Kirjoittaja Aihe: Suvaitsevainen vihapuhe  (Luettu 20775 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #90 : 29.03.21 - klo:11:53 »
Hän ei taida tietää - kuten ei moni muukaan suomalainen - mitään esimerkiksi Sand Creekin ja Washita- joen verilöylyistä. Little Big Hornin taistelu lienee ainoa vähänkaan tunnettu intiaanisotien tapahtuma.

Gnadenhutten on täällä joskus mainittu. Theodore Roosevelt sanoi sata vuotta myöhemmin, että se oli "a stain on American settlers' character that time cannot wash away." (Tahra Amerikan uutisasukkaitten päällä, jota aikakaan ei pysty poistamaan). Jos ei pysty itse ottamaan selvä, niin kannattaa uskoa mitä tietävät täällä sanovat pikemmin kuin pilkata. 
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #91 : 29.03.21 - klo:14:02 »

   Thomas! Me ollaan vanhoja. Mä olen pieru, sinä paska.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #92 : 29.03.21 - klo:14:05 »
Niinkin yksinkertaisesti kuin katsomalla  L. M. Montgomeryn tv-sarjaa Anna A lopussa saa muutamista jaksoista käsityksen kuinka intiaanien lapsia 'pakko-otettiin' englantilaistettaviksi. Kohtelu oli epäinhimillistä, ja  sen toteuttivat katoliset papit ja nunnat.

Meillä on oma häpeämme, 1918 Sisällissota. Vieläkin asioista ollaan eri mieltä. Näin näkemyksemme ja kokemuksemme poikkeavat.

https://fi.pinterest.com/pin/806496245762138231/
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #93 : 29.03.21 - klo:14:19 »
   Thomas! Me ollaan vanhoja. Mä olen pieru, sinä paska.

Voi Pekka !  Thomas ei tunne sinua.    :018:

Minua Pekan eksistentialismi  viehättää. Olemme jonkin verran enemmän tuttavat.

 :052:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #94 : 29.03.21 - klo:14:35 »
   Thomas! Me ollaan vanhoja. Mä olen pieru, sinä paska.

 :icon_lol: :icon_biggrin: :039: :023: :icon_lol:
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #95 : 29.03.21 - klo:14:38 »

Minua Pekan eksistentialismi  viehättää. Olemme jonkin verran enemmän tuttavat.


Entäs minun eksistentialismini? Olin Ranskassa yliopistossa v. 1968. Olen lukenut Camus:tä ranskaksi. Varmasti on minunkin eksistentialismini jonkun paskan arvoinen.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4837
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #96 : 29.03.21 - klo:15:06 »
On kohtuutonta vaatia minulta ulkomaalaisena vielä savolaisen huumoria. Savolainenkin sanoo ymmärryksen olevan kuuntelijan vastuussa, niin olette vastuussa yhtä hyvin suoraan puheeni edessä kuin teille tutun ja vitsikkään letkauksen edessä.
Mutta eikö ole kohtuutonta sinun ulkomaalaisena tuomita suomalaisia ihmisiä, jotka halveksivat Siionin virsien kääntämistä?   :017:

Suurin osa suomalaisista ei edes ole koskaan kuullutkaan joistain Siionin virsistä tai USAn kansanmurhasta?  :eusa_pray:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #97 : 29.03.21 - klo:15:56 »
Entäs minun eksistentialismini? Olin Ranskassa yliopistossa v. 1968. Olen lukenut Camus:tä ranskaksi. Varmasti on minunkin eksistentialismini jonkun paskan arvoinen.

Minulle olet originaali Originelli existentialisti !  Itse en tiedä mikä minä olen muuta kuin körtti-akka, vaikka se kunnianimi minulta kiellettiin.

Olen minäkin Camus´ta ja Kiergegaardia lukenut, mutta niitä enemmän olen saanut elämääni ohjausta Paavi Ruotsalaiselta ja siioninvirsiltä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #98 : 29.03.21 - klo:17:01 »
Minulle olet originaali Originelli existentialisti !  Itse en tiedä mikä minä olen muuta kuin körtti-akka, vaikka se kunnianimi minulta kiellettiin.

