Kirjoittaja Aihe: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019  (Luettu 22165 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #30 : 31.10.19 - klo:21:19 »
Mielenkiitoisesti kirjoitettuja kannanottoja. Meidän avioliitto on kestänyt 52 v.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #31 : 01.11.19 - klo:16:09 »
Päivi on niin riivatusti tuota Niilo terävämpi pää, että eiköhän Niilon vaan kannata kysyä Päiviltä...  Voivathan he sopia, että kultaseni muruseni,  kun minun pitäisi uskoni mukaan meillä päänä päättää eli olla se jossa tehdään päätökset että meillä niinkun toi keho niinkun vastaa kaikesta mikä tarttee niinkun järjenkäyttöä. Että mie niinku alotan puheenvuorot niinku pään kuuluu sille niinku. Että sie sitte jatkat niinku ja rukoilleessa mie puhuttelen eka Jumalaa niinku. Sillai niinku.  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #32 : 01.11.19 - klo:16:30 »
Jos saa vastata, vanhemmat kun vielä tulivat luokkayhteiskunnasta, ja aivan sen ääripäistä. Eivät kaikki työläiset juhlineet palkkapussia Alkon kautta, vaikka se oli valitettavan yleistä minun lvarhaisemnassa nuoruudessani ja työläiskaupunginosan kasvatin silmien alla sellaisenaan. Eikä kaikilla ensimmäisen sosiaaliluokkaa pikkuaatelisilla ollut niin hyvin. Vanhempani tapasivat opettajakoulutusseminaarissa, jossa syntyi paljon samanlaisia hyvin lujia liittoja. Toinen tuli perheestä jossa tahdottiin kouluttaa yksi lapsi. Toinen perheestä, jossa ” tytön pitää saada jokin ammatti”, sellainen, jossa aikaa jää kodille ja lapsille tietty, ja joka ei kuluta kohtuuttomasti papan rahapussia.

Ei siinä kummallakaan ollut valinnan vapautta. 

Kun vapaus otettiin puolisoa valittaessa, siinä ei sitten ollut nokan ropsauttamista kummankaan perheellä ei suvulla.

Se, jolla saattoi olla vaikeaa tai haastavaa ovat näiden jälkeläiset. En voinut sulkea silmiä niin miltään, en olla mistään vakuuttunut, minun oli tiedettävä liikaa liian varhain, ja monin tavoin minusta, ja monesta samanlaisessa perheessä kasvaneesta varttui kynnyksellä seisoja, ihminen jolta puuttuu kyky ehdottomuutta varmuutta uhkuviin näkemyksiin, kannanottoihin, puolueuskollisuuteen, ehdottomaan körttiläisyyteen myös. Katselen mistä tulin, näen missä nyt olen, mutta huomispäivänä huoneiden kalusteita saatetaan jälleen vaihtaa, ja viimeinen teko luullakseni on oven sulkeminen minnekään päin.

Siksi en oikein osaa sitoutua mihinkään, mutta se on pieni murhe sillä en pidä itseäni aivan niin tärkeänä. Olen nähnyt kalustoa siirrettävän ja näkymiä vaihdettavan, ja varhaisimmat selkeät muistoni ovat pian kuusikymmenvuotiaita.

Jos tämä tuotti sitä hyvää etten löisi ovea kenenkään edestä kiinni saattoi tapahtua jotain., mitä ehkä sitten Jumala tarkoitti minun elämästäni.

Vanhempani olivat ja ovat yhä erittäin onnellisia, pari joka on niitä yhteen hitsautuneita, että ainakin isä kuolee jos äidistä aika jättää. Vilkkaampi heistä on lujemmin kiinni kaiken maailman kavereissa, ja jos elämä on pitänyt hänet paikoillaan yhdessä ja samassa kaupungissa syntymästä saakka, niin kai niitä riittää suuren perheen lisäksi. Asiat ovat toisin kun on syntymästä saakka joutunut muuttamaan työn perässä ja aloittanut säännöllisen  työnteon 14- vuotiaasta oppikoulun ja lukion lisänä, eli sosiaalistu ja hae kavereita siinä sitten.
« Viimeksi muokattu: 01.11.19 - klo:16:35 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #33 : 01.11.19 - klo:22:02 »

Kysyisin, joko meillä jälleen voi puhua luokkaeroista, siis enhän minä sitä kyseenalaista kun en lukenutkaan? Enkä väitä tällä mitään. Minulle ei tule Hesaria mutta voin ostaa irtonumeron. Se on liian kallis ja osan näkee netistä. Mutta tuo sanavalinta herätti saman kysymyksen kuin ehkä edellä jollakin oli herännyt. Minun kuvailemani avioliitto solmittiin 1954.
« Viimeksi muokattu: 01.11.19 - klo:22:07 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #34 : 02.11.19 - klo:07:46 »
Suomessa Tilastokeskus jakaa väestön sosioekonomisiin ryhmiin, jotka muodostuvat eläkeläisistä, opiskelijoista, työntekijöistä, alemmista ja ylemmistä toimihenkilöistä, yrittäjistä ja työttömistä.

