Kirjoittaja Aihe: Uskon Empirismi  (Luettu 18348 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Uskon Empirismi
« Vastaus #15 : 25.04.21 - klo:17:38 »
Herännyt tumma ystäväkansa ei perustakaan alatien kristillisyyden uskonasennettaan tarpeettomiin mielenliikutuksiin eikä järjen päätelmiin, intuitioon tai luulouskoon.

Mikä on näiden 'muistolauseittesi' tarkoitus? Jos ajettelet kohdistavasi ne foorumin tyypillisille lukijoille, pidän niitä toisaalta itsestäänselvyyksinä, toisaalta turhan koristeellisena sanahelinänä. Kummassakaan tapauksessa kirjoittelussa ei minusta ole juurikaan mieltä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uskon Empirismi
« Vastaus #16 : 25.04.21 - klo:19:18 »
Mikä on näiden 'muistolauseittesi' tarkoitus? Jos ajettelet kohdistavasi ne foorumin tyypillisille lukijoille, pidän niitä toisaalta itsestäänselvyyksinä, toisaalta turhan koristeellisena sanahelinänä. Kummassakaan tapauksessa kirjoittelussa ei minusta ole juurikaan mieltä.

Amen
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Uskon Empirismi
« Vastaus #17 : 25.04.21 - klo:22:17 »
Markus kirjoitti vuonna 2006:

Hötkyily - sanavalinta minun, englanniksi käytettiin sanaa presupposition - taas on se toinen ääripää. Pelastus on jo saavutettu. Olemme jo täyttymyksen tilassa. Ja jos on kerran jo täyttymyksen tilassa niin mihinkäs sitä sitten enää matkata. Myö leiriyvyttään tähän. Ja juhlakaffit porisemaan. Pieperin mukaan tämä jälkimmäinen kuuluu reformaation perillisten helmasynteihin.


Tätä menoa olin vierastanut kaksikymmentä vuotta viidesläisyydessä. Jotakin väärää koin tuossa varmuudessa, kristallimeressä, helmiporteissa tms.

Pienestä oli kiinni etten jäänyt eroon uskostakin. Armollinen Jumala toimi käytännössä, Hän kutsui minut meidän oman kirkkoherramme suulla vuoden 2007 Herättäjäjulille. Minua pyydettiin vain hoitamaan pankkiautomaattia eli kioskia josta kortilla sai käteistä. Tuttua ja turvallista, ei muuta, mutta siitä se lähti! Kaikki muuttui todeksi ja oikeaksi, minulle. Uskoni johdatukseen syveni.
Aamen! Herännäisyydessä armollinen Jumala toimi käytännössä. Körttipappi Jaakko Heinimäki piti sattuvan, sytyttävän ja kohti tulleen raamattutunnin Haapajärven herättäjäjuhlilla heinäkuussa 2013.  :eusa_pray:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Uskon Empirismi
« Vastaus #18 : 25.04.21 - klo:22:59 »
Amen
Aamen! Aamennus kuuluu herännäisyyteen.  :eusa_pray:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Uskon Empirismi
« Vastaus #19 : 25.04.21 - klo:23:34 »
Hyvin tunnut olevan tietoinen mitä herännäisyyteen kuuluu ja mitä ei kuulu.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Uskon Empirismi
« Vastaus #20 : 26.04.21 - klo:07:49 »
Aamen! Aamennus kuuluu herännäisyyteen.

Kenties herännäisyyteenkin, mutta sitä ei ole tapana sanoa ääneen. Ns vapaissa suunnissa kulttuuriin kuuluu puhujan kannustaminen toistuvilla aamenilla ja hallelujilla.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskon Empirismi
« Vastaus #21 : 26.04.21 - klo:09:36 »
Minulla ei ole pelastusvarmuustunnetta.   (täälläkin puhuttiin pelastusvarmuudesta)
Voi olla, että tämä on eräs syy, miksi pidin tällaista pelastusepävarmuutta jonkinlaisena hyveenä.
Ajattelin jotain sellaista, että pelastusvarmuustunteen puuttuminen on eräs osoitus nöyryydestä: pelastusepävarmuus on nöyryyttä.

