Kirjoittaja Aihe: Ajatuksia herättää ?  (Luettu 31162 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Ajatuksia herättää ?
« Vastaus #45 : 13.07.13 - klo:19:52 »
Jos nuo: "KD" ja "kristititty ruhtinas" ja "idiootti" viittaavat Päivi Räsäseen (vai viitataakon siinä mahdollisesti johonkuhun toiseen KD:n palveluksessa olevaan) niin joka tapauksessa varsinkin tuo termi "idiootti" onkin jo tähän asti voimakkain tuomio/syytös, mitä kukaan on keksinyt kenestäkään ihmisestä.

Minusta on vaan niin koomisen hassua lueskella tekstejä, joissa painotetaan ensinnäkin sitä, että toisten syntejä ei pidä tuoda julki ja samalla viljellään valtavasti erilaisia negatiivisvoittoisia ilmauksia.  :)


Juhani siteerasi viestissään Lutheria. Luther puhui kristityistä ruhtinaista ja pakanaruhtinaista, jotka olivat hänen aikansa hallitusvalta. Lutherin kirjoitukset ja muistiinmerkityt puheet ovat 1500-luvun tyyliä. Niiden tyyliarvo tuolloin oli varmasti hyvin erilainen kuin nyt.

Mt

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ajatuksia herättää ?
« Vastaus #46 : 13.07.13 - klo:20:12 »
Mt, huomasin tämän itsekin, koska hän jo taisi mainitakin, että siteeraa Lutheria.
Nyt varmaan kellekään ei ole epäselvää, että Lutheria on tässä lainattu.

Yleinen hyväksi havaittu tapa keskusteluissa on se, että otetaan lainauksia eri lähteistä, kun halutaan saada painoarvoa omalle viestille.
Ulkopuolinen lainaus tuo ikäänkuin tiettyä selkänojaa sen taakse, mitä halutaan kulloinkin sanoa.
Lainaukset tukevat siis kirjoittajan sanomaa, eivätkä näinollen ole itse sanoma eivätkä myöskään mitään irrallisia saarekkeita, jotka eivät liity millään tavalla varsinaiseen sanomaan.

Juhanin tekstissä siis lainattiin Lutheria ja haluttiin sen kautta ottaa voimakkaasti kantaa erinäisiin nykyaikana oleviin ilmiöihin, kuten  KD:n politiikkaan ja johonkin muuhunkin. Huomaat tämän varmaan itsekin, kun luet hänen tekstinsä uudelleen.
« Viimeksi muokattu: 13.07.13 - klo:20:16 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Ajatuksia herättää ?
« Vastaus #47 : 13.07.13 - klo:20:36 »
Minusta on vaan niin koomisen hassua lueskella tekstejä, joissa painotetaan ensinnäkin sitä, että toisten syntejä ei pidä tuoda julki ja samalla viljellään valtavasti erilaisia negatiivisvoittoisia ilmauksia/syytöksiä/tuomioita eri henkilöistä.  :)


Heh heh :)
Tohon mä ainakin olen syyllistynyt.
Toi Päivi on sellainen henkilö, että hän saa niskakarvat nousemaan.

Eipä tässä ole puollustelemista kuitenkaan, vaan pyydän anteeksi syyttävää ja loukkaavia textejäni.
Pidämpä taas paussia, kunnes taas joku tai jokin saa hermostumaan.
Vaikka fiksumpaa olisi kirjoitella silloin on hyvillä mielin, mutta tää kirkon tila ja sähläys on pikkasen vaikuttanut asenteisiin.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Ajatuksia herättää ?
« Vastaus #48 : 13.07.13 - klo:21:34 »
Olen minäkin kovasti hämmästellyt sitä, miten voimakkaita tunteita ministeri Räsänen herättää, ja yllättävissä henkilöissä. Kun olen tuonut esiin asiaan liittyviä näkökohtia (niitä on foorumiviestissänikin), olen saanut vastauksen, että olet varmaan oikeassa, mutta kannastani Räsäseen nähden en luovu...

Kyösti esitti varsin voimakasta kritiikkiä lehdistöä ja sitä myöten omaa ammattikuntaani kohtaan. Otan kritiikin vastaan. Virheitä ja huonoja juttuja tulee. Niitä ei voi välttää, vaikka miten yrittäisi. Toimitustyön aikataulut ovat etenkin sanomalehdissä sellaisia, että riittäviin tarkistuksiin ei aina ole mahdollisuutta. Juttu on jätettävä määräaikaan, siitä ei voi tinkiä.

