Kirjoittaja Aihe: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin  (Luettu 23644 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #60 : 18.10.19 - klo:16:43 »
Puvuista

Minulle neuvottiin, että "katso kuka pukeutuu töissä siisteimmin, sillä hän on tuleva pomosi".

Varmasti viisautta!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #61 : 18.10.19 - klo:16:54 »
Leena, tämä on 1. kirjoituksesi. Ensi kuussa siitä tulee 10 vuotta.Tämä on vastaus otsikossa  Ihmisen kokemus yksinäisyydestä:

« : 28.11.09 - klo:17:52 »
- Olisko tuo "älykkyys" aika myöhäistä perua. Erilaiset "älykkyystestit" on kehitetty - ei mittaamaan tätä mitä lienee älykkyyttä - selvittämään olisiko jostakin vaiks aivovammasta seurannut jonkin osa-alueen, kuten mieleenpainamiskyvyn, heikkenemistä.  Sitten on kyllä alettu erottaa nämä kaksi. Älykkyys edustaa vähän näiden testienkin ohjaamana tiettyjen tiedollisten toimintojen sujuvuutta - muistia, yleistietoutta, päässälaskutaitoa sun muuta. Kertyy suomalaislukion käyneille keskimäärin tasolle 130 pinnaa WAISsia.

Viisaalla voi näitä olla tai sitten ei olla. Olisko se jotakin, jossa "älykkyydestä" on hyötyä, mutta jossa sitä ei välttämättä tarvita? Joskus sanotaan, jotta "viisas vaikenee" - eli minä en niihin taida lukeutua.  Viisasta olisi vaikka nyt nähdä, milloin kannattaa jatkaa kinaa ja inttämistä, milloijn ei tule itrse ymmärretyksi vaikka rautalangasta vääntää, jopa jotakin siitä miksi ei. Jos olisikin tuolla tapaa viisas - osaisi varmaan varjella itseäänkin paremmin tarpeettomilta tärskyiltä.  Tai kuinka mahtaa olla.

Älä pistä tikulla silmään, viikon päästä san taas injektion. :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #62 : 18.10.19 - klo:17:05 »
On se hyvä että joku taitaa tuon nuhteluun ja oikaisemisen taidon....   Sitten se oli toinen tai kolmas tai viimeistään kymmenes.  Mutta älä sentään raahaa toisten kiusaksi koko tuotantoa tänne, ole vaan minulle ihan yksityisesti raivoissasi.  Kävisikö? 

Toden sanoakseni olisikohan vaan uskaltanut liittyä kirjoitteluun noin hyökkäävästi, ajattelin mitä ajattelin.  Aika sekasotkuinen viesti joka tapauksesssa. Toivottavasti sille löytyy myös se ympäröivä keskustelu, muutoin siitä saa tuskin selkoa. Näkyy sisältävän ainoastaan asiatietoa,  toisaalta.

Tai no, jo silloin rukoilin, ettei pistettäisi tuolla tikulla, kun pistelyä tuli jo.  Sellaista syntiä varmasti löytyy, josta parannus olisi aiheellisempi. kuin aivovauriosta. Se on vähän kuin se auto, jonka Jumala riisui mutta ikiaikaisuuttaan unohti ensin pukea  :003:

Vai aloitammeko kumpikin kotinurkkien lakaisusta? 
« Viimeksi muokattu: 18.10.19 - klo:17:12 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #63 : 18.10.19 - klo:17:19 »
 :003:Juu- uh, tuohan on kuin suoraan siskon suusta.  Että älä nyt noin hauskaa paikkaa jätä, mutta muista sitten että turpiin tulee. Aivan aina.  Eli näin on turvallista: 

Minä nyt oletettavasti olen väärässä. Tai siis, tämä on vain yksi näkökanta. Ja saatan aamulla herätä ja olla kokonaan eri mieltä.  Ja siis, korostan sitä, tämä on vain minun aivan pieni ajatuksenpoikaseni ja senhän siis saa paremmin tietävä talloa heti jos ei rakenna, mutta

Ja sitten.

