Kirjoittaja Aihe: Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)  (Luettu 23771 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Seeker

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 11
Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #30 : 19.01.09 - klo:12:26 »
Lainaus käyttäjältä: "Riitta-mummi"
Mutta mistä Jeesus otti vertauksen sulhasesta ja morsiamesta ja häähuoneesta?Entä Kaanaan häät ?Hääpidot ? Ovatko vain vertauksia
Israelin ja Jumalan suhteesta ja taivaanilosta ?


Viittasin avioliiton ei-raamatullisuudella "nykykäsityksen mukaiseen" kristilliseen avioliittoon, jota kirkko alkoi siunata vasta 300-luvulla jKr. Kyllähän juutalaisilla avioliittoperinne oli jo olemassa.

Kristittyjen alkuseurakunnissa avioliittoa seurakunnan siunaamana käytäntönä ei siis tunnettu, lähinnä kyse oli jonkinlaisesta osapuolten keskinäisestä sopimuksesta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #31 : 19.01.09 - klo:13:09 »
Häiden osapuolia olivat varmaankin morsiamen ja sulhasen perheet ja suvut. Hääjuhlan yksi tarkoitus oli julkistaa tehty naimakauppa. Kristillisen vihkimisen ja sitä edeltävien kuulutusten merkitys on myös tämä. Avoliitto on kahden sopimus, mutta avioliitto on saatettu julkisesti kaikkien tiedoksi.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #32 : 21.01.09 - klo:14:15 »
Kuka selittäisi predestinaation niin ettei tule kauhukuvia helvettiinjoutumisesta.

ps.Katsoin vain palkista predestinaatio-sanan. Elokuussa 2008
Sanneli antoi hyviä lainauksia jostakin ja keskusteluun osallistui nykyisistä mm.salis
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #33 : 21.01.09 - klo:16:12 »
"Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut, ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut, mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut (Rm 8:29-30)." Tästä Paavalin 'predestinaatio-opista' käy hänen seurakuntakäsitteensä eskatologinen jännitys parhaiten esille. Jumalan seurakunta on kokonaan Jumalan tekojen, edeltätuntemisen, kutsumisen, vanhurskauttamisen ja kirkastamisen, tulos.

Tämä on lainaus Aimo T. Nikolaisen kirjasta Uuden testamentin tulkinta ja tutkimus. Ei tässä edeltämäärätä ketään kadotukseen.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #34 : 09.08.19 - klo:07:29 »
Jos Jumala on kaikkivoipa, hän lienee myös suunnitellut kaiken valmiiksi. Mitä virkaa on silloin pelastuksella ja uskolla? En ymmärrä, miten kristinusko ja predestinaatio soljuvat yhteen, miten evankeliumi voi olla ilosanoma tässä valossa? En ymmärrä paljoa muutakaan, mutta se onkin toinen juttu se.

Kannattaako näitä asioita ylipäätään pohtia? Onko näiden asioiden miettimisestä mitään hyötyä? Mitä, jos ei mieti Jumalaa lainkaan, jos vain elää päivän kerrallaan jalat tukevasti maan pinnalla keskittyen niihin arjen ja pikkujuhlan pikku iloihin?

Joutuuko siitä paholaisen pannuun paistumaan, vai onko se vain tervettä, Kristuksen mukaista?

Tällaista tänään,
S.

Predestinaation pohtiminen johtaa vain epätoivoon, kun taas lupaukset armosta Kristuksessa vapauttavat uskoon. Luterilaisissa tunnustuskirjoissa kehotetaan tutkimaan Jumalan pelastustahtoa Hänen Kristuksessa ilmoitetusta tahdostaan eikä pohtimaan sitä Hänen salatusta tahdostaan, koska Jumalan pelastussuunnitelma on ihmisjärjen tavoittamattomissa.

http://tunnustuskirjat.fi/yo/11.html

« Viimeksi muokattu: 09.08.19 - klo:07:37 kirjoittanut luterilainen »

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #35 : 09.08.19 - klo:08:54 »
Olen tähän asti pohtinut ja ollut kiinnostunut uskoon liittyvästä, en teologiasta, sillä s e
vaatii opintoja.

Matka on ollut monivaiheinen ja myös mielenkiintoinen, mutta nyt koen että uskonasioiden 'vatvominen' saa olla osaltani ohi.

Kun luen näistä muualtakin kuin täältä, koen turhiksi enimmät kirjoitukset.
Ehkä se on keskustelijoille itseisarvo ilmaista oma mielipiteensä, ehkä se on totuuden etsimistä kuitenkin.

Olen kiitollinen kaikesta saamastani avusta. Nyt sujuu vanhuuden tyyneydessä ja rauhassa. Saan olla se mikä olen, lapsi joka luottaa Isään joka tuntee minut ja ohjaa oikeaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #36 : 09.08.19 - klo:10:36 »
Olen tähän asti pohtinut ja ollut kiinnostunut uskoon liittyvästä, en teologiasta, sillä s e
vaatii opintoja.

Matka on ollut monivaiheinen ja myös mielenkiintoinen, mutta nyt koen että uskonasioiden 'vatvominen' saa olla osaltani ohi.

Kun luen näistä muualtakin kuin täältä, koen turhiksi enimmät kirjoitukset.
Ehkä se on keskustelijoille itseisarvo ilmaista oma mielipiteensä, ehkä se on totuuden etsimistä kuitenkin.

