Milloin kuulitte viimeksi vaikkapa seuroissa oikein hyvän puheen? Milloin oikein toden teolla tunsitte saavanne virkistystä jostain körttikokoontumisesta? Jos näin on ollut, niin hyvä, mutta kertokaa! Kertokaa sattuvatko vielä sanat? Vieläkö herännäisyydessä oleva yty tulee konkreettisesti luoksenne?
Olin itsenäisyyspäivän aikaan puhujamatkalla Pohjanmaan herännäisalueella. Yllätyksekseni ja murheekseni sain kuulla vanhemman polven heränneiltä mielipiteitä tämän päivän heränäisyydestä, jotka jäivät askarruttamaan mieltäni. He esittivät mm. seuraavanlaisia mielipiteitä:
- tämän päivän seurapuheet ovat matkakertomuksia, sosiaali- ja yhteiskuntapolitiikkaa - körttihumanismia, josta ei löydy Kristusta. Aku Rädyn kaltaista julistajaa kaivataan vielä tänä päivänä.
- herännäisyyttä on vielä jäljellä, mutta ei heränneitä juuri nimeksikään.
- papitkaan eivät uskalla enää puhua uskostaan ja korottaa Kristusta leimatuksi tulemisen pelosta.
- maallikot vaiennetaan, jos he erehtyvät liikaa korostamaan herännäisyyden perinteisiä arvoja.
- onneksi on jäljellä Siionin Virret, joissa on vielä entinen lohduttava ja sydämiä lämmittävä sanoma. Niiden vuoksi tulee vielä käytyä seuroissa.
Eräs heränneiden saarnamies kirjoittaa: "Niin järkyttävää kuin se onkin, sanatiivista vanhurskauttamisoppia saarnataan yleisesti Suomen luterilaisessa kirkossa myös tänä aikana...Tästä opista juontuu itse asiassa herännäisteologien puhe ikävöivästä ja odottavasta uskosta. He ovat tässä asiassa, kun yksittäiset poikkeukset suljetaan pois, katollisen kirkon opetuslapsia. Syy ei ole esimerkiksi Paavo Ruotsalaisen. Ei hänellä ollut vanhurskauttamisesta näin surkeaa oppia. Tätä oppia edusti selkeimmin ehkä maallikkojohtaja Wilhelm Niskanen. Liekö hän löytänyt sen joistakin käyttämistään katollisen kirkon hartauskirjoista? Niskasen harhan Paavo Ruotsalainen tuomitsi selkein sanoin... Jäykkä "niskaslainen" oppi jäi joka tapauksessa vanhurskauttamisen osalta herännäisteologien opiksi. Useimmat körttiteologit opettavat toivon vanhurskautta edelleenkin. Tämä on järkyttävää."
Edellä mainitut mielipiteet ovat ihmisten. Jokainen itse arvioikoon onko niissä minkä verran totuuden siementä. Lainauksessa Kalistaja ehkä tarkoitti jotain samankaltaista. Sen vuoksi kirjoitin nämä kuulemani mielipiteet. Jumala - Juhanin Jumppu - tietää totuuden. Jumalan kädessä on herätysliikkeemme tulevaisuus ja sen jäsenten huolenpito. Saamme olla varmoja siitä, että Hänellä on hyvät ajatukset niin herätysliikettämme, kuin meitä sen jokaista jäsentä kohtaan