Ja viimeiseksi anteeksi nyt ihan oikeasti siis, en minä tosissani tarkoita mitä sanoin, mutta...... Ääni hiljenee.  Pienenee.   Sen voi esittää pikkufonteilla tällä tavalla, etten minä mitään minä vaan....   

Sitten menet pois.  :003:

Eikös siunattu minua viisaalla sisarella?

olen oikein ylpeä!  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #64 : 18.10.19 - klo:17:24 »
Ja yhä vain minun uskoni kantaa. Kyllä Herra ne heränneet herättää...   :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #65 : 18.10.19 - klo:17:34 »
Ei, en minä voi täältä näin lähteä edes töilleni. Anteeksi Riitta- mummi. Aika on heitellä kiviä, ja aika kerätä kivet. Kävisikö näin?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #66 : 18.10.19 - klo:17:58 »
En ole aivan varma nytkään mitä sinä todella tarkoitat.

  Kivet ovat kasassa, kaikki tallella, jokainen rekisteröitynyt voi käydä niitä katsomassa, ei se yksinomaan minun taitoni.

Kun on kirjautuneena, menet Jäsenet sivuille, etsit sieltä nimen jolta haluat etsiä entisiä ajatuksia. Siellä ne ovat numerojärjestyksessä.
Kävin vain katsomassa milloin olet foorumille tullut ja valitsin ensimmäisen tekstisi.
Ko tekstistä pääsee asiayhteyteen johon on kirjoittanut.
Vaatii vain pientä teknistä kiinnostusta, kuten YouTubestakin musiikin kopioiminen.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #67 : 18.10.19 - klo:19:42 »
Anna sen siinä tapauksessa olla. Ei sillä tarkoiteta muuta, kuin mitä siinä lukee, enkä aio kinastella sinun kanssasi yhtään kummemmin kuin kenenkään muunkaan. 

Sen sijaan mietin täällä aiemmin esille tullutta,eli kasvupaikkaa.  On myös sukuja ja perheitä, joilla ei ollut taloa, hyvä jos muonamiehen tölli vielä, kun heränneet jo kertailivat sukulaistensa menneitä juhlia.

Tai no,  en jostain syystä jaksa uskoa että se heitä vielä jaksoi kiinnostaa tai tuntua mainitsemisen arvoiselta.

......................

Isän suku, isän mukaan sukua ja sukulinjoja yleensä tutkitaan, oli niin köyhää, ettei heistä yhdelläkään ollut asiaa talonpojan palkeille tai talojen penkeille. Eipä oltu edes sukua, ainoastaan jussinpoikia tai matintyttäriä. Siis, vielä paljon sen jälkeen, kun suomalaisuusinnostus jo tahtoi ” tämän miehen nimeksi heti Koskela” mitä Linnan Jussi parka ei ymmärtänyt edes arvonnousuksi, kauhistelipa herrasväen meininkiä, kun torpankontrahti oli kirjoitettu toiselle nimelle. 

................

Alun alkujaan liike varmasti kuului savupirttien kansalle. Siihen on tehdä matkaa, ja tämä saattoi jäädä vieraaksi syistä, joista ei niin puhuta.  Taloon ei ollut asiaa. Isäni livahti seuroihin poikasena, kun oli kuullut että perästäpäin on hyvät tarjoilut.  Hän meni sinne nälissään,saadakseen jotain suuhunsa.
En ole paljoa tiennyt hänen vaiheistaan, hän kertoo nyt, kuin jättäisi testamenttia. Tai kuin asioilla vihdoin viimein ei olisi mitään väliä.  Tärkeä on muualla.

..................