Lutheria lukiessani kerran törmäsin tekstiin, jossa Luther veti maton kuvittelemani nöyryyden alta jyrisemällä pelastusepävarmuususkoa vastaan. Lutherin mukaan nämä asiat ovat varmoja.
Tajusin, että pelastusvarmuuden puuttuminen ei olekaan mikään hyve, vaan ennemminkin pahe, josta minun ei kannatakaan kerskailla.
Siinä riisuttiin taas eräs hyve päältäni pois.
En saanut siinä mitään pelastusvarmuutta itselleni, mutta enpä enää tilaani tämän suhtee mitenkään hyveellisenäkään pitänyt.

Thomas W kirjoittaa Kallissa hunajanpisarassa, että jos synti syyttää sydämessä, niin se tarkoittaa, että sydän on kova (toki joskus syytös on kehoitus korjata asiansa ja selvittää ne - Kyöstin lisäys).
Eiköhän tämä pelastusvarmuuden puuttuminenkin tarkoita samaa, kuin että sydän on kova ja epäuskoinen, kun ei pysty uskomaan, että Kristus on kuollut ja jokainen Häneen turvautuva ja uskova pelastuu.

Jonas Lagus kirjoittaa hyvin pelastusvatmuudesta, että se ei ole pelastuksen tae, mutta kyseistä lahjaa voi itselleen rukoilla.
Pelastusvarmuustietoisuus on kaiketikin Jumalan lahja, ja pelastusvarmuuden puuttuminen on tuon lahjan puuttumista.
Lahjan puuttumisesta ei kannata tehdä hyvettä.

Jumala voi nähdä hyväksi, että joku ei saa tuota lahjaa tai saa sen myöhemmin. Jollekin Jumala uskoo tuon lahdjan aikaisemmin.



Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Uskon Empirismi
« Vastaus #22 : 26.04.21 - klo:09:57 »
Ajattelen, että pelastusvarmuutta on kahta lajia; toinen perustuu Jeesuksen pelastustyöhön ja toinen oman uskon aitouteen ja voimaan. Jälkimmäisen taustalla lienee usein vahva uskoontulon kokemus. Nämä lajit tuskin kuitenkaan esiintyvät puhtaina ääritapauksina vaan sekoittuvat toisiinsa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Uskon Empirismi
« Vastaus #23 : 26.04.21 - klo:10:09 »
Minulla ei ole pelastusvarmuustunnetta.   (täälläkin puhuttiin pelastusvarmuudesta)
Voi olla, että tämä on eräs syy, miksi pidin tällaista pelastusepävarmuutta jonkinlaisena hyveenä.
Ajattelin jotain sellaista, että pelastusvarmuustunteen puuttuminen on eräs osoitus nöyryydestä: pelastusepävarmuus on nöyryyttä.

Lutheria lukiessani kerran törmäsin tekstiin, jossa Luther veti maton kuvittelemani nöyryyden alta jyrisemällä pelastusepävarmuususkoa vastaan. Lutherin mukaan nämä asiat ovat varmoja.
Tajusin, että pelastusvarmuuden puuttuminen ei olekaan mikään hyve, vaan ennemminkin pahe, josta minun ei kannatakaan kerskailla.
Siinä riisuttiin taas eräs hyve päältäni pois.
En saanut siinä mitään pelastusvarmuutta itselleni, mutta enpä enää tilaani tämän suhtee mitenkään hyveellisenäkään pitänyt.

Thomas W kirjoittaa Kallissa hunajanpisarassa, että jos synti syyttää sydämessä, niin se tarkoittaa, että sydän on kova (toki joskus syytös on kehoitus korjata asiansa ja selvittää ne - Kyöstin lisäys).
Eiköhän tämä pelastusvarmuuden puuttuminenkin tarkoita samaa, kuin että sydän on kova ja epäuskoinen, kun ei pysty uskomaan, että Kristus on kuollut ja jokainen Häneen turvautuva ja uskova pelastuu.

Jonas Lagus kirjoittaa hyvin pelastusvatmuudesta, että se ei ole pelastuksen tae, mutta kyseistä lahjaa voi itselleen rukoilla.
Pelastusvarmuustietoisuus on kaiketikin Jumalan lahja, ja pelastusvarmuuden puuttuminen on tuon lahjan puuttumista.
Lahjan puuttumisesta ei kannata tehdä hyvettä.

