Kirjoittaja Aihe: Kasvit III  (Luettu 13068 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kasvit III
« Vastaus #30 : 01.07.19 - klo:10:04 »
Kiva testi kasvien tuntemisesta:

https://yle.fi/uutiset/3-10808720

minulla meni hyvin, yksi väärin. Orvokit ei ole hallussa.

Minulla meni orvokki oikein, vaikka hieman sitä mietin. Rantaleinikki ei ollut tuttu, mutta päättelemällä sekin meni oikein. Siis osin kai koulutukseeni pohjaten, mutta ennen kaikkea jatkuvaan kasvien seuranta harrastukseen liittyen meni kaikki oikein.

Joku kasvitutkia sanoi taannoin radiossa, että kasveja on kiva bongata. Kun jonain kesänä näet tietyn kasvin jollani paikalla, löydät sen hyvin todennäköisesti seuraavana kesänä ihan samalta paikalta.  :003:   Kasveja on helppo tarkkailla ja katsoa läheltä. Ne ei juuri karkaile mihinkään.  :003:
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit III
« Vastaus #31 : 27.07.19 - klo:09:44 »
Osaako kuka neuvoa hortensioista, kun en saa väriä säilymään. Tiedän, että multa on vähän mitä sattuu, ja kyse on maan happamuudesta, mutten millään muista tekikö hapan juuri sen sinisen, ja mitä sinne nyt tiputella, etikkaa niinkö?  Emäksinen taisi värjätä punaiseksi, tai vaaleanpunaiseksi ja kalkki olisi yksinkertainen.  Kukat lähtevät avautumaan sinertävinä, mutta muuttuvat pian ankean vihertäviksi.


Paavalinkukkien ihme on tapahtunut.  Yksi kolmesta teki uudet kukkavanat. Ilmeisesti syynä on ollut valon puute. Naapuri näkyy vieneen talvikaktuksensa terassille, minunkin pitäis.  Yritän mitä lämmin kirkas kesäaurinko tekis niille paulioille.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kasvit III
« Vastaus #32 : 29.07.19 - klo:10:15 »
Minun vaaleanpunainen hortensia muuttui aika nopeasti vihreäksi. Oletan, että paikka oli liian aurinkoinen. Hortensia pitää puolivarjoisesta paikasta. Sille suositellaan hortensiamultaa. En osaa sanoa millaista se on. Hapan lannoitus tekee hortensian siniseksi.
Toinen kasvi, mikä pitää happamasta on rododendron. Niille suositellaan omaa multaa ja omaa rodolannoitetta. Siis päättelen, että rodolannoite voisi toimia myös sinisille hortensioille.
Yksi kotikonsti on kahvinporot rodoille. Voisihan tuota kahvia kokeilla hortensialle. Ei se siihen kuole, jos ei kiehuvana kahvia tarjoile.  :017:
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit III
« Vastaus #33 : 31.07.19 - klo:23:14 »
Minun vaaleanpunainen hortensia muuttui aika nopeasti vihreäksi. Oletan, että paikka oli liian aurinkoinen. Hortensia pitää puolivarjoisesta paikasta. Sille suositellaan hortensiamultaa. En osaa sanoa millaista se on. Hapan lannoitus tekee hortensian siniseksi.
Toinen kasvi, mikä pitää happamasta on rododendron. Niille suositellaan omaa multaa ja omaa rodolannoitetta. Siis päättelen, että rodolannoite voisi toimia myös sinisille hortensioille.
Yksi kotikonsti on kahvinporot rodoille. Voisihan tuota kahvia kokeilla hortensialle. Ei se siihen kuole, jos ei kiehuvana kahvia tarjoile.  :017:

Kiitos kahvivinkistä. Kokeillaan. Todella rodolannoite pitäisi sen värin sinisenä
Minun on puolivarjossa joten se ei ole syy.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Kasvit III
« Vastaus #34 : 13.08.19 - klo:18:58 »
Olen tänä kesänä voimallisesti yrittänyt tuhota paukkubalsamia. Minulle se on paukkupatruunabalsami, kun se levittää siemenensä jännästi ripisemällä voimakkaasti. Niitin heti alkukesällä kasvustoa paljon alas ja nyt kuljen kepin kanssa ja aina nähdessäni vaalean kukan isken kepilläni kukinnon alas. Saapas nähdä saako ukko voiton, en sitä tälle kesälle odota, mutta jos seuraavalle tai sitä seuraavalle. On meillä sitä lupiininkukkaakin leviämässä samassa paikassa kuin tuoksuvatukka, ihan turhakkeita minun mielestäni.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit III
« Vastaus #35 : 25.08.19 - klo:09:36 »
Otin selkoa hortensioista.  Ne tulee istuttaa värinsä mukaiseen multaan ja sen perästä lannoittaavärinsä mukaan.  Istuttamiseen en enää fyhtynyt mutta ostin lannoitetta.   Taisi tulla väärän värinen tötsä mukaan, sinistä piti mutta tämä värjää kyl punertavan suuntaan.  Mikä siinä.  On sekin nätimpi kuin se ankea vihreä. 


