Kirjoittaja Aihe: "Tulen kaapista"  (Luettu 6571 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa erakko-erkki

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 57
  • Seuraan tätä tietä.
"Tulen kaapista"
« : 17.02.13 - klo:15:10 »
Sitaatit siksi, että kyseessä ei ole se kaiketi yleisimmin tunnettu kaapista tulemisen peruste. Kyse on siitä, että kerron omista epäilyistäni, olen ilmeisesti ikuinen Epäilevä Tuomas.

Herättäjäyhdistykseen liityin 2007 ja tänne Körttifoorumiin 2009. Tutustuin körttiläisyyten saamani vinkin perusteella, minua kehotettiin tutustumaan Ukko-Paavon elämänkaareen, koska "saattaisi löytyä joitain yhtymäkohtia". Luin Tapani Ruokasen kirjoittaman elämäkerran ja kiinnostuin. Körttiläisyyden periaatteissa minua puhuttelevat (ainakin puhuttelivat) eniten seuraavat piirteet, saamani käsitykset 1) Emme kysele muiden uskosta emmekä arvostele kenenkään vakaumusta. 2) Olemme niitä kaikkein syntisimpiä, armon kerjäläisiä. - Arvostan myös käsitettä syntisten solidaarisuus, jonka opin Tuomasmessussa.

Olen kirkasotsainen idealisti ja myös erakkoluonne, joten yhteydenpito ulkomaailmaan on pitkälti virtuaalista. Näin ollen käsitykseni körttiläisyydestä ovat paljolti "toisen käden kokemuksia".

Ja sitten itse asiaan. Minulle on tullut jostain syystä käsitys, että nuo Ukko-Paavon kautta oppimani ihanteet ovat nykyisin enemmän teoriaa kuin käytäntöä.

Nyt rohkenen esittää kysymyksen ja siihen vastausvaihtoehtoja. Toki vastata voi myös vapaamuotoisesti. Onko körttiläisyydestä saamani käsitys 1) oikea 2) väärä 3) oikein väärä 4) ei mikään mainituista?

Jos kysymys tuntuu arkaluonteiselta, henkilökohtaiselta, niin mielihyvin luen myös yksityisviestejä.

Jäädään Herran haltuun.

Erkki
"Jos et taija rukoilla, niin ikävöi, jos ett taija ikävöijä, niin sairasta Herrallen, vaikka et mitään vastausta tuntisi moneen aikaan."

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: "Tulen kaapista"
« Vastaus #1 : 17.02.13 - klo:15:43 »
Hei taas Erkki !

En ole oikea henkilö tutieeraamaan körttiläisyyden nykytilaa vs. entisiin "oikeisiin" aikoihin.
Se vaan sanon että noiden kolmen saamasi käsityksen suhteen minä olen huoleti körttiläinen. Juuri näin menevät omat tuntemukseni jotka ovat alkaneet vasta 2007, siis samana vuonna kuin sinunkin. Saman Ruokasen kirjan omistan ja ensimmäiseksi kun luin H Pursiaisen Piikikäs mies, olin oppi-isästä varma.
Mutta koska syntisiä ihmisiä ollaan ei siitä solidaarisuudestakaan voi olla aina taetta. Henkilökohtaisesti e kovin pienistä erimielisyyksistä nokkavoidu. Sietokyky on jo näillä ikävuosilla kasvanut, nahka paksuuntunut.

Jatka Erkki täällä blogiasi kun Kotimaa24 nyt sorteeraa blogeja uuteen uskoon.

Riitta
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa erakko-erkki

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 57
  • Seuraan tätä tietä.
Vs: "Tulen kaapista"
« Vastaus #2 : 17.02.13 - klo:17:59 »
Riitta-mummille kiitos kuittauksesta. "Pieni on maailma." Mielenkiintoista, että olemme kulkeneet samoja polkuja.

