Kirjoittaja Aihe: Anteeksipyytämisen logiikka  (Luettu 18870 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #60 : 05.06.16 - klo:16:14 »
Aina ei edes itse huomaa loukanneensa.
Ihan arjen keskellä.
Ja toisella voi olla jokin muistijölki jostain asiasta...ennestään jonka jokin sanomiseni saattaa herättää ja alkaa aristamaan.
Samoin erilaisilla lauseilla voi olla, sanoilla voi olla hiukan erilainen tunnesisältö toiselle kuin taas toiselle.
Ja toisen ihmisen luonne on ehkä "herkempi" ottamaan niin sanotusti itseensä, toisen samaan asiaan ehkä lainkaan huomiota kiinnittämättä ja aina siltä völiltä.
Kasvotusten keskustellessa on se etu, että voi ilmeillä ja eleilläkin puhua, nonverbaalisesti...sanojen lisäksi, niillä sanomaansa tukien...
Täällä voi käyttää hymiöitä.
Joskin niitäkin voi käyttää käänteisesti toinen ja toinen taas toisella tavalla.
No, aloin miettimään ja mun mietinnät eivät koskaan tule valmiiksi.
Mutta kunhan pähkäilen vaan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #61 : 05.06.16 - klo:16:22 »
Mutta enemmittä...uskoisin ja uskon, että anteeksiantamisen vaikuttaessa elämässä, on elämään sisältyvä siunaus olemassa.
Mutta se siunaus, mitä se kulloinkin on, sen määrittelee Jumala, en minä ihmisenä.
Ja en yltäisikään sellaisia asioita käsittämään, ne ovat Jumalan punnitsemia asioita kokonaisuuksineen ja yksityiskohtineen.
Isä on mukana elämässämme kaikilla elämän alueilla, vaikuttaen tekemistä ja tahtomista...joskin osaan laittaa kampoihin monesti ja en
ymmärrä hänen suunnittelemiaan korkeampia reittejä, salattuja johdatuksiaan.
mutta kuten "fraasissa" sanotaan: kaikki vaikuttaa kaikeen, on se niin myös ja ennen kaikkea Jumalan teillä kulkiessamme, silloinkin ja varsinkin silloin kun on paljon, paljon ylämäkeä kuljettavanamme ja alhaalla ja ahtaalla myös ollessamme...ei hän jätä ja joskus kantaa, kannattelee ihan täysin ja täysillä...Apostoli sanoo: -kun olen heikko, olen minä väkevä....ei sitä aina ymmärrä, jos koskaan, Jumalan paradoksaaleja totuuksia.
Uskoisin olevani mieluummin vahva kuin heikko, mielluummin vahvoilla kuin heikoilla...mutta Sana ilmoittaa asian olevan toisin päin.


Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #62 : 05.06.16 - klo:21:34 »
Taitaa itselleni riittää että pääsisin Jumalan luo joskus.  Kovin mutkikkaita en osaa ajatella.

Se on totta, että nelisenkymmentä vuotta kuljin merkillisesti leimattuna ja se alkoi siitä kuin tuli lääkiksen pääsykoetulokset. Omat kaverini olivat muualla ja muualta ja minun oli vaikeaa ymmärtää heitä. Tupareissa Hannele, fyssariopiskelija, vuodatti koko sappensa kunnes itkin. Silloin hänen puolisonsa sanoi ettei asia taida aivan noin olla. Hän on kohdannut sentään pääasiassa päteviä ja ystävällisiä lääkäreitä. Hannele ei muista koko juttua, itse muistan koska pelästyin.

Uskon ettei monikaan sairaanhoitaja todella muista niitä kertoja joina on istunut ringissä tupakalla toisten  hoitajien seurassa termanaan lääkärien veemäisyys --- juttu josta ei yhdellekään makseta palkkaa. Tukalunta työskentely oli silloin kun ei saanut kohdata potilasta, mutta hänelle vaadittiin toimenpiteitä ja ellei suostunut, oli paha ja inhottava.  Uskoisin, että monikaan ei aivan ajatellut kuinka toimi, TEHY: n hoitotiedekampanjan ylilyöntejä nämä olivat. 1994 jälkeen tilannetta hieman hillittiin, siitä kyllä vaiettiin että syynä oli nuorten naislääkärien pääsy itsemurhatilastojen kärkeen.  Syynä oli ilman muuta tilanteen mahdottomuus työpaikalla;  moni ei enää uskaltanut mennä, kuoli mieluummin. 

