Kirjoittaja Aihe: Anteeksipyytämisen logiikka  (Luettu 18867 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Anteeksipyytämisen logiikka
« : 07.02.10 - klo:19:23 »
Mieleeni nousi kysymys anteeksi pyytämisen logiikasta keskustellessani kavereitteni kanssa.

Pontimina esitän kaksi tapausta:

Ensimmäinen on vanha tapaus eräästä oppilaitoksesta. Kaksi oppilasta tulee myöhässä tunnille. He pyytävät myöhästymistään opettajalta anteeksi, mikä aiheuttaa pojille yllättävän reaktion: opettaja suuttuu.
"Kehtaattekin. Yritätte virittää oman tekonne minun niskoilleni! Niin kuin minä olisi syyllinen teidän virheeseenne!"
Pojat ovat luonnollisesti hämillään.

Toinen tapaus lähempää. Olin hiukan huonosti mukana eräässä keskustelussa muutamia kuukausia sitten tällä foorumille. Benkku viittasi omaan tyyliinsä ylimalkaisesti joihinkin elämänsä tapahtumiin. Esitin sitten kysymyksen, että voisiko hän hiukan valoittaa asiaa tarkemmin. Vastareaktio oli torjuva, miksi pyysin anteeksi tarkoittamatonta tungettelevuuttani.
Vastareaktio tähän oli kutakuinkin sama kuin opettajan:
Lainaus käyttäjältä: Benkku
toisen kerran jo tänään, tunnen itseni vaivautuneeksi(sanasta anteeksi).
Mutta uskon että tarkoitit sanaa pahoittelen, niinhän se oli :icon_wink:

Muita kommentteja anteeksipyytämisestä:

Lainaus käyttäjältä: satman
Ajattelen anteksipyytämisestä nyt, että vaikka olisikin oikeassa, mutta jos toinen on loukkaantunut, ei ole itseltä pois, jos pyytää anteeksi. Vaikeaahan se useimmiten on, mutta kuten Viisveisaaja totesi, sopuisan ilmapiirin vaaliminen on ensiarvoisen tärkeää.

Lainaus käyttäjältä: Pirska
Jos joku loukkaantuu minuun niin, että on ymmärtänyt minut väärin (tahallaan tai tahattomasti), niin en silloin osaa enkä edes halua pyytää anteeksi. Koen, että jos olen jotain mieltä, en ala muuttaa mielipidettäni mielistelläkseni toisia. Pidän mielipiteeni, vaikka joku siihen loukkaantuisikin.

Jos pyydän anteeksi, niin silloin myös tunnen, että olen tehnyt väärin ja anteeksipyyntö lähtee sydämestä. Jos heitän vain kevyesti, sorry, niin se ei ole mikään anteeksipyyntö eikä sillä ole mitään merkitystä.
[--]Ajattelin asian vain niin, että silloin kun pyydän anteeksi joltain, tunnen, että olen tehnyt väärin häntä kohtaan. Yritän olla siitä eteenpäin loukkaamatta toista ihmistä.

Lainaus käyttäjältä: Pena
Väärin ymmärretty voi pyytää anteeksi sitä, ettei ole osannut ilmaista itseään tarpeeksi selvästi.

Lainaus käyttäjältä: Atanasia
Miten sinä silleen ajattelet, että anteeksipyyntö on sama kuin perua mielipiteensä?

Joskus on syytä pyytää anteeksi sitä,
että on pahoittanut toisen mielen.
Olkoon se asia sitten mikä tahansa.
Sehän on myötäelämistä,
toisen tunteen ymmärtämistä.
Ei se silti edellytä sitä, että
pyörtää tekonsa ja sanansa.

Anteeksipyynnön luonteesta on siis monia tulkintoja. Mitä me todella tarkoitamme pyytäessämme anteeksi?
Tarkoittiko Toyotan pääjohtaja Toytotan ostajien olleen väärässä, kun hän pyysi anteeksi teknisiä ongelmia?
Mihin perustuu ajatus, että anteeksipyyntö onkin jotenkin huono juttu? Olisiko pahoittelu parempi?

Kyselevällä mielellä...  :icon_neutral:
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #1 : 07.02.10 - klo:20:14 »
Minusta anteeksipyyntö ei sovita mitään. Se ei myöskään saa tehtyä tekemättömäksi.

Sen merkitys lienee siinä, tai ainakin itse käytän sitä siinä tarkoituksessa että haluan ilmaista toiselle olevani pahoillani tapahtuneesta ja ettei ollut tarkoitus pahoittaa toisen mieltä.  Päämääränä ei siis ole teon sovittaminen tai tekemättömäksi saattaminen vaan sovinnon aikaansaaminen jälleen, jos mahdollista.

Turhaan en kyllä viitsi anteeksipyydelläkään, minusta ylenpalttinen anteeksipyytely on imelää.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #2 : 07.02.10 - klo:20:44 »
Minusta anteeksipyyntö ei sovita mitään. Se ei myöskään saa tehtyä tekemättömäksi.