Olen minäkin Camus´ta ja Kiergegaardia lukenut, mutta niitä enemmän olen saanut elämääni ohjausta Paavi Ruotsalaiselta ja siioninvirsiltä.

 :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22095
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #99 : 29.03.21 - klo:17:28 »
Suurin osa suomalaisista ei edes ole koskaan kuullutkaan joistain Siionin virsistä tai USAn kansanmurhasta?

Siionin virret saattavat olla tuttuja useammalle kuin arvaatkaan. Se riippunee asuinseudustakin.

USA:n kansanmurhasta on varmaan useimmilla elokuvista ja sarjakuvista saatua vääristynyttä tietoa. Yhdysvaltojen laajentumisen historiaa muokattiin viihdekirjallisuudeksi jo sen tapahtuessa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #100 : 29.03.21 - klo:18:20 »
Mutta eikö ole kohtuutonta sinun ulkomaalaisena tuomita suomalaisia ihmisiä, jotka halveksivat Siionin virsien kääntämistä?   :017:

Suurin osa suomalaisista ei edes ole koskaan kuullutkaan joistain Siionin virsistä tai USAn kansanmurhasta?  :eusa_pray:

Ei ole kohtuutonta. Niin kuin piispa sanoi, ainakin voi ymmärtää, että historiallisen tekstin kääntäminen on kulttuuriteko, jos ei muuta. Nykypäivänä, kulttuuritekoja kunnioitetaan, vaikka asia sinänsä ei kiinnostaisi. On moukkamaista olla kunnioittamasta. Jos joku näkee vaivan edistää jotakin, sivistyneenä ihmisenä en mene halveksimaan sitä, vaikka en tietenkään voi enkä haluakaan kaikkia harrastaa. On kertakaikkiaan skandaalimaista, että joudun tällaista edes selittämään. Ihminen, joka ei nykyään tätä ymmärrä saisi mahdollisimman pian tehdä itsemurhan. Ei ole nykymaailmassa tilaa sellaisille.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #101 : 29.03.21 - klo:19:06 »
Nykyään ainakin ja varmaan jo pitkään, odotetaan, että tavallinen ihminen välttää julkisesti halveksimasta tietynlaisia kulttuurikohtia ja saavutuksia. Se pätee, vaikka asia olisi täysin tuntematonta. Esim. on olemassa Sammallahdenmäki, joka on UNESCOn maailmanperinnekohde vuodesta 1999. Veikkaan, että moni suomalainen ei ole kuullut asiasta puhumattakaan amerikkalaisista. Kun asia tulee eteen, siihen voi suhtautua monella tavalla, mutta halveksunta ei kuulu joukkoon. Sama pätee kaikista muista kulttuuriperinteistä. Joku niistä voi olla vähemmän tunnettu, mutta ihminen, joka halveksii sellaisia siksi, ettei hän ole ennen kuullut siitä on tosi halveksittava ihminen. Sellainen ihminen ei saisi väläyttää mielipidettään, koska hän häpeäksi suvulleen ja kansakunnalleen.
Kulttuuriperinteena ei saa halveksia Malmivaaran Siionin virsiä tai niiden kääntämistä. Saa ajatella, että ne ovat vanhentuneita eivätkä kelpaa nykykäyttöön eikä sellaisen mielipiteen esittäminen ole häpeäksi. Se voi olla uskonnollinen kanta, jota pitää kunnioittaa. Siksi on sopimatonta esittää, erityisesti körttifoorumilla, joka edustaa Siionin virsien seuratoimintaa, että ne ovat kuvottavia tai kamalia. Se on vähintään Suomen kulttuuriperinteen häväistystä. Henkilökohtainen vapaus edelyttää vastuuta. 
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #102 : 29.03.21 - klo:19:35 »
Minulla on jonkin verran kokemusta miehistä jotka eivät 'harrasta', ymmärrä eivätkä tiedä mitään kulttuurista.

