Kirjoittaja Aihe: Linnut osa 9  (Luettu 39297 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 9
« Vastaus #60 : 04.06.11 - klo:11:41 »
Yks juttu... saattaako harakka pistellä poskeen minun kylvämäni tuosuherneen taimet, tai ovat siis juuri nousseet pintaan, ne harvenevat kummasti harventamatta ja aamulla kun kattelin terassilla, niin ihme multapaakkuja oli siinä myös.

Ne on hauskasti systemaattisia kyllä... toinen alkaa toisesta, toinen vastakkaisesta päästä ja kaikki ruukut läpi, ihan kuin niillä olis joku diili.

Voi kai se olla mahdollista, en tiedä. Pääseekö pienet eläimet (myyrät, hiiret) taimien kimppuun?

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut osa 9
« Vastaus #61 : 04.06.11 - klo:16:50 »
Voi kai se olla mahdollista, en tiedä. Pääseekö pienet eläimet (myyrät, hiiret) taimien kimppuun?

Ei, ne on istutuslaatikoissa terassilla muurin ja portin takana.  Harakat käy usein moikkailemas, ja lähinnä ihmettelen sitä että on sotkettu ne laatikot... multaa lattial...   
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Linnut osa 9
« Vastaus #62 : 04.06.11 - klo:18:34 »
Apua minä en muista mikä se on se mustavalkoinen pikkulintu joka ei ole västäräkki eikä pääskynen!  :017:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut osa 9
« Vastaus #63 : 04.06.11 - klo:21:07 »
Apua minä en muista mikä se on se mustavalkoinen pikkulintu joka ei ole västäräkki eikä pääskynen!  :017:

Se on kirjosieppo

Seppos
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Linnut osa 9
« Vastaus #64 : 04.06.11 - klo:21:34 »
Jes nii oliki!
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 9
« Vastaus #65 : 05.06.11 - klo:12:04 »
Terveisiä Lieksasta ja Ilomantsista ja vähän muualtakin. Tällä kertaa vanha aarniometsä kirkkoni olla sai. Tavoitelajeja sinipyrstöä, pikkusieppoa ja pohjantikkaa ei nyt löydetty. Aina (läheskään) ei onnistu, mutta kaikkein pienimmät, hippiäinen (2) ja peukaloinen kuitenkin kuultiin. Olin kerran kuulevani karhun tuhahduksen aika läheltä, mutta epävarmaksi jäi. Maasto oli melko vaikeakulkuista; välillä polkua ja välillä kosteampien, rehevien vaaranpohjien yli pitkospuita. Polulle oli kaatunut jonkun verran puita, joista jotkut piti kiertää.

Eväät syötiin hiekkarantaisen erämaajärven rannalla. Ihan tyytyväinen olen reissuun.


Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut osa 9
« Vastaus #66 : 05.06.11 - klo:21:43 »
Yks juttu... saattaako harakka pistellä poskeen minun kylvämäni tuosuherneen taimet, tai ovat siis juuri nousseet pintaan, ne harvenevat kummasti harventamatta ja aamulla kun kattelin terassilla, niin ihme multapaakkuja oli siinä myös.

Ne on hauskasti systemaattisia kyllä... toinen alkaa toisesta, toinen vastakkaisesta päästä ja kaikki ruukut läpi, ihan kuin niillä olis joku diili.

Kyyhkyset ainakin napsivat itäneitä herneitä. Äidilläni oli tapana laittaa tiuhaan hernekeppejä hernepenkkien ympärille heti kylvön jälkeen. Hän näet oli omin silmin nähnyt ikkunasta, kun kyyhkyset kävivät ruokailemassa hernepenkissä, missä herneen versot juuri puhkaisivat piippana maan pinnalle.

Meidän kylän viimeinen kesäasukas on saapunut meidän iloksemme ja naapureiden harmiksi. Naapurit näet haluaisivat kesällä nukkua ikkunat auki ja ovat herkempiunisia kuin me. Heitä häiritsee tämä perjantaina kylään saapunut ruisrääkkä, joka jaksaa yötäpäivää narskuttaa pelloilla. Luulisi sillä menevän kurkku käheäksi moisesta.  :003:

Ainakin yksi pikkuvarpunen on uskaltautunut kylpemään siinä marttakurssilla tehdyssä betonisessa kylpyalataassa.  :023:
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Linnut osa 9
« Vastaus #67 : 06.06.11 - klo:12:52 »
Ensimmäisen kerran sai joutsenpari poikasia meidän rannoilla. Kaksi tai kolme on poikueessa joka somasti lipui vanhempien perässä. Näky oli hieno meille soutelijoille.  Monet eivät siellä vielä ole niitä nähneet.

Punarinta ja harmaasieppo saivat kyytiä kirjosiepolta kun rohkenivat tulla samaan pihapiiriin ruokailemaan.

