Kirjoittaja Aihe: Aholansaari on vaikeuksissa  (Luettu 9370 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Oksanen

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Aholansaari on vaikeuksissa
« : 28.07.11 - klo:21:11 »
Tänään on Facebookin myötä levinnyt tieto Aholansaaren vaikeuksista. Taloudellinen alamäki on taas pahentunut. Aholansaaren Matkailun toimitusjohtaja on irtisanoutunut ja toimintaa joudutaan supistamaan sesonkien ulkopuolella. Meidän 16-vuotias körttinuoremme oli tosi huolestuneen oloinen luettuaan tiedon Facebookista. Onko Saari enää entisensä vai loppuuko tämä kaikki nyt? Tämä oli mielessä pojallamme, joka on nyt reilun vuoden ollut vieläkin suurempi Aholansaari-fani kuin oma isänsä saman ikäisenä.
Saari ei tule toimeen ilman talkoolaisiaan, mutta se tarvitsee myös erittäin paljon niitä ystäviä, jotka ovat valmiita maksamaan oleskelustaan.  Muistakaa Aholansaari, kun suunnittelette lomianne syksyksi tai kun suunnittelette laskettelureissuja perheen kanssa ensi talvikaudeksi. Olkaa tarvittaessa valmiita maksamaan lastenne rippikoululeiristä enemmän, koska näillä hinnoilla kuluja ei varmaankaan saada katettua. Nuorisokokous on luultavasti puoli-ilmainen, olkaa valmiita maksamaan siitäkin enemmän (jos on varaa). Jatkiksenkin hinnat ovat varmaan Saarelle tappiolliset. Järjestäkää maakunnista viikonloppureissuja Saareen ja muistakaa, että Tahkonkin palvelut lisäävät lähtijöiden halua lähteä mukaan reissulle Aholansaareen. Tahkon puolella on kylpylä, patikointireittejä, laskettelumahdollisuudet talvella jne.
Aholansaari on halunnut pitää hintatason riittävän alhaisena nuorille suunnatuissa tapahtumissa, mutta taloudellisia vastuunottajia on niin vähän että myös nuorille suunnattujen tapahtumien osallistumismaksujen pitäisi vähintäänkin kattaa kulut.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Aholansaari on vaikeuksissa
« Vastaus #1 : 28.07.11 - klo:21:42 »
Oksanen puhuu vähän, mutta asiaa. Jos emme muuta voi, niin kerätään kolehteja ja pannaan rahaa Aholansaaren tilille pankkiyhteys: Nilsiän Op: 528804-42816

Toisekseen lähdetään kaikki syksyn körttifoorumiin saareen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Aholansaari on vaikeuksissa
« Vastaus #2 : 28.07.11 - klo:21:58 »
http://www.h-y.fi/253-korttifoorumi-2011

Herättäjän järjestämän bussikyydin hintakaan ei päätä huimaa, edestakaisin 45 e näiltä kulmilta, Helsingistä.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Aholansaari on vaikeuksissa
« Vastaus #3 : 29.07.11 - klo:09:16 »
Niinpä. Allaolevaa ihmettelin jo toukokuun Aholansaari-päivänä.

--------------------------------------------------------------------------------

  Vs: Harmittaa ja ihmetyttää
« Vastaus #139 : 28.05.11 - klo:12:46 »  

--------------------------------------------------------------------------------

että miksi foorumilaiset loistavat poissaolollaan  

 
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Aholansaari on vaikeuksissa
« Vastaus #4 : 31.07.11 - klo:22:11 »
Oksanen puhuu vähän, mutta asiaa. Jos emme muuta voi, niin kerätään kolehteja ja pannaan rahaa Aholansaaren tilille pankkiyhteys: Nilsiän Op: 528804-42816
Oksanen puhuu aina asiaa.

foorumilla voisi olla vapaaehtoinen "viestivero" Aholansaaren tai koko HY:n hyväksi ainakin tällä "yleistä hälinää"-palstalla, esim tekstiviestin hinta. pienistä puroista...

myyrä

  • Vieras
Vs: Aholansaari on vaikeuksissa
« Vastaus #5 : 01.08.11 - klo:08:16 »
Oksanen puhuu aina asiaa.

foorumilla voisi olla vapaaehtoinen "viestivero" Aholansaaren tai koko HY:n hyväksi ainakin tällä "yleistä hälinää"-palstalla, esim tekstiviestin hinta. pienistä puroista...


