Körttifoorumi
Keskustelu => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: vn - 19.01.21 - klo:22:32
-
On täällä kaikenlaista keskustelua ja ilveilyä, leikin laskua, mitä lienee...
Toisille se käy, toisille ei.
Pena kyselee ja ihmettelee ääneen.
On herännyt kysymys, ihmetteleekö ja kyseleekö muut.
Omalta osaltani vastaan että kyllä kyselen ja ihm ettelen...mutta hiljaa itsekseni.
(paitsi nyt toki ääneen)
Kai minun pitää omalta osaltani miettiä miten siihen suhtaudun, nyt on muutakin miettimistä.
Turha täällä on roikkua jos siltä tuntuu.
Aikamoinen kannanotto oli sekin....
Kalistaja pohtii tosissaan mitä voisi tehdä Herättäjän(kin) kohentamiseksi....,
vastaus kuuluu...."onhan meillä englanninkieliset Siionin virret"
.....voi voi sentään....etten muuta sano
-
Aikamoinen kannanotto oli sekin....
Kalistaja pohtii tosissaan mitä voisi tehdä Herättäjän(kin) kohentamiseksi....,
vastaus kuuluu...."onhan meillä englanninkieliset Siionin virret"
.....voi voi sentään....etten muuta sano
Niin, jos joku pilkkaa Siionin virsien kääntämistä, se on valtavan vitsikästä ja huvittavaa, jopa piristävää. Jos kääntäjä puolustautuu, se on ylimielistä ja itseriittoista. Sen takia meni niin paljon aikaa, vuosia jopa, ennen kuin kääntäjä reagoi. Mitään ei voi sanoa, joka ei herättäisi hyökkäystä ja hilpeyttä. Siksi poimin voimaa sekä pahoista että hyvistä huomautuksista.
Ei riitä, että pystyy kääntämään. Täytyy osata sekä letkauttaa kuin savolainen että piikitellä kuin turkulainen ennen kuin jotkut ovat tyytyväisiä. Helvetissä hykertelevät. Eikös ole vitsikästä? Hoo, hoo. Joka ei herättäisi hyökkäystä ja hilpeyttä. Hoo, hoo, hoo. Tosi värikästä kieltä ja jopa ulkomaalaisen suusta.
-
Letkauttelu on hauskaa savolaisten kesken ja turkulaiset piristyvät piikittelystä. Sanailu kuuluu tutulle porukalle, jota yhdistää sama keskustelukulttuuri. Minä elelen kesäisin jokseenkin kaukana kotikaupungistani ja tunnistan eron ikäisteni miesten tavasta vitsailla toisilleen ja toisistaan. Pirkanmaalaisuus olisi Karhulan Teboililla pitkäpiimäistä jaarittelua ja kotkalaisuus Eräjärven Lounarissa pahansuopaa ilkeilyä. Körttifoorumin ystäväjoukko on sillä tavala monenkirjava, että täällä on syytä miettiä mitä sanoo. Hymiötkään eivät aina viesti lukijalle sitä, mitä lähettäjä sillä tarkoittaa. :102:
-
Letkauttelu on hauskaa savolaisten kesken ja turkulaiset piristyvät piikittelystä. Sanailu kuuluu tutulle porukalle, jota yhdistää sama keskustelukulttuuri. Minä elelen kesäisin jokseenkin kaukana kotikaupungistani ja tunnistan eron ikäisteni miesten tavasta vitsailla toisilleen ja toisistaan. Pirkanmaalaisuus olisi Karhulan Teboililla pitkäpiimäistä jaarittelua ja kotkalaisuus Eräjärven Lounarissa pahansuopaa ilkeilyä. Körttifoorumin ystäväjoukko on sillä tavala monenkirjava, että täällä on syytä miettiä mitä sanoo. Hymiötkään eivät aina viesti lukijalle sitä, mitä lähettäjä sillä tarkoittaa. :102:
Savolaisten letkaus on harvoin pahasuopa. Voi olla varma yhdestä asiasta. Täällä on pieni ydinjoukko, joka on kiittänyt ylivuotavasti minua Siionin virsien kääntämisestä, joka on tietysti aivan oikein heidän taholtaan ja suloista inhimilliselle sydämelleni. Jokainen ylistys on kova nöyrtymisen aihe. Toinen pieni ydinjoukko vastustaa niiden kääntämistä ja osaa ja uskaltaa ilmaista sitä ilkeällä tavalla. Sellainen uskallus on mielestäni vaarallista. Uskon, että Malmivaaran työ oli Jumalan työ. Voi hyvinkin olla, että nykypäivänä tarvitaan uudistusta, ja ilahdun uudesta Siionin virsien versiosta, joka on vaatinut niin paljon työtä. Käännökseni vastustajat eivät taida tykätä myöskään uusista. Nekin ovat Jumalan työtä. Vaikka olen kironnut vastustajat, se on vain vahvistus siitä, mitä ovat tehneet itselleen. Voi olla, että herännäisyydessä on ollut laimea kausi, en minä vaan osaa sanoa. Mutta ne, jotka syyttävät Siionin virsiä siitä vastustavat Jumalan työtä, ja jos eivät tee parannus, varmasti siitä joutuvat helvettiin ilmankin minun kirouksiani. Parhaat letkaukset kuullaan sitten pirujen suusta, kun kiduttavat helvetissä Siionin virsien pilkkaajat. Ne ne käyttävät vasta värikästä ja vitsikästä kieltä.
-
Savolaisten letkaus on harvoin pahasuopa.
Savolainen vääräleukaisuus saatetaan kokea tungettelevana uteliaisuutena. Helsinkiläinen anoppini asui joskus jonkin aikaa Savossa. Hänen vieraanaan ollut sisarernsa oli marjametsässä anoppini apulaisen kanssa. Hän tuli sieltä kiukkuisena takaisin, kun oli kyselty aviomiehestä, miehen työpaikasta ja palkankin suuruudesta. Nuori helsinkiläinen rouva ei osannut vastata savolaisittain venkoillen, että kyllähän se aina johonkin töihin sanoo aamulla lähtevänsä ja aina siltä silloin tällöin talousrahojakin liikenee. Kuvitteli, että odotettiin täsmällistä selontekoa.
-
Savolainen vääräleukaisuus saatetaan kokea tungettelevana uteliaisuutena. Helsinkiläinen anoppini asui joskus jonkin aikaa Savossa. Hänen vieraanaan ollut sisarernsa oli marjametsässä anoppini apulaisen kanssa. Hän tuli sieltä kiukkuisena takaisin, kun oli kyselty aviomiehestä, miehen työpaikasta ja palkankin suuruudesta. Nuori helsinkiläinen rouva ei osannut vastata savolaisittain venkoillen, että kyllähän se aina johonkin töihin sanoo aamulla lähtevänsä ja aina siltä silloin tällöin talousrahojakin liikenee. Kuvitteli, että odotettiin täsmällistä selontekoa.
:eusa_clap:
-
Ainakin kolme vuotta täällä ketjulla haukuttiin foorumia ja valittiin ja piikiteltiin vitsikkäästi (ihan kuin se se olisi hurskasta) miten huonoa on foorumi. En reagoinut ollenkaan. Olin suloinen kristitty, joka ei loukannut ketään. Sitten kun täytin 70, huomasin, että olin väärässä. Ei oli juuri olemassakaan suloisia kristittyjä Raamatussa. Jeesus, Pietari, Paavali, Johannes ja kaikki Vanhan Testamentin profeetat loukkasivat ihmisiä joka käänteessä. Johannes Kastaja osasi puhutella teeskenteleviä uskovaisia kyykäärmeiden sikiöinä. Niin sanon, että ne, jotka ajoivat KÖRTTI foorumilla hevimetallimusaa seuroissa Siionin virsien tilalle olivat Saatanan vaikutuksessa ja kyykäärmeiden sikiöitä. Samoin ne, jotka tukivat hanketta. Samoin ne, jotka eivät vastustaneet sitä. Minä en vuosina 2017--2019 sanonut mitään. Teen nöyrästi parannuksen ja julistan sitä tuhotyötä saatanalliseksi.
-
Mitenkähän foorumin tila saataisiin paremmaksi?
Muutamia vuosia sitten täällä oli kirjoittajia jotka saivat tilan ja ilmapiirin pitämään hyvänä.
Miten nykyiset kirjoittajat siihen pystyvät?
Ehkä siten että saadaan kokea tukea ja rohkaisua alaspainamisen sijaan?
Syntisiä ja pahoja olemme kaikki, ei muuksi muutu....Jeesuksen lunastustyö ei ollut turha!
Mihin meitä kehoitetaan, keskinäiseen armahtavaisuuteen, anteeksiantamukseen,
parannukseen, elämän tien etsimiseen, valintaan, uskoon ja luottamukseen, toivoon.
-
Mitenkähän foorumin tila saataisiin paremmaksi?
Siten, että Pyhä Henki vuotaa sydämiimme. :eusa_pray:
-
Siten, että Pyhä Henki vuotaa sydämiimme. :eusa_pray:
Varmaan auttaisi, jos minä en kirjoittaisi ollenkaan täällä, kun en pysty enää olemaan positiivinen, kun tiedän, että ihmiset halveksivat Malmivaaran Siioninvirsien käännöstyötäni. En itse osaisi halveksia kenenkään työtä, joka on kääntänyt ca. 10 000 riimitettyä riviä mitä tahansa millä kielellä tahansa. On tosi saavutus yltyä siihen halveksuntaan. Vaikka se olisi pornoa kazakstaninkielellä, nostaisin hattuani.
