Kirjoittaja Aihe: Ajatuksia herättää 2  (Luettu 19497 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: Ajatuksia herättää 2
« Vastaus #15 : 17.07.13 - klo:13:28 »
Meistä eronneista moni kaipaa sitä, kirkkoa yheisyllesyyttä ja sitä jotta kaks tai useempi kokkoontuu ....... Sitä etsin vieläkin.   :kahvi:

No sitä saat etsiä.
ps. taitaa olla väärä sivusto auki nytkin.
« Viimeksi muokattu: 17.07.13 - klo:13:31 kirjoittanut Benkku »

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Ajatuksia herättää 2
« Vastaus #16 : 17.07.13 - klo:13:38 »
Olen Saliksen kanssa samoilla linjoilla. Kirkko ei aja hyvää asiaansa mainoslauseilla lehdistössä, esim. Se ja se julkkis ( missi, urheilija, laulaja) tuli
uskoon ja on nyt löytänyt tasapainon elämäänsä. Se on vain julkkisjuoru. Monien mielestä tympivä sellainen. Iltalehtibisnestä tosin.

Teot puhuvat. Ja tekojen seurauksena ovat tämäntyyppiset keskustelut, joita sosiaalinen media nyt on pullollaan, ovat hyviä siinä mielessä että ihmiset syventyvät ajattelemmaan. Toivottavasti.
Siinä mielessä Päivi Räsäsenkin lausuma kääntyy voitoksi, ei puolueelle eikä valitettavasti kirkollekaan heti, että ne jotka syventyvät miettimään
saattavat ojentautua parempaan suuntaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ajatuksia herättää 2
« Vastaus #17 : 17.07.13 - klo:13:43 »
Nyt sitten vapaa-ajattelijat kysyvät kirkon kantaa siihen, onko kirkko lain yläpuolella.

Minusta tilanne on mielenkiintoinen.
Tunnustuskirjat (ja Raamattu) kertoo, että kristitty on maallisen lain alainen mutta poikkeuksen tekee se, jos maallinen laki on vastoin Raamattua.
Kirkon johto taasen minusta näyttää pyrkivän miellyttämään kansaa sillä tavalla, että Raamatun aseman valtaa moni muu pääsääntöisesti sinänsä hyvä toiminta.
Jos siis jatketaan tätä nykylinjaa, niin on olemassa vain kolme huonoa vaihtoehtoa:
1) Jätetään vastaamatta vapaa-ajattelijoiden kysymykseen --> siitä syntynee jonkinlainen kohu
2) Vastataan niin, kuten tunnustuskirjat asian määrittelevät ---> syntynee suurempi kohu, koska tuollainen ajattelu ei sovi ajan yleiseen mielipiteeseen
3) Vastataan, että maallinen laki menee Raamatun edelle --->  syntyy suuri kohu vastauksen ja tunnustuskirjojen ristiriidasta johtuen.

Jos tekemässäni analyysissä on jotain aukkoja, niin antanet anteeksi. Näin on paljon mahdollista.
Aika sitten näyttää, mitä Kari Mäkinen Vapaa-ajattelijoiden liitto ry:lle vastaa ja syntyykö siitä mitään kohua.


Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Ajatuksia herättää 2
« Vastaus #18 : 17.07.13 - klo:13:53 »
Tässä linkki Ulla Appelsinin kirjoitukseen, jota kehuttiin aiemmassa ketjussa:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288582639678.html

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ajatuksia herättää 2
« Vastaus #19 : 17.07.13 - klo:14:08 »
Täällä kokonaisuudessaan tuo Vapaa-ajattelijain liitto ry:n kysymys arkkipiispa Kari Mäkiselle
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/node/308

Ehkäpä tämä Päivi Räsäsen ympärillä oleva kohu johtaakin laajempaan yhteiskunnalliseen keskusteluun näistä asioista, joka on vain hyvä asia.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Ajatuksia herättää 2
« Vastaus #20 : 17.07.13 - klo:14:19 »
Olen kyllä aivan pintaliitäjä. En jaksa lukea ja syventyä pitkiin kirjoituksiin ainakaan tällä hetkellä,
Maisakain laittama linkki jäi lukematta, samoin Räsäsen puhe, en jaksa niitä pohtia ja miettiä mitä niissä
on oikeaa ja väärää, enkä sitä tule tietämäänkään, en omaa sellaista viisautta.
Olen aika yksinkertainen. Silloin tällöin heittelen tänne väliin jotain ajatuksia kun siltä tuntuu, ja jos
kuvittelen osaavani jotain sanoa, usein sanon kuitenkin hassusti ja sitten on taas mieli maassa.
Siis...miten se olikaan...apina liianissa kiipeämässä ja aina muksahtaa taas alas.