Ei kun pakollinen sanavero periaatteella "jokaisesta sanasta joudut tilin tekemään" eli sentti per sana. Erityisesti seuratuvan puolelle. Välimerkeistä, kirjoitus- ja kielioppivirheistä senttiä ei mene. Hymiöt on ilmaisia, samoin ah, voi, jeee, jihuuu, hurraaa yms. huudot.

Harkitaan ilmaiseksi eläintä ja lintua nimimerkissään käyttävien viestit, erityisesti pientä  ;)

Poissa Oksanen

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Vs: Aholansaari on vaikeuksissa
« Vastaus #6 : 01.08.11 - klo:18:14 »
Aholansaaren asia on nostetttu nyt Kotimaa24:n etusivulle. Minä olen useamman vuoden ajan keskustellut kasvotusten tai sähköpostitse Aholansaaren väen kanssa markkinointiponnisteluihin liittyvistä asioista. Minusta nyt irtisanoutuneella Aholansaaren Matkailu Oy:n toimitusjohtaja Kari Ikosella oli tekemisessä positiivinen meininki. Karin kanssa olemme vaihdelleet sähköpostitse ajatuksia Saaren markkinoinnista ja mm. Tahkon hyödyntämisestä
Kyselin joskus Jaro Julkuselta kuinka  hyvin esim Herättäjuhlavieraat tuntevat Saaren, kuinka suuri osa heistä on ollut Saaressa ja kuinka suuri osa edes tietää missä se on. Jaron antamat luvut olivat aika synkkiä (en muista niitä tarkkaan, joten en niitä tähän laita). Minä olen esittänyt, että tätä vuoden ihanteellisinta "markkinointitilaisuutta" eli Herättäjäjuhlia pitäisi pystyä hyödyntämään erittäin hyvin. Moni nuorisotalkoissa työskentelevä tekisi erittäin mieluusti töitä Saaren hyväksi.
Minä olen viettänyt paljon aikaa Saaressa ja olen tutustunut myös Tahkon puolen majoitustarjontaan. Saari ei pysty kilpailemaan majoituksen tasolla. Ihmisillä pitää olla syy mennä Saareen. Minä en usko, että Aholansaari löytäisi sen pelastavia uusia suuria kävijäryhmiä ilman suuria ja kalliita markkinointiponnisteluita. Minä panostaisin siihen, että Saari tulisi paremmin tunnetuksi körttiväen keskuudessa ja että osa päiväkäynneistä muuttuisi yhden yön visiiteiksi  tai yhden yön visiitti muutaman yön vierailuksi. Tässä astuu kehiin Tahkon puolelta löytyvä palvelutarjonta. Körttihenkiset perheet pitävät varmaan keskimäärin yhtä paljon kylpyläkäynnistä kuin keskimääräinen suomalainen perhe. Aktiivinen körttihenkinen eläkeläispariskunta pitää varmasti vesijuoksusta tai golfista yhtä paljon kuin keskimääräinen suomalainen aktiivinen eläkeläispariskunta. (minä en harrasta vesijuoksua tai golfia enkä ole eläkeläinen!!).Körttihenkiset ihmiset tyytyvät varmasti aavistuksen vähemmän prameaan majoitukseen jos sen vastapainoksi voivat istua iltaisin tai aamuisin Paavon pirtissä veisuissa tai seuroissa. Tahkon alueelle on Siilinjärven rautatieasemalta, Kuopion lentoasemalta ja rautatieasemalta kohtuuhintaisia (kiinteät hinnat!!!) tilaustakseja. Tämä parantaa mahdollisuuksia päästä muuten niin vaikeapääsyiseen kolkkaan..
Minä ajattelen, että sijainti Tahkon vieressä parantaa Saaren toimintaedellytyksiä, mutta julkisessa keskustelusssa se on minusta liian usein nähty uhkana (tälläkin foorumilla!). Minusta pitäisi siis uskaltaa kertoa myös vastarannan palveluista. Minä uskon vahvasti, että siitä olisi Saarelle suuri hyöty. Kaikesta huolimatta tarvitaan varmaan myös kululeikkauksia.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Aholansaari on vaikeuksissa
« Vastaus #7 : 01.08.11 - klo:18:42 »
Oksasella on monia hyviä huomioita Aholansaaren nykytilanteesta. Kun olen itse ollut Aholansaaren kojulla Herättäjäjuhlilla kahden vuoden ajan, olen huomannut vain harvojen tietävän Saaresta yhtään mitään. Suurin osa ihmettelee, että missä päin Suomea tällainen paikka edes on.

