Joonan kirja on hyvä esimerkki Raamatussa olevasta huumorista. Joillekin sitä on vaikea tunnistaa tai tunnustaa. Miksi pyhän kirjan pitäisi olla tosikkomainen?
Ihme että mulla on joku vääristynyt tapa nähdä kaikkea hauskaakin Raamatussa.
Kai väärin sanoa, mutta Jeesuksella oli kyllä paras huumori ikuna ja tilanne komiikka.
Ehkä mulla on vääränlainen Jumalakuva.
Yksi mitä nauroin ja oliko kaveri mukana oli joku Paavalin kirjeestä tehty saarna.
En tiedä oliko edes saarnamies tarkoittanut sen olleen humoristinen selostus, mutta kaverini kanssa, se osui ja upposi meihin.
Paavali oli siinä tapansa mukaan putkassa, kun oli aiheuttanut jonkun kaaoksen tullessaan johki isoon kaupunkiin.
Siellä sitten oli joku karannut orja ja Paavali häntä siinä opasti lopettamaan juopottelun.
Varmaan siellä putkassa Paavali kyseli, et mites sinä nuorimies tänne olet joutunut.
Orja siinä sitten selostanut, että no tulin tänne suureen kaupunkiin ja ei musta oikein ole ollut hyötyä kenellekkään ja masentuneena pikkasen juhlin ja sit noin ja näin ja tässä ollaan.
Tekis mieli takas orjaksi, mut ei kai se isäntä mua enään takasin ota.
No Paavali siinä sitten opetti joitain totuuksia ja sai orjan tekemään muutosta elämässä.
Paavali siinä sitten, mulla on näitä meriittejä, niin kirjoitan sun pomollesi, että ottaa sut takasin.
Ennen niin hyödyttämättömän, nyt hyödyllisen toivoisin minä vanha Paavali että ottaisit takaisin.
Ei ole pakko, mutta pikkasen olet mulle velkaakin, no ei siitä, mutta ota tää entinen hulttio takaisin.
En kyllä muista mistä Raamatussa toi on, mutta jostain sieltä.
Oikeesti se, että Raamattu ei selittele ihmisen huonoutta, vaan käsittelee, niin raiskauksia, aviorikoksia alkoholi ongelmaa ja kaikkea inhimillisyyttä eroittaa Raamatun raadollisuudessaan muista pyhistä kirjoista.
Raamattua vastaan ei voi käydä millään tekosyyllä.
Ainoa tekosyy taitaa olla, että siellä on ristiriitaisuuksia.