Kirjoittaja Aihe: Epätoivoista toivoa? Häh?!  (Luettu 13993 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6338
Vs: Epätoivoista toivoa? Häh?!
« Vastaus #30 : 26.11.15 - klo:16:37 »
(OT, sillä puhun vain itsestäni enkä Heinimäen toivoista)

syvin epätoivo varsin monella on liittynyt elämän matkalla kysymykseen siitä, onko minulla välit Jumalan kanssa edes suunnilleen siedettävät kun sen uskomisenkin kanssa oli niin ja näin, eli välillä en erityisemmin uskonut koko hemmoon....

Mahdollinen epätoivoni ei taida liittyä kysymykseen siitä, onko minulla millaiset välit Jumalan kanssa. Ilmaisu kuulostaa siltä, että siinä olisi kysymys jostakin Jumalalle kelpaamisesta, ja se ei tosiaan liene ongelmani.

Sen tiedän, ettei elämäni lähimmäisiäni kohtaan ole sitä mitä pitäisi (ja se "pitäisi" ei tule mistään Jumalan vaatimuksista vaan omastatunnostani), ja ajoittain kuulostaa, että usko Jumalaan voisi olla siihen tepsivä lääke. Mutta sitten toisaalta sen mukaan mitä asiasta puhutaan, se taitaakin toimia vain syyllisyys- ja kelpaamisongelmiin.

Ja sitten tosiaan nuo käsittämättömät uskonnolliset fraasit, itse kullakin omansa. Ei siinä mitään, jos lausuja itse myöntää ettei osaa ilmaista asiaa paremmin ja arkikielisemmin ja ymmärrettävämmin, vaikka pitäisi. Mutta kun usein tuntuu, että fraasin lausuja ajattelee, että ymmärrän kyllä mitä sanotaan, kunhan vain periaatteesta intän, tai olen haluton tekemään ratkaisua tms. (mitä se nyt itse kunkin kielellä onkaan).

"Tiedät itsekin ettet oikeasti ajattele noin" ja "kyllä sinun fiksuna ihmisenä pitäisi ymmärtää, mitä tarkoitan" lienevät satuttavimmat lauseet mitä minulle on sanottu. Kipukohta on ymmärtäminen, ei kelpaaminen.

Mutta joo, samapa tuo, mitä fraasia kukin uskovien ryhmä itselleen rakkaana pitää. Jos se heitä lämmittää niin mitä se minua haittaa. Vaikka olisikin mukava ymmärtää.

Mutta päättelen loukanneeni ja pyydän anteeksi.

Joo...  :039:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Epätoivoista toivoa? Häh?!
« Vastaus #31 : 26.11.15 - klo:16:47 »
Kirjoitit paljon ja monille sivuille, mutta voisitko nyt suostua sopimiseen? Antaa anteeksi jos loukkasin, sillä en tarkoittanut. Jos et niin sitten se vain menee niin, ok.

Monesti niihin muinaisiin väärinkäsityksiin, ja väärinkäsityksiin tavallisesti, liittyy jonkinlainen mustavalkoisuus. Että siis noinko pitäisi elää, siis seurata Kristusta, antaa kaikki pois? Tai miksi ei sitäkin voida pohtia, sopiiko körttipukua käyttää.

Nämä kaksi aihetta linkittyvät yhden sanan kautta ja se on kohtuullisuus.

Jossakin ääripäiden, mulle heti kaikki eikä mitään pois tai juu minä luovutan kaiken omani ja telttailemaan jossakin Pasilan metsissä, kulkee arvattavasti jonkinlainen mahdollisuus hillitä intohimojansa koskivat ne mitä hyvänsä. Tuskin maailma kaatuu tai pelastuu sillä että jättää joka kerran sen lattensa juomatta tai, etenkään jos matkustamisesta luopuminen merkitsisi välien katkeamista lapsiin, päättää että en enää ikinä matkusta vaan pudotan rahat kolehtihaaviin.

Tämä jää aivan kunkin itsensä ratkaistavaksi--- että milloin joko minä itse tai yhteiskunta on toimimassa kohtuuttomasti. Kohtuullisuutta pitäisi ainakin minulle selittää hieman tarkemmin, kun yritysveroa ei makseta juuri euroakaan ja seurannassa todetaan etteihän se firma työllistänyt yhtään ketään, jakeli vain komeat osingot. Tuollaista seurantaa saanee hiljaksiin suorittaa? Veroaste suuryrityksissä ja ristiintaulukoinnit alueellisten työttömyyslukujen ja irtisanomisten kanssa?

Se kuinka tämä liittyy körttipukuun sitten, niin, käsitin että pukuun pitäytymisen merkitys oli säästää ihmisten aikaa ja vaivaa. Helpottaa elämää, kuten kohtuullistaminen useasti tuo. Jossakin vaiheessa siitä sitten tuli pyhäin puku, jossa nipotettiin sitäkin montako solmua saa huiviin sitoa ennen kuin helvetin peräseinä jo paistaa.

Kummako, että sen teetti symboliksi kohtuudelle ja pakkasi häpeillen syvimmälle takkikaappiin " enhän minä kehtaa tämmöisiä vermeitä..."

Kun oletettavasti itse tietää, Jumala tietää, eikä kenellekään kuulu mitä puku merkitsee.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Epätoivoista toivoa? Häh?!
« Vastaus #32 : 26.11.15 - klo:16:49 »
 Hei nuo lähti yhtä aikaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6338
Vs: Epätoivoista toivoa? Häh?!
« Vastaus #33 : 26.11.15 - klo:17:08 »
Kirjoitit paljon ja monille sivuille, mutta voisitko nyt suostua sopimiseen? Antaa anteeksi jos loukkasin, sillä en tarkoittanut. Jos et niin sitten se vain menee niin, ok.