-
Ihmisen anteeksipyytäminen, katuminen, parannuksen teko on aina heikkoa ja puutteellista.
Silti Jumala antaa meille anteeksi ja rakastaa meitä Jeesuksen kautta.
Ihmisten kesken kaikki on aina vaikeampaa.
-
Ihmisen anteeksipyytäminen, katuminen, parannuksen teko on aina heikkoa ja puutteellista.
Silti Jumala antaa meille anteeksi ja rakastaa meitä Jeesuksen kautta.
Ihmisten kesken kaikki on aina vaikeampaa.
MInun puolestani, olen vain vaivautunut, kun joku pyytää anteeksi. Minulle riittää, että vainoaminen loppuisi. Esim. kun tällä viikolla yritin aloittaa ketjun, jossa aihe oli asiallinen, sekin pilattiin. Jos ihmiset voivat jättää asiallisia kirjoituksia töhrimättä, niin ehkä ilmapiiri paranee. Vaimoni on jo kieltänyt minua osallistumasta tänne.
-
En minä usko, että tarvitaan sen enempää Pyhää Henkeä kuin täällä on. Luulenpa, että tietyt ihmiset saivat vapaasti haukkua työtäni niinä vuosina, kun en reagoinut, että siitä tuli paha tapa. Nyt sitä tehdään ajattelematta ja ihmetellään miksi säännöt ovat muuttuneet enkä enää hyväksy sitä. Olisi tietysti pitänyt nostaa meteli heti alussa, ennen kuin tammenterhosta tuli jättipuu. tai häipyä lopullisesti, niin kuin fiksu suomalainen olisi tehnyt.
Hyvä esimerkki on se, kun yhtäkkiä vastasinkin Bengtille, kun yleensä en ollut sanonut mitään. Se yllätti 1944, joka heti ajatteli, että Bengt oli uhri ja riensi apuun hyvästä sydämestä. Se oli jo tavallista, että se koettiin normaalina. Niin 1944 ei pysty ymmärtämään miksi paheksuin hänen kirjoitusta, kun hän halusi vain puolustaa "uhria."
Olisi pitänyt potkaista tammenterho vuosia sitten enkä ruveta potkimaan isoa puuta.
-
Minäkin paheksun sitä, jos Siionin virsien tilalle tuotaisiin hevimetallimusiikkia.
-
Minäkin paheksun sitä, jos Siionin virsien tilalle tuotaisiin hevimetallimusiikkia.
:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
-
Mea culpa. Minäkään en tykkää oikeastaan muusta kuin Dallapen musiikista ja siihen verrattavaista laulelmista.
-
Mea culpa. Minäkään en tykkää oikeastaan muusta kuin Dallapen musiikista ja siihen verrattavaista laulelmista.
:eusa_clap: :icon_lol:
-
:039:
Myönnaän yksinkertaisuuteni, noska en osaa hymiöiden merkityksiä kovinkaan hyvin.
-
Niin sanon, että ne, jotka ajoivat KÖRTTI foorumilla hevimetallimusaa seuroissa Siionin virsien tilalle olivat Saatanan vaikutuksessa ja kyykäärmeiden sikiöitä.
Minusta hevimetallimusa ja saatananpalvontarokki eivät kuulu herrnhutilais-pietistisen uskovaisen elämään. :eusa_pray:
-
Olen kyllä sitäkin mieltä, että kaiken raskaan rokin leimaaminen saatanalliseksi on väärin. Eikö demonisointi ole sekin saatananpalvontaa? Kun hengellinen sanoitus selvästi puhuttelee parhaiten joitakin meistä särökitaran ja kiihkeän rumpukompin avulla, annettakoon sille tilansa. Sisältö ratkaisee, ei muoto.
-
Olen kyllä sitäkin mieltä, että kaiken raskaan rokin leimaaminen saatanalliseksi on väärin. Eikö demonisointi ole sekin saatananpalvontaa? Kun hengellinen sanoitus selvästi puhuttelee parhaiten joitakin meistä särökitaran ja kiihkeän rumpukompin avulla, annettakoon sille tilansa. Sisältö ratkaisee, ei muoto.
Mitä yhteistä on Siionin virsillä ja hevimetallimusalla, jonka sanoitukset usein vilisevät viittauksia saatananpalvontaan? :017: :icon_xmaslol:
-
Mitä yhteistä on Siionin virsillä ja hevimetallimusalla, jonka sanoitukset usein vilisevät viittauksia saatananpalvontaan?
Eipä tarvinnut kauan selata Malmivaaran Siionia, kun silmiin osui 'viittaus saatanaan'. Heti ensimmäisellä aukeamalla luki: Vaikk' kiljuis kiukuss' saatana, Maailma turmeltu, kauhea, On Jeesus turvanamme. En ole perehtynyt hevisanoituksiin, mutta pidän niitä pikemminkin hätähuutona saatanallisen maailman ahdistuksessa kuin kehotuksena pahuuden palvontaan. Poikkeuksia varmaankin on. Tiedän, että on myös kristillistä hevimetallia. Toistan, että musiikin tyyli ei ratkaise vaan sisältö.
-
Eipä tarvinnut kauan selata Malmivaaran Siionia, kun silmiin osui 'viittaus saatanaan'. Heti ensimmäisellä aukeamalla luki: Vaikk' kiljuis kiukuss' saatana, Maailma turmeltu, kauhea, On Jeesus turvanamme. En ole perehtynyt hevisanoituksiin, mutta pidän niitä pikemminkin hätähuutona saatanallisen maailman ahdistuksessa kuin kehotuksena pahuuden palvontaan. Poikkeuksia varmaankin on. Tiedän, että on myös kristillistä hevimetallia. Toistan, että musiikin tyyli ei ratkaise vaan sisältö.
Ei kai mikään musiikkityyli sinänsä ole saatanallista, mutta luulenpa, kokonaisuus ratkaisee. Sisältö menee sydämeen paremmin musiikin avulla kuin ilman.
-
Amerikassa itsemurhien määrä korreloi kuunnellun kantri- ja länsimusiikin määrän kanssa. Joku musiikkilaji voi olla jollekulle yksilölle ei suositeltavaa.
Minulla on muusikkoystävä, joka löytää mielestään sekä hyvää että huonoa musiikkia joka lajista. En tiedä mikä on kriteeri, mutta olen huomaavinani, että hänen harjaantunut korva saattaa olla oikeassa.
Se joka järjestelmällisesti yritti tuhota Siionin virsien vaikutuksen viittaamalle heviin oli mielestäni saatanan asioilla, olipa hevi hyvä tai huono millä kriteerillä tahansa.
-
Eipä tarvinnut kauan selata Malmivaaran Siionia, kun silmiin osui 'viittaus saatanaan'. Heti ensimmäisellä aukeamalla luki: Vaikk' kiljuis kiukuss' saatana, Maailma turmeltu, kauhea, On Jeesus turvanamme. En ole perehtynyt hevisanoituksiin, mutta pidän niitä pikemminkin hätähuutona saatanallisen maailman ahdistuksessa kuin kehotuksena pahuuden palvontaan. Poikkeuksia varmaankin on. Tiedän, että on myös kristillistä hevimetallia. Toistan, että musiikin tyyli ei ratkaise vaan sisältö.
Kaikissa Siionin virsien ulkopuolisessa musiikissa on jo lähtökohtaisesti jotain epäilyttävää. :eusa_pray:
-
Kaikissa Siionin virsien ulkopuolisessa musiikissa on jo lähtökohtaisesti jotain epäilyttävää.
Pitäisikö sinun hakea ammattiapua tuohon epäluuloiseen pelokkuuteesi?
-
Pitäisikö sinun hakea ammattiapua tuhon epäluuloiseen pelokkuuteesi?
Tuhon. Hyvin sanottu kuten aina.
-
Tuhon. Hyvin sanottu kuten aina.
Kirjoitusvirheet ovat joskus osuvia. :003:
-
Kirjoitusvirheet ovat joskus osuvia. :003:
Eräs nimeltä mainitsematta seurakunnan johtaja kerran kirjoitti, siitä ei saa rahaa, kun tarkoitti kirjoittaa siitä ei saa rauhaa.
-
Asioiden hahmottaminen vaatii välillä ihmisten jaottelua eri ryhmiin.
Suomalaiset - saksalaiset,
körttiläiset - viidesläiset,
Tapparan kannattajat - Kärppien kannattajat jne...
Joskus jonkun ryhmän sisällä asioita selkeyttämään tehdään jaottelua.
Esim. Suomalaiset, joita ovat karjalaiset, savolaiset, hämäläiset, ..............
Körttiläisyyden sisällä voi myös tehdä jaotteluja eri tavoin.
Mitä olette mieltä tällaisista jaottelua helpottavista termeistä:
- "Uusiokörttiläiset", joka tarkoittaisi nykyistä valtavirtaa, jolle on tunnusmomaista muita herätysliikkeitä liberaalimpi suhtautuminen eri asioihin.
- "Vanhoilliskörttiläisyys", jonka uskonnäkemys on jäänyt sille tasolle, jota mm. Paavo Ruotsalainen, Jonas Lagus, Malberg,Malmivaara, Juho Malkamäki yms. vastaavat edustivat.
