Kirjoittaja Aihe: Annan aikaani perheelleni, sukulaisilleni, vanhoille ihmisille, jne...  (Luettu 5902 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Aina väliin kuuluu sieltä sun täältä, että "olisi hyvä antaa enemmän aikaa perheelle, vaimolle, lapselle yms."
Joku taasen kertoo, että "pyrin antamaan aikaani perheelleni vähintään kerran/kahdesti viikossa menemällä heidän kanssaan jonnekin".

Hienoja ajatuksia, arvostan niitä, toivon, että mahdollisimman moni näin ajattelisi, vaan silti ne särähtävät korviini vähän negatiivisvoittoisesti.
Olenko minä se antava osapuoli, jonkinlainen hyvis?
Se toinen on ottava?

Miksei voisi yrittää asennoitua asiaan niin, että minä saan viettää aikaani sen ja sen henkilön/henkilöryhmän kanssa?
Ehkä voisi olla hyvä yrittää ainakin mieltää asia niin, että minä - siis  juuri minä - olen se saava osapuoli näissä ihmissuhteissa, siltikin, vaikka se ajan viettäminen jonkun/joidenkin kanssa ei aina tunnu ruusuilla tanssimiselta?

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Miksei voisi yrittää asennoitua asiaan niin, että minä saan viettää aikaani sen ja sen henkilön/henkilöryhmän kanssa?
Ehkä voisi olla hyvä yrittää ainakin mieltää asia niin, että minä - siis  juuri minä - olen se saava osapuoli näissä ihmissuhteissa, siltikin, vaikka se ajan viettäminen jonkun/joidenkin kanssa ei aina tunnu ruusuilla tanssimiselta?

Joka antaa sille annetaan. Capisci?
Acta, non verba.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10394
En voi päättää kuin omasta antamisestani, joko-tai -valinta: annan tai otan.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
En voi päättää kuin omasta antamisestani, joko-tai -valinta: annan tai otan.

Mieluummin antaa kuin ottaa.
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Mieluummin antaa kuin ottaa.

Io capisco si.

Antaessaan saa
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Antaessaan saa. (kääntyykö se niin, että saadessaan myös antaa?)

Si si, ho capito anch'io :icon_wink:
Herra armahda.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Tämähän meni ihan kielillä puhumiseksi. Otetaan nyt oikeasti kantaa itse asiaan.

Kyllä minustakin tuntuu monta kertaa lähtiessäni katsomaan sairasta, että minä menen sinne antamaan hänelle raukalle omaa aikaani. Täytyy sanoa, että sairaalta voi oppia tosi paljon monenlaista. Joidenkin kohdalla ihmetyttää se kiitollisuus, mitä voi löytää vakavasti sairaasta ihmisestä. Sitäpaitsi itselle tulee hyvä mieli, kun käy sairaan luona.

Oma perhekin tuntuu useinmiten niin itsestäänselvyydeltä, että ei aina tajua, kuinka sekin tarvitsee minun aikaani ja minä sen aikaa. Joskus pitäisi kuvitella, että mitä, jos heitä ei olisikaan. Mitä minä sitten tekisin. Ehkä sitten osaisi paremmin arvostaa omaisiaan.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

santtu-62

  • Vieras
Mieluummin antaa kuin ottaa.
"Selkäänsä",...muistaakseni Kristus taisi torua Pietaria kerran :eusa_think:

Tämähän meni ihan kielillä puhumiseksi. Otetaan nyt oikeasti kantaa itse asiaan.

Kyllä minustakin tuntuu monta kertaa lähtiessäni katsomaan sairasta, että minä menen sinne antamaan hänelle raukalle omaa aikaani. Täytyy sanoa, että sairaalta voi oppia tosi paljon monenlaista. Joidenkin kohdalla ihmetyttää se kiitollisuus, mitä voi löytää vakavasti sairaasta ihmisestä. Sitäpaitsi itselle tulee hyvä mieli, kun käy sairaan luona.

Oma perhekin tuntuu useinmiten niin itsestäänselvyydeltä, että ei aina tajua, kuinka sekin tarvitsee minun aikaani ja minä sen aikaa. Joskus pitäisi kuvitella, että mitä, jos heitä ei olisikaan. Mitä minä sitten tekisin. Ehkä sitten osaisi paremmin arvostaa omaisiaan.
Niinpä, onko siis tärkeätä että vain minä saan itselleini aikaa, omiin "suorituksiini".

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
"Selkäänsä",...muistaakseni Kristus taisi torua Pietaria kerran :eusa_think:
Niinpä, onko siis tärkeätä että vain minä saan itselleini aikaa, omiin "suorituksiini".

Jokainen isä ja äiti ymmärtää, ettei sitä omaa aikaa paljon ole, kun lapset ovat pieniä. Kaikki tapahtuu yhdessä ja perheessä. Kun lapset varttuvat, antaminen tulee vielä tärkeämmäksi. Vaikka poikani ovat aikuisia. kyllä sieltä noottia tulee, jos isää ei näy eikä kuulu.
Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33752
    Meillä lapset ja lapsenlapset ovat jopa mustasukkaisia muille annetusta ajasta.
Eikö tämä ole väärin?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
    Meillä lapset ja lapsenlapset ovat jopa mustasukkaisia muille annetusta ajasta.
Eikö tämä ole väärin?

Ei vaan kovin luonnollista.
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
    Meillä lapset ja lapsenlapset ovat jopa mustasukkaisia muille annetusta ajasta.
Eikö tämä ole väärin?

On se, mutta se on luonnollista.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Jarru

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 49
Parastahan ois varmaan jatkuvasti vaan antaa ja pyydellä anteeksi mahdollisia itsekkäitä lähtökohtia, ja taas kiittää mahdollisuudesta antaa :023: :eusa_clap:

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Tenavana olin aina mummulla koulun jälkeen ja mummu hoiti mua ja Mikkoa jos oltiin sairaita. Sen seurauksena mummu ja pappa on niin rakkaita että sinne mielellään menee pappavahdiksi jos mummu haluaa välillä rentoutua tai jos sen pitää käydä vaikka hammaslääkärissä. Anna sillon kun voit niin saat sillon kun tarvihtet.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33752
Minun Liisa-ystäväni täyttää elokuussa 96-vuotta, jos Luoja suo. Hän on nyt "vara-anoppini", täysijärkinen mutta huonojalkainen omassa kodissa asuja joka ei ikänsä puolesta ole oikeutettu palvelutaloon.
 Hänellä käy kotiavustaja kolme kertaa viikossa. Pitäisi käydä vähintään kolme kertaa vuorokaudessa, niin voisivat sielä SAS-ryhmässä ehkä harkita paikkaa.
 Olen toistakymmentä vuotta pommittanut hakemuksilla, anomuksilla, puh.soitoilla näitä päättäjiä. Liisa olisi halukas menemään, kaikkihan eivät ole. Hänellä ei ole lähi-omaisia.
Monenlaista pikku"paslinkia" on tullut vuosien mittaan tehtyä. Oma terveys ei enää salli
raskaampia kuin paperihommia ja seurustelua.
 Mutta kuinka hauskaa meillä onkaan kun hän muistelee lammilaista elämää 1920-luvulta alkaen.
Matti on nyt ruvennut myös Liisan ystäväksi. On Liisalla toki "miesystävä" seurakunnan Mariankammaristakin.


                                                     :056: :kahvi:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)