Kirjoittaja Aihe: Totuus vai legenda  (Luettu 11219 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Totuus vai legenda
« : 11.11.19 - klo:20:21 »
Olin tänään tilaisuudessa, missä tunnettu puhuja tehosti puhettaan saduilla väittäen niitä tosiksi. En ymmärrä mikä Jumala kaipaa/tarvitsee perättömiä puheita tuekseen. Ei puututa puhujan nimeen, että pysytään asiassa eikä henkilössä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Totuus vai legenda
« Vastaus #1 : 11.11.19 - klo:20:43 »
Sadut voivat joskus opettaa totuuksia paremmin kuin esitelmät. Sikäli ne voivat olla totta. Se ei silti tee fiktiota faktaksi, sepitettä tiedoksi.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Vs: Totuus vai legenda
« Vastaus #2 : 12.11.19 - klo:06:37 »
Sadut, tarinat ja todellisuus. Näitä olen pohtinut koko työurani ajan nuorisotyöntekijänä.
Satuja en ole juurikaan lapsille kertonut, mutta tarinoita tuhansia kertoja. Tositarinoita tai kertomuksia, jotka voisivat olla totta ladten ja nuorten elävästä elämästä.
Tarinan avulla pystyy kuulijan tai isonkin joukon ihmisiä siirtämään kokonaan toiseen paikkaan. Mielikuvissa liikutaan tarinan tapahtumapaikoilla ja -todellisuuksissa.
Tarinat eivät ole satuja.

Jeesuksen puheessa oli usein tarinoita.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Totuus vai legenda
« Vastaus #3 : 12.11.19 - klo:07:09 »
Jeesuksen puheessa oli usein tarinoita.

Niinpä. Rikas mies ja Lasarus, Laupias samarialainen ja Tuhlaajapoika eivät olleet tapausselostuksia vaan tarinoita, vertauksia.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Totuus vai legenda
« Vastaus #4 : 12.11.19 - klo:07:54 »
Jeesus puhui myös vertauksin. Niistä minä olen löytänyt sen kultajyvän.
Olen taipuvainen siihen itsekin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Totuus vai legenda
« Vastaus #5 : 12.11.19 - klo:09:00 »
Jeesus puhui myös vertauksin. Niistä minä olen löytänyt sen kultajyvän.
Olen taipuvainen siihen itsekin.

Tahtoo olla minullakin, että keksin kaiken maailman synonyymeja varsinaiselle tarkoittamalleni sanalle.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Totuus vai legenda
« Vastaus #6 : 12.11.19 - klo:11:08 »
Sadut ja tarinat ovat täysin sallittuja, mutta niiden väittäminen tosiksi loukkaa minua. Ne ovat hyviä tehokeinoja ja puheen värittäjiä, mutta pysytään silloinkin totuudessa eli kerrotaan jutun alkuperä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Totuus vai legenda
« Vastaus #7 : 12.11.19 - klo:14:15 »

   "... Hyvät kuulijat! Tämä tarina on tosi." Korttipakka Tapio Rautavaara https://www.youtube.com/watch?v=x_ymt1Zl8S0

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Totuus vai legenda
« Vastaus #8 : 12.11.19 - klo:14:31 »
Olin tänään tilaisuudessa, missä tunnettu puhuja tehosti puhettaan saduilla väittäen niitä tosiksi. En ymmärrä mikä Jumala kaipaa/tarvitsee perättömiä puheita tuekseen.
Mielestäni maamme sananvapauden kannalta katsottaessa satuja ja tarinoita saa väittää tosiksi.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Totuus vai legenda
« Vastaus #9 : 12.11.19 - klo:15:15 »
Mielestäni maamme sananvapauden kannalta katsottaessa satuja ja tarinoita saa väittää tosiksi.

 Toisessa ketjussa luterilainen ei mielestäni ymmärtänyt lainkaan Räsäsen esiintymisen syytä ja taustaa.  Jos tuo luterilaisen ylle laittama toteamus on sarkasmia, niin kehno se on lajissaan. Tosin sananvapauteen kuuluvat myös sellaiset ajatukselliset surkeustöhnät, joita tälläkin sivustolla joidenkin kirjoittajien teksteissä ilmenee.  :kahvi:

Sana-asiain ammattilaisena tosiaankin vähintäänkin närkästyn puolivillaisista ajatusrakennelmista, joita tälläkin foorumilla aika ajoin eteen tulee.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Totuus vai legenda
« Vastaus #10 : 12.11.19 - klo:15:21 »
Lähdetkö Kalistaja tällä- tai ensiviikolla kanssani Leppävaaran Selloon syömään?
Minä tarjoan.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Totuus vai legenda
« Vastaus #11 : 12.11.19 - klo:15:40 »
Lähdetkö Kalistaja tällä- tai ensiviikolla kanssani Leppävaaran Selloon syömään?
Minä tarjoan.

Lähtökohtaisesti kyllä, ensi viikolla. Facebookissa taidat olla se kuvaton Kyösti Karjalainen ( siitä päätellen kun Viisveisaaja on siellä kaverisi). Eli pyydän sinua kaverikseni Facessa, jonka henkilökohtaista osiossa voimme sopia tarkemman ruokailuajan. Olen tämän päivän laittanut juttuehdotelmia eri mediataloihin, ja kun saan niihin vastauksia, niin sitten tiedän sopivan raon ruokailuun. Mutta Facessahan asiaa voi järjestellä. Laitan sinulle kaveripyynnön F-mediaan eli Faceen aivan näillä näppäimillä. Tarkkaile asiaa. :kahvi:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Totuus vai legenda
« Vastaus #12 : 12.11.19 - klo:15:49 »
OK, tehdään näin.

En tarkkaan muista kavereitani, mutta voisin olettaa, että Viisveisaaja on eräs heistä, enkä muista kuvaanikaan sinne laittaneeni.
Käyn harvoin facebookissa.
Siellä pitäisi lukea jotain Kesämäen lukiosta, joka on Lappeenrannassa ja asuinpaikkani on nykyään Espoo.
Jos nämä ovat siellä, niin se olen minä.
En välttämättä tänään käy facebookissa, mutta käyn hyväksymässä kaveripyynnön ja lähetän sinulle puhelinnumeroni hyvissä ajoin facebookin kautta niin voimme sopia tarkemmin ruokailuajankohdan. Asun aika lähellä Selloa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Totuus vai legenda
« Vastaus #13 : 12.11.19 - klo:15:53 »
Sadut ja tarinat ovat täysin sallittuja, mutta niiden väittäminen tosiksi loukkaa minua. Ne ovat hyviä tehokeinoja ja puheen värittäjiä, mutta pysytään silloinkin totuudessa eli kerrotaan jutun alkuperä.

Nykyaikana näyttää tarpeellisella kertoa uutisenkin alkuperä. Kaikki totena esitetty ei pidä paikkaansa. Ehkä ilmeinen satu on rehellisempi kuin valheuutinen.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Totuus vai legenda
« Vastaus #14 : 12.11.19 - klo:16:00 »
Minä olen niin tyvessä, että tällä  :003: tai tällä  :017: merkillä selviää, jos meinaa lossata. Täällä kirjoitteli yksi LadyMalla ennen ja hänellä oli erityisen iskevä vihreä ukko, pitkä kuin mikä. Väri taisi sittenkin olla kärttyistä paremmin kuvaava retliini.