Muitakin ryhmiä tähän jaotteluun toki varmaan kuuluu.
Yhteistä näille ryhmittymille on ainakin Siionin virret sekä tietynlainen ryhmälle ominainen 'kaanaankieli', eli hengellinen sanasto, joka aukeaa ulkopuoliselle, kun joku selittää kaanaankielen sanojen merkitystä (pienellä paikalla, kyselevällä mielellä, vaivattu, vierellä kulkija, ........). Termien merkitys eri ryhmien välillä toki voi saada erilaisia vivahde-eroja.
-
Eräs nimeltä mainitsematta seurakunnan johtaja kerran kirjoitti, siitä ei saa rahaa, kun tarkoitti kirjoittaa siitä ei saa rauhaa.
On väitetty, että dollariin painettu 'IN GOD WE TRUST' sisältää samantapaisen virheen. Pitäisi olla 'in gold'.
-
Yhteistä näille ryhmittymille on ainakin Siionin virret sekä tietynlainen ryhmälle ominainen 'kaanaankieli', eli hengellinen sanasto, joka aukeaa ulkopuoliselle, kun joku selittää kaanaankielen sanojen merkitystä.
Tämä on varmaan tyypillistä mille tahansa ryhmälle. Jopa perhe saattaa kehittää omia sanontojaan, jotka eivät avaudu muille kuin sen jäsenille. Kaanaankielen väärää 'murretta' käyttävä aiheuttaa hämmennystä. Siitähän meillä on esimerkki tällä foorumillakin.
-
Tämä on varmaan tyypillistä mille tahansa ryhmälle. Jopa perhe saattaa kehittää omia sanontojaan, jotka eivät avaudu muille kuin sen jäsenille. Kaanaankielen väärää 'murretta' käyttävä aiheuttaa hämmennystä. Siitähän meillä on esimerkki tällä foorumillakin.
Näinhän se on.
Jos esim. helluntalainen menee körttiseuroihin, hienotunteisuussyistä monesti on järkevää käyttää yleiskieltä.
Väärä murre joskusi estää kommunikoinnin, siltikin, vaikka molemmat puhujat ymmärtäisivät murretta.
-
Olen äärimmäisliberaali kielten suhteen siinä mielessä, että kannatan sellaista aatetta, että ihmiskunta pyrkisi suhtautumaan ymmärtävästi sille, että on olemassa muitakin kieliä/murteita, kuin hänen omansa ja että ihmiset harjoituttaisivat itseään sietämään ja ymmärtämään muutakin kieltä/murretta, kuin vain omaansa.
Toki tässäkin on mentävä Raamatun ja käytännöllisyyden asettamilla linjoilla: jos esim. suomalainen menee Kiinaan niin hänen tulee pääsääntöisesti välttää suomenkieltä esim virastoissa asioidessaan tai vaikkapa yleisölle puhetta pitäessään.
-
Keinotekoista
-
Ei kai mikään musiikkityyli sinänsä ole saatanallista, mutta luulenpa, kokonaisuus ratkaisee. Sisältö menee sydämeen paremmin musiikin avulla kuin ilman.
Aamen! Englanninkieliset Siionin virret sovitettuna hevimetallimusiikkiin myisi hyvin suruttomillekin. :eusa_pray:
-
Olen äärimmäisliberaali kielten suhteen siinä mielessä, että kannatan sellaista aatetta, että ihmiskunta pyrkisi suhtautumaan ymmärtävästi sille, että on olemassa muitakin kieliä/murteita, kuin hänen omansa ja että ihmiset harjoituttaisivat itseään sietämään ja ymmärtämään muutakin kieltä/murretta, kuin vain omaansa.
Totisesti on olemassa muitakin kieliä! https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_kielist%C3%A4
-
Aamen! Englanninkieliset Siionin virret sovitettuna hevimetallimusiikkiin myisi hyvin suruttomillekin.
Musiikin sovittamisessa ei sanojen kielellä oikeastaan ole merkitystä. Jos viittaat siihen, että rokkarit kuuntelevat mieluummin englantia kuin suomea, voit olla osittain oikeassa. Kenties hevimetallisanoitusten demonisuus menee joiltakin suomalaisfaneilta ohi kehnon kielitaidon vuoksi. Oma mielipiteeni on, ettei suomenkielisestäkään örinästä aina saa selvää.
-
Olen äärimmäisliberaali kielten suhteen siinä mielessä, että kannatan sellaista aatetta, että ihmiskunta pyrkisi suhtautumaan ymmärtävästi sille, että on olemassa muitakin kieliä/murteita, kuin hänen omansa ja että ihmiset harjoituttaisivat itseään sietämään ja ymmärtämään muutakin kieltä/murretta, kuin vain omaansa.
:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Nykyään me kieltenkunnijoitajat olemme harvinaisuuksia.
-
Musiikin sovittamisessa ei sanojen kielellä oikeastaan ole merkitystä. Jos viittaat siihen, että rokkarit kuuntelevat mieluummin englantia kuin suomea, voit olla osittain oikeassa. Kenties hevimetallisanoitusten demonisuus menee joiltakin suomalaisfaneilta ohi kehnon kielitaidon vuoksi. Oma mielipiteeni on, ettei suomenkielisestäkään örinästä aina saa selvää.
Aamen! Toki Siionin virret sovitettuna myös suomalaiseen humppamusiikkiin myisi hyvin suruttomille. :eusa_pray:
-
Aamen! Toki Siionin virret sovitettuna myös suomalaiseen humppamusiikkiin myisi hyvin suruttomille. :eusa_pray:
Mutta eihän humpassa ole niitä taukoja. :icon_wink:
-
Mutta eihän humpassa ole niitä taukoja. :icon_wink:
:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
-
Annikka, Sisareni Herrassa pistit taas parhaiten :023: :039:
-
Mutta eihän humpassa ole niitä taukoja. :icon_wink:
Tauot ovat tarpeen ydessä veisattaessä. Sihenhän Siionin virret on tarkoitettu. Saahan niistä tehdä esitettäviäkin versioita, mutta silloin etäännytään virsien perusluonteesta. Humpasta en tiedä, mutta sävelmissä on taatusti humppafoksia vanhempien tanssien poljentoa, ovathan ne kansanpelimannien tyyliin tehtyjä toisintoja.
-
Tauot ovat tarpeen ydessä veisattaessä. Sihenhän Siionin virret on tarkoitettu. Saahan niistä tehdä esitettäviäkin versioita, mutta silloin etäännytään virsien perusluonteesta. Humpasta en tiedä, mutta sävelmissä on taatusti humppafoksia vanhempien tanssien poljentoa, ovathan ne kansanpelimannien tyyliin tehtyjä toisintoja.
Aamen! Siionin virret humppafoksina myisi hyvin suruttomille pelastumattomille ihmisille. Siksi heränneistä muodostuva humppafoksi-yhtye voisi olla valtava evankeliointiväline Herran elopellolla tulevana kesänä kaupunkien ja kylien toreilla ottaen tietenkin huomioon turvavälit. :eusa_pray:
-
Aamen! Siionin virret humppafoksina myisi hyvin suruttomille pelastumattomille ihmisille. Siksi heränneistä muodostuva humppafoksi-yhtye voisi olla valtava evankeliointiväline Herran elopellolla tulevana kesänä kaupunkien ja kylien toreilla ottaen tietenkin huomioon turvavälit. :eusa_pray:
Eikö tosiaankaan jo riitä tämä siioninvirsien ja siioninvirsien kääntäjien ivailu körttifoorumilla? Ovatko ihmiset täällä tosiaan kiinnostuneet lukemaan sitä, miten Siioninvirret ovat mitättömiä eivätkä ole kääntämisen arvoisia? Vastaat ehkä, ettet niin sanonut. Olet kehittänyt tätä asiaa lähes taidemuodoksi, mutta kehuja huolimatta, en usko tämän olevan tulevaisuutesi laji.
-
Veikkaisin, että jos tuon nimim. Luterilaisen viestin kääntäisi körtti-kaanaaksi, niin se ei tuntuisi täällä olevilta lukijoilta niin pahalta.
-
Veikkaisin, että jos tuon nimim. Luterilaisen viestin kääntäisi körtti-kaanaaksi, niin se ei tuntuisi täällä olevilta lukijoilta niin pahalta.
Hän osaa kirjoittaa sanoin, jotka tietämättömälle ei tunnu pahalta. Mutta se joka tietää mitä hän tarkoittaa osaa lukea sen läpi. Oikeastaan, hän tukee Bengtin ehdotusta, että luovutaan siioninvirsistä ja otetaan amerkkalaista rokkia tilalle, koska se vetää nuoria. Hän osaa pukeaa ajatuksensa vitseinä ja letkauksina, mutta se on vakava hyökkäys siioninvirsiä vastaan. Hän hioo koko ajan kielenkäyttöään. Aivan viimeaikoina hän on vasta ruvennut lainaamaan siioninvirsiä. Ennen sitä ei koskaan. Siis nyt hän osaa vielä piilottaa hyökkäyksensä siioninvirsien taakse.
Minä vastaan nyt teoilla. Julkaisen englanniksi itse ja itse levitän siioninvirsiä muualle. Kun olen huomannut miten vakava ja voimakas vastustus nousee, niin teen mitä voin käytännössä sitä vastaan.