Myönteinen asia lehdistössä on se, että lehtiä on runsaasti. Useampia lehtiä lukemalla asiat saavat valoa eri puolilta ja kokonaiskuva on parempi. Pieniä lehtiä ei pidä väheksyä. Joskus talven mitaan panin merkille, että eräästä uutistapahtumasta (en enää muista, mikä se oli) monipuolisin juttu oli pienessä Borgåbladetissa. Vertailukohtana olivat HS, Hbl, Uusimaa ja IS paperilehtinä sekä useiden lehtien nettiversioiden jutut.

Sitten on sellaisia aiheita, joista ei toimituksellisilla sivuilla oikeastaan koskaan pääse julkisuuteen kuin yhdenlaista informaatiota. Muita näkemyksiä tukevia faktoja julkaistaan vain yleisönosastokirjoituksissa.

Mt

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ajatuksia herättää ?
« Vastaus #49 : 13.07.13 - klo:23:01 »
Olen minäkin kovasti hämmästellyt sitä, miten voimakkaita tunteita ministeri Räsänen herättää, ja yllättävissä henkilöissä. Kun olen tuonut esiin asiaan liittyviä näkökohtia (niitä on foorumiviestissänikin),

Luin tuon tekstisi aamuyöllä ja tuhtia asiaahan siinä olit kirjoittanut. Erittäin hyvä kirjoitus.

Kyösti esitti varsin voimakasta kritiikkiä lehdistöä ja sitä myöten omaa ammattikuntaani kohtaan. Otan kritiikin vastaan. Virheitä ja huonoja juttuja tulee. Niitä ei voi välttää, vaikka miten yrittäisi. Toimitustyön aikataulut ovat etenkin sanomalehdissä sellaisia, että riittäviin tarkistuksiin ei aina ole mahdollisuutta. Juttu on jätettävä määräaikaan, siitä ei voi tinkiä.

Aika pian tuon kritiikkini kirjoittamisen jälkeen ajattelin erästä antamaani esimerkkiä.
Ajattelin sitä FBI:n agenttitarinaa siinä lehdessä. Myönnän, että ehkä se olikin niin, että lehti vain totesi, mitä haastateltava oli sanonut eikä itse ottanut kantaa haastateltavan kertomuksiin. En ole aikoihin lukenut sitä lehtijuttua. Jos näin oli, niin tällöinhän lehden toimittaja välitti oikeaa tietoa eteenpäin, eli vain sen, mitä hänelle kerrottiin.
Eli, jos lehdet kirjoittavat välillä asioista erheellisesti, niin vielä enemmän me keskustelufoorumilaiset siihen syyllistymme - ja yleensä mekin tahattomasti tai lähes tahattomasti.

Olen huomannut itsessäni sellaisen piirteen, että jos lehdistössä arvostellaan raflaavasti negatiivisessa mielessä jotain tahoa, joka uskoo asioista toisin, kuin minä, tällöin olen jotenkin helposti taipuvainen uskomaan, että lehti kirjoittaa varsin puhdasta totuutta ja asiaa. Kun sitten arvostellaan raflaavasti negatiivisessa mielessä jotain tahoa, joka edustaa samaa uskomusmaailmaa, kuin minä, tällöin asenteeni on voimakkaasti sellainen, että lehti kärjistää.
Tämän ongelmani tiedostettuani itsessäni minulla on ollut mahdollisuus yrittää pyrkiä siitä eroon.


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ajatuksia herättää ?
« Vastaus #50 : 14.07.13 - klo:08:54 »
Kävin Päivi Räsäsen blogissa. Tässä yksi lainaus hänen kirjoituksestaan, joka liittyy tähän uutisissa käsiteltyyn tapaukseen:
"Kristillinen seurakunta on kaikkina aikoina joutunut elämään ristiriidassa ajan henkeä vastaan tavalla tai toisella. ".
Päivi Räsänen mainitsee eräänä esimerkkinä sen, että opetuslapisa kiellettiin saarnaamasta Jeesuksesta.
Minulle tuli mieleeni Paavo Ruotsalainen, luinhan yhdessä elämäni vaiheessa hänen elämänkertojaan. Jonkin elämänkerran taisin kahdestikin lukea.
Elämänkertojen mukaan esivalta tuntui joskus jopa vainoavan Paavoa ja heränneitä.

