Kirjoittaja Aihe: Herännäisyydessä kestoisa juonne!  (Luettu 21049 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Herännäisyydessä kestoisa juonne!
« Vastaus #30 : 28.12.08 - klo:22:04 »
En älyy  :roll:

Jos minä haukkuisin naapurin Einaria julkisella foorumilla rumaksi koska se ei koskaan pidä suurinta muotia olevaa härpäkettä ja mun kaverini kattois mua pahasti, kumpi siinä olis se ei-avarakatseinen?
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Lars Mikael

  • Vieras
Herännäisyydessä kestoisa juonne!
« Vastaus #31 : 29.12.08 - klo:10:23 »
Koen olevani kaikkea sitä mitä Jampe määritteli ihmistuntemuksissaan, paitsi sivistynyt ja henkisesti terve ihminen. Nykynuorikaan en voi ikäni puolesta olla.

Yhteisöllisyyttä kunnioittava
Lars Mikael
----------------------------------------------------------------  
                                        Yhteisöllisyys (kuulua johonkin) tarkoittaa vastuunottoa itsestämme ja toisistamme yhteiskunnan koneistojen ulkopuolella. Se on myös sitä sosiaalista pääomaa, josta en itse koskaan luovu. Yhteisöllisyys herännäisyydessä on ollut sen koossa pitävä voima.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Herännäisyydessä kestoisa juonne!
« Vastaus #32 : 29.12.08 - klo:10:33 »
Lainaus käyttäjältä: "Sanneli"
En älyy  :roll:

Jos minä haukkuisin naapurin Einaria julkisella foorumilla rumaksi koska se ei koskaan pidä suurinta muotia olevaa härpäkettä ja mun kaverini kattois mua pahasti, kumpi siinä olis se ei-avarakatseinen?


Ai tosta vitsistäni sen verran, vaik poistinkin sen jo.
Se oli tarkotus olla, kuten se Etanavitsi telkussa.
Et ukko huomaa Etanan ja heittää sen pois, sitten joku toinen ja toinen ja eteenpäin, sitten Etana on taas sen heittäjän edessä ja kysyy, mites sä nyt noin hermostuit.

Eli oli tarkotus samantapastavitsiä värkätä, mut ei onnistunut.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Herännäisyydessä kestoisa juonne!
« Vastaus #33 : 29.12.08 - klo:11:51 »
Ei tuosta vitsistä yhtään mitään. Vaan tästä:
Lainaus
Mulla on pikkaisen toisenlainenkin näkemys. Sillä kyllä sitä täälläkin useammin olen joutunut toteamaan, että vaikea olla jotain mitä ei ole ja tulee ulkopuolinen tuntu.
Eli vaikka toi transkeskustelu kun oli.
Jotenkin koin, että väkisin mua väännettiin hyväksymään asia jota en hyväksy, vaikkakaan ei niin iso asia ja aikuinen mies tehköön mitä tekee.
Mutta noin, kun laitoin miten olen asian nähnyt Raamatun valossa.

Enkä ees tajua että kuin mun kommentin siihen vitsiin voi yhistää O.O Eihän se siihen liittyny yhtään mitenkään O.O
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Herännäisyydessä kestoisa juonne!
« Vastaus #34 : 29.12.08 - klo:16:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Sanneli"
En älyy  :roll:

Jos minä haukkuisin naapurin Einaria julkisella foorumilla rumaksi koska se ei koskaan pidä suurinta muotia olevaa härpäkettä ja mun kaverini kattois mua pahasti, kumpi siinä olis se ei-avarakatseinen?



En älyä minäkään. Jos tuo oli tarkoitettu kommentiksi viimeiseen viestiini, niin lue uudestaan!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Herännäisyydessä kestoisa juonne!
« Vastaus #35 : 29.12.08 - klo:17:10 »
Ihan pihalla olen ylläolevasta,
mutta mielenkiintoinen asia tuo edellisellä sivulla oleva
 identiteetti ja itsensä määrittely-kysymys.

Lapsuus tuli mieleen ja se kun topakkana korostin,
että olen tyttö!
Niin siinä kävi, että heti kun tajusin mitä en ole (poika) - tajusin mitä OLEN.
Näin sitä määrittelee, rajaa, piirtää omia ääriviivojaan, identiteettiään.
 
- olen suomalainen - en ruotsalainen tai venäläinen tai....
- olen sinisilmäinen - en ruskea- tai vihreäsilmäinen...
- jne

Ja yleensä ihminen määrittelee itsensä (itselleen)positiivisilla määreillä,
sellaisilla joista on ylpeä.

Tuo kaikki on helppo ymmärtää, mutta muuttuuko
minän rajat jotenkin ahtaiksi tai jäykiksi kun peliin heittää
olen ortodoksi/olen körtti - määrittelyn?

