Kirjoittaja Aihe: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin  (Luettu 23647 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #45 : 18.10.19 - klo:13:14 »

 Pidä, Leena, pukusi. Parempia tulevia aikoja varten!

Öppiäinen kysyi missä olen asunut.  Asuinkaupunkejani/kyliä on ainakin kolmetoista.  Ehkä siis enemmän.Lapuan merkitystä en lähde kiistämään ainakaan tällä foorumilla, tuskin muutenkaan. Pohjois-Karjalassa kotikontujani ovat olleet Vuonislahti ja Nurmeksen Porokylä. 

Kirjallista ja perimätiedollista materiaalia minulla on ollut/on yllin kyllin. Tiettyjä H-Y:n lehtiä/kirjoja on ollut lähikäytössäni enemmän kuin mitä Herättäjä-Yhdistyksellä itsellään.  Perintönä ne ovat tulleet, porras portaalta, sukupolvelta toiselle, alkulähteenä HK:n ensimmäinen päätoimittaja.

Kun on monenlaista materiaalia, on materiaalia myös vertailuun/vertailtavaksi.

Minut on yllättänyt myönteisesti se, että tähän ketjuun on tullut kohtuumojovasti kannanottoja ja pohdintaa.

Tätä ketjua on myös luettu. Melko moni herännäishenkinen myös tarkkailee pikkuisen sivusta asiain menoa. Tietyllä lailla kiinnostuneena, mutta sen kummemmin asioihin puuttumatta. Sen näkee muun muassa ketjua lukeneiden ihmisten määrästä.

Vaikka käsittääkseni heränneiden yhteisrepussa ei ole rukiista leipää niin paljon kuten monina muina aikoina, niin edelleen mainitsen ilahtuvani siitä, että melko monet herättäjäjuhlat ovat yhä monitasoisesti onnistuneet. Myös tällä 2010-luvulla. :kahvi:






Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4818
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #46 : 18.10.19 - klo:13:30 »
Körttejä kun on muuallakin kuin Lapualla ja Nilsiässä.
Eikös Nilsiällä ole körttien lisäksi joku öljysheikkikin?  :017:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #47 : 18.10.19 - klo:13:37 »
Pidä, Leena, pukusi. Parempia tulevia aikoja varten!


Ei se ole minun.  Se oli jo ommeltaessa heränneen kansan vaateparsi, jota arastelin käyttää tai olisi hienompaa sanoa että aralla mielellä käytin ja josta tein aikaa sitten sen päätöksen, että sen on aika siirtyä seuraavalle, kun minulle ensimmäisen kerran huomautetaan sen kantamisesta.   Sen on turha seistä kaapissa, kun sitä voisi joku pitää. 

Eli osoitteella lähtee, jos olet pk- seudulta voit myös hakea. Muussa tapauksessa vien sen sunnuntain kirkkopyhään ja lahjoitan, kyllä sen joku huolii. 

Äläkä sinä tästä välitä,  ,tämä on ajateltu ratkaisu jo siis sitä ommeltaessa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #48 : 18.10.19 - klo:13:59 »
Eikös Nilsiällä ole körttien lisäksi joku öljysheikkikin?  :017:

Niistä en tiedä, mutta sinulla on siinä määrin paljon teoreettista tietopuolisiutta, että olet epäilemättä oikeassa.


Riitta- mummille muistuttaisin, että onhan heitä nyt.  1950- luvulla ei ollut, eikä juuri sitä ennen.  Pohjanmaalla oli omansa ja Savo- Karjalassa omansa, ja yhtymäkohta taisi kulkea jossain Kiuruveden tienoilla.

Etelämmäs liike ei levinnyt. Satakunnassa, etelä- Pohjanmaalla ja siitä itään kapeana kaistaleena oli evankelisuutta, ja Kotkassakin oli Evankeliumiyhdistyksellä oma rukoushuoneensa. Minulla ei ole aavistusta, minkä verran aktiivista toiminta lapsuudessani oli, kun siellä ei koskaan käyty.

Pohjoisempana, Lapissa mutta myös Pohjanmaalla, oli jo lestadiolaisuus varsin vallitsevana ja sekaisin körttien kanssa. Tämän kartan opin joskus kun minulla oli tekemisiä lestadiolaisen liikkeen kanssa, ei niin että olisin valinnut sen tai kokenut omakseni, mutta asuinhan sentään kolme opiskeluvuotta Lestadiolaisessa ylioppilaskodissa.

..................

” Oikeista” lessuista tulee etsimättä mieleen hupainen muisto seurasunnuntain illalliselta, se oli aina tavallista runsaampi, koska tarjottiin myös seuravieraille. Joku kyseli ystävällisesti fuksiteologelta kaikenlaista, ja siinä esityäytyikin.  Erään tyttöparan sukunimi osui olemaan Raittila, ja kun emäntä keskustelua seurasi, hän kajautti niin että ruokasali kaikui:  ” Niin, mutta ei hän ole niitä Raittiloita”.

Tuula sanoi myöhemmin tahtoneensa kajauttaa takaisin, että etpähän ole sinäkään ” niitä Jokeloita”.

.............

