Kirjoittaja Aihe: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2  (Luettu 37245 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2
« Vastaus #90 : 04.08.13 - klo:09:46 »
Siinähän vika taitaa piilläkin, kun eletään sellaista demokratiaa, että proletariaatin diktatuuri on demokratian ylin muoto.

myyrä

  • Vieras
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2
« Vastaus #91 : 04.08.13 - klo:09:53 »
Siinähän vika taitaa piilläkin, kun eletään sellaista demokratiaa, että proletariaatin diktatuuri on demokratian ylin muoto.

Perusteluja

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2
« Vastaus #92 : 04.08.13 - klo:12:40 »
Siitäpä nimienkeksimiskilpailu riistetyille ja riistäjille, vaikka kyllä nuo vanhat nimitykset minulle kelpaavat.

Riistäjä ja riistetty perustuvat tässä merkityksessä marxilaiseen työnarvoteoriaan liittyvään Ausbeutung/Exploitation-termiin. Parta-Kalle näkyy käyttäneen kumpaakin: "Die Exploitation (Ausbeutung) billiger und unreifer Arbeitskräfte---" (Das Kapital, Bd. I). Suomalaisessa käännöksessä termi on tässä kohdassa käännetty riistoksi. Joskus opintojen aikana selvittelin riistää, riipiä -sanaperhettä itämerensuomalaisissa kielissä ja havaitsin mm. että virossa Ausbeutung-termiä ei ole käännetty millään kuvaavalla kotoperäisellä sanalla, vaan termi on ekspluateerimine. Voin hyvin kuvitella, miten Pääoman suomentaja O. W. Louhivuori on 1900-luvun alussa miettinyt, olisiko ausbeutung/exploitation suomeksi eksploitaatio vai ryöstö vai riisto. Huonomminkin olisi voinut valita: "Eksploiteeraajat ruoskaansa selkäämme soittaa..."

Kun olen nykyisin myös yksinyrittäjä omassa osakeyhtiössä, Marxin terminologia antaa mielenkiintoisen näkökulman omaan työhön. Eiköhän tuota leipää riittäis jos nyt lopettais tältä päivältä... Sitten astuu kuvaan der Hauskapitalist (enkä nyt tarkoita puolisoa): Paina poika vielä pari tuntia, niin firman kassaan kertyy käyttöpääomaa. Niinpä jatkan, mutta firman työväen kosto koittaa tilikauden lopussa, kun yrityksen luokkatietoinen työläinen sieppaa kapitalistin voitonjakoon riistämän summan lisäpalkkana itselleen. Koko riistettyä lisäarvoa en sentään nosta, koska pitäähän turvata firman olemassaolo tulevana vuotenakin.

Mt

myyrä

  • Vieras
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2
« Vastaus #93 : 04.08.13 - klo:15:49 »
Voin hyvin kuvitella, miten Pääoman suomentaja O. W. Louhivuori on 1900-luvun alussa miettinyt, olisiko ausbeutung/exploitation suomeksi eksploitaatio vai ryöstö vai riisto. Huonomminkin olisi voinut valita: "Eksploiteeraajat ruoskaansa selkäämme soittaa..."


Varsavjankan suomalaiset sanat. Kiinnostavaa, että vaikka laulu suomennettiin jo 1908 niin työväenlauluperinteen tuntija Pekka Gronow ei 1968 tuntenut laulua.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Varšavjanka (osasin kirjoittaa hattu-ässän  :109: )

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2
« Vastaus #94 : 04.08.13 - klo:19:02 »
Päivän Päivi!

Ministeri Räsänen on puhunut Tammelassa Hakkapeliittapäivillä !   :017:  että uskomushoidot pitäisi kieltää lailla tms. Kansa käy kuumana Iltasanomiem keskustelussa. Osoittelevat että helluntailaisten parantumiskokoukset siis pitäisi kieltää. Meditaatio, akupunktio, luontaislääkkeet. Missä raja ?

Kieltäisittekö rukouksen ja paaston ?

p.s. Tämä on politiikan tekoa eduskuntavaalien eteen. Puhutaan mitä vain, kunhan puhutaan ja nimi muistetaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2
« Vastaus #95 : 04.08.13 - klo:19:46 »
Päivi Räsänen mainitsee, että uskomushoitoja ei tulisi käyttää pikkulasten ja vakavien sairausten hoitoon. Minusta hän on lääkärinä asiantuntija tämmöisissä asioissa.

Rukous ja paasto eivät liene uskomushoitoja.

Kansa käy luonnollisesti kuumana, koska kyseessä on avoimesti kristitty kansanedustaja. Mikäli hän olisi avoimesti ateisti, niin luultavasti kansa olisi hiljaa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2
« Vastaus #96 : 04.08.13 - klo:21:20 »
Kansa käy luonnollisesti kuumana, koska kyseessä on avoimesti kristitty kansanedustaja. Mikäli hän olisi avoimesti ateisti, niin luultavasti kansa olisi hiljaa.
Näinpä saattaa olla.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2
« Vastaus #97 : 04.08.13 - klo:21:45 »
Päivi Räsänen mainitsee, että uskomushoitoja ei tulisi käyttää pikkulasten ja vakavien sairausten hoitoon. Minusta hän on lääkärinä asiantuntija tämmöisissä asioissa.

Rukous ja paasto eivät liene uskomushoitoja.

Kansa käy luonnollisesti kuumana, koska kyseessä on avoimesti kristitty kansanedustaja. Mikäli hän olisi avoimesti ateisti, niin luultavasti kansa olisi hiljaa.

