Kirjoittaja Aihe: (Tehkää elinluovutustestamentti!)Kuolemanjälkeinen konkretia  (Luettu 9681 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Kun nyt kerran täällä keskustellaan on siitä mihin sielu menee kuoleman jälkeen, niin oletteko miettineet mitä tapahtuu maalliselle tomumajallenne, eli uurnaan vai arkkuun? Onko sillä väliä? Onko elimillänne väliä? Onko hautajaisilla väliä? Haluatko olla "kapellimestari haudan takaa" vai jätätkö homman sukulaisten hoidettavaksi. Onko "avoin arkku" hyvä vai huono asia? Onko kuolema, hautaaminen, tällaisten asioiden avoin puhuminen, tabu?

Itse olen näitä asioita jonkin verran miettinyt ja kai aika maanläheisesti :wink: asioita tarkastelen (parina kesänä oon ollu töissä hautausmaalla). Uskon toki, että ruumis on kuoleman jälkeen enää vain kuori, mutta ei toki yhdentekevä. Yksi asia on varma: Haluan luovuttaa elimeni kuolemani jälkeen, jos se vain  on mahdollista. Vaikka usein nämä asiat tulee eteen vasta ku joku on kuolemansairas, mut huomattavasti helpompi on ajatella jo ennen...
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
(Tehkää elinluovutustestamentti!)Kuolemanjälkeinen konkretia
« Vastaus #1 : 11.04.06 - klo:18:53 »
Asiat on päätetty ja virret valittu. Entisenä hautausmaatoimikunnan jäsenenä olen oppinut, että hautausmaat täyttyvät ainakin Etelä-Suomessa ja olen ilmoittanut, että ruumini saa polttaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
(Tehkää elinluovutustestamentti!)Kuolemanjälkeinen konkretia
« Vastaus #2 : 11.04.06 - klo:19:38 »
Kaikki, mitä jää lääkäreiden ja opiskelijoiden jälkeen saa polttaa. Tai jos ei jää poltettavaa, niin kaapikoot sitten vaikka lapiollisen hiekkaa uurnaan. ;) Ja virret on valittu niin kiitos- kuin pääsiäisvirsistä. ;)

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
(Tehkää elinluovutustestamentti!)Kuolemanjälkeinen konkretia
« Vastaus #3 : 11.04.06 - klo:20:56 »
Minä nyt olen vähän nuori tämmösistä puhumaan, mitä haluan ruumiilleni tehtävän, mutta olenpahan silti miettinyt. Ensimmäiseksi se, että ei missään nimessä saa polttaa. Onneksi suku onkin maaseudulla, niin se ei ole tilasta kiinni ja jos olisikin, niin viekööt ruumiin niin pohjoiseen, että on tilaa, kunhan vain ei polteta. En tiedä mikä, mutta ajatuskin kylmää. Tosin en ole koskaan polttohautajaisissa ollut, kun täällä päin arkkuhautaus on varmaan halvempikin, kun ei tarvitse ruumista kovin kuljetella. Poikkeus, jos kuolee keskussairaalassa ja vasta tuhka vietäisiin haudattavaksi. Kuitenkin siitä puhutaan vielä pitkään täällä päin, jos joku poltetaan, niin arkkuhautaus on ehdottomasti suosituin vaihtoehto täälläpäin.

Yksi täti asuu Etelä-Suomessa ja hän on ilmoittanut, että haluaa polttohautauksen. Se on tietysti jokaisen oma asia, ja siksi pitää yrittää totuttautua ajatukseen, kun se aikanaan tulee vastaan.

Jotenkin vain haluan tulla haudatuksi perinteisellä tavalla. Ja hienoa olisi, jos saisi viimeisen yön olla kotona, mutta se ei taida nykyisin enää onnistua. Ja sitten minusta on hienoa, jos arkku on vielä hautajaispäivänä auki ja ihanteellisinhan se olisi omalla kotipihalla neljän pienen kuusen ympäröimänä. Tällainen minä olen, perinteiden perään...

Ja virsistä se, että haluan ainakin sukuvirret veisattavan. Ja vuoden päästä muistoseurat. Ja julkinen kutsu lehteen, enkä näitä "siunattu hiljaisuudessa" -ilmoituksia. Silloin ovat mukana kaikki, jotka tuntevat haluavansa osallistua ja ei tule jälkeenpäin sanomista vieraslistasta, kun kuitenkin joku unohtuu. Tämä voi jonkun mielestä kuulostaa suuruudenhulluudelta, mutta itse en ajattele niin. Minulle se on vain perinne.

Ja lopuksi ne elimet. Minun puolesta saa luovuttaa, en vastusta, kun en niillä itse enää mitään tee. Sydän on ainoa, jota olen miettinyt, mutta kyllähän senkin sitten saa antaa. Niin ja vielä ne polttohautaus-epäilykseni; tuntuu vaan, että iso osa jää sinne uuniin ja häviää matkalla ja menee uuninpesun mukana viemäriin. En haluaisi niin, vaan haluan, että ruumiini on yhdessä paikassa. Siis haudataan kokonaisena niin kuin siemen kylvetään ja se kerran alkaa kasvaa uutta elämää. Mutta...jokainenhan saa olla omaa mieltänsä!