Taas vaan sanottavaa löytyy.
Olen tainnut pudota tämän ajan tavoista aivan jälkijunaan. En tunnu tietävän mitä tämän ajan
kristillisen elämän tulisi olla.
Kai mun täytyy yrittää tarkentaa tuota "Kristuksen kirje" ajatustanikin...en mene pitämään naapurilleni
saarnaa, en seurapuhetta, en todistamaan uskostani....yritän vaan elää ja olla kristittynä....
ja JOS käy niin kummasti että naapuri tulee kysymään minulta sen toivon perustusta minkä on jostain
syystä minussa nähnyt...saanko vastattua?..en saa...ellei Isä anna rohkeutta ja sanoja siihen tilanteeseen.
Mutta...
näin minä kuitenkin sisimmässäni tunnen että meidän tulisi pystyä elämään...naapurini ei ehkä lue Raamattua,
ehkä "lukee" minua.
Tuo Simojoen laulu "Valtakunnassa kaikki hyvin" on varsin raju ja kohti käyvä, löytyy hänen nuottikirjastaan.
Olen jauhanut sitä kymmeniä kertoja.


Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6331
Vs: Ajatuksia herättää 2
« Vastaus #21 : 17.07.13 - klo:14:32 »
ei ole nokkamiestä joka osaisi sanoa missää mennään.

Minä varmaan eroaisin siinä vaiheessa, kun olisi se nokkamies.

Eikös ole ihan tarpeeksi tuolla vapaalla puolella pikku seurakuntia niille, jotka nokkamiehiä ja "lämmintä yhteisöllisyyttä" kaipaa?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ajatuksia herättää 2
« Vastaus #22 : 17.07.13 - klo:14:54 »
Salis, minuun taas toimii Raamatun sanoma.
Iskusat toimii !

Ihmiset vaan pitää saada lukemaan raamattua jotta jano sanaan yltyy ja totuuden kaipuu.

Olet pieneen vähemmistöön kuuluva poikkeus. Nämä kristilliset iskulauseet ovat hyvin samasuuntaisia kuin politiikassa käytettävät iskulauseet. Kansalaiset vierastavat niitä. Se, että ihminen alkaa lukea Raamattua on jo pitkä loikka ihmisen elämässä. En itsekään aina jaksa lukea kaikkea Raamatusta vaan palaan lähinnä UT:saa alleviivaamiini kohtiin. Kirkon Raamattupiirit ovat kaukana ihmisten arjesta. Ihmisille tärkeätä on se, että häntä lohdutetaan, kannustetaan, rakastetaan.
Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ajatuksia herättää 2
« Vastaus #23 : 17.07.13 - klo:15:09 »
Maaseudun Tulevaisuudesta päätoimittaja Lauri Kotron todella hyvä kirjoitus.
Vähän humoristinenkin.  Täytyypä lukea uudelleen.
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/r%C3%A4s%C3%A4nen-1.43330

Tuo on ehkä paras tähän astisista analyyseistä, johon olen törmännyt.
Myönnän, että asenteellani saattaa olla vaikutusta siihen, että pidän kirjoituksesta, vaan eipä muutkaan täällä kirjoittajat ole vapaita oman asenteensa/uskomusmaailmansa otteesta, joten samalla viivalla ollaan siinäkin suhteessa.

Mitäs piditte?
« Viimeksi muokattu: 17.07.13 - klo:15:14 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Ajatuksia herättää 2
« Vastaus #24 : 17.07.13 - klo:15:39 »
Koitin lukaista huonosta keskittymiskyvystäni huolimatta.

Ihmetyttää...
Simojoen laulu "Valtakunnassa kaikki hyvin" tulee mieleen...
Ahtisaari sanoi ehkä tämän kaltaisissa tilanteissa "Valitettavasti"

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ajatuksia herättää 2
« Vastaus #25 : 17.07.13 - klo:16:00 »
Toivottavasti ylläpito suhtautuu suopeasti näihin linkkeihin, joita ole jo useita laittanut.
Jotenkin tämän linkin myös haluaisin jakaa.

Helsingin seurakuntayhtymän viestintäjohtaja ja 'Kirkko ja Kaupunki' -lehden päätoimittaja Seppo Simola toivoo KD:n lakkauttamista ja Räsäsen vaikenemista.




Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Ajatuksia herättää 2
« Vastaus #26 : 17.07.13 - klo:16:11 »
Niin, saatampa olla poikkeus ja vähemmistöö,mutta poliittiset iskulauseet  niinkuin enemmistöllä, enemmän sinun heiniä.
Minä oon sielläkin puolella vähemmistö ja poikkeus, en eu-ihannoijja.
Ihmiset kaipaa Raamatun sanaa, mutta erillaiset kuppikunnat tuhoaa uskottavuutta sanomalla toista mitä Raamattu sanoo, ois syytä uskonpuhdistukseen.   :kahvi:

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ajatuksia herättää 2
« Vastaus #27 : 17.07.13 - klo:19:08 »
Maaseudun Tulevaisuudesta päätoimittaja Lauri Kotron todella hyvä kirjoitus.
Vähän humoristinenkin.  Täytyypä lukea uudelleen.
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/r%C3%A4s%C3%A4nen-1.43330

Tuo on ehkä paras tähän astisista analyyseistä, johon olen törmännyt.
Myönnän, että asenteellani saattaa olla vaikutusta siihen, että pidän kirjoituksesta, vaan eipä muutkaan täällä kirjoittajat ole vapaita oman asenteensa/uskomusmaailmansa otteesta, joten samalla viivalla ollaan siinäkin suhteessa.

Mitäs piditte?

Tunnen Lauri Kontron. Hän kirjoittaa komeita, muttei välttämättä ajattele niin kuin kirjoittaa.

Mi
Niin, saatampa olla poikkeus ja vähemmistöö,mutta poliittiset iskulauseet  niinkuin enemmistöllä, enemmän sinun heiniä.
Minä oon sielläkin puolella vähemmistö ja poikkeus, en eu-ihannoijja.
Ihmiset kaipaa Raamatun sanaa, mutta erillaiset kuppikunnat tuhoaa uskottavuutta sanomalla toista mitä Raamattu sanoo, ois syytä uskonpuhdistukseen.   :kahvi:

Näyttää siltä, ettet oikein tunne suomalaisten ajattelua. Olen uuden uskonpuhdistuksen kannalla, mutta aivan eri perusteilla kuin sinä.
« Viimeksi muokattu: 17.07.13 - klo:19:13 kirjoittanut Salis »
Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ajatuksia herättää 2
« Vastaus #28 : 17.07.13 - klo:19:18 »
Toivottavasti ylläpito suhtautuu suopeasti näihin linkkeihin, joita ole jo useita laittanut.
Jotenkin tämän linkin myös haluaisin jakaa.

Helsingin seurakuntayhtymän viestintäjohtaja ja 'Kirkko ja Kaupunki' -lehden päätoimittaja Seppo Simola toivoo KD:n lakkauttamista ja Räsäsen vaikenemista.



Jotain kertoo Räsäsen puolustajista se, että he ovat heti Simolaa erottamassa. Toisin ei siis saisikaan ajatella.
Acta, non verba.

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 509
Vs: Ajatuksia herättää 2
« Vastaus #29 : 17.07.13 - klo:20:58 »
Simolan kirjoitus, joka sisäminnisterin kannattajien piirissä on lytätty ja lähes vihapuheeksi julistettu, sisältää monta mielenkiintoista ajatusta

- pohdinta KD:n merkityksestä, joka vaaleista vaaleihin saa äänestäjistä n viiden prosentin kannatuksen. Vaikka kyseisessä
puolueessa vaikuttaa myös maltillisempaa ainesta, äänekäs ääripää omissa julkaisuissaan kerää kannanotoillaan huomiota ja
harhauttaa kirkollista kenttää tuntemattoman yleisön pitämään omaa agendaansa kirkon virallisena totuutena

- toisin kuin sisäministeri ja hänen kannustusjoukkonsa esim Kotimaa24:n palstoilla, Simola kantaa huolta myös kirkosta
eroavista ja huomaa, että kirkko tarjoaa runsaasti apua monenlaisessa ahdingossa eläville, tekemättä toiminnastaan erityistä numeroa.

Omalta kohdaltani ajattelen pysyä kirkossa ja taas seuraavissa seurakuntavaaleissa äänestää ehdokasta, joka on mahdollisimman
kaukana tänä kesänä Lähetysjuhlien yleiskokouksessa ja Kansanlähetyspäivien yhteydessä ajatuksiaan esittäneiden mielipiteistä