Näitä kai voi sanoa oman aikamme luokkaeroiksi.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #35 : 02.11.19 - klo:10:59 »
Penalta hyvä veto esittää asia tämän päivän valossa. Yritin sorvata aamutuimaan omaa vastaustani, mutta se ei onnistunut.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #36 : 02.11.19 - klo:18:26 »
Mielenkiitoisesti kirjoitettuja kannanottoja. Meidän avioliitto on kestänyt 52 v.
Juuri näin! Mielenkiitoisia kannanottoja pitkistä heteroavioliitoista nykyisenä avioerojen ja sukupuolineutraalin avioliiton aikana. :) 

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #37 : 02.11.19 - klo:22:18 »
Juuri näin! Mielenkiitoisia kannanottoja pitkistä heteroavioliitoista nykyisenä avioerojen ja sukupuolineutraalin avioliiton aikana. :)

Asiaton ja asenteellinen kommentti, kun muita ei ole ollut mahdollista olla niin kauaa. Tyypillinen harhaanjohtava fakenews.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #38 : 02.11.19 - klo:23:11 »
Asiaton ja asenteellinen kommentti, kun muita ei ole ollut mahdollista olla niin kauaa. Tyypillinen harhaanjohtava fakenews.
Mutta eikö valtavaa, miten maassamme on lukuisia pitkiä heteroavioliittoja ? :)

"Pitäkää avioliitto kaikin tavoin kunniassa älkääkä häpäiskö aviovuodettanne, sillä Jumala tuomitsee siveettömät ja avionrikkojat. "
(Hepr.13:4)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #39 : 03.11.19 - klo:02:05 »
Suomessa Tilastokeskus jakaa väestön sosioekonomisiin ryhmiin, jotka muodostuvat eläkeläisistä, opiskelijoista, työntekijöistä, alemmista ja ylemmistä toimihenkilöistä, yrittäjistä ja työttömistä.

Näitä kai voi sanoa oman aikamme luokkaeroiksi.

Luokkaero on vanha käsite, jolla on jo oma merkityssisältönsä. Tuo merkitsee aivan muuta,  on tutkimuskäytössä kömpelömpi mutta tietty laskettavissa.  Korrelaatioita sai suoraan entisellä, siinä käytössä oli  jako neljään joissa korostui koulutustaso. Se ei enää vastaa yhteiskunnan realiteettia, joten parempi olisi mitata suoraan vuosiansioilla, mitä mittaakin.

 Mikäli Hesarin toimittaja tarkoitti tätä, niin miksei, mutta tarkoittiko? Sopeutuuko opiskelija 19v  hyvin avioliittoon eläkeläisen, siis se kansaneläkeikä, kanssa vai? Onko telakkamies onnellinen toimistotyöntekijän kanssa? Kumpikas ne kotityöt tekee.... Niinno, miksi ei.

Ekonomisesti nuo ryhmät ovat  kehnosti vertailukelpoisia, sillä meillä on hyvin vauraita eläkeläisiä, yliopistollisen loppututkinnon suorittaneita ( perint. ensimmäinen sosiaaliluokka) joiden on vaikea/ mahdoton elää ja kasvattaa perheensä palkallaan, kuten LTO, nettopalkka 1700-1800€ kk: ssa) , se itsensä hengiltä juonut ystävämme ei milloinkaan tehnyt työtä eikä kehrännytkään eli työtön kedonkukka, mutta vapaasti valikoituja, hän peri niin rutkasti rahaa, ettei koskaan joutunut työhön, ja se oli hänen onnettomuutensa, luulen.

Ainakin olisi hyvä selvittää, tuleeko perheissä kiistaa siitä, kumman ne rahat alkuaan oli. Että kumpiko niitä käyttää.  Nykyisin koulutustaso on niin yhtenäinen,  etten tuota lukeneisuutta pitäisi minään. 

Rahariidat, ne vasta kiperiä saattavat olla. Ja kotihommatappelut. Toinen uurastaa ulkoduunissa, toinen näprää sisällä lämpöisessä jotain paperinsiirtohommia. Miksi ei. Mutta onko tuo luokkaero? 
............


Eli koko lärpätys sosiaaliluokissa tässä yhteydessä taisi olla toimittajahupelon väörinymmärrystä.  Ansiotason eroja kai piti kysyä, muu ei mene järkeen.