Onko niin, että olemme viimein tulleet sellaiseen tilanteeseen, että ajan henki, eli yleinen mielipide ei enää ole ristiriidassa kristillisen ajatusmaailman kanssa?

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Ajatuksia herättää ?
« Vastaus #51 : 14.07.13 - klo:09:15 »


  Ihmiset, puhukaa ja kertokaa, antakaa tulla sydämenne kyllyydestä. Tämä on hienoa. Näinkin: Totuus voi totisesti toisinaan olla ristiriidassa vallitsevan, hyväksytyn ja joskus tavalla tai toisella manipuloiden ja juonitun yleisesti läpimenneen ilmapiirin kanssa. Ainakin joinakin aikoina, joissakin yhteisöissä ja yhteiskunnissa. Suomessa kai noin yleisesti ottaen on kuitenkin kai aika hyvä tilanne. Täydellistä ei ole missään. :kahvi:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Ajatuksia herättää ?
« Vastaus #52 : 14.07.13 - klo:09:23 »

Onko niin, että olemme viimein tulleet sellaiseen tilanteeseen, että ajan henki, eli yleinen mielipide ei enää ole ristiriidassa kristillisen ajatusmaailman kanssa?

Aina saa turpiinsa, kun sitä pyytää. Olemme todella tulleet tilanteeseen, jossa kristitty saa olla rauhassa ja ilman vainoa ja yleinen mielipide on pääosin ristiriidaton kristityn ajatusten kanssa. Muistakaamme rakkauden käsky.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Ajatuksia herättää ?
« Vastaus #53 : 14.07.13 - klo:09:28 »
Ajattelin juuri sanaa ristiriita. Kun  nimimerkki vn huomioi että foorumilla on ilmapiiri huonontunut, ajatus tuli mieleeni, sana ristiriita. Ajattelen että ei  se yksinomaan ole pahasta.  Siitähän keskustelut syntyvät, ajatuksia tutkitaan ja joskus päästään yhteisymmärrykseen, mikä ei sekään ole välttämättä tavoite.

Ristiriidoista, ja eritavoin ajatelluista asioista, " Omista Henkilökohtaisista Mielipiteistä " huolimatta, foorumi on hyvä. Juuri tämä sekoittaa "kompostia" ja sen ilmaa: rakkaus ja rehellisyys.

Jossain on kai palsta jossa kysyttiin voiko eritavoin ajattelevat körtit tulla toimeen keskenään. Kyllä todella voi ! Me jaamme yhteisiä asioita ja pidämme omat mielipiteet omina. Toista ei käännytetä.
Minullakin on täällä "kantakirjakörtti-ystävä". Olemme monessa eri mieltä, mutta yhteistä on enemmän. Huumori kukkii.

Haapajärven juhlien jälkeen kuului kaikenlaista alkaen vessoista ja makaroonilaatikosta, mutta se mikä oli joidenkin mielestä rikkovaa ja toisten mielestä parasta antia, se se uudistaa ajattelua. Sitä samaa ovat KD:n pj:n puheet. Omat sielläkin ovat eri mieltä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Ajatuksia herättää ?
« Vastaus #54 : 14.07.13 - klo:09:36 »
Olen huomannut itsessäni sellaisen piirteen, että jos lehdistössä arvostellaan raflaavasti negatiivisessa mielessä jotain tahoa, joka uskoo asioista toisin, kuin minä, tällöin olen jotenkin helposti taipuvainen uskomaan, että lehti kirjoittaa varsin puhdasta totuutta ja asiaa. Kun sitten arvostellaan raflaavasti negatiivisessa mielessä jotain tahoa, joka edustaa samaa uskomusmaailmaa, kuin minä, tällöin asenteeni on voimakkaasti sellainen, että lehti kärjistää.

Tämän ongelmani tiedostettuani itsessäni minulla on ollut mahdollisuus yrittää pyrkiä siitä eroon.
Näin se menee minullakin, oli sitten media, saarnat jne.