-
En ainakaan ymmärtänyt väärin, kun huomautin, niin kuin olen monta kerta olen huomauttanut, että kiitos, jota sain oli monta kertaa yli odotusta, niin Bengtin piti sanoa, ettei sitä ollutkaan paljon koko ketjussa. Kuitenkin se oli hänestä liikaa, koska se nosti minut muka kultajalustalle, jota hän paheksui syvästi. Niin en ole tosiaankaan kerjännyt ylistystä. Teidän kanssanne keskustelu vain tuottaa lisää väärin perustein loukkauksia.
-
Kuitenkin se oli hänestä liikaa, koska se nosti minut muka kultajalustalle, jota hän paheksui syvästi.
Korokkeet ja jalustat, kuvitellut ja todelliset, taitavat olla hänelle kauhistus. Opettajankorokekin näyttää olevan.
-
Herra Jeesus Kristus, päästä meidät pahasta ! :eusa_pray:
-
Herra Jeesus Kristus, päästä meidät pahasta ! :eusa_pray:
Aamen! Juuri sitä varten Jumalan Poika tuli maailmaan, että hän tekisi tyhjäksi Paholaisen teot 1. Joh. 3:8 . :eusa_pray:
-
Olen pahoillani, että olen kirjoittanut körttifoorumille teitä loukkaavia asioita, lähinnä Siioninvirsien viittaavia, ja myös kirouksiin viittaavia, myös etnisyyteen viittaavia.
-
Ajattelen että foorumin tila korreloi meidän kirjoittajien tilaa. Alamme olla vanhoja ja sairaita, väsyneitä useat.
Sitä mikä oli, emme saa takaisin. Emme omaa nuoruuttamme, taipuisuuttamme, ideoitamme, luovuuttamme emmekä etenkään pois poistuneita.
Jäljelle jäävät ystävyyden muistot, useat tapaamiset Juhlilla ja Talviveisuissa, seuroissakin.
Minä kävin kerran Hyrylässä ja kerran Seuratuvassa seuroissa. Kerran olivat muutamat foorumistit Mukkulan kirkossa mssussa. Silloin otettiin virsissä huomioon Siionin virret.
Olen tavannu myös Thomas McEwainin Lapuan juhlilla ja tyttärensä konsertoimassa Mukkulan kirkossa.
Juhani Eleniusta minulla on kiittäminen paljosta hyvästä eteeni. Hän osoitti minulle tietä mystiikan maailmaan, huomasi varmaan sen olevan jo olemuksessani.
Seppo Samila on erilaisuudestamme huolimatta läheisimpiä täällä.
Sivullisen tapasin Kuopion Talviveisuissa ja sain hänestä veljen.
Pirska ja Pyrtsi ovat ystäviä, enkä muita 'vihollisia' osaa nimetä kuin Bengtin. Hän on ilmottautunutkin.
Yksityisviestejä olen vaihtanut muidenkin kanssa. Kiitän teitä kaikkia.
Nyt tuntuu että on aika siirtyä kokonaan perheeni pariin.
Tämä ei ole lupaus ! :003:
-
Kiitos Riitta hienoista sanoistasi, muistoista, ajatuksista!
Näin itsenikin siellä pienessä nurkassa.
Ole vaan täällä, voimien ja inspiksen mukaan.
Itse koen että ehkä siirryn "pieneen pinnalliseen arkiseen jutusteluun" silloin tällöin.
:109: :039:
-
Ajattelen että foorumin tila korreloi meidän kirjoittajien tilaa. Alamme olla vanhoja ja sairaita, väsyneitä useat.
Meitä nuoremmat, joita joskus oli paljonkin, ovat löytäneet elämän toisaalla, ja siksi jättäneet tämän foorumin. Näin onkin oikein ja arvollista.
-
Toivottavasti Riitta et kokonaan poistu foorumilta ja jos poistutkin, niin toivottavasti ei lopullisesti.
Välillä tiedostan, että olisin voinut paremmin sinullekin monesti sanani valita, kun olen tekstejäsi kommentoinut.
Kovasanaisesti olen monesti kirjoitellut, mutta en kuitenkaan koe ketään foorumilaisista vihollisikseni, vaikka vuosien varrella joskus jotkut ovat voineet egoani täällä ravistellakin - mielestäni ravistelut ovat olleet terveellistä elämänkoulua minulle.
Riitta on hyvä keskustelukumppani.
-
Pirska ja Pyrtsi ovat ystäviä, enkä muita 'vihollisia' osaa nimetä kuin Bengtin. Hän on ilmottautunutkin.
Tietenkään herrnhutilais-pietistinen uskovainen ei voi iloita 'vihollisista', jotka syystä vihaavat häntä, koska herrnhutilais-pietistinen uskovainen on tehnyt pahaa ja vääryyttä heitä kohtaan. Tällaiset 'viholliset' ovat herrnhutilais-pietistiselle uskovaiselle kiroukseksi. Jos herrnhutilais-pietistisellä uskovaisella on tällaisia 'vihollisia', niin hänen on kiireesti tehtävä parannus, sillä he vihaavat häntä syystä, koska syy on herrnhutilais-pietistisessä uskovaisessa. Vielä järkyttävämpää on, jos herrnhutilais-pietistinen uskovainen on tehnyt heille vääryyttä. Tällaisia 'vihollisia' ei herrnhutilais-pietistisellä uskovaisella saisi olla yhtäkään taivaaseen pääsyn takia.
Yhdelläkään ihmisellä ei saa olla perusteita vihata herrnhutilais-pietististä uskovaista. Asioiden pitää olla selvät sekä Jumalan että ihmisten kanssa, jos meinaa päästä taivaaseen. Miten hyvä ja kaunis onkaan veljesten yhteinen, sopuisa elämä! Se on kuin kallista tuoksuöljyä, joka valuu hiuksista parralle, Aaronin parralle, ja siitä hänen viittansa reunuksiin. Se on kuin aamun kaste, joka Hermonilta laskeutuu Siionin huipuille. Siionille Herra on antanut siunauksensa: siellä on elämä, ikuinen elämä (Ps.133:1-3). :eusa_pray:
-
En uskalla näissä osioissa enää kirjoittaa, kun esiintyy jatkuvasti väärinymmärtämistä ja tuomiovalta on vertahyytävän kovaa.
Yritän pysytellä suruttomien osioissa, että jos niitä ei saastutettaisi, niin saisi kirjoitella.
-
Olen pahoillani, että olen kirjoittanut körttifoorumille teitä loukkaavia asioita, lähinnä Siioninvirsien viittaavia, ja myös kirouksiin viittaavia, myös etnisyyteen viittaavia.
-
Jos luen tuon Luterilaisen kirjoituksen itselleni, niin kyllä se kohdalle minulle osuu kohtalaisen hyvin: lakiahan se on, mutta hyödyllistä sellaista minulle.
Tuo taivaaseen pääsemisehdotkin osuvat kohdalleni, joskin järjelläni epäilen,että nuo eivät ehtoja ole, mutta tunnepuolellani ne ehdoiksi itselleni taidan lukea. Tunne ja järki ovat ristiriidassa.
Miten Luterilaisen teksti sopii muille, siihen minulla ei ole valtuuksia ottaa mitään kantaa.
-
Hieno ele, kiitos siitä. Kyllä sen luin, mutta pitää viitata siihen, mitä edellä kirjoitin, että en kyennyt reagoimaan.
Myös minulta: mea culpa, kaikki on ihan veressä anteeksiannettu.
Tämä on vastaus Tuomakselle.
-
Thomasin viimeiseen kommenttiin.
Minua Thomas ei oleloukannut.
Jos olisi loukannut, antaisin anteeksi pyytämättäkin.
Ja jos joku ei anna anteeksi, sitten pitää ottaa anteeksi.
-
Thomasin viimeiseen kommenttiin.
Minua Thomas ei oleloukannut.
Jos olisi loukannut, antaisin anteeksi pyytämättäkin.
Ja jos joku ei anna anteeksi, sitten pitää ottaa anteeksi.
Eihän välillämme ole ollut nikapyörään viittaavaa?
-
Mikä on nikapyörä?
Google ei auttanut minua tässä asiassa.
-
Se on paha asia. Esim pyörän kettinki ei pysy päällä, jos ratas on niin häjysti kulunut.
Jatketaan Jumalan kämmenellä!
-
Eihän välillämme ole ollut nikapyörään viittaavaa?
Nikapyörä tarkoittaa siis pahaa/negatiivista.
Minä ainakin olen mieltänyt välimme ystävällismielisiksi.
OMasta mielestäni en ole riidoissa kenenkään foorumilaisen kanssa, joskin oma näkemys ei aina ole yhtä totuuden kanssa. Toivon kuitenkin olevani oikeassa tässä asiassa.
-
Jumalan kämmenellä on rakas, hyvä asia.
-
Nyt tuntuu että on aika siirtyä kokonaan perheeni pariin. Tämä ei ole lupaus ! :003:
Aamen! Jokaisen meistä kannattaisi nyt pohtia, miten körttifoorumi vie aikaa. Enemmän elämää ja vähemmän körttifoorumia! :eusa_pray:
-
Elämä koostuu lukemattomista palasista.
Körttifoorumin voidaan katsoa olevan myös osa sitä elämää.
-
Elämä koostuu lukemattomista palasista.