Saa näkee, tuleeko mitä näin loppukesästä. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Kasvit III
« Vastaus #36 : 29.08.19 - klo:14:24 »
Minulle naapurini kertoi että hortensia, valkoinen, muuttuu ensin vihreäksi ja sitten vielä violetiksi.  On siis kameleontin tapainen.

Kun oikein tarkkaan katson omaani, niin uusin kukista on vielä valkoinen, seuraava vihreä ja kolmannessa vihreään on ilmestynyt violettia kukan reunoihin. Jännää !

 
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit III
« Vastaus #37 : 29.08.19 - klo:17:22 »
Onko se puutarhavortensia? Onkohan se sama kuin terassihortensia, toisaalta, miksi ei olis. Kesä vaan on niin lyhyt, että ne on aina alkuun olleet sinisiä, sitten vihreiltä ja sitten kuolleet kylmään. Kerran sain pysyyn sinisenä, taisin vahingossa ostaa oikeeta multAa...     Nyt kun saan lasin tuohon missä toisten loppuu parveke, saatAn nähdä violettia.

Vähän höhlää tavallaan, lasittaa  puolivälistä, mutta olis tarvittu isot rosessit ja lumiesteet ja näin siilit pääsee kumminkin syömään.  Tulee viherhuone.... vaikka saatan tän viel sitte myyrä pois.  Kotkassa on myytävänä asunto jota oon toivonu pikkutytöstä, eikä siellä liiku asuntokauppa.  Oon jutellu sen omistajan kans.  Se on satavuotiaas puutalos jos on pihat ees ja takan,mutta totta on että yläkertaan vie jyrkät raput enkä tästä nuorru.  Hesa vaan kasvaa minulle liika suureksi, tää on ihan eri paikka kun mihin joskus tulin.

Istuttiin vaan omenapuita ja luumupuita ja marjapensaita takapihalle.  Eteen tulee vissiin joku kaupunginpuutarhuri suosittelu, mummonaikaisia perennoja, että mie tahtosin sinne ja sen!  Olis taas meri ympärilläni ja tuo ihan lähellä Sapokkaa. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kasvit III
« Vastaus #38 : 29.08.19 - klo:17:45 »
Mikähän tuo nyt oikeasti on, tuo pihallani oleva kasvi, jota olen luullut ruskoliljaksi eli keisarinkruunuksi? Ei se sellainen nimittäin olekaan. Lehdet menee eri tavalla. Kukkavarret ovat siis lehdettömät, tai ainakin melkein koko matkaltaan ovat. Lehdet ovat pitkiä ja kapeita, yli puolimetrisiä siis, ja kasvavat kimpussa lähellä maanpintaa. Sellainen kurjenmiekkamainen systeemi. Mutta kukka ihan ruskolilja miinus tummat pisteet kukan sisältä. Kukin kukka on auki vain yhden päivän.  :017:

Jos tietäisin nimen, osaisin ehkä antaa pätevämpää hoitoa. Tänä kesänä on kyllä kukkinut ihan ennätysmäärin, ja nuppuja on vieläkin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Kasvit III
« Vastaus #39 : 29.08.19 - klo:18:48 »
Jospa on tämä Lilja Oriental ruskolilja jota minullakin on ollut. On myös pilkullisia joiden nimi on ruskolilja tai keisarinkruunu.

https://www.google.com/search?q=ruskoliljat&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwiu5_2LtqjkAhUCiIsKHcRyAbgQiR56BAgKEBI&biw=1082&bih=512#imgrc=umiRHjxP-rvsgM:

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Kasvit III
« Vastaus #40 : 29.08.19 - klo:21:12 »
Hieno kuva, sama kasvi kuin meillä monessa paikassa. Kasvaa väkevästi täällä ylempänäkin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit III
« Vastaus #41 : 05.09.19 - klo:10:38 »
Minulle naapurini kertoi että hortensia, valkoinen, muuttuu ensin vihreäksi ja sitten vielä violetiksi.  On siis kameleontin tapainen.