Joo, kyllä saat, siis suostuin jo sopimiseen. En vain ehkä sitäkään osannut oikein esittää  :)

Mutta jos se sitten Heinimäen risteilylle lähtevien mielestä mahtuu vielä kohtuuden rajoihin, että osallistuvat? Tuskin kuitenkaan kuvittelevat, että moinen risteily heille viimeisellä tuomiolla ansioksi luetaan. Tai mistä minä tiedän (sekä sitä, kuvittelevatko, että sitäkään, luetaanko).
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Epätoivoista toivoa? Häh?!
« Vastaus #34 : 27.11.15 - klo:01:00 »
Äkkiseltään tuntui rahastukselta, ikävä kyllä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33780
Vs: Epätoivoista toivoa? Häh?!
« Vastaus #35 : 27.11.15 - klo:06:59 »
Minä taas oletan Heinimäen vastaavan olemassaolevaan tarpeeseen. Samalla hän tekee työtään hänelle annetuin lahjoin ja valmiuksin.   
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Epätoivoista toivoa? Häh?!
« Vastaus #37 : 22.02.16 - klo:15:45 »


  Tuoreimmassa ET-lehdessä ( 4/2016 ) on usean sivun kuvallinen juttu Heinimäen Syntisten virsikirjan risteilyshowsta. Tällaistakin on luettavissa: monet ystävät ja s u k u l a i s e t olivat hylänneet Wilhelmi Malmivaaran... Noin siis Heinimäki. Koska eteeni on elämäni aikana tuotu sen sata Malmivaaraa, ja koska tiedän millaisia Malmivaarat suhtautumisissaan omiinsa ( ja vähän muihinkin) ovat, niin ryhdyinpä selvittämään asiaa tuon sukukunnan omalla Facebook-sivulla. Hylkäämis-asiaa ihmeteltiin usean asioista tietävän ihmisen voimin. Laitoin asiasta kysymyksen ( tiedän ainakin yhden toisen ihmisen tehneen niin myös) Jaakko Heinimäelle muutama päivä sitten. Vastausta en ole saanut.

Ihan mitä tahansa ei saisi julkisessa esitelmätilaisuudessa puhua, kevyet heitot tulevat vastaan. Tämä asia on kuitenkin mielestäni tärkeä ottaa esiin, kun Heinimäki on ymmärtääkseni jälleen buukattu puhumaan herättäjäjuhlille. Nyt nimenomaan tuosta Syntisten virsikirjasta. :kahvi:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33780
Vs: Epätoivoista toivoa? Häh?!
« Vastaus #38 : 22.02.16 - klo:16:29 »
Tältä pohjalta J Heinimäki laati Syntisten virret;

http://www.valomerkki.fi/aiheet/usko/syntisen-virret-tulevat-iholle

Hauskaa, että tykkäämäni Jaakko tykkää samasta virrestä kanssani, Maat metsät hiljenneinä ja meret tyyntyneinä.
Vertauksin se kertoo syntisen elämän saapumisesta rauhaan.

p.s.  Vuosi sitten näin tv-ohjelman jossa julkkikset kertoivat suvuistaan. Kävivät suvun juurilla kuka missäkin. Muistan Tom Pöystin, Marion Rungin ja Laura Malmivaaran ainakin olleen ohjelmassa.

p.s. Kun Jaakko Heinimäestä googlailee, osuu silmään luonnehdita; huippupappi.
...
Lauran lausumana jäi mieleeni jotakin kritiikin poikasta suvustaan. Missäpä suvussa ei tätäkin olisi. Paitsi pyhässä suvussa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Epätoivoista toivoa? Häh?!
« Vastaus #39 : 22.02.16 - klo:16:35 »
Tältä pohjalta J Heinimäki laati Syntisten virret;

http://www.valomerkki.fi/aiheet/usko/syntisen-virret-tulevat-iholle

Hauskaa, että tykkäämäni Jaakko tykkää samasta virrestä kanssani, Maat metsät hiljenneinä ja meret tyyntyneinä.
Vertauksin se kertoo syntisen elämän saapumisesta rauhaan.

p.s.  Vuosi sitten näin tv-ohjelman jossa julkkikset kertoivat suvuistaan. Kävivät suvun juurilla kuka missäkin. Muistan Tom Pöystin, Marion Rungin ja Laura Malmivaaran ainakin olleen ohjelmassa.

p.s. Kun Jaakko Heinimäestä googlailee, osuu silmään luonnehdita; huippupappi.
...
Lauran lausumana jäi mieleeni jotakin kritiikin poikasta suvustaan. Missäpä suvussa ei tätäkin olisi. Paitsi pyhässä suvussa.

Älä nyt viitsi Riitta-mummi! Kyse ei ole pyhästä, vaan totuudesta. Ettei ihan mitä tahansa. Taas. Odotan siis vastausta mandoliinimies Jaakko Heinimäeltä. Hän on se kirjan tekijä ja risteilyshown isäntä.  :kahvi:

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Epätoivoista toivoa? Häh?!
« Vastaus #40 : 26.02.16 - klo:13:56 »



 Herättäjäjuhlien perinteinen ja hyväksi koettu tapahtuma on esimerkiksi aattoseurat juhlien avausperjantaina. Se on maksuton tapahtuma, körttipeltoon saa kukin kylvää halunsa ja sen hetkisen maksukyvyn mukaan. Sitä vastoin esimerkiksi herättäjäjuhlasivustolla jo mainostettu ( tai oikeammin: tiedotettu ) ja siis juhlien yhteydessä oleva Heinimäki-show on maksullinen tapahtuma. Tuolla Heinimäki & co varmistavat ainakin sen, että tiskiin ei tule kovin montaa paidannappia. :kahvi: