Kirjoittaja Aihe: Itsensä ruotiminen  (Luettu 49997 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #15 : 20.01.10 - klo:07:40 »
Mitä ajatuksia ruokit?

Ajatuksia, kuten tunteitakaan, emme voi täysin poistaa. Voimme kehittää uutta suhdetta ajatteluun ja käyttää ajatuksiamme viisaasti omaksi ja toisten parhaaksi. Toivoisimme, että häiritsevät ja kiihdyttävät ajatukset jättäisivät meidät rauhaan. Useimmiten asia onkin niin, että meidän tulee pystyä luopumaan ajatuksista, eli tehdä tietoinen päätös olla ruokkimatta niitä. Ajatukset toimivat samaan tapaan kuin villikissa, joka palaa ovellemme sitä varmemmin, mitä useammin annamme sille ruokaa. Ennen muuta voimme suodattaa mielestämme sellaisia ajatuksia, jotka tuottavat toistuvasti huonovointisuutta, yhteentörmäyksiä tai vaarallista käytöstä. Tätä työtä voisimme kutsua vaikka ajatusten vapauttamiseksi.

Kärsimys johtuu häiritsevistä ajatuksista.
Tärkeintä ei ole keskittyä tunteen laatuun
vaan jäljittää ne ajatusten perimmäiseen lähteeseen.


Mattieu Ricard

Vapautunut ajatuksesta ja ”silloinhan voi vain yksinkertaisesti lähteä. Kirjaudu ulos -nappi on tuossa yläpalkissa”.   :eusa_angel:

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #16 : 20.01.10 - klo:08:48 »
Saako toinen ihminen olla 'oma itsensä' minun seurassani, vai kaveeraako hän väärän henkilön kanssa? Kyllä kai tällaisen laumaeläimen kuin ihmisen elämä on aina jollakin tavalla muiden odotusten arvailua ja niihin vastaamista. Sitä kai sanotaan sosiaalisiksi taidoiksi.

Hyvä ystäväni sanoi kerran minulle, että olen todella mukava ystävä, koska vaikka olemmekin nyt täällä mökissä, ei meidän tarvitse jatkuvasti pölöttää ja olla ystävällisiä. Hyvä ystävä ei vaadi toiselta mitään vaan antaa hänen olla. Ymmärsin hyvin, mitä hän tarkoitti.
Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #17 : 20.01.10 - klo:08:53 »
Toivoisimme, että häiritsevät ja kiihdyttävät ajatukset jättäisivät meidät rauhaan. Useimmiten asia onkin niin, että meidän tulee pystyä luopumaan ajatuksista, eli tehdä tietoinen päätös olla ruokkimatta niitä.

Ajattelutyötä tekevänä arvostan ihmistä, joka esittää häiritseviä ja aivotoimintaani kiihdyttäviä ajatuksia. Ajatusten, asenteiden ja arvojen muutos on osa ihmisen elämää.
Acta, non verba.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #18 : 20.01.10 - klo:08:57 »
SE OLEN MINÄ

Minä uskallan olla se ihminen, joka olen:
keskeneräinen, mutta kuitenkin onnellinen,
oudon edessä epävarma
ja kuitenkin tiedonhaluinen,
joskus ratkaisujen edessä pelokas,
hämmentynyt ajatusten paljouden keskellä,
ja kuitenkin
myös pienistä yksityiskohdista haltioitunut.

Vielä paljon muutakin minä olen,
jotain, mitä ei aina osaa kuvailla.
Minä uskallan katsoa itseäni,
rakastaa itseäni sellaisena kuin olen.

Ja antaa myös muiden nähdä minut tällaisena,
rakastetaan minua sitten tai ei.

-Ulrich Schaffer
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #19 : 20.01.10 - klo:09:05 »
Minulle meinasi nuorempana käydä kalpaten jatkuvan itseni (roolieni) analysoinnin kanssa. Hyvä vertaus "Joonakselta" että jää vain ruoto jäljelle. Onhan Jumala sentään luonut lihaa luiden päälle. Ei pidä kaikkea kalvaa pois.

Paavalin sana :Olkaa juutalaisille juutalainen, roomalaisille roomalainen, kreikkalaisille kreikkalainen liian pitkälle vietynä kadottavat minuuden.

Sitten, pahojen ajatusten nouseminen vanhoista kaunoista on erittäin nopeasti torjuttava asia. Pieni APUA-rukous on yleensä auttanut.

Muuten yritän olla liikaa välittämästä erilaisista ajatuksista. Ne ovat vain ajatuksia.
Tekeminen on parempaa.
Hyvien kirjojen lukeminen ja niistä ohjeiden ottaminen on toinen juttu.

Pankissa opettelimme oikein gurun johdolla positiivista ajattelua. Se oli hyväksi pankille. Mutta ei kannettu vesi kaivossa pysy, jos ei Herra huonetta rakenna.

Rukous auttaa!
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #20 : 20.01.10 - klo:09:11 »

Kun esitin sen täällä foorumilla, se siirtyy jopa uuteen keskusteluun.


Aivan sinultahan se ajatus lähti, sorry.
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #21 : 20.01.10 - klo:09:25 »
Toivoisimme, että häiritsevät ja kiihdyttävät ajatukset jättäisivät meidät rauhaan. Useimmiten asia onkin niin, että meidän tulee pystyä luopumaan ajatuksista, eli tehdä tietoinen päätös olla ruokkimatta niitä. Ajatukset toimivat samaan tapaan kuin villikissa, joka palaa ovellemme sitä varmemmin, mitä useammin annamme sille ruokaa.

Ajattelutyötä tekevänä arvostan ihmistä, joka esittää häiritseviä ja aivotoimintaani kiihdyttäviä ajatuksia. Ajatusten, asenteiden ja arvojen muutos on osa ihmisen elämää.

Olisiko kyse siitä, millaisia, mihin asioihin liittyviä nämä häiritsevät ajatukset ovat. Työhön liittyvät jutut ovat eri asia kuin esim. omaan elämään, lähimmäisiin tai vaikkapa lähiympäristöön liittyvät ajatukset.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #22 : 20.01.10 - klo:10:30 »
Olisiko kyse siitä, millaisia, mihin asioihin liittyviä nämä häiritsevät ajatukset ovat. Työhön liittyvät jutut ovat eri asia kuin esim. omaan elämään, lähimmäisiin tai vaikkapa lähiympäristöön liittyvät ajatukset.

Tuoreet ja mielenkiintoiset ajatukset ovat ajattelua kiihottavia olivatpa työhön, elämään, lähimmäisiin, lähiympäristöön, luontoon, yhteisöihin tai yhteiskuntaan liittyviä. Voimme tietysti tarrautua perinteisiin ja olla ajattelemattakin. Sitten on yhteiskuntia ja yhteisöjä, jotka eivät salli ajattelua. Luoja antoi ihmiselle aivot, joilla ajatella.Siksi niitä on syytä myös käyttää. Pulmat, ongelmat, haasteet, riskit, mahdollisuudet ja ratkaisut ovat sytykkeitä ajatuksille.
Acta, non verba.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #23 : 20.01.10 - klo:11:20 »
SE OLEN MINÄ

Minä uskallan olla se ihminen, joka olen:
keskeneräinen, mutta kuitenkin onnellinen,
oudon edessä epävarma
ja kuitenkin tiedonhaluinen,
joskus ratkaisujen edessä pelokas,
hämmentynyt ajatusten paljouden keskellä,
ja kuitenkin
myös pienistä yksityiskohdista haltioitunut.

Vielä paljon muutakin minä olen,
jotain, mitä ei aina osaa kuvailla.
Minä uskallan katsoa itseäni,
rakastaa itseäni sellaisena kuin olen.

Ja antaa myös muiden nähdä minut tällaisena,
rakastetaan minua sitten tai ei.

-Ulrich Schaffer

En ole sitä mitä minun pitäisi olla.
En ole sitä mitä haluaisin olla.
En ole aina sitä miten ihmiset minut näkevät.
En ole aina sitäkään miksi minut usein määritellään.
En ole sitäkään (Jumalan riisumana) mitä ennen olin.
Jumalan armosta olen se mikä olen.

Tässä tämän päivän vaatimusten ja kaikenlaisten odotusten sävyttämässä ilmapiirissä ihmisenä oleminen ei ole aina helppoa.
Kuitenkin; "Kun, Jeesus, kuljet matkassa, Niin pelkomieli haihtuu, Masennus, huoli kalvava Iloiseen toivoon vaihtuu. Siis oma sauva murtukoon. Nojaamme ristin sovintoon, Kuljemme voitokkaina." SV 138, 4.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #24 : 20.01.10 - klo:18:35 »
Aivan sinultahan se ajatus lähti, sorry.

En jaksa ruotia tätä keskustelua enää enempää, mutta tähän haluan vastata.
Ei tässä nyt ole mikään anteeksipyynnön paikka minusta. Nimet unohtuvat, mutta jos ajatus oli kehityskelpoinen, niin miksi sitä ei saisi käyttää?

Mutta ihan muuten vaan: Olen lukenut sellaisiakin näkemyksiä, ettei mitään "minuutta" edes ole ja koko väite sinällään olisi täysin absurdi. Ei ole mitään perimmäistä, mikä määrittelisi ihmisen persoonana erillään ympäröivästä sosiaalisesta fyysisestä kontkekstista.
Tätä taitaa tällaisen individualismin kyllästämän lukiolaisen vaikea ymmärtää.
(Huom., en muista kuka tuon on esittänyt, mutta siteeraan silti.  :icon_biggrin: )
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #25 : 20.01.10 - klo:18:51 »
Mutta ihan muuten vaan: Olen lukenut sellaisiakin näkemyksiä, ettei mitään "minuutta" edes ole ja koko väite sinällään olisi täysin absurdi. Ei ole mitään perimmäistä, mikä määrittelisi ihmisen persoonana erillään ympäröivästä sosiaalisesta fyysisestä kontkekstista.

Sehän lienee selvää, että ihminen, minä, persoona määrittyy aina jossakin kontekstissa. Pitääkö sen olla sosiaalinen tai fyysinen konteksti on sitten eri asia.
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #26 : 20.01.10 - klo:20:58 »
Mitä tarkoittaa: Jokainen tulee omalla uskollaan autuaaksi?
- No, tähän on helppoa vastata.  Tai olisi jos osaisi vielä vanhat historianläksynsä. Näillä sanoilla on julistettu uskonnonvapaus  jollonkjin jossaakin, saa kuulua mihin kirkkokuntaan tahtoo, muistaakseni kuitenkin kristilliseen vielä' siinä vaiheessa eurooppalaista historiaa?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #27 : 20.01.10 - klo:21:15 »
- Ihminen on psyykkisistä toiminnoistaan ylipäätään tietoinen siinä kymmenisen prosentin verran. 

- Tuleepa mieleeni anekdootti.  Kun olen joskus yrittänyt hahmotella luonnekuvaa eräästäkin historian henkilöstä, sain ammattikirjailijalta ahkeraan noottia: Rönsyt pois... ne rakkaat rönsyt pois... yhä on rönsyjä...muista nyhtää rönsyt... nyhdin nyhtämistäni, kunnes huomasin, ettei jäljelle jää kerrassa mitään jos jatkan!  Palaute valmiista tekstistä oli mielenkiintoinen : "En saanut kunnon käsitystä henkilöstä!"  No et kai, minä ajattelin, kun olin nyhtänyt niitä sinun rönsyjäsi niin vietävästi irti!  Henkilön tapaa reagoida siihen...tähän,..tuohon...rönsy, rönsy, rönsy!   

  - Solidi ja selkeä kuva ihmisestä on mahdollista luoda jos kirjoittaa puhtaasti fiktiivistä tarinaa, sen olen huomannut. Ja jonkinlainen käsitys siitä mikä "minä olen" meistä jokaisella kai on...mutta mitä sen sisältää?  Omia reagointitapoja, olen huomannut! 