Kovin ehdottomasti todettu. Mielestäni anteeksipyyntö sovittaa tietyissä tilanteissa.

Lainaus
Päämääränä ei siis ole teon sovittaminen tai tekemättömäksi saattaminen vaan sovinnon aikaansaaminen jälleen, jos mahdollista.

Riippuu jälleen tilanteesta. Anteeksipyyntö voi juuri olla teon sovittamista ja sovinnon aikaansaamista.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #3 : 07.02.10 - klo:20:51 »
Anteeksi pyytäminen on sovinnon ehdottamista ja anteeksi antaminen sovintoon suostumista. Anteeksi pyytämisen vaatiminen on vallankäyttöä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #4 : 07.02.10 - klo:20:55 »
Minusta tällaiset viime-aikaiset tavaksitulleet virheiden kuittaamiset nöyristelevällä "anteeksipyytämisellä" ovat vesittäneet koko sydämen pohjasta ja omantunnon vaatimuksesta tulevat anteekispyynnöt ja samalla niihin on vaikea vastata muuten kuin muodollisesti.

Jumala voi voimassaan vaikuttaa paatuneimpaankin mieleen niin että väärintekijä joutuu käymään kovat taistelut valehtelemisen vaihtoehdon, katkeruuden jatkamisen,
ja Herralle tunnustamisen kanssa.

Vaikeimmissa tapauksissa on ehkä viisainta olla toiselle osapuolelle kertomatta mitä kaikkea on tullut tehdyksi häntä vastaan.

Kun oikea anteeksipyyntö on sydämessä kypsynyt valmiiksi, teot alkavat puhua ja vähitellen anteeksisaaminen on selvä.
 Herralle Jumalalle on oltava kaikessa sydän aivan avoin ja sitten on mieli ja omatuntokin puhdas siksi kunnes taas uutta tulee tunnolle. Sitten se onkin jo helpompaa.
Paras harjoituspaikka on alttarilla ennen ehtoollista.

             miettiin kantapään kautta Riitta
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #5 : 07.02.10 - klo:21:02 »
Lainaus
Anteeksi pyytäminen on sovinnon ehdottamista ja anteeksi antaminen sovintoon suostumista.

Nätisti ilmaistu.

Just pyysin 5-vuotiaalta anteeksi ärhentelyä lelujen keräämisestä,
"saat anteeksi" sanoi ja oltiin sovussa taas.
Herra armahda.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #6 : 07.02.10 - klo:21:04 »
Anteeksi pyytäminen on sovinnon ehdottamista ja anteeksi antaminen sovintoon suostumista. Anteeksi pyytämisen vaatiminen on vallankäyttöä.

Anteeksi on helppo antaa, vaan unohtaa ei.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #7 : 07.02.10 - klo:21:43 »
Mitä on anteeksi antaminen? Onko anteeksi antaminen päätös, että en enää kanna kaunaa? Vai onko se se tunne, kun luottamus taas palautuu? Itselläni on lähiaikoina ollut parikin sellaista tilannetta, joissa olen tullut pahasti loukatuksi ja loukannut toista. Tilanteet on selvitetty, pyydetty anteeksi ja annettu anteeksi. Vai onko? Voiko asian antaa anteeksi, vaikka luottamus ei olisi (vielä) palautunut? Onko anteeksi antaminen tunne vai tahto?

Tämä asia ahdistaa mua välillä, koska jos Jumala antaa mulle anteeksi "niin kuin mäkin anteeksi annan mua vastaan rikkoneille" niin eipä ole kovin paljon anteeksisaamisen mahdollisuuksia...

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #8 : 07.02.10 - klo:22:03 »
Mitä on anteeksi antaminen? Onko anteeksi antaminen päätös, että en enää kanna kaunaa? Vai onko se se tunne, kun luottamus taas palautuu? Itselläni on lähiaikoina ollut parikin sellaista tilannetta, joissa olen tullut pahasti loukatuksi ja loukannut toista. Tilanteet on selvitetty, pyydetty anteeksi ja annettu anteeksi. Vai onko? Voiko asian antaa anteeksi, vaikka luottamus ei olisi (vielä) palautunut? Onko anteeksi antaminen tunne vai tahto?

Tämä asia ahdistaa mua välillä, koska jos Jumala antaa mulle anteeksi "niin kuin mäkin anteeksi annan mua vastaan rikkoneille" niin eipä ole kovin paljon anteeksisaamisen mahdollisuuksia...

Kommenttini koski ihmisiä. Jumalan anteeksiantamus on täydellistä ja sen saamme vain armosta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #9 : 08.02.10 - klo:09:35 »
Sen merkitys lienee siinä, tai ainakin itse käytän sitä siinä tarkoituksessa että haluan ilmaista toiselle olevani pahoillani tapahtuneesta ja ettei ollut tarkoitus pahoittaa toisen mieltä.  Päämääränä ei siis ole teon sovittaminen tai tekemättömäksi saattaminen vaan sovinnon aikaansaaminen jälleen, jos mahdollista.