Mikäli hän julistaisi ateismia luulen että reaktio olisi sama
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2
« Vastaus #98 : 04.08.13 - klo:22:46 »
Mikäli hän julistaisi ateismia luulen että reaktio olisi sama

sepposilta asiaa... :icon_wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2
« Vastaus #99 : 05.08.13 - klo:00:27 »
Nyt saattaa kirkosta erota suuret joukot akupunktio-yms hoitomuotojen harrastajia ja muutenkin erilaisiin hoitomuotoihin positiivisesti suhtautuvia, koska kirkko on jälleen heidän mielestään puhunut.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2
« Vastaus #100 : 05.08.13 - klo:06:31 »
   
   ...ja vapaat ja vallattomat liikkeet saavat pisteen...niin, ja itsenäisesti ajattelevat kriittiset, jotka ovat maan suola ja kirkon sokeri. Kiitos teille! Ilman olisimme pulassa. Nukahtaisimme kirkon penkkiin eikä kukaan olisi vahtimassa ylipitkiä päiväunia kuorsaavaa tapakansaa.

Seurakunta on sekalainen. Se on onni - tai onnettomuus, tosiasia kuitenkin. Oleellista on havaita, kokea se.
Ei kuitenkaan niin, että se lamauttaa, vaan virkistää ja antaa toivoa.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2
« Vastaus #101 : 05.08.13 - klo:06:58 »
Olen koululääketieteen ehdoton kannattaja. En syö ravintolisä, en usko homeopatiaan. Kerran kokeilin shiazuhierojaa. Lihakseni repesi siinä käsittelyssä.
Akupunktio on vuosituhansia vanha itämainen kivun hoitomuoto. Se käyttäköön joka saa apua vaivoihinsa. En ymmärrä tätä kieltämisen määrää. Eikö ihminen saa itse valita mitä käyttää ? Ammatinharjoittajien tiedot ja taidot pitää määräyksillä tarkastaa. Kielto siihen päähän, jos humpuukia on tarjolla.

" Älä astu nurmikolle, älä sylje lattioille"- mentaliteetti on holhousyhteiskuntaa. Sopii Pohjois-Korean politiikkaan.

Jos kirkko tästäkin saa takkiinsa KD:n takia, SE on väärin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2
« Vastaus #102 : 05.08.13 - klo:09:43 »

Jos kirkko tästäkin saa takkiinsa KD:n takia, SE on väärin.

Ehkäpä kirkon johtohenkilöt tälläkin kertaa tyytyvät vain toteamaan, että tuo lakiesitys ei ole kirkon virallinen kanta ja että kirkko ei ajattele samoin ja että he kirkon johtohenkilöinä eivät jaa Räsäsen näkemystä.
Tuon lausunnon jälkeen sitten vielä hetken kuohuu ja pian asia unohtuu.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2
« Vastaus #103 : 05.08.13 - klo:10:01 »
Akupunktio on vuosituhansia vanha itämainen kivun hoitomuoto. Se käyttäköön joka saa apua vaivoihinsa. En ymmärrä tätä kieltämisen määrää. Eikö ihminen saa itse valita mitä käyttää ? Ammatinharjoittajien tiedot ja taidot pitää määräyksillä tarkastaa. Kielto siihen päähän, jos humpuukia on tarjolla.

" Älä astu nurmikolle, älä sylje lattioille"- mentaliteetti on holhousyhteiskuntaa. Sopii Pohjois-Korean politiikkaan.

En tunne tätä asiaa, mutta veikkaisin, että tuollaisten kieltojen taustalla oli Ruotsissa se, että sen avulla pyritään suojelemaan henkilöitä, joilla ei katsota olevan kykyä tehdä "oikeustoimikelpoisia" päätöksiä, eli siis lapsia ja erittäin huonokuntoisia vanhuksia. Luultavasti Suomessa tuossa on takana sama logiikka.
Jos henkilö pystyy itse hoitamaan omia asioitaan, niin en usko, että tuolloin mikään lainsäädäntö tulee henkilöltä kieltämään mitään hoitoja.

Kiellot ja käskyt, eli lainsäädäntö ei ole vain Pohjois-Korean etuoikeus, vaan myös kaikilla demokraattisilla yhteiskunnilla on oma lainsäädäntönsä. Se sisältää paljon kieltoja ja käskyjä. ja ME kollektiivina päätämme, mikä on lainsäädäntö meillä.


Jos kirkko tästäkin saa takkiinsa KD:n takia, SE on väärin.

Kenen syy tämä mielestäsi on?


Mitä tulee tuohon mahdolliseen lakiesitykseen, niin toisaalta näen siinä hyvää. Toisaalta en tunne asiaa ja kenties tästä johtuen jotkut seikat siihen liittyen arveluttavat mieltäni ja ehkä pelottavat. Voiko käydä niin, että tuollaisen lain johdosta esim. lasten puolesta rukoileminen katsotaan vaihtoehtohoidoksi? Tuskin, mutta tuo tuli silti mieleeni.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 2
« Vastaus #104 : 05.08.13 - klo:10:20 »
Eikö se ole lain laatimisen paikka jos lasten vanhemmat tai huoltovelvolliset eivät tiedä miten lasta kuuluu hoitaa. Viimekädessä ainakin sairaanhoitohenkilöston. Eritasoisia ammatinharjoittajia on kentällä, jopa huijareita. Heille kuria.

Vastaan että media pitää nyt Päivi Räsästö "silmän alla". Kaikki mitä hän puhuu tulee tarkasteluun ja valitettavasti kansa samaistaa hänet kirkkoon ja siitä se poru nousee.

Bjarne sanoi haastattelussa että hän otti hengelliset asiat kerran politiikassa esiin, ja se kertakin oli liikaa. Samaa viisautta noudattanevat Eero Heinäluoma, Jutta Urpilainen ja Juha Sipilä.

Lait ovat minusta eri asia kuin kiellot.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)