Körttifoorumin voidaan katsoa olevan myös osa sitä elämää.
Onhan tämä sitä ollut, elämän pätkää, osaltaan, tämä Körttifoorumi. Vaikka en tänne enää niin paljon kirjoita kuin vauhdikkaimpina körttifoorumivuosinani, niin melko säännöllisesti käyn kumminkin lukemassa vaivatuille viestejä täältä. :kahvi: :kahvi:
-
Kyllähän Körttifoorumi elämään kuuluu, varsinkin meille täällä mukana olleille
ja ehkä monille lukijoillekin.
Sanoisin että tämä foorumi on varsin inhimmillinen, sopuisakin, moneen muuhun verrattuna.
Enkä tiedä onko ihan tämän kaltaisia muita olemassakaan.
-
Valoa minäkin näen kerta parikymppiseni maksoin.
-
Sanoisin että tämä foorumi on varsin inhimmillinen, sopuisakin, moneen muuhun verrattuna.
Enkä tiedä onko ihan tämän kaltaisia muita olemassakaan.
Eräs hyvä ominaisuus tällä foorumilla on se, että viestien katoaminen, eli sensuurin kynnys ei taida olla kovin matala.
Se on minun mielestäni yksi tärkeimmistä hyvän foorumin ominaisuuksista, eli että toisinajattelua sallitaan.
Tämä nimittäin ei ole itsestään selvyys.
-
Eräs hyvä ominaisuus tällä foorumilla on se, että viestien katoaminen, eli sensuurin kynnys ei taida olla kovin matala.
Kyllähän tältä foorumilta viestejä katoaa eli sensuroidaan, tosin ei kirousviestejä, joissa eräskin nimimerkki kiroaa muita nimimerkkejä "kirotaan helvettiin kolmikertaisesti, kaikkien enkeleiten ja meren ja taivaan ja maan voimilla. Kuolkaa nälkään. Kuolkaa janoon. Kuolkaa tauteihin. Kuolkaa ja menkää syvimpään helvettiin ikuiseen kidutukseen." :107:
-
Kyllähän tältä foorumilta viestejä katoaa eli sensuroidaan, tosin ei kirousviestejä, joissa eräskin nimimerkki kiroaa muita.
Kyseinen kirousviesti on olennainen osa tuliseksi leimahtanutta keskustelua. Se on myös osoittautunut rakentavaksi kommentiksi, jonka avulla on päästy rauhallisempaan mielipiteidenvaihtoon. Samanlaisena toistuvaa uskonnollisen kielen merkityksetöntä toistelua karsitaan, koska se ei edistä yhtään mitään.
-
Kyseinen kirousviesti on olennainen osa tuliseksi leimahtanutta keskustelua. Se on myös osoittautunut rakentavaksi kommentiksi, jonka avulla on päästy rauhallisempaan mielipiteidenvaihtoon. Samanlaisena toistuvaa uskonnollisen kielen merkityksetöntä toistelua karsitaan, koska se ei edistä yhtään mitään.
Johan on taas selitykset! :eusa_clap:
-
Ei-toivotuksi uskottu kirjoittelu vähenee tai jopa loppuu tai ainakin pysyy aisoissa, jos ei-toivotuksi uskottuihin teksteihin ei vastata.
Suosittelen tämänkaltaista lähestymistapaa jokaiselle.
-
Johan on taas selitykset!
Tällainen kirjoittelu on asiallista. Sensijaan: "Hernnhutilais-pietistiseltä perinneyhdistyskörttiläiseltä eivät punavihreänä alatien kulkijana selitykset lopu! :eusa_pray: :109: :018: :kahvi: :023:" on nähty jo liian monta kertaa.
-
Kyseinen kirousviesti on olennainen osa tuliseksi leimahtanutta keskustelua. Se on myös osoittautunut rakentavaksi kommentiksi, jonka avulla on päästy rauhallisempaan mielipiteidenvaihtoon.
Niinpä, ja kenties Herra on laittanut keskuutemme Siimei -kiroilijan. :eusa_pray:
-
Niinpä, ja kenties Herra on laittanut keskuutemme Siimei -kiroilijan.
Piti hakea tuo sankari esiin Samuelin kirjoista. Ajatuksessasi saattaa olla jotain...
-
Jospa Herra on laittanut hänet kiroamaan. :eusa_pray:
"Jos Siimei-kiroilijan tielläsi tapaat vaikene,
suo hälle kädet lyödä vapaat ja kestä se.
Jos hän on raukka kukaties,
ole sinä mies."
(Vilho Rantanen)
-
Hm minua mietityttää,,,
Eihän Pena ole minulle esivaltaa tällä foorumilla, että voisin kritisoidakin, mutta siitä syntyisi vain skismaa taas kerran.
Luterilainen saa käyttää sanaa musulmaani. Silloin aikoinaan oli siinä ja siinä, että sain rasismista syyttelyä. Yksi yritti opettaa, että pitäisi olla rohkeampi,,,,,
Ei kaksikymppisen mahdollinen menettäminen harmita.
-
Ei-toivotuksi uskottu kirjoittelu vähenee tai jopa loppuu tai ainakin pysyy aisoissa, jos ei-toivotuksi uskottuihin teksteihin ei vastata.
Suosittelen tämänkaltaista lähestymistapaa jokaiselle.
Tätä ajatusta olen noudattanut jo pidempään, valitsen ketjut missä välillä piipahdan
ja kirjoittelen omia höpinöitäni.
Lähes kaikissa ketjuissa aihepiiri on sellainen että asiantuntemukseni ei riitä että
voisin keskusteluun osallistua.
-
Luterilainen saa käyttää sanaa musulmaani. Silloin aikoinaan oli siinä ja siinä, että sain rasismista syyttelyä.
Kun jonkin sanan korrektiudesta syntyy keskustelua, se ei vielä tarkoita, että sana kiellettäisiin. Kun jokin ilmaisu kuulostaa johonkin korvaan rasistiselta, se ei merkitse ilmaisun käyttäjän syyttämistä rasistiksi. Tällaisella keskustelupalstalla ei ole tarkoitus jakaa väkeä vuohiin ja lampaisiin. On valitettavaa, jos erimielisyys jostakin suuremmasta asiasta tai pikkuseikasta koetaan hyökkäykseksi henkilöä kohtaan. Vielä valitettavampaa, jos syntyy tarve itse hyökätä henkilöä päin.
-
Körttifoorumi on nykyisin aika hiljainen. :eusa_pray:
-
Körttifoorumi on nykyisin aika hiljainen. :eusa_pray:
Sopii näin tuhkakeskiviikkona paaston alkaessa.
-
Ehkä sekin että on pitkästä aikaa lumi- ja pakkastalvi etelässäkin, on jotenkin
jähmettänyt ainakin meikäläisen aivot ja sormet.
Pienessä kirjoittajamäärässä yhdenkin aktiivin tauko näkyy heti hiljaisuutena.
-
Pienessä kirjoittajamäärässä yhdenkin aktiivin tauko näkyy heti hiljaisuutena.
Niin, olisiko noin 3 aktiivista kirjoittajaa myötäkarvaan Penan ideologisen arvomaailman kanssa enkä yritä väkisin pumpata ilmaa foorumin tyhjentyneisiin renkaisiin. Jos yhteinen matkamme päättyy, niin sitten se on niin. Ei näistä pitäisi liian suurtaa taakkaa kenellekään tulla. :eusa_pray:
-
Olisiko noin 3 aktiivista kirjoittajaa myötäkarvaan Penan ideologisen arvomaailman kanssa?
Olisi mielenkiintoista tietää, mikä 'ideologinen arvomaailmani' on? Tiedän toki, että minut on määritelty punavihreäksi, mutta se määrittely on nähdäkseni tehty niin oikealta äärilaidalta, että sieltä katsottuna osa kokoomuslaisistakin näyttää punavihreältä.
-
On ala-arvoista kirjoittaa noin kuin luterilainen vihjaillen tekee. Mistä muka tiedät kunkin ideologian ja onko sinulla ' taivaallisen tuomarin' valta meitä kirjoittajia tuomita ?
Luulen edelleen että olet kapinallisten ryhmän nokkamies, ja olet kaatamassa foorumia.
-
Luulen edelleen että olet kapinallisten ryhmän nokkamies, ja olet kaatamassa foorumia.
Eiköhän foorumi kaadu ihan itsestään niiden kolmen vanhuksen kaatuessa hautaan? :eusa_pray:
-
Riidat kristittyjen välillä ei ole mikään uusi ilmiö.
Ilmiö on varmaan niin vanha, kuin kiristittyjäkin on ollut.
Paavali riitautui Barnapaan kanssa, koska Paavali ei halunnut Markusta mukaan matkalle. Veljet erosivat sillä erää.
Sopivat varmaan myöhemmin, koska Paavali suhtautui myöhemmin Markukseenkin positiivisesti.
Paavo Ruotsalaisen aikoihin tunnetut veljet eri liikkeistä olivat varsin huonoissa väleissä keskenään, myöhemmin körttiläisetkin riitelivät keskenään.
Onkohan sellaista kristillistä liikettä, jossa ei ajan oloon olisi tullut riitoja?
Luulen, että riitoja ei voi mitenkään välttää, ne varmasti tulevat.
Pitäisi vain yhdessä pyrkiä löytämään tapoja, kuinka erimielisyyksien kanssa voidaan yhdessä elää niin, että vastakkaisista näkemyksistä voisi silti keskustella.
