkaen ja Karjalassa vieläkin myöhemmin.

Itselläni on sukujuuret pääpiirteissään noin 50 kilometrin säteellä, jos otetaan Iisalmi keskuspaikaksi. Pitää mennä monta sataa vuotta taaksepäin, että on niitä muualta tulleita sotkeentunut joukkoon. Ylä-Savoonkinhan on tullut paljon ns. parempaa väkeä (pappeja, ruukinjohtajia yms), joiden jälkikasvu on sitten sekaantunut köyhään rahvaaseen. Toinen mummo oli luovutetulta alueelta, niin sen verran on "vierasta verta", mutta Itä-Suomeahan sekin on (oli) ja itse asiassa ei niin kaukanakaan, kun Raja-Karjalan pohjoisimmasta luovutetusta kunnasta ja vielä ensimmäisiä ryssälle jääneitä kyliä siitä kunnasta. Noh, kuitenkin minulle on jo selvinnyt, että äiti ja isä ovat keskenään kuudennet serkut ja muitakin tällaisia sukulaisavioliittoja on paljon, jotka ovat vasta nyt tämän harrastuksen myötä selvinneet. Toisaalta ei se ihme ole, kun jos on kumppani lähistöltä otettu, niin pakostihan siinä käy niin, vaikkei sitä sillä hetkellä tiedäkään. Olen joskus miettinytkin, että vaikkapa äitin kotitalosta kun otetaan vaikkapa 5 kilometrin säteellä, niin varmaan yli 50 prosenttia taloista on pidetty jollain lailla sukulaispaikkoina. Sen päälle vielä se, että todennäköisesti loputkin ovat. Toisaalta onhan se kivaa, kun on aina suku lähellä.

Huh, tulipa pitkä viesti, mutta kun aina innostuu tästä asiasta. Se on minulle sellainen intohimo tämä sukututkimus.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #10 : 15.03.08 - klo:12:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Otanpa osaa minäkin tähän juttuun, kun olen sukututkimusta muutaman vuoden harrastanut enemmän tai vähemmän aktiivisesti. Itselläni on sukujuuret pääpiirteissään noin 50 kilometrin säteellä, jos otetaan Iisalmi keskuspaikaksi. Toinen mummo oli luovutetulta alueelta, niin sen verran on "vierasta verta", mutta Itä-Suomeahan sekin on (oli) ja itse asiassa ei niin kaukanakaan, kun Raja-Karjalan pohjoisimmasta luovutetusta kunnasta ja vielä ensimmäisiä ryssälle jääneitä kyliä siitä kunnasta. Noh, kuitenkin minulle on jo selvinnyt, että äiti ja isä ovat keskenään kuudennet serkut ja muitakin tällaisia sukulaisavioliittoja on paljon, jotka ovat vasta nyt tämän harrastuksen myötä selvinneet. Toisaalta ei se ihme ole, kun jos on kumppani lähistöltä otettu, niin pakostihan siinä käy niin, vaikkei sitä sillä hetkellä tiedäkään. Olen joskus miettinytkin, että vaikkapa äitin kotitalosta kun otetaan vaikkapa 5 kilometrin säteellä, niin varmaan yli 50 prosenttia taloista on pidetty jollain lailla sukulaispaikkoina. Sen päälle vielä se, että todennäköisesti loputkin ovat. Toisaalta onhan se kivaa, kun on aina suku lähellä.


Olen päivastainen tapaus. Olen puhtaasti sekarotuinen.
Isän isän isä oli syntynyt Tammelassa, mutta hänen isänsä suku oli Tuuloksesta.
Isänisän äiti oli Raahen vierestä
Isän äidin isä oli Sortavalasta
Isän äidin äiti oli Nurmeksesta

Äidin isän isä oli Nurmijäveltä
Äidin isän äiti oli Vihdistä
Äidin äidin isä oli Paimiosta
Äidin äidin äiti oli Lempäälästä.

On kiva tehdä sukututkimusta ja melkoinen sekamelska. Suvuissa on runsaasti sotilaita ja vouteja eli he ovat muutelleet paljon pitäjästä toiseen.

Vaimoni on talonpoikainen pohjalainen ja suku on pääasiassa pienellä alueella.

Körttiläisenä olen käännynnäinen eli proselyytti.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

jUHOMA4

  • Vieras
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #11 : 15.03.08 - klo:14:15 »
Seppos !  Vaimoni tyttönimi on Mattila.   Työskenteli Gelmannin sairaalassa. Möimme ruokalippuja Raahen herättäjäjuhlilla ja lipunmyynti on sitten jatkunut 56 vuotta    :D

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #12 : 15.03.08 - klo:14:23 »
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
Seppos !  Vaimoni tyttönimi on Mattila.   Työskenteli Gelmannin sairaalassa. Möimme ruokalippuja Raahen herättäjäjuhlilla ja lipunmyynti on sitten jatkunut 56 vuotta    :D


Kyllä siellä sukutauluissa Mattiloita näkyy useampia, joten näyttää asiaa tarkistamatta, että etäistä sukua voidaan olla. Suomi on pieni maa.  :D  :D
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
(Körtti)sukuja, heimoja ja sukututkimusta
« Vastaus #13 : 15.03.08 - klo:14:30 »
Lohkaisin tämän omaksi aiheekseen tuolta Seuratuvan "Juttuja körteistä" -otsakkeen alta.
Sinänsä mielenkiintoinen tämä sukututkimukseen menevä keskustelu. Itse työskentelen paraikaa sukututkimusohjelmia koskevan valtavan graduaineiston kanssa. (Käytettävyyden merkitystä ohjelmiston valintaan haen, sivutuotteena tästä löytyy aika paljon muutakin sukututkimuksen tiimoilta.)

Itse olen, kun kauemmaksi mennään, Antrean, Ulvilan ja Savonlinnan seuduilta.

jUHOMA4

  • Vieras
Sukututkimus
« Vastaus #14 : 15.03.08 - klo:16:09 »
Vanhin sisareni teki kymmenen vuotta sitten sukututkimuksen isäni suvusta.  Huomioni kiintyi siihen, kun isoisäni isällä oli toinsenlainen sukunimi. Se johtui siitä, kun aikoinaan saatettiin ottaa sukunimi talon nimen mukaan.    " Mannea" ei kuitenkaan tullut vastaan    :D