Kirjoittaja Aihe: Itsensä ruotiminen  (Luettu 50696 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #45 : 21.01.10 - klo:23:22 »
Jos joku menee johki ns. hengelliseen työhön esimerkiksi papiksi, niin kyllä rukoillaan ja muistettaan tai lähetys saarnaajaksi.
Minusta ihan yhtä arvokasta ja vaativaa on Liisan tehtaaseen työhön meno??
 :icon_eek: :icon_rolleyes:

Kaiken minkä teette, tehkää niin kuin tekisitte sen Herralle.  :023:
Pyryharakka

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #46 : 22.01.10 - klo:08:56 »
Siinäpä se!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #47 : 22.01.10 - klo:09:01 »
Kaiken minkä teette, tehkää niin kuin tekisitte sen Herralle.  :023:
Tuon pitäminen mielessä on auttanut minuakin 'työkriiseissä'
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #48 : 22.01.10 - klo:10:55 »
Pursiainen käsitteli tätä aihetta kirjassaan "Jumala". Hän puhuu ihmisen "liitolaisesta", sillä hän tarkoittanee alitajuntaa, omatuntoa tai jotain, mitä Freud kuvaa termillä "id".

Tuota noin.  Freud käytti tätä käsitettä (Id)  puhuessaan ihmisen viettipyrkimyksistä.  Jotakin "omantunnon" tyyppistä hän nimitti "superegoksi", eräänlaiseksi moraalikoodeksiksi, joka määrittää henkilölle itselleen hyväksyttävää ja ei-sallittua. Näiden kanssa olen tuuminut itse olla varovainen, niillä on käyttöarvoa kun tehdään sairauskertomusta, ja siinä kontekstissa ne ovat ok kaikin puolin, palvelevat tarkoitustaan.  "Ego" on jokseenkin samaa, kuin nämä meidän ajatteluprosessimme, ja jokseenkin tietoinen osa itseä.  Jostakin syystä niiden käyttö vähän kinnaa arkipuheessa, en tiedä miksi, kai sen tähden että niille annetaan aika vaihtelevia merkityssisältöjä.  Lopulta kukaan ei tiedä, mistä toinen puhuu.... vaikka onpa tuota muuutenkin liikkeellä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #49 : 22.01.10 - klo:13:29 »
Tuota noin.  Freud käytti tätä käsitettä (Id)  puhuessaan ihmisen viettipyrkimyksistä.


id = se (lat.)


Lainaus
"Ego" on jokseenkin samaa, kuin nämä meidän ajatteluprosessimme, ja jokseenkin tietoinen osa itseä.  Jostakin syystä niiden käyttö vähän kinnaa arkipuheessa, en tiedä miksi, kai sen tähden että niille annetaan aika vaihtelevia merkityssisältöjä.

ego = minä (lat.)

Acta, non verba.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #50 : 22.01.10 - klo:18:21 »
Mulle vaivattu enempi ja vähempi sielulle kaikki on hengellistä.
Tottapuhuen vähiten hengellistä on se kun meen johki, ns hengelliseen kokoukseen tai seuroihin.

Minulle ei ole hengellistä, kun ryyppään itseni "umpikänniin".
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #51 : 22.01.10 - klo:19:11 »
Minulle ei ole hengellistä, kun ryyppään itseni "umpikänniin".

Samaa mieltä, kun on spirituksen valtaama, niin siinä ei ole mitään hengellistä.  :icon_eek:

Acta, non verba.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #52 : 22.01.10 - klo:19:18 »
No ei ehkä hengellistä, mutta saattaa
siinä kuitenkin päästä joskus muihin sfääreihin... :eusa_angel:
Herra armahda.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #53 : 22.01.10 - klo:20:04 »
- Olisikohan Pursiaisella ollut mielessään jotakin samantapaista, kuin eräällä toisella teologilla, joka vertasi ihmismieltä VT:n telttamajaan?  Sisimpänä olisi se "kaikkeinpyhin", moraalikoodeks, kuten siellä laintaulut, ja hän oli sitä mieltä,m että "sieltä ihmistä ohjaillaan".  Meriitiksi tällä sivstolla main ittakoon että oli körtti. Tämä selittäisi myös sen, että ihminen ei tunnista niitä hyviä tekojakaan, joista sitten tuomiolla sanotaan: olin janoissani... jne. Mies valaan vatsasta:n (kuinka tästä saisi genetiivin?)  sitaatti on niin samaa maata, että herroilla on saattanut olla yhteinen lähde tai toinen lainaa toista.

Itsestäni kyllä näyttää pahasti siltä, että meitä heittelevät ne omat himomme ja niiden  johdannaiset, on siinä ohjaajalla piteleminen. Mihinkähän uskoisi tässä kysymyksessä.

Niin, Id=se ja ego=minä, tottapa totta. Ja "se" merkitsee viettipyrkimyksiä, joiden ansiosta yksilö ja laji säilyvät, mtta joita tulisi egon toimintojen, kuten ajattelun avulla suitsia, ja vielä sen superegonkin keinoin hallita, eli miten ajattelisin oikein, vahingoittamatta muita sen koommin kuin itseänikään.   Mutta näihin ei oteta annetuksi mitään "Jumalan ääntä ihmisessä" jos ollaan uskollisia niiden käyttöönottajalle ja sisällön määrittelijälle.  