Eri ihmisillä - mitä kelläkin - on asioita joista he eivät kykene ollenkaan jutustelemaan. Silloin viisainta on se, että niistä ei ollenkaan keskustele. Vaikka itse olisi kykenevä, turha kiusata sellaista, joka ei kykene.
Esim. minä en kykene keskustelemaan kovin syvällisesti sydämen toimintaan ja verenkiertoon liittyvistä asioista ainakaan julkisilla paikoilla, koska minulle tulee äärimmäisen paha ja oksettava olo. Jos joku näistä asioista kykenevä väkisin rupeaisi näistä asioista minun kanssani puhumaan, niin ei keskustelu kuitenkaan etenisi mihinkään. Häipyisin ehkä paikalta tai sitten oksettava olo vie kaikki voimat ja romahtaisin maahan, varsinkin, jos keskustelija vielä kuvien kanssa ryhtyisi asiaansa esittämään. KAikki eivät kykene kaikista asioista keskustelemaan, mutta silti löytyy tukku asioita, joita porukassa voidaan käsitellä. Pitää vain osata valita ne oikea asiat.
-
Toki sydämen toiminnasta ehdottomasti saa keskustella täälläkin, jos joku haluaa.
Minun tehtäväni on pysyä siitä keskustelusta erillään, koska se ei ole minun aiheeni.
Pienenä minulta kuulemma on otettu joku koepala jostain rinnan seutuvilta ja se on ehkä tehnyt kipeää ja se saattaa olla selittävä tekijä tähän ongelmaani.
Niin se menee, että jos ei kykene jostain aiheesta keskustelemaan, oikea tapa on pysyä siitä poissa ja keskustella niistä kaikista muista aiheista, mitä on tarjolla.
Kyllä minulta varmaan muitakin keskustelurajoitteita on, mutta tässä nyt yksi esimerkki.
-
Olisi kukava kuulla - jos joku uskaltaa avautua - että millaisia keskustelurajoitteita muilta löytyy.
KAikkia rajoitteitahan me emme itsessämme edes tunnista.
-
Kiitos karjalaisenkyösti hyvästä keskustelunavauksesta.
Itsensä tunteminen on kaiken A ja O. Avoimuus on suotavaa, jos kuka siihen voi ryhtyä . Nyky-somessa kyllä tunnu tyyliin.
Itse avautuisin taan voivan, ainakin negatiiviseen tyyliin.
Minulla ei ole teknisiä kykyjä eikä tietoa niistä, mutta silti seppos on minulle hyvä kumppani ja ystävä. Ja onhan Matti myöskin teknikko, ja meillä on ollut yhteinen leipä yli 57 vuotta.
Kielillä en puhu hurmoksissa enkä ilman muuta kuin englantia hiukan. Mutta Thomas McElwain on ihailuni kohde ja häntä luen ja tuen mielelläni.
Lähes kaikki muu minua sitten kiinnostaakin, ja olen kin tunkenut tekstiä enemmän kuin kukaan muu täällä. Siitä en ylpeile, mutta en enää myöskään häpeile. Bengt yritti ohjailla mitä, ja kuinka paljon saan kirjoittaa.
Minule kristityn vapaus on samaa kuin elämä. Laki kuolettaa.
-
Kiitos karjalaisenkyösti hyvästä keskustelunavauksesta.
Minule kristityn vapaus on samaa kuin elämä. Laki kuolettaa.
Samoin
-
Tuli mieleeni eräs ulottuvuus tuohon lakiin.
Laki väärin käytettynä voi kuolettaa ja pahasti. Lain rikkominen taasen voi viedä joltakulta jopa hengen.
Miten löytää sen, että osaa käyttää lakia siten, kuin sitä pitää käyttää eli suhtautua siihen oikealla tavalla?
-
Oman sisäisen äänen tunnistaminen Jumalan ääneksi on mahdollista kun pitää sielunsa puhtaana . Silloin on kysymys enemmästä kuin omastatunnosta, joka ei aina puhu totta.
-
Miten löytää sen, että osaa käyttää lakia siten, kuin sitä pitää käyttää eli suhtautua siihen oikealla tavalla?
Laista puhuttaessa mainitaan usein vastapuolina kirjain ja henki. Tämä on tuttua Paavalin kirjeistäkin: Kirjain näet tuo kuoleman, mutta Henki tekee eläväksi. Jumalan lain yhteydessä puhutaan Hengestä isolla kirjoitettuna, siis Kolminaisuuden persoonasta. Tyydyn nyt kuitenkin käsittelemään pienin kirjaimin mitä tahansa lakia. Ymmärrän lain hengen tarkoittavan tavoitetta, joka lain säätämisellä halutaan saavuttaa. Lain kirjaimen ovela käyttö voi kääntyä lain tavoitetta vastaan, luoda turvallisuuden sijaan turvattomuutta, hyvinvoinnin sijaan kurjuutta, yhteisvastuun sijaan riistoa.
-
Vähäkatekismuksessa Martti Luther suosittelee aamuhartauden lopuksi kymmenen käskyjen virren veisaamista. Veisaan huonosti, mutta olen lukenut sitä aamuisin monta kymmentä vuotta. Kuvittelen sen olevan lain oikea käyttö.
Vanhassa virsikirjassa kolme ensimmäistä.
-
Tuosta Kössin aloittamasta keskustelukulttuurista, ilmapiiristä.
Olen varmaankin aika pinnallinen ja suurpiirteinen, joskus saatan huomata jotain
rivien välistä suoran tekstin lisäksi.
Jos huomaan että keskustelussa on tahallista vähättelyä, vääristämistä, alas painamista,
ymmärtämättömyyttä, toisen arvostuksen puutetta....silloin minun on syytä väistyä koska
mulla palaa pinna liian herkästi.
-
Tuosta Kössin aloittamasta keskustelukulttuurista, ilmapiiristä.
Olen varmaankin aika pinnallinen ja suurpiirteinen, joskus saatan huomata jotain
rivien välistä suoran tekstin lisäksi.
Jos huomaan että keskustelussa on tahallista vähättelyä, vääristämistä, alas painamista,
ymmärtämättömyyttä, toisen arvostuksen puutetta....silloin minun on syytä väistyä koska
mulla palaa pinna liian herkästi.
:eusa_clap: :109:
-
Ehkä sekin että on pitkästä aikaa lumi- ja pakkastalvi etelässäkin, on jotenkin jähmettänyt ainakin meikäläisen aivot ja sormet.
Suomalaisen karpaasin aivoja ja sormia eivät lumi- ja pakkastalvet jähmetä vaan aivan päinvastoin, sillä mitä enemmän lunta ja kovempi pakkanen, niin aina parempi, sillä nehän vain piristävät karpaasia. :109:
-
Vähäkatekismuksessa Martti Luther suosittelee aamuhartauden lopuksi kymmenen käskyjen virren veisaamista. Veisaan huonosti, mutta olen lukenut sitä aamuisin monta kymmentä vuotta. Kuvittelen sen olevan lain oikea käyttö.
Vanhassa virsikirjassa kolme ensimmäistä.
-
Suomalaisen karpaasin aivoja ja sormia eivät lumi- ja pakkastalvet jähmetä vaan aivan päinvastoin.
Karpaasille pakkanen tekeekin hyvää; liika höyrypäisyys lauhtuu.
-
Suosittelen kaikille pakkasta! Nipistelevällä pakkasella on tutkimusten mukaan useita hyviä terveysvaikutuksia, joista kannattaa ottaa kaikki irti. :109:
Lähde
Ruskea rasva pitää painon kurissa – aktivoi se erityisesti pakkasella
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/7015f06b-9a04-4c05-a9f4-4215b9252f28
-
Oman sisäisen äänen tunnistaminen Jumalan ääneksi on mahdollista kun pitää sielunsa puhtaana . Silloin on kysymys enemmästä kuin omastatunnosta, joka ei aina puhu totta.
Aamen! Foorumin tila tarvitseekin juuri nyt herännäisyyden hengessä vaeltavia puhtaita sieluja. :eusa_pray:
-
Foorumin tila tarvitseekin juuri nyt herännäisyyden hengessä vaeltavia puhtaita sieluja.
Mitä ne sellaiset ovat?
Näethän kurjuuteeni,
laupias Jumala.
Saavuthan tyhjyyteeni,
elämän antaja.
Turvata ristiin voisin,
vaan toimin silti toisin:
ei sydän nöyrrykään.
-
Aamen! Foorumin tila tarvitseekin juuri nyt herännäisyyden hengessä vaeltavia puhtaita sieluja. :eusa_pray:
Ainahan minut yritetään sukea pois!
-
Seppo Samila on erilaisuudestamme huolimatta läheisimpiä täällä. Sivullisen tapasin Kuopion Talviveisuissa ja sain hänestä veljen. Pirska ja Pyrtsi ovat ystäviä, enkä muita 'vihollisia' osaa nimetä kuin Bengtin.