Olen aika kauan pitänyt 'huoneentaluna' seuraavaa: "Mitä enemmän panen itseni peliin, sitä enemmän voin voittaa - tai saada turpaan." Arvostan avoimuutta. Nyt odotan suurella mielenkiinnolla, syntyykö tästä aiheesta keskustelua.
"Jos et taija rukoilla, niin ikävöi, jos ett taija ikävöijä, niin sairasta Herrallen, vaikka et mitään vastausta tuntisi moneen aikaan."

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: "Tulen kaapista"
« Vastaus #3 : 17.02.13 - klo:18:59 »
Tervetuloa mukaan. Mietimme pikkuisen miten parhaiten otamme sinut vastaan. Joka tapauksessa olet lämpimästi tervetullut.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: "Tulen kaapista"
« Vastaus #4 : 17.02.13 - klo:19:59 »
1) Toisen uskoa ei kai kysellä suoraan, mutta vakaumuksia taidetaan arvostella noin yleisemmin. Vikahan se on ja sen saanee ääneenkin sanoa.

2) Kaikkein syntisimmilläkin on joskus taipumus kehuskella itseään. Pohjalaisista väitetään, että tekevät sen tosissaan. Mene ja tiedä. Voiko syntisiltä muuta odottaakaan.

Poissa erakko-erkki

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 57
  • Seuraan tätä tietä.
Vs: "Tulen kaapista"
« Vastaus #5 : 17.02.13 - klo:20:43 »
Penalle kiitos ja kumarrus! (Herrarna tackar och bockar, damerna niger och tiger.  :icon_cool:) Idealismini on korkea aika alkaa karista.

Sepolle tunkeileva kysymys.

Tervetuloa mukaan. Mietimme pikkuisen miten parhaiten otamme sinut vastaan. Joka tapauksessa olet lämpimästi tervetullut.
- Kiitos vaan! Tuo mme muoto kiinnittää huomiota. Millaisella kokoonpanolla asiaa pähkäiltiin?

Lienee syytä jatkaa ripittäytymistä. Jostain syystä vierastan tätä foorumia; johtuu varmaankin minusta. Toisaalta: jaettu taakka on kevyempi kantaa.

Kysymys tuntuu aika tavalla sopimattomalta, joten taidan käyttää nimimerkkiä "Ikuinen Epäilevä Tuomas" - ja vielä toinen nimimerkki "Itsetunto hakusessa"
"Jos et taija rukoilla, niin ikävöi, jos ett taija ikävöijä, niin sairasta Herrallen, vaikka et mitään vastausta tuntisi moneen aikaan."

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: "Tulen kaapista"
« Vastaus #6 : 17.02.13 - klo:22:55 »
Penalle kiitos ja kumarrus! (Herrarna tackar och bockar, damerna niger och tiger.  :icon_cool:) Idealismini on korkea aika alkaa karista.

Sepolle tunkeileva kysymys.
 - Kiitos vaan! Tuo mme muoto kiinnittää huomiota. Millaisella kokoonpanolla asiaa pähkäiltiin?

Lienee syytä jatkaa ripittäytymistä. Jostain syystä vierastan tätä foorumia; johtuu varmaankin minusta. Toisaalta: jaettu taakka on kevyempi kantaa.

Kysymys tuntuu aika tavalla sopimattomalta, joten taidan käyttää nimimerkkiä "Ikuinen Epäilevä Tuomas" - ja vielä toinen nimimerkki "Itsetunto hakusessa"

Saa sitä kysyä. Täällä nimittäin saa kysyä ja pyritään jopa vastaamaan. Foorumia koskevista asioista keskustelee Herättäjän nettitoimikunta (5 henkeä sisältäen ylläpitäjän)+ Hanna Tuura yhdistyksestä. Sen lisäksi varmistamme ettei toiminnanjohtajalla ole mitään eriävää mielipidettä jos kyseessä on linjakysymys tai vastaava. Toiminnanjohtaja on nyt ulkomailla, joten odotamme hänen kotiutumistaan lähipäivinä. Toivottavasti tämä selvitti asiaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: "Tulen kaapista"
« Vastaus #7 : 17.02.13 - klo:23:07 »
Minusta täällä on sellaista arjen kristillisyyttä.
Ja ehkä rinnallakulkemista.
Ei ole pingottamista.