Kun oikein tarkkaan katson omaani, niin uusin kukista on vielä valkoinen, seuraava vihreä ja kolmannessa vihreään on ilmestynyt violettia kukan reunoihin. Jännää !

 


Oioi, Riitta- mummi!  Lämmin syksy, ja täällä minun hortensia alkaa muuttaa väriään violetiksi,  ajattelun niin, ettei se ikinä kerkee.  Se hennonsininen oli minun lemppari, väreistä siis, se vihree vähän turhakkeen tuntunen, nyt se siirtyy kohti violettia.

Kuinka vaan olisi tuossa valikoimattomassa mullassa ellen olis lannottanu.

Niitähän myyvät valmiiksi violetteina.  Se vissiin pitää värinsä.   

Oikealla mullalla tekis mieleni koettaa semmosta, että olisikin hortensiaterassi kaikkia värejä.


Paitsi, että minulla on unelma...... Suuuuuuuuuuri unelma..........
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Kasvit III
« Vastaus #42 : 19.05.20 - klo:09:29 »
Nyt kun meillä ei ole enää pihaa ja kukkapenkkejä huomaan hankkivani kukkivia ruukkukasveja. Ennen en koskaan ostanut kuin viherkasveja ja leikkokukkia.

Tänään Prisma tarjosi kauniita Gloksinioita hintaan 3,95. Otin ( ostin ) yhden.
Katsoin jo netistä hoito-ohjeen.
Ennenaikaan se oli minusta mummojen lemmikki, anoppinikin sai sen talvehtimaan ja kevääkkä uuteen kukoistukseen. Hän suosi sini-valkoisia. Minun on punainen. Se sopii senkin päälle ja takanaolevaan tauluun nätisti.

Lisäksi minulla on purppuranpunainen krysanteemi ja vaaleanpunainen ruusu, sekä huone-esikko josta kukat ovat lakastuneet. Ne olivat lilat. Vein ruukun parvekkeelle.

Paikka johon uuden kukkani laitoin on just niin kuin gloksinialle suositellaan, aurinkoinen mutta ei paahteinen. Kunhan muistan lannoittaa joka toinen viikko.

R-m, nyt jo todistettavasti mummo.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Kasvit III
« Vastaus #43 : 23.05.20 - klo:18:22 »
Parveke on valmistumassa kesään. Kolme amppelia roikkuu paikoillaan ja niissä Markettaa, Petunioita ja pikkupetunioita. Värejä on sekaisin pinkkiä, sini-lilaa, punaista ja sinistä. Lisäksi Riitanpäiväksi saamani huone-esikon siirsin pöytäkukaksi. Se on lykännyt yhden uuden kukkavanan.

Yrttilaatikoissa on vasta viinisuolaheinä, persilja ja basilika joka on eri ruukussa, jotta saan sen sisälle kylmistä säistä.

Ostan vielä muitakin jokusen ruukun, ehkä salvian, timjamin ja rosmariinin. Tillille on tuossa liian kuumaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Kasvit III
« Vastaus #44 : 25.07.20 - klo:11:17 »
Petuniat parvekkeella alkavat olla kukintansa kukkineet, paitsi suosikkini Deep burgundi, tummanpunainen, samettipintainen yhä jaksaa jatkaa. Se ei pitänyt suorasta paahteesta vaikka toisin sanotaan petunia-ohjeissa.
Vai olisiko sekin tykännyt, jos kaikki lasit olisivat olleet avoinna,  silloin hellekausina.

Siinä on myös ihana tuoksu ja siksi googlailin voisiko sen hoitaa talven yli ensi vuoteen. Periaatteessa kyllä, mutta ei meillä. Pitäisi olla valoisa ja viileä huone, 1-10-asteinen läpi talvikuukaudet.  Mutta nyt en nypi enää kuihtyneita kukkia, ja odotan tuleeko siemenkotia, niistä voisi yrittää saada taimia.

Kaikki sini-violetit ovat ohi, otin niitä myös maljakkoon. Kauniita nekin ovat, etenkin ne kääpiöpetuniat. Samoin pienet punaiset joita onkin vielä vähän.

Yrtit otin sisälle kuivumaan kun sattuivat nämä kylmänkosteat päivät ja yöt. Laitoin ne lieden lähelle. Tuoksuvat mukavasti.  Basilikaa on ollut jo pitkään sisällä. Siitä nappaamme aamuisten voileipin päälle, tomaatin seuraksi.

Deep Burgundi:  https://www.plantagen.fi/petunia-deep-burgundy-%C3%B812-cm-viininpunainen-529470.html
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)