Tekoa ei todellakaan saa tekemättömäksi. Tuosta sovituksesta olisin enemmän Saliksen kanssa samoilla linjoilla:

Mielestäni anteeksipyyntö sovittaa tietyissä tilanteissa.
[--]Anteeksipyyntö voi juuri olla teon sovittamista ja sovinnon aikaansaamista.

Mitä on anteeksi antaminen? Onko anteeksi antaminen päätös, että en enää kanna kaunaa? Vai onko se se tunne, kun luottamus taas palautuu? Itselläni on lähiaikoina ollut parikin sellaista tilannetta, joissa olen tullut pahasti loukatuksi ja loukannut toista. Tilanteet on selvitetty, pyydetty anteeksi ja annettu anteeksi. Vai onko? Voiko asian antaa anteeksi, vaikka luottamus ei olisi (vielä) palautunut? Onko anteeksi antaminen tunne vai tahto?

Minusta tämä on mielenkiintoinen kysymys, erityisesti sosiaalisissa suhteissa: Ei Jumalan ja ihmisen välillä, kuten SeppoS huomautti. Mitä me tarkoitamme, kun vastaamme toisen anteeksipyyntöön myöntävästi?

Mutta kukaan ei uskaltanut ottaa kantaa ensimmäiseen esittämääni tapaukseen: Mikä aiheuttaa joissain ihmisissä hylkivän reaktion anteeksi pyytämistä kohtaan? En ole usein törmännyt tähän ajatukseen, että pyytäminen ikään kuin vierittäisi vastuuta toiselle. Mikä logiikka tässä on? Vai mahtaisikohan kyseessä olla vastareaktio, jos henkilö luulee pyynnön olevan jotenkin keinotekoinen. Kuten nuoriso nykyään asian ylimielisesti ilmaisee: "No anteeks..."

PS. Pena, kirjoitit "anteeksi pyytäminen" erikseen. Näin ylioppilaskirjoituksien lähestyessä kiinnostaisi, onko otsikkoni siis kielenhuollon kannalta virheellinen.  :)
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #10 : 08.02.10 - klo:09:43 »
Lainaus
Mikä aiheuttaa joissain ihmisissä hylkivän reaktion anteeksi pyytämistä kohtaan?

No, minulle kyllä tulee ensimmäisenä mieleen se, että
kyseinen henkilö on NIIIIIIIIIIIN verisesti loukkaantunut ja vielä vereshaavalla, että
toisen anteeksipyyntökin tuntuu silkalta pilkalta!
Että "luuletko anteeksipyynnöllä hyvittävän sen minkä minulle teit"  tms.
 :102:
Herra armahda.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #11 : 08.02.10 - klo:10:00 »
Valaanvatsamies, en ole äidinkielenopettaja enkä tunne tarpeeksi kielenhuoltokysymyksiä tai oikeakielisyyssääntöjä. Ylioppilastutkintolautakunta tietäköön.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #12 : 08.02.10 - klo:10:26 »
No, minulle kyllä tulee ensimmäisenä mieleen se, että
kyseinen henkilö on NIIIIIIIIIIIN verisesti loukkaantunut ja vielä vereshaavalla, että
toisen anteeksipyyntökin tuntuu silkalta pilkalta!
Että "luuletko anteeksipyynnöllä hyvittävän sen minkä minulle teit"  tms.
 :102:

Keskustelu on mennyt anteeksi antamisen puolelle. Mielestäni ihmiselle on annettava anteeksi, jos hän sitä vilpittömästi pyytää täysin riippumatta siitä, onko vereshaavalla vai ei. Anteeksi antaminen se vasta taitolaji onkin.
Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #13 : 08.02.10 - klo:10:27 »
Se mitä kirjoitin "viime-aikaisista " anteeksipyytelöistä oli nokittelua niille poliittisille ja
muille pelureille, jotka sitten kiinni jäätyään julkistavat nöyrän anteeksipyyntönsä iltapäivälehtien palstoilla., ylemmän tahon määräyksestä.

Myös Atanasian ja Joonan esimerkit eivät vastaa käsitystäni aidosta anteeksipyytämisestä.
Syvästi loukattuna minulta vei vuosia ennen kuin Taivaan isälle jatkuvasti huokailtuani, sydämeni sanoi, nyt se sovitettu ja annettu anteeksi. Jeesus sovitti sen loukkaajan teon.
Anteeksi! Monta variaatiota.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #14 : 08.02.10 - klo:10:53 »
Lainaus
Anteeksi antaminen se vasta taitolaji onkin.

Niin onkii.
Anteeksipyytäminen, vaikka vaikeaa sekin on, on paljon helpompaa.

Ja kuinka syövyttävää se onkaan juuri sille joka ei p y s t y antamaan anteeksi.
Vaikka haluais kuinka.

Eräs viisas sanoi, että pitää rukoilla sen loukkaajan (tai mikä se sitten onkaan) puolesta,
loukatun pitää juoda itse se karvas kalkki, se vaikeasti nieltävä, mutta ainoa lääke anteeksiantoon.
Herra armahda.