Ja jos sitä harrastaa toinen m i e s, häneen suhtaudutaan hieman hymyillen, tuhahdellen ja letkautellen. 

M i e h e l l e sopivia juttuja ovat vain autot, naiset ja urheilu, niistäkin mieluimmin formulat ja jääkiekko.

Macho-kultturi on toisenlaista kulttuuria kuin musiikki, runous, kuvataide, teatteri saati baletti !

Näitä harrastavia saa nitistää, ja sen päälle nauretaan !

p.s.  Meitä paljon kirjottavia ei myöskään oikein siedetä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #103 : 29.03.21 - klo:19:59 »
Minulla on jonkin verran kokemusta miehistä jotka eivät 'harrasta', ymmärrä eivätkä tiedä mitään kulttuurista.

Ja jos sitä harrastaa toinen m i e s, häneen suhtaudutaan hieman hymyillen, tuhahdellen ja letkautellen. 

M i e h e l l e sopivia juttuja ovat vain autot, naiset ja urheilu, niistäkin mieluimmin formulat ja jääkiekko.

Macho-kultturi on toisenlaista kulttuuria kuin musiikki, runous, kuvataide, teatteri saati baletti !

Näitä harrastavia saa nitistää, ja sen päälle nauretaan !

p.s.  Meitä paljon kirjottavia ei myöskään oikein siedetä.

On varmaan totta, mutta tämähän on körttifoorumi. Kysymys on ollut Siionin virsistä. En ole huomannut ketään pilkkaavan posteja, jotka ylistävät kirjallisuutta, teatteria, televisio-ohjelmia, klassista musiikkia, ja muuten virsiä. Ainoastaan hyökätään SVien käätäjää vastaan ja ainoastaan sanotaan Siionin virsien kamaliksi, hihhuliksi, lahkolaishenkisiksi tai kuvottaviksi. Herännäisyyttä suurin piirtein määritellään Siionin virsien veisulla. Niin tällainen näkemys Siionin virsistä, erityisesti henkilön suusta, jota ylistetään körttisuvun edustajaksi, on käsittämätöntä. On myös käsittämätöntä, että olen ainoa, joka täällä valittaa asiasta, ja siitä saan huomautuksia. On tosi jotain mätää jossakin.
Järkevät ihmiset, jotka arvostavat Siionin virsiä, yrittävät selittää minulle, että se johtuu tietämättömyydestä, tai nyt macho-hengestä, tai jostain muusta ymmärrettävästä. Pitäisi sen sijaan rohkeasti sanoa, että se on hävytöntä nettiketin normien mukaan ja suorastaan saatanallista hyökätä jotakin vastaan, joka on tämän foorumin herätysliikkeen olemassa olon syy. Se on trollausta.
Mikään ei estä ihmisiä, jotka ovat pää-asiallisesti kiinnostunut autoista, naisista, ja jääkiekosta osallistumasta Siionin virsien seuroihin. Kaikki ovat tervetullut.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22095
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #104 : 29.03.21 - klo:20:18 »
Macho-kultturi on toisenlaista kulttuuria kuin musiikki, runous, kuvataide, teatteri saati baletti!

Perheessämme oli kaksi balettia harrastavaa, poika ja tytär. Minäkin sain siinä roolin, kun balettikoulun voimin esitettiin Pähkinänsärkijä. Lasten ja nuorten lisäksi siinä on aikuisillekin tehtävää. Osa balettikoululaisten isistä ja äideistä värvättiin rotta-armeijaksi. Eräs RUK:n majurikin lähti mukaan. Yksi isistä kieltäytyi sanoen, että hänpä ei sukkahousuja päällensä vedä. Niinpä hän on vieläkin mielikuvissani 'Sukkahousu-Virtanen (sukunimi muutettu)'.