Hupsista, nyt tuli jo hautaustestamentti, mutta toivottavasti ei ole vielä aihetta.  :wink:
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
(Tehkää elinluovutustestamentti!)Kuolemanjälkeinen konkretia
« Vastaus #4 : 11.04.06 - klo:21:02 »
Tästä polttohautauksesta sen verran, että useissa etelän seurakunnissa polttohautausprosentti on noin 75. Pohjoisessa je on hyvin harvinaista maaseudulla.

Jos joku osaa ruumistani kelpaa jollekulle toiselle niin siitä vaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
(Tehkää elinluovutustestamentti!)Kuolemanjälkeinen konkretia
« Vastaus #5 : 11.04.06 - klo:22:40 »
Minä annan ruumiini lääketieteellistä käyttöä varten ja/tai poltetaan sepposin tavalla.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
(Tehkää elinluovutustestamentti!)Kuolemanjälkeinen konkretia
« Vastaus #6 : 14.04.06 - klo:12:35 »
Siirtotestamentti on lompakossa, mutta jäin enemmän miettimään noita hautajaisvirsiä, kun olisi niin monta vaihtoehtoa... Körttihautajaiset tietysti, paljon virsiä ja seurat siunauksen jälkeen.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
(Tehkää elinluovutustestamentti!)Kuolemanjälkeinen konkretia
« Vastaus #7 : 18.04.06 - klo:18:22 »
Ihan Johannekselle tiedoksi, ettei aivan vanha täti ole ketjun aloittajakaan (23v) ja mun mielestä on hienoa saada eri-ikäisten mielipiteitä (koska kuolema voi koskettaa ketä vaan, koska vaan). Hyvin olen kyllä samoilla linjoilla kun Johanneskin, vaikka virsiä en kyllä ole tuuminut, kun en oikein tiedä, onko se enemmänkin omaisten kun vainajan asia.

Mä olen muuten ehdottomasti sitä mieltä, että on hyvä nähdä vainaja ennen arkun sulkemista. Mä sain surutyön konkreettisesti alkuun kun näin  minulle läheisen isotädin (mummon) arkussa, kun hän kuoli ollessani matkoilla.
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
(Tehkää elinluovutustestamentti!)Kuolemanjälkeinen konkretia
« Vastaus #8 : 18.04.06 - klo:23:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Ihan Johannekselle tiedoksi, ettei aivan vanha täti ole ketjun aloittajakaan (23v)


Kyllä minä sen jostakin toisesta ketjusta jo olen tiennyt, että et sinä kovin vanha ole. En niin ajatellut ketjun aloittajaa sitä kirjoittaessani, joten pahoittelen, jos tuli vähän outo kirjoitussävy.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
(Tehkää elinluovutustestamentti!)Kuolemanjälkeinen konkretia
« Vastaus #9 : 18.04.06 - klo:23:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
viekööt ruumiin niin pohjoiseen, että on tilaa, kunhan vain ei polteta. En tiedä mikä, mutta ajatuskin kylmää.


Nyt vasta huomasin, miten koominen lause! Polttohautausajatus kylmää...
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
(Tehkää elinluovutustestamentti!)Kuolemanjälkeinen konkretia
« Vastaus #10 : 20.04.06 - klo:21:46 »
Pöh, enhän mäkään kirjoitustyyliäs kritisoinut, päinvastoin! Mä olen vaan ihan ehdottomasti sitä mieltä ettei kuolema saisi olla nuorillekaan ihmisille mikään ihmeellinen asia, vaan luonnollinen osa elämää. Toki joku voi nykyään selvitä suht vanhaksikin ilman, että kohtaa kuolemaa, mut onko se välttämättä hyvä asia. Se on mun mielestä hyvä et nykyään otetaan taas lapsetkin mukaan hautajaisiin, niin ettei tartte sitten omien vanhempiensa hautajaisissa olla ekaa kertaa kuoleman kanssa kosketuksissa.

Kuolema on muuten mainio mustan huumorin lähde, entäs pidättekö esim. Mullan alla tv-sarjasta? Vai onko kuolema vakava asia?
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
(Tehkää elinluovutustestamentti!)Kuolemanjälkeinen konkretia
« Vastaus #11 : 20.04.06 - klo:21:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Pöh, enhän mäkään kirjoitustyyliäs kritisoinut, päinvastoin!


Ok
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
(Tehkää elinluovutustestamentti!)Kuolemanjälkeinen konkretia
« Vastaus #12 : 21.04.06 - klo:17:01 »
Onhan kuolema tietenkin yksi vakavimmista asioista. Siksi siitä onkin syytä tehdä pilaa. Hymy ja nauru saavat isotkin asiat siedettävän kokoisiksi. Tietääkseni Islamin profeettapiirrosten kostoksi julistama holokaustipilakuvakilpailu meni heidän kannaltaan mönkään, kun mustan huumorin juutalaiset mestarit lähettivät pinon ylittämättömiä ehdotuksia. Kyllähän koiranleuat aina tosikoille pärjäävät.
Kun pyhää Lauria kärvennettiin parilalla, hän sanoi viimeisiksi sanoikseen tähän tapaan: -Olen kypsä, tulökaa syömään.