Muuttuuko viesti (ylpeys ja rakkaus omasta kirkosta/seurakunnasta)
iskuksi vastaanottajan kasvoille?

Tämmösiä pähkäilin tällä kertaa.  :roll:

Joulunpäivät meni niin mukavasti,
mutta nyt on hirveä flunssa ja pää täynnä mönjää. :cry:
Herra armahda.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Herännäisyydessä kestoisa juonne!
« Vastaus #36 : 30.12.08 - klo:12:31 »
Lainaus käyttäjältä: "Jampe"
En älyä minäkään. Jos tuo oli tarkoitettu kommentiksi viimeiseen viestiini, niin lue uudestaan!


Ei sun kun Viisveisaajan. Luje sinäki mun viime viestini uuestaan, siinä sanottiin ihan tarkkaan mihin se oli kommentiksi.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Herännäisyydessä kestoisa juonne!
« Vastaus #37 : 30.12.08 - klo:16:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Atanasia"
Tuo kaikki on helppo ymmärtää, mutta muuttuuko
minän rajat jotenkin ahtaiksi tai jäykiksi kun peliin heittää
olen ortodoksi/olen körtti - määrittelyn?

:



Ainakin paljon yksityiskohtaisemmiksi ne muuttuvat.  Mikäs siinä toisaalta ahtaittenkin rajojen sisäpuolella voi hyvin niin kauan kuin voi hyvin.  Olen omalta kohdaltani pannut merkille että voin innostua jostain asiasta tavattomasti mutta myöhemmin tunnen poikkeuksetta hengenahdistusta jos olen sitoutunut kovin syvälle johonkin.  On tietysti ero asioilla joihin pitää sitoutua (esim. perhe jonka olen ympärilleni saanut) ja asioilla joihin voi sitoutua.  Jos identiteetti on vahvasti kytköksissä tuohon sitoutumiseen, -esim. joku sitoutuu olemaan uskovainen ja määrittelee identiteettinsä siltä pohjalta niin mitä sitten jos/kun kuvitelmat omasta uskovaisuudesta romahtavat ja paljastuu se kolkko tosiasia ettei maan päällä ole todellisuudessa ainuttakaan oikeaa uskovaista; -on vain armahdettuja syntisiä, tavallisia ihmisiä jotka eivät muuttuneetkaan "pyhitetyiksi" ja "palaviksi" uskoviksi?

Entäs jos on rakentanut itselleen herätysliike-identiteetin; "olen lestadiolainen", "olen körttiläinen", "olen helluntailainen"...  Rajat ovat silloin tarkemmat ja konkreettisemmat.  Olen ollut huomaavinani että kovin vahvasti sisäistetty hengellinen identiteetti vammauttaa ihmistä henkisesti; -häneltä katoaa joko kokonaan tai osittain kyky tuntea aitoa empatiaa toisinuskovia/uskottomia kohtaan. Tästä käytännön esimerkkinä että lähimmäiselle ei ole muuta asiaa kuin "evankelioida" eli pitää toista lähetyskohteena suomeksi sanottuna.  Ihmisen arvo mitataan suhteessa hänen vakaumukseensa.
uskonnollisissa piireissähän yksi suosituimpia mielihokemia on että jokainen ihminen on arvokas sellaisenaan.  Tämä on usein(miten) pelkkää kliseistä tyhjänhokemista joka jää käytännön elämässä toteutumatta.  uskonnolliset yhteisöt tarjoavat myös vahvan ja valmiiksi pureskellun mallin "uskovaisuudesta" eli mitä sopii harrastaa, miten ajatella, kenen seurassa vietää aikaa jne.  Eipä ole ihme että tätä säihkyvän näköistä identiteetti-takkia helposti sovitetaan päälleen ja lopulta ruvetaan sitä kantamaankin.  Minä esim. mielipiteineni en tätä nykyä varmuudella sopisi yhteenkään herätysliikkeeseen ilman että odotettavissa olisi kahnauksia ja kiistoja. Toinen vaihtoehto olisi sulkea suunsa ja silmänsä mutta kun luonne ei anna periksi.  Ennen kaikkea on tavoiteltava mielestäni rehellisyyttä itseään kohtaan jotta voisi elää tasapainossa itsensä ja muiden kanssa.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Äly ho hoiii
« Vastaus #38 : 30.12.08 - klo:19:41 »
Lainaus käyttäjältä: "Sanneli"
En älyy  :roll:

Jos minä haukkuisin naapurin Einaria julkisella foorumilla rumaksi koska se ei koskaan pidä suurinta muotia olevaa härpäkettä ja mun kaverini kattois mua pahasti, kumpi siinä olis se ei-avarakatseinen?