Olen kiitollinen kaikesta saamastani avusta. Nyt sujuu vanhuuden tyyneydessä ja rauhassa. Saan olla se mikä olen, lapsi joka luottaa Isään joka tuntee minut ja ohjaa oikeaan.

Luterilaisina kristittyinä emme usko ns. kaksinkertaiseen predestinaatioon, jonka mukaan toiset olisivat määrätty taivaaseen ja toiset helvettiin. Uskomme mukaan Jumala kyllä valitsee pelastetut, mutta ei määrää ketään pelastuksen ulkopuolelle helvettiinkään. Jotkut kuitenkin joutuvat helvettiin. Toki Jumalan valintaan sisältyy ristiriita, joka loukkaa meidän ajatteluamme ja tunteitamme, joka on kuitenkin Jumalan Raamatussa itse ilmoittama tosiasia. Jokainen, joka pelastuu, pelastuu armosta ja Jumalan armon tähden. Jokainen, joka joutuu helvettiin, menee sinne omasta syystään.

Tietenkään mikään inhimillinen ihmisjärki, ihmisviisaus ja logiikka ei johda tähän. Siihen johtaa vain Jumalan ilmoitus Raamatussa. Inhimillinen ihmisjärki vastustaa tällaista Raamatun totuutta vastaan, koska se haluaa omaa tahtoa ja  itsemäärämisoikeutta. Pelastuksen asiassa ihmisen tahto ei kuitenkaan ole vapaa, kuten Luther kirjoittaa teoksessaan Sidottu ratkaisuvalta. Siksi uskonasioiden vatvomisen sijasta kiitetään Jumalaa siitä, miten kuulumme valittujen joukkoon.
« Viimeksi muokattu: 09.08.19 - klo:10:44 kirjoittanut luterilainen »

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #37 : 09.08.19 - klo:10:38 »
.........

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #38 : 09.08.19 - klo:11:30 »
Siksi uskonasioiden vatvomisen sijasta kiitetään Jumalaa siitä, miten kuulumme valittujen joukkoon.

Entä miten minä??
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #39 : 11.08.19 - klo:18:58 »
Olen tähän asti pohtinut ja ollut kiinnostunut uskoon liittyvästä, en teologiasta, sillä s e
vaatii opintoja.

Moi Riitta,
minkä merkityksen annat termille "teologia", eli mitä tuolla termillä tarkoitat tuossa kirjoituksessasi?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #40 : 11.08.19 - klo:20:49 »
MInun ajatuksissa se tarkoittaa uskontotiedettä jota kouluttaudutaan tutkimaan tieteellisesti.

Itsellä ei ole kykyä eikä kiinnostusta siihen. Aikoinaan ei ollut aikaa muuhun kuin perheenä elämiseen, se on ollut minun ' korkeakouluni'.

Tämä ei tarkoita sitä että olisin kateellinen niille joille se on sopinut. Kateus on vieras tunne minulle.

Usko annetaan myös köyhille, sairaille, vajaakykyisille. Usko on minulle Jeesuksen kohtaaminen Raamatussa ja rukouksessa, ja Jumalan johdatus elämässä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #41 : 12.08.19 - klo:04:48 »

   Kyösti harrastaa teologiaa.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #42 : 12.08.19 - klo:12:40 »
Entä miten minä??

Ole iloisella mielellä! :)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #43 : 12.08.19 - klo:19:15 »
Valittujen joukko ei liene mikään ihailtava eliitti, vaan Jumalan tahtoa toteuttamaan koottu sekalainen seurakunta, jossa kullakin on oma tehtävänsä, näkyvä tai kätkössä pysyvä. Ristiksikin sitä tehtävää nimitetään.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #44 : 12.08.19 - klo:23:22 »
MInun ajatuksissa se tarkoittaa uskontotiedettä jota kouluttaudutaan tutkimaan tieteellisesti.

Täällä jonkinlainen määritelmä uskontotieteestä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Uskontotiede

En kovinkaan huolellisesti lukenut tuota määritelmää, mutta tuli kuva, että 'uskontotieteestä' ei täällä kovinkaan paljon edes keskustella.

'Uskontotiedettä' voi toki opiskella ja harrastaa (kuten muitakin tieteitä) ilman oppilaitoksia, toki arvosanat jäävät tuolloin saamatta.

Teologia
https://fi.wikipedia.org/wiki/Teologia
tuleekin löhemmä tätäkin foorumia.
Myös teologiaa voi opiskella täysin omatoimisesti tai sitten vaikkapa yliopistossa.

Esim. Paavo Ruotsalainen oli teologian opinnoissaan mahdollisesti kovinkin paljon pidemmällä, kuin moni oppilaitokset läpi käynyt kirkon palveluksessa oleva henkilö. Papiksi Paavo ei olisi kuitenkaan päässyt, kun ei ollut tutkintoja oppilaitoksissa suoritettu. Paavo oli päässyt ikäänkuin teologian ytimeen.
Sielunhoitajanakin Paavo kuuluu olleen taitava, vaikka jäi koulut käymättä.
On niitä toki muitakin kuuluisia teologeja, jotka eivät ole valmistuneet mistään ihmisten noteeraamista oppilaitoksista. Oliskohan Juho Malkamäki eräs heistä.

Rosenius on eräs ainakin Pohjolan kuuluisimpia teologeja, vaikka opinnot jäivätkin kesken. Hukkaan ne opinnot tuksin kuitenkaan menivät, vaikka kesken jäivätkin.

Hyviä esimerkkejä on myös teologeista, jotka ovat opintonsa vieteet päätökseen, esim. oma suosikkini Joonas Lagus.