Nykyihminen luulee olevansa kaikkien alojen asiantuntija. Olisi hyvä kuulla saarnat puhesyntikan kautta, niin ei tunnistaisi kuka puhuu (ensimmäinen "tuomio" ilman että tietäisi puheesta vielä mitään), mikä sukupuoli (ei minun ongelma mutta joillekin on), tai yleisemmin mikä puolue jne  :)

Tosi hyvä pointti tuo ongelman tunnistaminen ja tunnustaminen, ja pyrkimys pois siitä. Täytyy itsekin yrittää.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Ajatuksia herättää ?
« Vastaus #55 : 14.07.13 - klo:15:18 »
Kantakörtit ja citykörtit/tulokaskörtit tulevat varmaan ihan hyvin toimeen keskenään.
Mites sellainen joka epäröi vielä onko päässyt mukaan joukkoon, ei tiedä missä on, mihin kuuluisi,
mistä tulee, minne menee, ei tiedä mitä nimitystä voi itsestään käyttää, onko hyväksytty?


Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Ajatuksia herättää ?
« Vastaus #56 : 14.07.13 - klo:15:57 »
Kantakörtit ja citykörtit/tulokaskörtit tulevat varmaan ihan hyvin toimeen keskenään.
Mites sellainen joka epäröi vielä onko päässyt mukaan joukkoon, ei tiedä missä on, mihin kuuluisi,
mistä tulee, minne menee, ei tiedä mitä nimitystä voi itsestään käyttää, onko hyväksytty?

Ole huoleti me emme valitse vaan kaikki kelpaavat.
Urbaanikörtti
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Ajatuksia herättää ?
« Vastaus #57 : 14.07.13 - klo:16:38 »
Seppos kirjoittaa oikein. Pitää olla vähän omaa sitkeyttä. Herättäjäjuhlilla esimerkiksi kolmen kerran jälkeen mielessään tuntee jo monta. Kannattaa myös opetella kuvista HY:n "virkaatekevät", ovat ainakin mukana.

Poissa Mirjami

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Ajatuksia herättää ?
« Vastaus #58 : 14.07.13 - klo:16:46 »
Varttikörtti. Piilokörtti. Puolikörtti. Näitä nimityksiä minusta on käytetty, ja itsekin vähän vitsaillen käytän. Ja jos minua joku sanoisi körtiksi, ottaisin sen arvonimenä. Itse en uskalla luokitella itseäni todellisuudessa muuhun kuin siihen että kyllä etsin ja ikävöin (luultavasti) körttien tapaan. Haluaisin myös paremmin tutustua sekä herännäisyyteen yleensä, että myöskin körtteihin, jotka jaksavat ajatusmaailmaansa raottaa. Kalistaja sanoikin tuolla aiemmin hyvin. Olen myöskin puhumisen kannalla. Etsivän on vaikea etsiä, jos tuntuu ettei saa vastauksia.

Täytyy sanoa, etten ole pahoittanut mieltäni tai havainnut riitelyä palstalla. Voipi olla, että kun ei tunne sakkia, niin ei ole samanlaista tunnelatausta ja ennakkoasennetta kirjoittajia kohtaan yleensäkään. Ymmärrän, että kielenkäyttöni ei ole körttimäistä, enhän ole siihen tottunut. Minusta se nyt on kuitenkin sivuseikka sinänsä. Uskoni ei ole kiinni siitä mitä palstalla poristaan tai ollaan porisematta.

Ja juurikin siksi, että herännäisyyden alle saman sateenvarjon alle näyttää mahtuvan laidasta laitaan monenlaista ajattelijaa ja keskustelijaa, se tuo luonnollisesti oman vääntönsä palstalle. Samalla se on palstan voimavara. Kenenkään lyttäämisestä en tykkää. Mutta kyllä kritisoidakin saa, menemättä henkilökohtaisuuksiin. Hymistelylläkään ei oikein välttämättä mitään saavuteta.


Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Ajatuksia herättää ?
« Vastaus #59 : 14.07.13 - klo:17:50 »
Kiitos Mirjami, kerrot taas täydellisesti minunkin ajatuksiani tuntojani, en osaa itse tuoda noin hyvin julki,
haluaisin kyllä. Kiitos myös seppos ja 1944.
Oikeastaan hävettää kun olen tällainen tuuliviiri, omien vaihtelevien tunteiden vietävissä.
Tuollaista tuli vaan mieleeni vaikka täällä olen jo jonkun aikaa ja muutamia viestejä naputellut.
Silti vaan, välillä koen olevani haaskalintu, pahan ilman lintu, ilon pilaaja, milloin mitäkin.
On minussa kestämistä, missä olenkin.
Välillä koen olevani rauhallinen, tyyni, levollinen. Välillä purnaava, kiukutteleva, lapsellinen.
Välillä iloitsen yhteydestä, välillä pyydän anteeksi olemassaoloani.