Mäkään en älyy.
Öö, mun mielestä kumpikin ois se ei-avarakatseinen? Mut ei Einari.Niin ja et sinäkään, kai?

Mut siis niinku oikeesti. Jos on sanotaan nyt vaikka kaikensalliva näkökatsannoissaan ja kommenteissa ja toinen on tiukka ja sanoo, et ei noin se ei oo hyäksi sulle eikä muillekkaan ja sitten alkaa vääntö, niin kumpi on avarakatseinen?
Se körtti joka sanoo, muuta vaan itsesi miksi haluut, tai sit se toinen joka sanoo, et älä nyt muuta, vaan oota ja mieti ja tutki asiaa.

Eli sallivuus voi olla avarakatseista, mutta se ei ole sitä jos se oma avarakatseinen näkemys ei hyväksy toisen näkemystä. Tai hyväksyä on väärä sana, mut ei anna toisen olla erimieltä.

Tälläiseen olen ollut törmäävinäni täällä.
Eli ollan olevinaan avarakatseisia, mut ei ollakkaan.
No totuuden nimissä mun mielestä ei tää nyt ihan lahkomeininkiä ole kuitenkaan.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Herännäisyydessä kestoisa juonne!
« Vastaus #39 : 31.12.08 - klo:09:02 »
Kysymys on siis jälleen kerran: - Pitääkö suvaitsevaisen suvaita myös suvaitsemattomuutta?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Herännäisyydessä kestoisa juonne!
« Vastaus #40 : 31.12.08 - klo:09:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Kysymys on siis jälleen kerran: - Pitääkö suvaitsevaisen suvaita myös suvaitsemattomuutta?


vastaus kuuluu kyllä, mutta
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Herännäisyydessä kestoisa juonne!
« Vastaus #41 : 31.12.08 - klo:09:58 »
naispappeuden halveksijat käyttävät juuri tätä näkökulmaa... suvaitsevaiset eivät suvaitse heitä... minäkin olen heidän mielestään suvaitsematon...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Herännäisyydessä kestoisa juonne!
« Vastaus #42 : 31.12.08 - klo:10:14 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
naispappeuden halveksijat käyttävät juuri tätä näkökulmaa... suvaitsevaiset eivät suvaitse heitä... minäkin olen heidän mielestään suvaitsematon...



Jos olisin ollut monisanaisempi olisn kirjoittanut, kyllä, mutta liian moni liittää siihen varauksen. Suvaitsemisen tulee olla ehdotontonta, vaikka se on tolkuttoman vaikeaa. Kannattaa pyydellä yläkerrasta siihen voimia ihminen ei oikein sitä yksin jaksa. Tekojen hyväksyminen on sitten ihan eri asia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Lars Mikael

  • Vieras
Herännäisyydessä kestoisa juonne!
« Vastaus #43 : 31.12.08 - klo:12:47 »
Käskemällä ei ihmisen vakaumus muutu. Joidenkin (esim. fundamentalistin) vakaumukseen kuuluu oikeassa olemisen tarve. Jumala on aina meidän puolellamme, ei niiden jotka ajattelevat toisin. Vastustajat ovat sielunvihollisen asialla.

Erilaisten vakaumusten kunnioittaminen on vaikeaa, joskus jopa mahdotonta.

Paavalin mukaan meidän kuitenkin pitäisi olla valmiit antamaan kättä toinen toisillemme yhteisen työn merkiksi. Siellä missä ei voida tehdä työtä enää yhdessä, tuhotaan sekin työ, jota on tehty ja joka on tuottanut hedelmää yhteiseksi parhaaksi.

Lars Mikael

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Herännäisyydessä kestoisa juonne!
« Vastaus #44 : 31.12.08 - klo:12:52 »
Ystäväkansalle Hyvää Uutta Armonvuotta 2009 !

  Suvatsevaisuudesta omalta osaltani ajattelen,että se on vähän niinkuin kärsivällisyyttä.Ettei älähdetä heti jos ollaan erimieltä,vaan sallitaan toiselle
mielipiteensä.
Toisaalta oikein suvaitsevainen salliin melkein kaiken, ja se on taas kyseenalaista rakkautta.
Kaikkiin "opintuuliin" ei ole viisasta lähteä,eikä edes keskustella tai kommentoida niistä.Nostetaan hattua niinkuin Martti Luther,ja mennään eteenpäin.

Näkyy minulle sattuneen nyt sopiva motto tuohon lähettäjäkenttään:
..Koska valaissee kointähtönen ...
Nythän Venus loistaa upeasti ilta- ja aamutaivaalle,koillisesta ensin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)