Jumala voi nähdä hyväksi, että joku ei saa tuota lahjaa tai saa sen myöhemmin. Jollekin Jumala uskoo tuon lahdjan aikaisemmin.
Heränneen tumman ystäväkansan alatien kristillisyys ei olekaan evankelikalismia, jossa uskoa ja pelastusvarmuutta markkinoidaan menestystuotteena. Sen sijaan heränneen tumman ystäväkansan epävarmuutta, armon varassa roikkumista ja murhevoittoisen heikon uskon riittämättömyydestä taivaan helmiportilla on vaikeampaa myydä suruttomille pelastumattomille ihmisille.  :eusa_pray:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskon Empirismi
« Vastaus #24 : 26.04.21 - klo:10:30 »
Jumala ilmeisesti sallii pelastusvarmuustunteen puutokset ja ongelmat yleensä siksi, että ihminen alkaisi etsiä Jumalaa.
Ilman ongelmia ihminen kovi helposti näyttää kiintyvän liikaa maalliseen.
Ongelmat joskus irroittavat ihmistä maallisesta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Uskon Empirismi
« Vastaus #25 : 26.04.21 - klo:11:04 »
Ilman ongelmia ihminen kovi helposti näyttää kiintyvän liikaa maalliseen.

Näkeehän sitä joskus selvästikin, miten ongelmattoman pelastusvarmuuden omaavat kristityt keräävät itselleen maallista hyvää ja näyttävät sitä kovasti arvostavankin.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Uskon Empirismi
« Vastaus #26 : 26.04.21 - klo:12:02 »
Näkeehän sitä joskus selvästikin, miten ongelmattoman pelastusvarmuuden omaavat kristityt keräävät itselleen maallista hyvää ja näyttävät sitä kovasti arvostavankin.
Mutta mihin me tarvitsemme ongelmattoman pelastusvarmuuden omaava kristillisyyttä, sillä onhan meillä ongelmallisessa pelastusvarmuudessa alatien kristillisyydessä piehtaroiva ultraliberaali herännyt tumma ystäväkansa?  :eusa_pray:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Uskon Empirismi
« Vastaus #27 : 26.04.21 - klo:13:17 »
Mutta mihin me tarvitsemme ongelmattoman pelastusvarmuuden omaava kristillisyyttä, sillä onhan meillä ongelmallisessa pelastusvarmuudessa alatien kristillisyydessä piehtaroiva ultraliberaali herännyt tumma ystäväkansa?

Mistäpä nimimerkki 'luterilainen' löytäisi oivan nälvimisen aiheen, jos ongelmissa piehtaroivaa tumman tien ultrakristillistä kansaa (vai miten se meni...?) ei olisi?

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Uskon Empirismi
« Vastaus #28 : 26.04.21 - klo:14:10 »
Mistäpä nimimerkki 'luterilainen' löytäisi oivan nälvimisen aiheen, jos ongelmissa piehtaroivaa tumman tien ultrakristillistä kansaa (vai miten se meni...?) ei olisi?
Pois nälviminen, sillä heränneellä tummalla ystäväkansalla on oikea ultraliberaali köyhyyden spiritualiteetti, jossa hengellisesti köyhä armon kerjäläinen odottaa nöyrästi armoa ilman tarpeetonta uskon empirismiä.  :eusa_pray:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Uskon Empirismi
« Vastaus #29 : 26.04.21 - klo:14:35 »
Jumala ilmeisesti sallii pelastusvarmuustunteen puutokset ja ongelmat yleensä siksi, että ihminen alkaisi etsiä Jumalaa.
Ilman ongelmia ihminen kovi helposti näyttää kiintyvän liikaa maalliseen.
Ongelmat joskus irroittavat ihmistä maallisesta.
Ymmärrän samoin.  On parempi oppia olemaan varma Jumalan ja Kristuksen olemassa-olosta, ja sitten ottaa vastaan mitä varmuutta mistäkin annetaan. 

Omat olot vaihtelee suhdanteiden mukaan, valitettavasti. :002:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)