Yksi härkälintu uiskenteli lahdella kun haimme lahnat sumpusta (15 kpl) ja haarapääskyt kiusasivat sitä kuin kissaa. Syöksyivät kohti.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Linnut osa 9
« Vastaus #68 : 08.06.11 - klo:11:19 »
Ruisrääkkähän se siellä, keskellä Kotkan kaupunkia! Maantieteellinen 'keskellä' ei toki tarkoita asutusta, vaan rakentamisen ja liikenteen väliin jäänyttä peltolänttiä.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut osa 9
« Vastaus #69 : 08.06.11 - klo:20:09 »
Tänään kuulin kesän ensimmäiesn satakielen. Niitä ei nyt ole kuulunut pihapiirissä, eikä töymaan vieressä. Tämä tänäaamuinen oli perinteisellä paikalla Kirkkojoen pusikossa. Ei ihme, etten ole aiemmin kuullut, kun olen huristellut autolla ohi. Nyt menin pyörällä. Se kannatti. 
Pyryharakka

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 9
« Vastaus #70 : 09.06.11 - klo:11:10 »
Ruisrääkkähän se siellä, keskellä Kotkan kaupunkia! Maantieteellinen 'keskellä' ei toki tarkoita asutusta, vaan rakentamisen ja liikenteen väliin jäänyttä peltolänttiä.

Tuollaiset joutomaa-alueet (ruderaatit) on usein keitaita monille pusikkolinnuille ja päiväperhosille ja niitä kannattaisi säästää rakentamiselta. Ettei kaikkea kaavoitettaisi ihmisen tarpeisiin.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 9
« Vastaus #71 : 09.06.11 - klo:14:13 »
Kuuman kesäpäivän kunniaksi ilmoitan, että kuulin eilen illalla syysmuuttavan kuovin ääntä taivaalta :icon_sunny: Juhannuksen tienoilla kuovin, mustaviklon ja muittenkin kahlaajanaaraiden muutto on jo yleistä. Seuraavaksi lähtevät koiraat ja viimeisenä nuoret. Naaraat käyvät munimassa munat, hautomassa ja lähtevät välittömästi poikasten kuoriuduttua rilluttelemaan etelään tai lounaaseen jättäen poikasten hoitamisen koiraan vastuulle :-\

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 9
« Vastaus #72 : 10.06.11 - klo:21:46 »
Pihan yllä kiertelee hyönteispyynnissä tervapääskyjä sekä haara- ja räystäspääskyjä. Mukava seurata niiden taidokasta lentelyä ja kuunnella kaikkien lajityypillistä ääntelyä. Tervapääskyt pesivät viereisen ammattikoulun räystään alla piilossa. Sinne ne aina välillä pujahtelee näkymättömiin.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 9
« Vastaus #73 : 11.06.11 - klo:18:26 »
Kuulin kuhankeittäjän sisälle. Kerta on toinen tässä pihapiirissä (sekin kesäkuussa) ja pidän havaintoa toiseksi parhaana lintuhavaintona tässä paikassa. Paras on kerran syyskuussa näkemäni taigauunilintu.

Ensin ikkunasta kuului harakan tapaista käheää ääntä, johon en aluksi kiinnittänyt mitään huomiota. Sitten huomiota herätti äkisti kuulunut vihellys, jota vislailua kuuluikin lopulta viitisen minuuttia. Lintu piti välillä käheää ääntä. Loppuvislailut kuuluivatkin jo kauempaa lentävästä linnusta.

Kuhankeittäjä on kaakkoinen, harvalukuinen laji, ja sen kanta on vahvin Saimaan rannoilla Etelä-Savossa. Se suosii vesistöjen lähellä kasvavia korkeita ja valoisia koivikoita ja sitä on todella vaikeaa saada näkyviin korkealta lehvästöstä. Kerran olen nähnyt naaraslinnun lennossa. Joensuun vanhan kaupungin alueella se ei tiettävästi pesi enää kuin yhdessä paikassa Höytiäisen kanavan suistossa. Utran kanavan entinen pesäpaikka lienee jo autio. Niillä on tapana vihellellä myös kierrellessään.

Kelta/mustan kuhankeittäjä koiraan sanotaan olevan värityksensä puolesta ainoa tropiikin lintuja muistuttava laji Suomessa ja sen vihellyksen voisi hyvin kuvitella kuulevansa tropiikin alueen metsässä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuhankeittäjä
« Viimeksi muokattu: 11.06.11 - klo:18:31 kirjoittanut myyrä »

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Linnut osa 9
« Vastaus #74 : 12.06.11 - klo:22:42 »


 Kaksi kanadanhanhea humahti läheltä päätäni kuin sotaisat syöksykoneet, Helsingin Kaivopuistossa. Niillä oli poikasia lähellä siinä jossain. Ylipäätään: kanadanhanhia on nyt pääkaupunkiseudulla huikeasti, paikka paikoin nurmikot täynnänsä.