- Ihmiskäsitykseni muuttui hieman sen homman myötä. Olemmekohan me muuta, kuin rönsykimppuja?  Me synnymme tiettyyn ajalliseen ja kulttuuriseen kontekstiin ja kohtaamme suunnilleen samat kysymykset kuin jokainen samanikäinen.  Me reagoimme niihin ja sysäämme liikkeelle jotakin johon toiset reagoivat.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #28 : 20.01.10 - klo:21:46 »
Tuoreet ja mielenkiintoiset ajatukset ovat ajattelua kiihottavia olivatpa työhön, elämään, lähimmäisiin, lähiympäristöön, luontoon, yhteisöihin tai yhteiskuntaan liittyviä.

Totta. Mutta ajattelin tässä sellaisia häiritseviä ajatuksia, jotka hankaloittavat omaa elämää jossain elämänvaiheessa jollain tavalla.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

santtu-62

  • Vieras
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #29 : 20.01.10 - klo:22:02 »
Totta. Mutta ajattelin tässä sellaisia häiritseviä ajatuksia, jotka hankaloittavat omaa elämää jossain elämänvaiheessa jollain tavalla.
Mikäli heräät keskellä yötä ja kuulet outoa rapinaa, alat välittömästi arvailemaan mikä äänen tuottaa. Joku murtautuu sisälle? Talossa on rottia? Ulkona on myrsky? Jos joudumme pelon valtaan, pelko ei johtunut äänestä, vaan ajatuksestamme. Yhtä hyvin olisimme voineet tuntea ärtymystä, jos huomasimme että naapurit melusivat tullessaan myöhään kotiin.

Koska ajatuksilla on suuri valta tunteisiimme, on hyödyllistä soveltaa tietoisuustaitoa myös kaikkeen siihen mitä sanomme itsellemme hiljaisesti ajatuksen muodossa. Ajatuksemme ovat mielessämme virtaavaa tietoa, ikään kuin sisäistä keskustelua, joka sisältää väitteitä, huudahduksia, kysymyksiä. Ajatukset ikään kuin selittävät meille tapahtumia samaan tapaan kuin urheiluselostaja kertoo mitä meidän olisi hyvä nähdä meneillään olevasta ottelusta. Ajatukset tulkitsevat meille todellisuutta: Mitä tämä merkitsee minulle? Onko tämä hyvä vai paha asia? Mitä tästä seuraa?

Yhden vuorokauden aikana ehdimme ajatella jopa 60 000 ajatusta. Arvellaan, että näistä kolmannes olisi sisällöltään sellaisia, jotka tuottavat meille harmia, esimerkiksi tunteita, joita emme haluaisi elämäämme. Ne voivat aiheuttaa riitoja ja konflikteja, joita haluaisimme välttää tai erilaisia vahingollisia elämäntapoja, jotka riistävät terveyttämme. Ei ole samantekevää, millaisella tiedolla ruokimme mieltämme ja mitä ajatuksia lähdemme seuraamaan. Ajatuksillamme luomme maailman, totesi jo yli 2500 vuotta sitten elänyt Siddharta Gautama, joka syvällisen ajattelunsa ansiosta on saanut myös nimen Buddha.

Tietoisuutemme on kaiken aikaa täynnä erilaisia repliikkejä, aivan kuin olisimme meluavan ihmismassan keskellä. Kuulemme joka puolelta huudahduksia: "Olet naurettava!" tai " Sinusta ei tule mitään!" tai "Jäätelöä, jäätelöä!". On hyödyllistä tunnistaa nämä häiritsevät ajatukset tuoreeltaan ja katkaista niiden vaikutusvalta ensi minuuteilla. Tähän tunnistamiseen tarvitsemme tarkkaavaa mieltä, valpasta hereillä oloa. Mitä enemmän liikumme uneliaassa ja passiivisessa mielentilassa, sitä alttiimpia olemme satunnaisille häiritsijöille. Saatuaan tartuntapintaa nämä ajatukset alkavat lisääntyä viruksen tavoin ja ottavat elintilaa harkitsevalta mieleltä.
 :icon_cool:
« Viimeksi muokattu: 20.01.10 - klo:22:04 kirjoittanut Benkku »