Pahan ongelma on hyvin vaikea, laaja, se kattaa kaiken mahdollisen ja sitä on aikojen saatossa tarkasteltu yhteiskuntakriittisesti, psykoanalyyttisesti, filosofisesti kai ennen muuta ja vaikka kuinka. Se koskettaa koko ihmiskuntaa, luonnonsuojelijoista ihmisoikeustaistelijoihin, kentällä kärsimystä lievittävistä ihmisistä teoreetikoihin.
Se koskettaa yhtäläisesti ateistia kuin kristittyä bahailaista krishnaliikkeessä pörräävää, muslimia juutalaista ja vaikka mihin uskovaa tai siis todella ei mihinkään. Freud oli ateisti, Einstein oli ateisti ja kumpikin teki hyvin paljon hyvää.
Katselen itse suppeasta eli kristityn näkökulmasta aivan eri kysymystä.
Kun ihminen kysyy: Miksi Jumala salli tämän tapahtua... Missä Jumala oli Auscwitzissa, hän esittää joko pahan ongelman hyvin laajana joko tosissaan tai Juttutuvassa olusilla historialliskriittisessä seurapiirissä kun ensin on oltu YKY:ssä ja nyt ihan rohkeasti mennään juomasn tuopilliset
hän esittää kysymyksen jota kutsutaan teodikean ongelmaksi.
Se poikkeaa pahan ongelmasta yhdessä kohdin.
Kysyessään jotakin Jumalasta sillä lähtöolettamuksella, että Jumala siis on olemassa ja ihmisistä kiinnostunut.
Tarvitseeko tuon jälkimmäisen pitää paikkaansa? Vaikka Jumala olisikin olemassa, mikä meissä on Hänelle niin mielenkiintoista? Olemmeko me kiinnostavia? No ihmettelen vähän, enkä aivan vähääkään. Mielestäni emme ole. Historia todistaa päinvastaista, sillä Kristustodella taisi nousta kuolleista.
Mutta siitä eteenpäin meillä jokaisella on omat tilauslistamme, käsityksemme hyvästä ja pahasta.
Joskus saa jo eläessään todeta, miten jokin hyvin järkyttävä kokemus myöhemmin onkin muuttunut sellaiseksi ettei sitä antaisikaan pois. Eli hyvä ja paha ovat laajempia käsitteitä, minä koetan ymmärtää ihmisen ja Jumalan suhdetta, suunnilleen. Ja siihen kytkeytyvää kokemusta että on hyvä tai ei ole hyvä olla. Tai kaikki on niin väärin niin väärin. Kiinnostaa tietää, kun ensin myllersi ihmisten jumalakäsityksissä, liittyykö niissä jokin siihen, miten valmis on "ottamaan Jumalan kädestä myös pahaa" ja ehkä rakastamaan Häntä siinä, missä Hän on kohdattavissa. Täydessä tämänpuolisuudessa. Siksi ette ikinä näe päälläni paitaa jossa julistan olevani kahden maan kansalainen.
Ja vastuusuhteet todella kulkevat toisin päin, niin ajattelen.
Miksi me kysymme, mussä Jumala oli Auschwizin kauhujen keskellä?
Hän kysyy kerran minulta missä sinä olit!