Miehet saivat tulla jopa humalassa, sanoi minulle työnohjauskoulutuksessa helsinkiläinen ylilääkäri, joka sanoi tänä kesänä palkkaavansa poikakandeja, ei tyttölisensiaatteja. " En jaksa sitä rimputtelua, se ei kiittänyt kun ojensin spekulan... Se pani takkinsa minun naulaani....". 

2000-luvun alussa sai monessa  paikoin jo työskennellä rauhassa. Siitä huolimatta on kuin polttomerkitty, ja kaikki ammatin tähden. Monikohan tiennee, että kauterisaattori on avustavan hoitajan hyppysissä leikkauksessa?  Moniko menee kylään kemistin luo ja ensimmäisenä kertoo kuinka kauheita kaikki kemistit ovat? Tai pankkivirkailijat?

Tämä on asia jota ei kertaakaan ole pyydetty anteeksi.  Luukkaan evankeliumissa keskustelu kuuluu:  Jos veljesi tulee ja pyytää.... monestiko on annettava? Tiedän, erittäin  hyvin tiedänkin kuinka ainut keino tehdä lääkärin työ virheettömästi on jättää se kokonaan tekemättä.  Tiesin  itse, että joko minun  on kovetettava itseni ja kuten monen naisen korostettava niin kutsuttuja fallisia piirteitä --- hieman maskuliinisia ---- niin että minua pelätään, mutta tahdonko itse muuttua?  Onhan naisia joita itsekin pelkään!

Haluaisin, että ketään ei leimattaisi syntyperänsä, uskontonsa, ihonvärinsä, muttei myöskään ammattinsa takia pahaksi, inhottavakdi, ahneeksi murhaajakdi joka viis piittaa jne.   Kun seuraavan kerran  menet vieraisille, ethän  aloita keskustelua siitä, mitä isäntäsi tai emäntäsi miltään odin  edustaa, sillä hän ei sitä varmasti halua. " Kaikki opettajat.... Minulla muuten oli opettaja joka...,.  Tapasin muuten  papin joka oli siis niin..... ". Se on huonojen käytöstapojen ja useasti aivan irrationaalisen pimeän puolen irti päästämistä.

Siinä on asia, joka paljossa turmeli aikuisikäni. Minut pelasti sairauden vaikeutuminen. Moni kuoli oman käden kautta. Suuri osa tunnollisista, ahkerista ja osaavista.  Työhön jäi väki, jolle olikin aika se ja sama tapasivatko he potilasta vai eivät.

Nyt olen ajatellut joko kirjoittaa kun saan tuon sarjan päätökseen, tai ottaa yhteyttä jonkin ajankohtaisohjelman toimittajaan. Mihin katosi yksi ammattikunta ja miksi?

En tiedä onko tässä enää kysymys anteeksiannosta, ainakaan omastani. Kai ne natsitkin saivat sitten anteeksi jotka katuivat ja kääntyivät suuremman armahtajan puoleen, niin, ja minä myös.






« Viimeksi muokattu: 05.06.16 - klo:21:42 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #63 : 08.06.16 - klo:14:31 »
Olen paljon ajatellut kirjoittamaani, enkä voi katua enkä peruuttaa siitä mitään.
Kenellekään ei saisi käydä niinkuin minulle ja monelle toiselle, joolla vain onnettomuudekseen sattui olemaan sama sukupuoli ja sama ammatti yhtenä ikävänä ajanjaksona. 

Sama taisi muuten  koskettaa sotaveteraaneja ja mikä vakavinta, sotainvalideja, joilta kukasn ei enää voi pyytää menneitä anteeksi.  Suurin osa ehti kuolla kuulematta että joku sittenkin arvosti sitä, minkä historia heiltä vaati.

Tämän päivän raamatunlauseeni tuli Snl 8 luvusta. 
Jumalan tahtoa on pahan vastustaminen.  Kerran kerron, mitä merkitsee olla vapaata riistaa, koska jokin taho niin päättää.  Se tuhoaa ihmisessä aina jotakin, eikä Jumala korjaa niitä vaurioita. Hän on sitoutunut vain yhteen, sanoi pappi körttiseuroissa.  Antamaan meille anteeksi. Muu meidän pitäisi siivota täällä kyllä keskenämme ja  koska halu tavallisesti puuttuu, täytyy joko kääntää selkänsä tai tehdä siitä riittävän julkinen.  Jokaisesta itsemurhasta. Tämä ei merkitse sitä, etteikö " avohaavat kantapäissä" jaksaisi kulkea eteenpäin, mutta itse teko on väärä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.