« Viimeksi muokattu: 03.11.19 - klo:02:17 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #40 : 03.11.19 - klo:02:23 »
Ei se mene päähän oikein mitenkään....  Eivät nuo ole ” nykypäivän luokkaeroja” kun niitä eroja on niin vaikea erotella. Ansiotaso olisi jo hyvä lähtökohta, kyllä tuo muuten vie ajatukset kauas menneeseen. Kotitöitten jakaminen työn rasittavuuden mukaan... No. Sen verran on kokemusta että kun toinen ei osannut mitään, tein tietysti ne vähät kotihommat. Toinen hoiti pankkiasioita, sillä siihen aikaan se edellytti vapaahetkiä niiden aukioloaikana.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #41 : 03.11.19 - klo:07:09 »
Se on totta, että sosioekonomiset ryhmät eivät ole yhteiskuntaluokkia siinä mielessä kuin työväenluokka, keskiluokka ja yläluokka. Ryhmästä toiseen siirrytään elämäntilanteiden mukaan eikä niitä voi asettaa arvojärjestykseen.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #42 : 03.11.19 - klo:08:06 »
Se on totta, että sosioekonomiset ryhmät eivät ole yhteiskuntaluokkia siinä mielessä kuin työväenluokka, keskiluokka ja yläluokka. Ryhmästä toiseen siirrytään elämäntilanteiden mukaan eikä niitä voi asettaa arvojärjestykseen.

Näitä taisi asettaa arvojärjestykseen vähän kuka mitenkin. Avioliitto solmitaan, no, tuossa tulee jo kysymykseen, sekä mahdollisesti hyvin eri- ikäisten kesken, tai erikseen tutkien, täysin eri tuloluokkaa kuuluvien kesken —-  tai sitten ei. Tuollainen  ryhmä ei ole oikeastaan mikään eikä ainakaan sosiaaliluokka.    Niiden sisäinen hajoavuus on liian suuri.

 Siten ryhmittelyn käyttäminen kaikkeen tutkimustoimintaa on kömpelöä, eikä se oikeastaan tarjoa tuohon alkuperäiseen Hesarin artikkeliin muuta ihmeteltävää, kuin kuinka niillä on mitään tekemistä minkään kanssa. Avioliiton nyt ainakaan. 

Biografisista muuttujista vanha rallatus sukupuoli, ikä, sosiaaliluokka, on tainnut jäädä toimittajan korvaan tuo viimeinen, ties mitä hän sillä tahtoo tai mitä Annika tahtoo tietää. 

Eli Annika, mikä juuri sinua kiinnosti?  Erilaiset avioliitot? Joissa on eroja puolisoiden välillä? 

« Viimeksi muokattu: 03.11.19 - klo:08:17 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #43 : 03.11.19 - klo:10:32 »
No, se minua lähinnä kiinnosti, jotta miten parisuhde onnistuu kahden kovin erilaisista taustoista tulevan ihmisen kesken.

Kun katselen tuntemieni ihmisten elämää, niin kyllä suhteen onnistumisessa on erittäin suuri merkitys sillä, miten ennen parisuhdetta on eletty vanhempien kotona. Ihminen taitaa pitää usein itsestään selvänä sitä, että näinhän tämä ja  tuo asia kuuluu tehdä.

Kesy esimerkki käytännön tasolta. Vaimo on oppinut kotonaan, että siivotaan, tiskit ja pyykit pestään eivätkä ne loju pitkin huoneistoa. Mies taas vähät välittää siisteydestä, mutta pitää itsestään selvänä, että se puhdas ja silitetty paita on käytettävissä joka aamu. Kumpikin puolisoista käy työssä ja kulut jaetaan. Vähitellen kuitenkin vaimo alkaa kiusaantua kotitöiden tekemiseen sillä aikaa, kun mies vain lueskelee sanomalehtiä. Arvostan toki sitä, että mies tekee niitä ulkotöitä, niitä ei vain taida olla ihan joka päivä.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #44 : 03.11.19 - klo:11:09 »
Erilaisista taustoista, erilailla toimivista perheistä tulevilla saattaa olla poikkeavat oletukset siitä, mitä kumppani haluaa ja mitä arvostaa. Eihän avioliitossa aivan kaikkea puhuta auki. Vasta ajan saatossa pikkuhiljaa alkaa oivaltaa, että vaimo arvostaa kukkakimppua enemmän TV-illasta kullan kainalossa. Tai päin vastoin. Usein vaimo haluaa enemmän puhua kaikenlaisista asioista, suhteesta ja tulevaisuudesta. Tuttavapariskunnalla oli avian päin vastoin.

Ihminen kypsyy ja kehittyy ihmisenä. Nuorena avioon mennessä ollaan aika lailla eri ihmisiä, kuin vuosikymmenten jälkeen. Se miten yhdessä kasvetaan ja mihin suuntaan, on aika mysteeri. Siinä kai kysytään sitä halua, haluaako kasvaa yhteen vai erilleen.
Pyryharakka