Saaren tietävät parhaiten ne, jotka ovat siellä olleet tai joilla on paljon siellä käyneitä läheisiä. Tässä mielessä tunnettavuusmarkkinointi laajemmin ystäväkansankin parissa näyttäisi epäonnistuneen.

Minusta tuntuu, että Saari on jo nyt hyötynyt jonkin verran Tahkon alueen kasvusta. Totta tosin on, että siitä voisi saada paljon enemmän hyötyä irti.

Varsinainen mainostaminen kuitenkin vaatii rahaa. Jokainen ystäväkirjeen lukenut varmasti ymmärtää, ettei rahaa tai rahkeita ole suuriin investointeihin. Ristiriitaiseksi tilanteen tekee se, että selvitäkseen Saaren täytyy todella tehdä suuriakin muutoksia. Ja ne muutokset, juuri nimenomaan markkinoinnin kehittämisessä, vaativat varmasti rahaa.

Juttelin erään Aholansaaren ystävän kanssa, ja hän ihmetteli kuinka Saarella voi olla niin vaikeaa kerätä rahaa toiminnan ylläpitämiseen ja kehittämiseen. Vaikka itse toiminta täällä ei varmasti kovin helpolla tule olemaan tuottavaa, rahaa olisi varmasti mahdollista kerätä nykyistä paljon suurempia summia. Ja juuri lahjoitusvaroin Aholansaaren kaltaisen paikan on välttämätöntä elää.

Oman näkemykseni mukaan Aholansaaren ei nimittäin edes tarvitse olla tuottoisaa bisnestä. Sitä tavoitteleva kehittäminen ja markkinointi menee pieleen. Alkuperäinen ja kantava työnäky unohtuu, kun toiminta kasvaa liian suureksi. Silloin mukaan tulee liikaa sitä tukemattomia elementtejä. Tällaiset elementit saattavat saada aikaan jopa sen, että tuottoisaksi tarkoitettu bisnes kääntyy tappiolliseksi. Alkuperäisen ajatuksen upottua menetetään tärkeät kannattaja- ja kävijäkunnat, joilla on halua tukea saarta juuri sen aatteellisen perustan vuoksi. Aholansaaren toiminnassa Ukko-Paavon henkisen ja aineellisen perinnön vaaliminen pitää olla tulevaisuudessakin se ykkösjuttu. Tätä tuetaan minusta parhaiten rippikoulujen, nuorisotyön ja herännäishenkisten tapahtumien kautta.

Toivottavasti tällaisella toiminnalla Saari pysyy jatkossakin pystyssä. Majoituspalvelut toki ovat hyvä ja tarpeellinen lisä, kuten Oksanen tuntuu tuumivan. Markkinoinnin kehittämisessä vain kannattaisi keskittyä myös yksittäisten matkailijoiden ohella erityisesti markkinointiin seurakunnille ja muille yhteisöille. Aholansaaresta pitäisi tehdä aito vaihtoehto myös lähialueen seurakunnille rippikoulun pitopaikaksi.

Kaikessa tässä tärkeää roolia ei voi näytellä ainoastaan Saaren palkattu henkilökunta. Raha ei kuitenkaan raktaise kaikkea. Monesti parasta markkinointia on juuri ns. "hyväveliverkostojen" kautta leviävä tieto. Rahaakin siis tarvitaan, mutta sille on paljon muutakin käyttöä kuin pelkkä markkinointi. Pitää olla jotain muutakin kuin lahonneita hirsiä, joita voi markkinoida.

Toivottavasti Aholansaaren ystävillä on myös jatkossa erilaisia ajatuksia Saaren kehittämisestä. Ilman monipuolista ideointia ja laaja-alaisia näkemyksiä toimintaa on hankala viedä eteen päin.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Aholansaari on vaikeuksissa
« Vastaus #8 : 01.08.11 - klo:18:52 »
Herännäisyyden alkukotiin Aholansaareen olen kerran käynyt tutustumassa. Se oli syyskuun loppua 2007. Säät olivat syksyisen raikkaat ja olimme saaneet luvat ottaa myös jo edesmenneen Basso-koiramme mukaan.
Matti ja Basso parempijalkaisina kiertelivät saarta ristiin rastiin. Saipa Basso jonkin kanalinnun lentoonkin.