'Viholliset' ovat uskovaiselle myös siunaus, sillä he sanovat totuuden sanoja romuttaen uskovaisen tekovanhurskauden kulissit. Harvoin ystävät uskaltavat sanoa totuuksia vaikka näkevätkin ylpeyttä ja paisumista sekä syntiä puheissa sekä käytöksessä. Se on väärää rakkautta. He ovat kuin Andersenin sadussa kansa, joka ympäröi alastonta keisaria ihailemassa hänen olemattomia vaatteitaan. :eusa_pray:
-
'Viholliset' ovat uskovaiselle myös siunaus, sillä he sanovat totuuden sanoja romuttaen uskovaisen tekovanhurskauden kulissit. Harvoin ystävät uskaltavat sanoa totuuksia vaikka näkevätkin ylpeyttä ja paisumista sekä syntiä puheissa sekä käytöksessä. Se on väärää rakkautta. He ovat kuin Andersenin sadussa kansa, joka ympäröi alastonta keisaria ihailemassa hänen olemattomia vaatteitaan. :eusa_pray:
Viholliset eivät sano vain totuuden sanoja, vaan sanovat myös täyttä hölynpölyä
-
Viime aikoina(vuosina) on keskusteluissa ilmennyt pilviä jotka ovat kuvaannollisesti sanottuna "kristillistä fundamentalismia" ja se minua ärsyttää eniten Seppo Samila.
Mitä enemmän olen tutustunut foorumin kirjoittajiin sitä paremmin olen alkanut ymmärtää heitä ja saanut käsityksen siitä mistä todella on kysymys. Se mikä on sitten lopputulos pohdinnoissani ei ole hyvä julkaista julkiselle foorumille.
:icon_cool:
-
Mitä ne sellaiset ovat?
Ne, jotka pitävät sielunsa puhtaina tunnistavat oman sisäisen äänen Jumalan ääneksi, kuten Riitta-mummo meitä opettaa. :109:
-
Ne, jotka pitävät sielunsa puhtaina tunnistavat oman sisäisen äänen Jumalan ääneksi, kuten Riitta-mummo meitä opettaa. :109:
Ne jotka pitävät sielunsa puhtaina eivät halveksi vanhoja Siionin virsiä, vaikka mielluummin veisaavat ainoastaan uusia. En osaa oikein halveksia katolisten novus ordoa, ortodoksien liturgiaa, luterilaista messua, herätysliikeiden seuroja, tai vapaitten suuntien kokouksia. En edes halveksi juutalaisten Tooran lukemista enkä muslimien harrasta rukousta. Niin puhdas sielu ilmeisesti jossain minussa piileksii. Mutta ei tarvitse ottaa minulta esimerkkiä. Kyllä Jumalan ääni puhuu jokaiselle "puhtaalle siululle" jos sellainen onkaan ja kaikille muille, että sellainen halveksunta ei kuulu ihmisen käytökseen.
-
Ne jotka pitävät sielunsa puhtaina eivät halveksi vanhoja Siionin virsiä, vaikka mielluummin veisaavat ainoastaan uusia.
Minä rakastan herännäisyyttä ja Siionin virsiä. Aivan ihanaa wautsiwau aaah! :109:
-
"Harpuin, huiluin, kantelein, wautsiwauin ja psalttarein!" :003:
-
Ne jotka pitävät sielunsa puhtaina eivät halveksi vanhoja Siionin virsiä, vaikka mielluummin veisaavat ainoastaan uusia. En osaa oikein halveksia katolisten novus ordoa, ortodoksien liturgiaa, luterilaista messua, herätysliikeiden seuroja, tai vapaitten suuntien kokouksia. En edes halveksi juutalaisten Tooran lukemista enkä muslimien harrasta rukousta. Niin puhdas sielu ilmeisesti jossain minussa piileksii. Mutta ei tarvitse ottaa minulta esimerkkiä. Kyllä Jumalan ääni puhuu jokaiselle "puhtaalle siululle" jos sellainen onkaan ja kaikille muille, että sellainen halveksunta ei kuulu ihmisen käytökseen.
Aamen! Puhdassydämiset saavat nähdä Jumalan (Matt.5:8 ). :eusa_clap:
-
Harras toiveeni on, jotta saisimme foorumille enemmän herännäisyyden henkeä ja suvaitsevaisuutta. :eusa_pray:
-
Harras toiveeni on, jotta saisimme foorumille enemmän herännäisyyden henkeä ja suvaitsevaisuutta.
Jospa aloittaisit itsestäsi. Osoita suvaitsevaisuutta äläkä edellytä sitä itseäsi kohtaan.
-
Jospa aloittaisit itsestäsi. Osoita suvaitsevaisuutta äläkä edellytä sitä itseäsi kohtaan.
Minähän olen aina osoittanut herännäisyyden hengessä suvaitsevaisuutta kaikille foorumilaisille! :109:
-
Ja olet myös täydellinen ihminen, jota voidaan verrata kissaan mikä putoaa aina jaloilleen
toisilta saamistaan kolhuista huolimatta.
-
Ja olet myös täydellinen ihminen, jota voidaan verrata kissaan mikä putoaa aina jaloilleen toisilta saamistaan kolhuista huolimatta.
Suvaitsevana en pysty suvaitsemaan epäsuvaitsevia. :109:
-
Suvaitset naljailla kustannuksellamme. :018:
-
Elämän koulu ja kokemus on saanut monille opettaa nöyryyttä, kuuntelevaa mieltä,
omien virheiden myöntämistä ja tunnustamista, opettelemista ja ehkä oppimistakin.
Se on joskus pitkä ja vaikea tie, ihmisen osa, ja hyvä jos tämä näkyisi meistä ulospäin.
-
Suvaitset naljailla kustannuksellamme. :018:
Suvaitsevana en pysty suvaitsemaan epäsuvaitsevia naljailua suvaitsevaisia epäsuvaitsevia suvaitsevia. :eusa_pray:
-
Suvaitsevana en pysty suvaitsemaan epäsuvaitsevia naljailua suvaitsevaisia epäsuvaitsevia suvaitsevia.
Taidat pitää pakinoitsija Ollia oppi-isänäsi. Näin hän sanailee versiossaan Hamletista:
Rakastaa vai eikö rakastaa, kas siinä kysymys. Jos ei niin ei, mutta jos, niin jos. Jos rakastan, niin voi olla, että se ei ole rakkautta, ja jos en rakasta, niin voi olla, että se on rakkautta. Jos on. Mutta jos ei, niin ei. Jos ei on ei, niin onko on on? Tietysti on on on. Mutta eikö siis ei ole ei? Ei, ei ei ole ei, vaikka on on on, jos on. Tahi ei
-
Mulla taas tuli mieleen Pirkka-Pekka Peteliuksen sanonta: Omituinen höpöttäjä! :003:
-
Kaikella kunnialla, minulle tuli heti mieleen Sauli - imitaatiot. :001:
-
Riidat kristittyjen välillä ei ole mikään uusi ilmiö. Ilmiö on varmaan niin vanha, kuin kiristittyjäkin on ollut. Paavali riitautui Barnapaan kanssa, koska Paavali ei halunnut Markusta mukaan matkalle. Veljet erosivat sillä erää. Sopivat varmaan myöhemmin, koska Paavali suhtautui myöhemmin Markukseenkin positiivisesti.
Paavo Ruotsalaisen aikoihin tunnetut veljet eri liikkeistä olivat varsin huonoissa väleissä keskenään, myöhemmin körttiläisetkin riitelivät keskenään.
Onkohan sellaista kristillistä liikettä, jossa ei ajan oloon olisi tullut riitoja?
Veljessopu ja veljellinen rakkaus ovat uskonelämän peruskiviä. Mutta harva asia on niin tehokas ase saatanan käytössä kuin veljien eri liikkeissä olevat keskinäiset riidat, ja taistelu toisiaan vastaan. Riitojen seurauksena herätykset sammuvat, herätysliikkeisiin tulee hajaannusta ja vastakääntyneet pettyvät veljiin, ja jopa Kristukseen. Saatana iloitsee, kun tulee kasteensa liiton rikkoneita luopioita. :(
-
Veljessopu ja veljellinen rakkaus ovat uskonelämän peruskiviä. Mutta harva asia on niin tehokas ase saatanan käytössä kuin veljien eri liikkeissä olevat keskinäiset riidat, ja taistelu toisiaan vastaan. Riitojen seurauksena herätykset sammuvat, herätysliikkeisiin tulee hajaannusta ja vastakääntyneet pettyvät veljiin, ja jopa Kristukseen. Saatana iloitsee, kun tulee kasteensa liiton rikkoneita luopioita. :(
Onko tämä sinun ohjelmanjulistuksesi? Olen kokenut monet viestisi tarkoituksellisena riidan haastamisena.
-
Veljessopu ja veljellinen rakkaus ovat uskonelämän peruskiviä. Mutta harva asia on niin tehokas ase saatanan käytössä kuin veljien eri liikkeissä olevat keskinäiset riidat, ja taistelu toisiaan vastaan. Riitojen seurauksena herätykset sammuvat, herätysliikkeisiin tulee hajaannusta ja vastakääntyneet pettyvät veljiin, ja jopa Kristukseen. Saatana iloitsee, kun tulee kasteensa liiton rikkoneita luopioita. :(
Veljessopu ja veljellinen rakkaus ei taida olla mahdollista. Jos olisi ollut mahdollista, niin olisin minä vielä nytkin kokosydämelläni HYn tukija niin kuin olin ennen. Nyt tunnen olevani syrjäytetty vanhojen Siionin virsien kääntämisen takia. Sen ei olisi pitänyt tapahtua. Minun puoleltani ei ollut ainakaan pienintäkään syytä siihen. Nyt on veljessopu and veljellinen rakkaus rikottu. Siksi en usko, että sellainen sopu ja rakkaus on mahdollista. Olen pakotettu eriseuraan. Niinhän se usein käy.