Mitä vaan kotona sanottiin, en tiedä, kun kehno kyllä, kuuluttiin sille puolen jota muilutettiin, eikä sitä autoa ollut niin kenelläkään.  Ja Riitta- mummi, anna ihan todella anteeksi, mutta tästä Jumalan huolimattomuudesta tuli perheessä monen hyvän naurun juttu.  Sinä tarkoitit sen aivan kaikille, ja minä hupsu kysymään, mitä hutilointia tämä on, kun Ikiaikainen kahdesti samasta riisuu....     :003:  :kahvi: :kahvi:  Kyllä sitä on naurettu koko keskustelua ja niitä peräkkäin sattuneita kommentteja yhdessä.
« Viimeksi muokattu: 18.10.19 - klo:19:49 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #68 : 18.10.19 - klo:19:54 »


Jos ihminen eksyy Hämeentiellä, niin kyllä sitäkin kertaalleen päiviteltiin, että kuinka se ollenkaan onnistuu. Pyydän joskus nokkelampia opettamaan, ja kirjoitan polut itselleni muistiin. Välillä jo osasin, mutta ne muuttivat versiota.

« Viimeksi muokattu: 18.10.19 - klo:20:06 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #69 : 19.10.19 - klo:08:25 »
Leena, en ymmärrä. Mikä Ikiaikainen ?  Hämeentie-letkauksen ymmärrän kyllä.

 :eusa_pray:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #70 : 19.10.19 - klo:15:42 »
Leena, en ymmärrä. Mikä Ikiaikainen ?  Hämeentie-letkauksen ymmärrän kyllä.

 :eusa_pray:

Ei se ollut letkaus. En ole koko aikana letkautellut sinulle, ja olen ollut syvästi pahoillani siitä, että välimme tuntuvat pysyvän tarpeettoman tulehtuneina.  Niin todella tapahtui. Hyvä kaverini lupasi auttaa halvan, kestävän tulostimen ostamisessa ja lupasi tuoda sen kotiin, kun ne painavat ja tänne provinssiin on matkaa. 

Hän oli vääntänyt rautalangasta missä ja minkä kadun risteyksessä ja kulmauksessa liike olisi, mutta halusi tietty että näen sen itse ja ostan itse. No minä lähden, ja kuljen edestakaisin Paavalin kirkolta Hakaniemeen, ei mitään kauppaa.

Lopulta soitin, etten löydä, missä se on?  Hän haki minut Hakaniemestä: Siis tässä!  Olin kulkenut kahdesti sen ohi tajuamatta.  Minua hämäsi ettei liikkeen ovi ollut Hämeentien puolella. Jokainen hoksaava olisi oivaltanut ne isot ikkunat.  Kaveri sanoi ettei tajua, ei kerta kaikkiaan. 

......................

On paljon, mihin en vain pysty.  Työpaikalla olin vaikeuksissa joka kerran, kun potilastietojärjestelmän versio päivitettiin. Joku kärsivällinen istui vieressäni ja minä kirjoitin polut muistiin. Sitten se alkoi sujua, mutta vasta kun hain itse reitin ja se auttaja sanoi, seuraavaksi enter, ei vielä vaan nyt, sitten odotat tämän näkymän, sitten.....

.....................

Auto ja sen myötä hieman vaivattomampi liikkuminen on ollut minulle saavuttamaton unelma, ja kun en voi loputtomiin itkeä, olen yrittänyt nauraa. Milloin millekin. Joululle jona istuin väärässä vaunuvälikössä joidenkin nuorten kanssa, kun juna oli ihan käytäviä myöten täysi, ja tajusin Tampereella, ettei tämä pää mene Mikkeliin, olin taas hahmottanut kulkusuunnat nurinpäin, oli lumitalvi enkä saanut numeroista selvää. Löysin kiltin taksin, joka suostui myöhään aattoiltana viemään minut Anttolaan.  Esikoisen syntymälle, kun lääkäri huomasi lapsella hengityspysäyksiä, minä odotan Kouvolassa, äiti soittaa, tule nopeasti Kotkaan, ota taksi, koetetaan maksaa yhdessä. Omalle inssiajolleni, kun viimeinen muistikuva on kiihdytyskaistalta, aha tyhjää, voin mennä ja seuraava, kun hitaasti herään enkä tiedä missä olen, retkotan rattia vasten, auto on penkalla tulosuuntaan kääntyneenä ja inssi sanoo kuivasti että palataan konttorille.  Siellä hän pyytää pysäköi ään ja se sujuu ihan sievästi. Hän kysyy mikä ******** minulle tuli. En tiennyt ja jälkeenpäin olen pahoinvoiva, sekava ja väsynyt.

Ajo- opettajani älysi kysyä näinkö sitä rekkaa. Kaarteen takaa oli tullut tuplarekka. Minulla oli lyhyt kohtaus ja ilman katsastusinssiä olisin ajanut suoraan sen alle.  Kahden vuoden kuluttua olisin saanut koettaa uudestaan silloisen lain mukaan, koska kyseessä ei ollut grand mal. En halunnut. Ei ollut kysymys yksin minusta, vaara koskisi yhtäläisesti jokaista liikenteessä. Myös niitä hirviä, lapsia ja v anhuksia joista joku kysyi, kun unelmoin autopilotista. Että mitä jos semmoinen osuisi eteen sen autopilottiauton tielle.  Pienempi riski se olisi. Sehän on jo koettu.

...................

Joskus olen itkenyt, ja toivonut että vamma näkyisi päällepäin, sillä ihmiset sanovat asioita jotka ovat satuttaneet hyvin syvästi, luullakseni tarkoittamattaan ja ajattelematta ja pelkästään siitä syystä, ettenhän minä näytä tai vaikuta päällepäin muuta kuin terveeltä. 

Olen ajatellut, mitä siitä huolimatta sain ja koettanut löytää naurun aihetta kommelluksista. Siskoni huumorintaju on siinä ehdoton, hänen kykynsä pamauttaa kenttä yhdellä lyönnillä tyhjäksi merkitsee hyvin paljon, ja viimeinen ehdotus kuului:  Perustetaan haarakonttori. Älä välitä niistä heränneistä, jos ne potkii sinut porukoista tai tärskäyttävät halolla päähän, niin keksitään ihan oma heränneet. Hän vain sanoi sen jotenkin hassustipäin, niin ettei voinut olla nauramatta.

..................

Mikä on auttanut minua, on että nämä nelisen vuotta olen kaiken aikaa rukoillut puolestasi, en omaa hyveellisyyttäni, vaan koska en jaksa kantaa ajatusta että joku minua vihaa.  Olen palattuani pyytänyt entisiä anteeksi, ja siinä viestissä kirjoittanut, minähän pidän sinusta —-  ja se on totta.  Tuon konstin opin aikoja sitten, en edes muista mistä, mutta se auttaa tosi paljon jos kuka suuttuu tai moittii tai letkauttelee minulle, sanoo rumasti ajattelematta että puhuu todella aivovaurioiselle hänen kyvyttömyydestään ja avuttomuudestaan kun opettavaisesti tarttuu vaikka unelmaan autosta ja liikkumisen mahdollisuudesta, jota en koskaan saavuttanut: Niin se Jumala riisuu jopa a u t o s t a.

Siitä ikävä kyllä tuli ensin vuolaat itkut, sitten vasta naurut kun hoksasin, että Jumala unohti ensin pukea päälle, mitä nyt on riisumassa. Siksi joudun pähkäilemään miten toimia.  Vanhuksia en voi yksin siskolle jättää, tai sisarentytärhän mummolassa nyt käy, virkistää heitä ja etenkin isääni. Äiti pyysi että edes soittaisin usein ja juuri isälle, joka on aina virkeämpi puhelun jälkeen. Yövieraita he eivät enää jaksa, Lapsi num. ykkösen asunto on ihan mikroskooppinen.

.................

Minulla on vaikutelma, että puhut erilaiselle Leenalle kuin täällä päässä on kuulolla. Ja että anteeksianto ei ole sinulle niitä helpoimpia, kun kuitenkin olemme aika vieraita toisillemme. Tilanne olisi takuulla eri, jos voisimme tavata ja jutella.  Tulisimme tutuiksi, en olisikaan se tiedoilla ja statuksella brassaileva hieno lääkäri, joka lisäksi osaa sitä ja hallitsee tätä.  Minulla on ollut mahdollisuus opiskella siitä syystä, etten ole perustanut perhettä ja saanut omia lapsia. Sekään ei mennyt kivutta, mutta tiedettiin että käyttämäni lääkitys aiheuttaa vauvalle pienipäisyyttä ja syvää kehitysvammaisuutta —- ainakin.  On ollut parempi että kumppanini on löytänyt naisen, jolla oli mahdollisuus antaa hänelle perhe.  Lisäksi kykyni ja mahdollisuuteni hoitaa vauvaa, minua pelotti ettei siitä tule mitään.



......................
 
En voi mitenkään valittaa, että elämä sittenkään olisi minulle kova. Siskon lapset syntyivät niin peräjälkeen, että siellä tarvittiin simppelisti käsipari auttamaan, ja tavallaan olen saanut kaiken, mistä luulin, että se minulta riistetään. Minulla on kaiken aikaa ollut perhe, ehkä siksikin, että olen meistä kahdesta vanhempi ja olin siskon uskottu, kun hän tuli nuoruusikään.  Toisin päin asiat menivät vasta, kun olimme kumpikin aikuisia. Ja syvimmillään vasta lasten synnyttyä. Lisäksi hänellä oli lapsena taipumus saada kuumeisena rajuja verenvuotoja. Kun hän sairasti aivokalvontulehduksen, sairaalassa todettiin tila, muttei sen syytä taideta tuntea vieläkään.  Kai minä tahdoin sen takia lääkäriksi että saisin selvää. Joka tapauksessa se olin minä, joka jäi kotiin kun hän sairastui. Peilin kulmassa oli kolme puhelinnumeroa ja ohjeet: Ensin ambulanssi, sisko siihen, sitten puhelu molemmille vanhemmille. Pelkäsin koko ajan, mutta taisin kasvaa kiinni häneen tavallista syvemmin.

Olen saanut pitää vanhemmat tavallista pidempään. Lapsista vanhin muistuttaa minua ulkonäöltäänkun, häntä luullaan tavallisesti minun tyttärekseni. Olen lopulta saanut lääkityksen, joka auttavasti pitää kohtaukset kurissa. Jollain tapaa itkut on itketty ja hiljainen tyytynyt onni ja kiitollisuus myös taaksepäin katsoessa kai saa ne koleikot tasaisiksi ja minun on helpompi nauraa.

......................

Että herännäisyys ei ole herätysliike, on toinen juttu ja tämä vastaa aloittajalle. Se ei ole minun keksintöäni, niin sanoi eräs työntekijöistä kerran kertoessaan mitä vastasi kun tätä kysyttiin.  Luulen kuitenkin että ilman herätystä liike todella muuttuu perinneliikkeeksi, jolla on arvo sinänsä, eikä tyhjä ja turha arvo talonpoikia yhdistäneenä, kerran voimakkaan kristillisenä ja laillaan ja tavallaan myös julistavana —-  olkoon, ettei Raamatuita heilutellen ja nyrkkiä takoen, hallelujahuudoilla höystettynä, vaan hyvinkin käytännön apua tarjoavana.  Sinne vaellettiin missä apu oli tarpeen. Heränneet tunnettiin, sanoi eräs puhuja, liikkeellä olevana kansana.

Sitä en tiedä, kuinka käy kun taloyhtiö korjaa katon ja kotivakuutus romahtaneen komeron. Miten käytännössä voi rakastaa joukkoon, ellei yrittämällä sitä hyväksyvää, ymmärtävää ja anteeksiantavaa asennetta?  Hyviä sanoja iskujen sijaan, vaikka miten sisuunnuttaisi.

Minulle se on työläämpää, kuin pari talkoolaiskeikkaa Herättänäjuhlilla.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #71 : 19.10.19 - klo:16:06 »
Mietin myös, mihin silloin rakastetaan. Luulen niiden entisten heränneiden joiden muistelemisessa kuluvat monet seurat, rakastivat kaiken voimansa ja ymmärryksensä mukaan Kristukselle, ei Herättäjäyhdistykselle. Siinä on eroa!

Mietin sitä myös kuinka suurin osa Suomen papistosta vastaa olevansa ” lähinnä körtti” kysyttäessä, siitä tehtiin joku tutkimus. Miksi ” luterilainen” ei ikäänkuin riitä enää?