Paavon henki hallitsi Pirttiä ja kamareita. Ystävyyden henki ja ilo samalla asialla olemisesta vaikutti ihmisten kesken. Oli hyvää tahtoa olla siellä, toiset puurtamassa uutta majoitustilaa, toiset lepäämässä ja veisaamassa. Ja Jaakko Löytyn konsertti oli jo ekstraa.

Edesmennyt foorumilainen Juho Malkamäki liitti minutkin roposillani Aholansaaren ystävien joukkoon. Seppo tuossa ilmoittikin tilinnumeron jolle voit askarrella toistuvan suorituksen varojesi mukaan.

Kun täältä etelän kaupungista on olleet pitkät matkan viime aikoina Juhlille ja Veisuihin, on ilo auttaa näin helpolla tavalla keskeistä körttien omaa asiaa.
Kun ajelee Tahkon (kaikki kunnia Tahkolle) rahasampojen läpi Saaren hiljaisiin tunnelmiin, tuntuu lähes kotiinpääsyltä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Oksanen

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Vs: Aholansaari on vaikeuksissa
« Vastaus #9 : 01.08.11 - klo:19:25 »
Oksasella on monia hyviä huomioita Aholansaaren nykytilanteesta. Kun olen itse ollut Aholansaaren kojulla Herättäjäjuhlilla kahden vuoden ajan, olen huomannut vain harvojen tietävän Saaresta yhtään mitään. Suurin osa ihmettelee, että missä päin Suomea tällainen paikka edes on.
Saaren tietävät parhaiten ne, jotka ovat siellä olleet tai joilla on paljon siellä käyneitä läheisiä. Tässä mielessä tunnettavuusmarkkinointi laajemmin ystäväkansankin parissa näyttäisi epäonnistuneen.
Pystyn yhtymään kaikkiin ajatuksiin, jotka "Mies valaan vatsasta" esitti. Irrotin kuitenkin vielä tämän kommentin erikseen ja ehdotan seuraavaa: Ensi vuoden H-juhlilla nuorisotalkoolaiset tekevät Saarta tunnetuksi siinä missä myyvät körttipastillejakin. He voivat kulkea juhlaväen keskuudessa, kertoa Saaresta faktatietoja (ja minun mielestäni myös Tahkon "tukipalveluista") ja tehdä vaikka vähän galluppiakin. Nuoret voisivat pitää myös elävää Siionin virsi-jukeboxia Aholansaaren hyväksi. Tämän lisäksi juhlilla pitäisi pystyä varaamaan majoitusta Aholansaareen Saaren kojulta. Tänä vuonna sitä kai yritettiin, minulla ei ole käsitystäkään siitä miten se onnistui. Monta kymmentä nuorta saadaan varmaan helposti kasaan, sillä kaikki eivät voi myydä koko ajan niitä körttipastilleja. Tämä olisi vielä nuorille läheinen asiakin. (minäkin voisin tehdä markkinointia vaikken nuori enää olekaan).

Minä vietin kerran muutamia päiviä Jaron kanssa syksyisessä Saaressa markkinointia pohdiskellen. Tarvittaessa lähden toistekin vaikka olenkin kaikkea muuta kuin markkinoinnin ammattilainen. Matkailun trendien seuraamista olen "harrastanut" jo 30 vuotta (hyvin nuoresta koululaisesta alkaen).

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Aholansaari on vaikeuksissa
« Vastaus #10 : 01.08.11 - klo:21:08 »
Olen käynyt viimeksi Aholansaaressa opiskelijoiden ruskaleirillä & risusavotassa joskus 80-luvun alussa. Sieltä on monia mukavia muistoja. Olisi kiinnostavaa päästä katsomaan, millaiseksi Saari on sen jälkeen kehittynyt, sillä sitä on kuulemma uudistettu kovasti. Ei ole kuitenkaan vielä osunut silmiin yhtään sellaista tapahtumaa, jonka kohderyhmään olisin kokenut kuuluvani. En ole teologi enkä ole kiinnostunut Siionin virsien uudistuksesta, kun pidän näistä nykyisistä. Saareen lähtö ihan vain Saaren talouden tukemisen vuoksi  ei oikein kiinnosta, sillä niin pitkän matkan päähän matkustamiselle pitäisi olla hyvä syy. Mitä ajankohtaa tai tapahtumaa siis suosittelette keski-ikäiselle henkilölle, joka haluaa Paavon pirtin seuroihin veisaamaan mutta toivoo reissulta myös muuta hengen ja ruumiin ravintoa sekä vaikkapa tutustumista uusiin ihmisiin?