-
Veljessopu ja veljellinen rakkaus ei taida olla mahdollista. Jos olisi ollut mahdollista, niin olisin minä vielä nytkin kokosydämelläni HYn tukija niin kuin olin ennen. Nyt tunnen olevani syrjäytetty vanhojen Siionin virsien kääntämisen takia. Sen ei olisi pitänyt tapahtua. Minun puoleltani ei ollut ainakaan pienintäkään syytä siihen. Nyt on veljessopu and veljellinen rakkaus rikottu. Siksi en usko, että sellainen sopu ja rakkaus on mahdollista. Olen pakotettu eriseuraan. Niinhän se usein käy.
Höh Et ole mitenkään syrjäytetty vaan pikemmin päin vastoin.
-
Höh Et ole mitenkään syrjäytetty vaan pikemmin päin vastoin.
Niin, Körttifoorumin yläpito on ollut kaikin puolin moiteton. Eikö ole ollut minkäänlaisia riitoja foorumin ulkopuolella.
-
Meidän jokaisen on syytä ymmärtää ettei tämä Körttifoorumi ole ainoaa oikeaa herännäisyyttä.
Herännäisyyden tunnistettavat ominaisuudet eivät lähestulkoonkaan esiinny näissä jutuissamme, ehkä joitakin hengellisiä kannanottoja lukuunottamatta. Kaikki muu on ihmisyyttä.
Me olemme vajavaisia , raadollisia ihmisiä puutteinemme. Jos se ilmenee kovinkin voimakkaasti näillä palstoilla, on se , minusta ainakin juuri sitä aitoa körttiläisyyttä.
Olemme keskeneräisiä, mutta silti kelvollisia Jumalan armon tähden.
Anteeksiantaminen on vaikeaa, etenkin jos sen pyytäminen on jäänyt kokematta.
Kristuksen avulla sekin on mahdollista.
Itse itsemme tuomitseminen on väärin, yhtä väärin kuin toistemme tuomitseminen.
Tuomio on vain Jumalalla.
-
Meidän jokaisen on syytä ymmärtää ettei tämä Körttifoorumi ole ainoaa oikeaa herännäisyyttä.
Herännäisyyden tunnistettavat ominaisuudet eivät lähestulkoonkaan esiinny näissä jutuissamme, ehkä joitakin hengellisiä kannanottoja lukuunottamatta. Kaikki muu on ihmisyyttä.
Me olemme vajavaisia , raadollisia ihmisiä puutteinemme. Jos se ilmenee kovinkin voimakkaasti näillä palstoilla, on se , minusta ainakin juuri sitä aitoa körttiläisyyttä.
Olemme keskeneräisiä, mutta silti kelvollisia Jumalan armon tähden.
Anteeksiantaminen on vaikeaa, etenkin jos sen pyytäminen on jäänyt kokematta.
Kristuksen avulla sekin on mahdollista.
Itse itsemme tuomitseminen on väärin, yhtä väärin kuin toistemme tuomitseminen.
Tuomio on vain Jumalalla.
En huomannut mitään ongelmaa v. 2014 kun käänsin SVt ja postitsin ne tänne. Vastaanotto oli mielestäni normaali. Jos se olisi jäänyt siihen, kaikki olisi ollut hyvin. Sen jälkeen, käännöstyöni ei ole saanut minkäänlaista huomiota muualta kuin foorumilla ja tarjoukseni kääntää joitakin uusia virsiä uuteen kokoelmaan jäi jostain syystä käyttämättä ja löydettiin toisia keinoja siihen. Ei tässä ole mitään syytä valitteluun tai loukkaukseen. Ei ole mitään anteeksiannettavaa. Olisin ollut valmis vaikka kääntämään ilmaiseksi koko uuden virsikirjan, mutta kiinnostus puuttui. Asia oli tiedossa. En osaa spekuloida miksi niin oli. Mutta se ei ollut loukkaavaa. Kuitenkin, tilanne sulkee minut pois.
Saman aikaisesti kun HV oli välinpitämätön, oli tällä foorumilla sellaisia huomautuksia, jotka olivat hämmästyttäviä.
Lopulta päädyttiin huomautuksiin, jotka käyttivät ilmausuja "kamalaa," "lahkohenkistä," ja "kuvottavaa," ja vielä uhkailtiin valittaa virallisille instansseille siitä, että Körttifoorum salli sellaista tekstejä foorumilla. Kaikki tämä reaktiona siitä, että käänsin historiallisen dokumentin englanniksi. Tilanne ei muutu miksikään, annetaanko anteeksi tai ei, jos on edes jotain anteeksiannettavaa. Olen varmaan astunut kusiaispesään, josta en tiedä taustaa. Oli pieni hetki kun kaikki miehet tällä foorumilla, paitsi yläpito, suhtautuivat ainakin lievästi negatiivisesti työhöni. Jos kaksi miestä on ollut alusta loppuun korrektia ja kaikki muut joko täysin piittaamattomia tai jossain määrin vihamielisiä, niin en voi muuta ajatella, kuin että olen vähintään syrjäytetty.
Siionin virsien kääntäjien syrjäyttäminen ei ole käskyissä kielletty. Ei siitä tarvitse pyytää anteeksi. Tässä vaiheessa on vain hyväksyttävä tilanne ja ajaa Siionin virsien asia itsenäisesti siinä mittakaavassa kuin on mahdollista.
-
Jos se olisi jäänyt siihen, kaikki olisi ollut hyvin.
Jätä jo siihen.
-
Jätä jo siihen.
Tämä oli vihamielinen huomautus. QED. Veljessopua ei voi ylläpitää, niin kuin sanoin. Ilmeisesti on pakko perustaa SSPI.
-
Veljessopua ei voi ylläpitää, niin kuin sanoin.
Veljessopua voi ylläpitää herännäisyyden hengessä (Matt.5:23-26). :109:
-
Veljessopua voi ylläpitää herännäisyyden hengessä (Matt.5:23-26). :109:
Olisi kiva joskus nähdä sitä käytännössä. Tai oikeastaan näin sitä paljon, ennen kuin ärsytin ihmisiä kääntämällä Siionin virsiä.
-
Olisi kiva joskus nähdä sitä käytännössä. Tai oikeastaan näin sitä paljon, ennen kuin ärsytin ihmisiä kääntämällä Siionin virsiä.
Veljessopu on Jumalasta, sillä me olemme Kristuksessa voideltuja veljesyhteyteen Pyhässä Hengessä. Oikea sydämellinen anteeksiantaminen nöyryydessä ärsyyntyneille veljille Pyhän Hengen voimassa Kristuksen sisäisessä tuntemisessa riisuu ylpeyttä ja lihan mieltä nähdä asiat oikeassa valossa. Tosi nöyryys näkee veljet ja sisaret Kristuksessa. Ja se, minkä näkee Kristuksessa, on suurta ja valtavaa, sillä tosi nöyryydessä pitää toista parempana kuin itseään (Fil.2:2-4). :109:
-
"Katso kuinka hyvää ja suloista on, kun veljekset sovussa asuvat". Ei täällä tarvita anteeksipyyntöjä, sillä kirjoitamme periaatteessa tuntemattomina, jolloin hyvät tavat ovat ensin. Jokaisen pitäisi kuitenkin muistaa, että mitä itse kirjoitin menneinä vuosina, sekin vaikuttaa.
-
Veljessopu on Jumalasta, sillä me olemme Kristuksessa voideltuja veljesyhteyteen Pyhässä Hengessä. Oikea sydämellinen anteeksiantaminen nöyryydessä ärsyyntyneille veljille Pyhän Hengen voimassa Kristuksen sisäisessä tuntemisessa riisuu ylpeyttä ja lihan mieltä nähdä asiat oikeassa valossa. Tosi nöyryys näkee veljet ja sisaret Kristuksessa. Ja se, minkä näkee Kristuksessa, on suurta ja valtavaa, sillä tosi nöyryydessä pitää toista parempana kuin itseään (Fil.2:2-4). :109:
Ei tarvitse edes Pyhää Henkeä nähdäkseen, että Siionin virsien haukkuminen Körttifoorumilla on sopimatonta, ja siksi myös Siionin virsien kääntämisen haukkuminen. Jättäen hurskastelu ja uskonnolliset seikat sivuun, ja ottaen nettikettiä huomioon (vaikka olisimme ateisteja tai buddhalaisia), niin jokainen ymmärtää soppimattomuuden. Kukaan ei ole niin typerä, ettei ymmärtäisi. Kuten olen sanonut jo kymmeniäkin kertoja, sen voi kokea kulttuuritekona (siteeraakseni Piispa Jolkkosta). Se ei vaadi nöyrtymistäkään. Se vaatii vain sitä minimimäärää sivistyneisyyttä, joka on nykymaailman jokaisella ihmisellä.
Jään jatkuvasti ihmettelemään, että täällä on vielä ihmisiä, jotka eivät suostu sitä ymmärtämään.
-
Ei anteeksiantoa saada vaatimalla - ei Raamattuun vedotenkaan. Anteeksiantoa edeltää aito katumus anteeksi pyytäminen.
-
Jatkuu osassa 4