Eikö lopulta Herätyäjäyhdistys vastaa olevansa selkeästi luterilainen tai ainakin lähinnä luterilainen? Luulisin, mutten tiedä. Kirkkoa ei ainakaan ole hylätty eikä perustettu omia kuppiloita omine messuineen. Jos näin on, ei yhteiskristillisten pyrkimysten tai kaipausten pitäisi olla millään tavoin heränneelle ihmiselle vieraita. Että mietin, mikä meitä niin jyrkästi erottaa kun sentään tärkein  sovittaa ja yhdistää, siirtyi merkillisesti kirkkojen yhteyspyrkimyksistä koskemaan oman kirkkomme hajanaisuutta.

Muistan millaisena järkytyksenä koin ensimmäisen ekumeeniseen matkan. Kirkkokuntien ristiriidat olivat kuin avoin haava, kaiken aikaa yhtä tuskainen.  Sitten se meni, ja seuraavilla matkoilla oli jo helpompaa. Myönnetään, että hauskempaa tietty. 

 Kävi vain niin ikävästi että koko juttu siirtyi kysymykseksi pienemmästä, oman kirkkomme sisäisestä rikkinäisyydestä.  Kävimme birgittalaisluostarissa tapaamassa suomalaista sisarta, ja hän kertoi sisariston rukoilevan kaiken aikaa vain kirkkojen yhtenäisyyden puolesta. Tuntuu niin surkean hataralta rukoilla yksinään herätysliikkeiden yhteisymmärrystä.  Nyt asiat eivät näytä menevän oikein toivotusti.  Että minun on oltava ensin kristitty ja vasta pitkän matkan päästä körtti, sitä asiaa en juuri nyt voi auttaa. 

Jopa niin, että alan käsittää jotain ekumenian muotoa, joka ajattelee ja etsii yhteisymmärrystä uskontojen välillä sillä ajatuksella joka täällä on kyllä esitetty. Jumala on kaikkien. Kristus kuoli koko maailman syntien sovitukseksi, ei ainoastaan jonkin ratkaisun tehneiden tai johonkin liikkeeseen kuuluvien. Kasteen armoon palaamisen tulisi merkitä, ja se merkitsee, valtavaa helpotusta, ei mitään merkillistä peukaloruuvia. Tyyliin ” Kyllähän Jeesus, mutta...”
« Viimeksi muokattu: 19.10.19 - klo:16:14 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #72 : 19.10.19 - klo:17:07 »

Mietin sitä myös kuinka suurin osa Suomen papistosta vastaa olevansa ” lähinnä körtti” kysyttäessä, siitä tehtiin joku tutkimus. Miksi ” luterilainen” ei ikäänkuin riitä enää?

Luterilainen ei riitä, kun sen sateenvarjon alla ovat myös kaikki muut rippumatta siitä mikä hattu kullakin on.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #73 : 19.10.19 - klo:17:28 »
’Luterilainen’ on senkin vuoksi hankala, että SLEY ja Luther-säätiö ovat omimassa luterilaisuutta itselleen.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #74 : 19.10.19 - klo:17:44 »
Kun aikoinani liityin körttiläisiin ja menin ensimmäisiin seuroihin niin hämmästyin kuinka runsaasti siellä oli kaupungin papistoa ja muuta tuttua kirkkokansaa.

Körtit eivät pidä ääntä itsestään. Ei edes se hyvin tuttu nainen jonka kanssa ajelimme kokouksiin Hämeenlinnaan ja Riihimäelle monta kertaa sekä tavattiin kirkon tilaisuuksissa.
Asikkalan, Orimattilan, Hämeenkosken , Salpausselän, Launeen ja Keski-Lahden kirkkoherrat, nyt jo eläkkeellä ovat  'meikälaisiä' ynnä monia nuorempiakin on mukana. Joten nyt tiedän että kyllä papistossa on paljon, ainakin täällä, heränneitä. Muista paikkakunnista en tietenkään tiedä.

Lokakuun seuroissa oli sali täpötäynnä, lisätuoleja tarvittiin. Mauno tietää varmaan pääluvun.
Kalistaja, näin hyvin ainakin täällä on.  :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)