Poissa erakko-erkki

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 57
  • Seuraan tätä tietä.
Vs: "Tulen kaapista"
« Vastaus #8 : 17.02.13 - klo:23:17 »
Kiitos, SeppoS. Ehkä pieni askel ihmiskunnalle, mutta aimo harppaus erakko-erkille.
"Jos et taija rukoilla, niin ikävöi, jos ett taija ikävöijä, niin sairasta Herrallen, vaikka et mitään vastausta tuntisi moneen aikaan."

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: "Tulen kaapista"
« Vastaus #9 : 18.02.13 - klo:08:52 »
Tarkennuksena mainittakoon, että nettitoimikunta ei pohdi yksittäisten foorumilaisten tulemisia ja menemisiä, vaan yleisemmin foorumin kehittämistä. Erakko-erkin aktivoituminen synnytti erään kehitysidean, jota nyt kypsytellään ja josta kuultaneen enemmän kevään aikana. Kiitämme siitä!

Mt

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: "Tulen kaapista"
« Vastaus #10 : 18.02.13 - klo:09:16 »

   Tulen kaapista, olen kaapissa, menen kaappiin, nimittäin.   :icon_wink:


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: "Tulen kaapista"
« Vastaus #11 : 18.02.13 - klo:13:39 »
   Tulen kaapista, olen kaapissa, menen kaappiin, nimittäin.   :icon_wink:

Eipäs nimitellä!

Poissa erakko-erkki

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 57
  • Seuraan tätä tietä.
Vs: "Tulen kaapista"
« Vastaus #12 : 18.02.13 - klo:22:17 »
Kiitokset palautteesta, en kokenut yllätyksiä.

Tässä lyhyt pohdiskelu iltalampun ääressä, aiheena körttifoorumi. Koen itseni "alihengelliseksi" - jos en peräti hengettömäksi - tässä porukassa. Henkilökohtaisella uskolla on toki sijansa persoonassani, mutta sinne mahtuu muutakin. Ehkä pitäisi tuntea syyllisyyttä, mutta enpäs tunne. Mielestäni kaikkea ei tarvitse hengellistää. Uskoa ei voi, eikä mielestäni tarvitse, suorittaa.
"Jos et taija rukoilla, niin ikävöi, jos ett taija ikävöijä, niin sairasta Herrallen, vaikka et mitään vastausta tuntisi moneen aikaan."

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: "Tulen kaapista"
« Vastaus #13 : 18.02.13 - klo:23:39 »
Olisi kyllä mielenkiintoista tutkia ja tietää enemmän mikä minunkin kaappini sisältö on, ja mistä se muodostuu?
Vaikuttaako siihen elämän historia, luonne, kasvamisympäristö, mielenkiinnon kohteet...joka tapauksessa
ilmeisen syvälliset asiat. Päivittäinen elämä tuppaa pyörimään vaan kaikenlaisessa pinnallisessa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: "Tulen kaapista"
« Vastaus #14 : 19.02.13 - klo:06:52 »
Mielestäni kaikkea ei tarvitse hengellistää. Uskoa ei voi, eikä mielestäni tarvitse, suorittaa.

Mitä se hengellistäminen sitte kenellekin merkitsee? Minä vierastan kaanaan kielen yletöntä viljelemistä tai krusifiksien ripustelua joka seinälle. Onko se sitten lainkaan hengellistä, tunnelmointia pikemminkin. Hengellisyys voi olla myös avaraa asennoitumista tiukoissakin paikoissa. Silloin syntyy tilaa hengittää ja Hengenkin kulkea.