Entä jos joku haluaisi sinne talkoolaiseksi? Millaista työtä on tarjolla? Milloin tahansa vai tiettyjen tapahtumien aikana? Lisäinformaatio olisi todella paikallaan.

Olen myös samaa mieltä siitä, että Aholansaaren potentiaalisin käyttäjäkunta ovat nimenomaan körttihenkiset ihmiset, eivät Tahkon laskettelijat. Herättäjäjuhlat olisivat mainio tilaisuus mainostaa tulevia teemoja, tehdä paikkaa tutuksi, varata majoituksia jne. Ja Aholansaaren kojun viereen iso kartta, josta näkee sijainnin ja liikenneyhteydet.     

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Aholansaari on vaikeuksissa
« Vastaus #11 : 01.08.11 - klo:22:45 »
Syksyllä siellä on se Körttifoorumi, jonne itse lähden jos Luoja suo eli kaikki on ok, mutta pidä kjiirettä majoittumisen kamssa jos aiot lähteä, se on kovasi täysi koko paikka. Ohjelma on H-Y:n etusivulla.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Aholansaari on vaikeuksissa
« Vastaus #12 : 01.08.11 - klo:22:51 »
Kiitos vinkistä. Veisujen uudistus ei vain oikein aiheena kolahda. Vaan millaisethan mahtavat olla Aholansaaren ystävän päivät, joista on täällä toinen ketju? Siis lokakuussa. Hmm. 

myyrä

  • Vieras
Vs: Aholansaari on vaikeuksissa
« Vastaus #13 : 01.08.11 - klo:23:20 »
Kiitos vinkistä. Veisujen uudistus ei vain oikein aiheena kolahda. Vaan millaisethan mahtavat olla Aholansaaren ystävän päivät, joista on täällä toinen ketju? Siis lokakuussa. Hmm. 

Olikohan yleensä joku alustus tai vastaava, en muista, seuroja, paljon veisuuta, ystäviä kaukaa ja läheltä, yhdessäoloa, syksyn rauhallista hämäryyttä ja Saaren erikoisen rauhoittava ja harras tunnelma, iloa, kyyneleisiä silmiä...suosittelen lämpimästi.

Paljon vaatetta päälle...silloin on syksy.

Poissa Oksanen

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Vs: Aholansaari on vaikeuksissa
« Vastaus #14 : 02.08.11 - klo:17:00 »
Haluaisin korostaa tätä ketjua lukeville, että en halua tehdä Aholansaaresta turistirysää. Minun toiveissani on , että Saaren jo löytäneet ihmiset voisivat löytää Saaresta (tai vastarannalta) sellaisia palveluja, jotka pidentäisivät vierailua nykyisestä. Toinen toiveeni on, että Saarta pyrittäisiin urakalla tekemään tunnetuksi Herättäjäjuhlilla körttihenkisten ihmisten parissa. Miksi minä puhun koko ajan tästä majoittumisesta? Siksi, että Saari hyötyy siitä taloudellisesti enemmän kuin päiväkävijän lounaasta (joka sekin on hyvä asia!).
Minä olen ollut muistaakseni vain kerran aikuisiälläni Saaressa jossain viikonlopputapahtumassa. Me olemme olleet perheenä Saaressa hyvin monta juhannusta. Olemme olleet seuroissa tai veisuissa, olemme olleet joskus Tahkon kylpylässä päiväseltään allasosastolla tai pelaamassa sulkapallo sekä kerran laskettelureissulla (majoituimme Saaressa). Illaksi olemme palanneet syömään ja veisuihin Aholansaareen. Tästä meikäläisen asuinpaikasta on todella vaikea lähteä arjen keskeltä pe-su viikonlopuksi Aholansaareen. Pitäisi olla todella mielenkiintoinen tapahtuma ja mukaansatempaavat aiheet. Meille on sopinut kiireetön oleminen Saaressa kesäaikaan ja osallistuminen iltaveisuihin tai seuroihin. Tämä on ollut osa meidän lasten tutustuttamista vanhemmille tärkeisiin asioihin.  Tällä hetkellä tuntuu, että olemme onnistuneet tavoitteessamme erittäin hyvin.
Maisakai kyselee itselleen sopivia tapahtumia, muut osaavat vastata siihen paremmin (viittaan ylläolevaan).