Kai voisi puhua haluista ja intohimoista, ajattelusta ja omatunnosta, sillä niissäkin, vaikka ajattelisimme niitä tiedostuneina, on jo tarpeeksi sompuloimista.  Mutta totta on, että usein mietin sitä tiedostamatonta suurinta osaa itsessäni, yksin Jmala tietää, mihin kaikkeen hirmutyöhön siellä asu valmius, huh.  
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:20:16 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #54 : 22.01.10 - klo:20:11 »
Taisin kerran täällä kertoakin papista, joka neuvoi herkeämättä tarkastelemaan itseään ja tunnustamaan rikkeensä jollakin eleellä, jota ei voi tunnistaa rukoukseksi - jotta ei ylpistyisi. En ehtinyt tänne aikoihin enkä tiedä, lukiko sitä kukaan. Itsehän totesin, että en ehdi.  

Mutta en osaa täysin pahana pitää sitäkään, että menee itseensä ja tarkastelee toimiaan, jos niistä vaikkapa toinen ihminen syyttää tai moittii, sittenpä voi tarvittaessa oikaista, pyytää anteeksi, tai todeta, että noin en sanonut, tuota en ole suinkaan tarkoittanut, tai ylipäätään, nyt taitaa mennä kohtuttomuuksiin...virheensä voi kai korjata, yrittää ainakin?  Mutta rajansa silläkin.  Kukaan ei esimerkiksi riitele yksin,

ja tuo ylenpalttinen oman syntisyyden setviminen saa ihmisen kai viimeistään unohtamaan sen että hän ehkäpä on sovitettu syntinen...ja jos se riittää Jumalalle, saa se lopulta riittää ihmiselle itselleenkin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #55 : 22.01.10 - klo:20:33 »
Lopulta kukaan ei tiedä, mistä toinen puhuu.... vaikka onpa tuota muuutenkin liikkeellä.

No niinpä näyttää :icon_biggrin:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #56 : 22.01.10 - klo:20:34 »
Taidanpa olla sillä kuvien kieltämisen tiellä itse. Mutta mitä jää käteen - jää nähtäväksi. Pahoin pelkään että uusia kuvia.  Lienee niin että minulla on kaksi jumalaa: Se joka loi minut, ja se jonka minä loin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #57 : 23.01.10 - klo:00:12 »
Minulle ei ole hengellistä, kun ryyppään itseni "umpikänniin".
No ei kait, mutta tarkoitukseni oli sanoa, että ei pitäisi eroitella mikä on hengellisempää kuin toinen.
Ehkä kuitenkaan umpikänniin juominen ei silti ole hengellistä, vaikka Raamatun aikaan kun esimerkiksi Joosef alkoi juopotella veljiensä kanssa ja ukko Nooa milloin missäkin, niin oli ne ihan yhtä hengellisiä tapahtumia kait nekin.

Jeesus kun vaelsi teki kaikki ihmetekonsa hyvin arkisesti ja arjen keskellä.
Hän piti tietysti joskus kokoustakin ja opetti ja silloin paransi sairaita, mutta aika useasti ihan arjen keskellä.

Voinen olla väärässäkin, useasti olen. :icon_confused: :icon_rolleyes:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #58 : 23.01.10 - klo:09:28 »
- Olisikohan Pursiaisella ollut mielessään jotakin samantapaista, kuin eräällä toisella teologilla, joka vertasi ihmismieltä VT:n telttamajaan?  Sisimpänä olisi se "kaikkeinpyhin", moraalikoodeks, kuten siellä laintaulut, ja hän oli sitä mieltä,m että "sieltä ihmistä ohjaillaan".  Meriitiksi tällä sivstolla main ittakoon että oli körtti. Tämä selittäisi myös sen, että ihminen ei tunnista niitä hyviä tekojakaan, joista sitten tuomiolla sanotaan: olin janoissani... jne. Mies valaan vatsasta:n (kuinka tästä saisi genetiivin?)  sitaatti on niin samaa maata, että herroilla on saattanut olla yhteinen lähde tai toinen lainaa toista.

Riippuu ihmisestä. Ihmistä ohjaillaan tai hän hallitsee itseään.

Lainaus
Niin, Id=se ja ego=minä, tottapa totta. Ja "se" merkitsee viettipyrkimyksiä, joiden ansiosta yksilö ja laji säilyvät, mtta joita tulisi egon toimintojen, kuten ajattelun avulla suitsia, ja vielä sen superegonkin keinoin hallita, eli miten ajattelisin oikein, vahingoittamatta muita sen koommin kuin itseänikään.   Mutta näihin ei oteta annetuksi mitään "Jumalan ääntä ihmisessä" jos ollaan uskollisia niiden käyttöönottajalle ja sisällön määrittelijälle.

En tiedä säilyvätkö vai tuhoutuvatko ihmiset viettien vieminä. Todennäköisempää on tuhoutuminen. Ihmisestä riippuu kuuleeko hän Jumalan äänen vai ei.

Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #59 : 23.01.10 - klo:10:10 »
En tiedä säilyvätkö vai tuhoutuvatko ihmiset viettien vieminä. Todennäköisempää on tuhoutuminen.


No, jos ei senkään vertaa sitä sukuviettiä salli että jälkeläisiä hommaa niin sukupuuttoon ainakin kuollaan.  Mutta hallitsemattomina raakaversioina vievät tuhoon varmasti.

Tää menee nyt kaikki teksti sitaattiin, vaikka sitaatin päätös on oikealla kohtaa... mikä on...ei, nyt se on vielä hupsummin...no, kai tästä saa selvän kuitenkin.



Sieltä puuttui vain yksi hakasulku alkulöpinän lopusta
« Viimeksi muokattu: 23.01.10 - klo:10:28 kirjoittanut seppos »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.