Se mikä näitä hyviä vanhoja liikkeitä näivettää, on perimisen vaara ja ylpeys. Näinhän sen jo siellä.  Viidesläisyyden voima oli oikeastaan se, että ovet olivat aidosti auki ja jokaisesta tulokkaasta iloittiin. Näin taitaa olla myös helluntaiseurakunnassa?  Tuo että puhutaan ” joukkoon rakastamisesta” ei vielä tee siitä kuin sanoja. Mielestäni sen näkee nyt Kalistajan asenteesta, ja muistaa omasta hirvityksestään, että voiko tänne ollenkaan edes tulla, onko tämä vain jäsenille, kun Espoon juhlille tulin. Se on varmaan kerran aikoinaan ollut käytännön toimintaa, herännyt väki vaelsi auttamaan niitäkin, jotka eivät kuuluneet isistä alkaen joukkoon, kun navetan katto alkoi vuotaa tai ainoa lehmä kuoli. Ystävällinen suhtautuminen on paljon, paljon vaikeampi taiteenlaji.
« Viimeksi muokattu: 18.10.19 - klo:14:07 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #49 : 18.10.19 - klo:14:19 »
Sinulla on mennyt lainaus päälle: ei sen kummallisempaa tai vaarallisempaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #50 : 18.10.19 - klo:14:20 »
Leenalle. Luulisin jo 12 vuotta jäsenenä olleena tietäväni missäpäin Suomea heränneitä on. Kysymys oli retorinen.

Kuukauslehden tilaajille ja ainakin jäsenmaksun maksaville tulee vuosikertomus taloustietoineen. Niistä selviää aktiivinen kannatus. Meitä ei kovin paljon ole, suolanrippunen vain.

Kumman eritavoin koemme ' joukkoonrakastamisen'.  Minulle viidesläinen tapa oli liian sitova. Körttien ystävärakkaus esim. seuroissa on se koko ilmapiiri jonka aistin.Ei tupata eikä supista, ollaan vaan sanan alla.

Arvelen että usein onkin kysymys ns. kemiasta.  Kun katselen joukkoja näen tiettyjä yhtäläisyyksia olemisen muodoissa.

Hyvä kun jokaiselle joku ' koti' löytyy.

Leenalle, hienoa jos jaksat ikäkkäät vanhempasi ilm. johonkin muuttaa. Vai muutatko sinä itse ? Muuttaminen kysyy voimia. 

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #51 : 18.10.19 - klo:14:21 »
Eikös Nilsiällä ole körttien lisäksi joku öljysheikkikin?  :017:

Ei enää ole öljysheikkiä kun aika hoiti jutun.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #52 : 18.10.19 - klo:14:26 »


 Mukava kun Leena kertoo ja pohdiskelee. Myönnän hieman provosoineeni joissakin kommenteissani tähän ketjuun paljolti siitä syystä ettei keskustelu tyrehtyisi.  Mutta kain ne"provot" kumminkin jotain sisällään pitävät, en niitä kumminkaan syystuulista tempaissut.

Äkkiä muistini kätköistä humahti esiin Leenan syntymäpäiväseurat Malmilla muutamia vuosia sitten. Muistelen niiden hengen olleen hyvän.  Virsiä veisattiin, ja kelpo puheita ja pohdiskeluja kuultiin. Muistavatko muut tuon tapahtuman. Leena tietenkin oli itseoikeutetusti paikalla, mutta taisi siellä olla myös itse Seppos? :kahvi:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #53 : 18.10.19 - klo:14:33 »
Hyvä Kalistaja, sait väen liikkeelle.  Varma keino on heittää vahva näkemys, niin kyllä argumenttejä tipahtelee.  :023: :kahvi:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #54 : 18.10.19 - klo:14:58 »
Leenalle. Luulisin jo 12 vuotta jäsenenä olleena tietäväni missäpäin Suomea heränneitä on. Kysymys oli retorinen.

Kuukauslehden tilaajille ja ainakin jäsenmaksun maksaville tulee vuosikertomus taloustietoineen. Niistä selviää aktiivinen kannatus. Meitä ei kovin paljon ole, suolanrippunen vain.

Kumman eritavoin koemme ' joukkoonrakastamisen'.  Minulle viidesläinen tapa oli liian sitova. Körttien ystävärakkaus esim. seuroissa on se koko ilmapiiri jonka aistin.Ei tupata eikä supista, ollaan vaan sanan alla.

Arvelen että usein onkin kysymys ns. kemiasta.  Kun katselen joukkoja näen tiettyjä yhtäläisyyksia olemisen muodoissa.

Hyvä kun jokaiselle joku ' koti' löytyy.

Leenalle, hienoa jos jaksat ikäkkäät vanhempasi ilm. johonkin muuttaa. Vai muutatko sinä itse ? Muuttaminen kysyy voimia.

Se kysyy!  Eivät he enää muuta kuin Isän kotiin.  Minun on muuttaminen,tai ainakin olen koko ajan valmiudessa. En voi jättää siskon harteille huolehtimista yhtään enempää.  Sen tähden täällä olen tyhjennellyt komeroita, sillä kun muutin Joensuusta ja vielä tein välilaskun Kouvolaan olen raahannut mukanani tavaraa, jota en jaksanut lajitella, voiko tätä joku käyttää, sopiiko jollekin lapsille, tarvitsisikaan joku näitä tai kelpaisiko nämä vaikka myynäistavaraksi, kirpparille lahjoitettavaksi, ne vain raahautuvat mukana. Toisaalta en ole itse terve, ja siitä syystä on katsottava ettei minusta tule auttajan asemesta yhtä autettavaa enemmän.  Se vie voimia pahemmin kuin itse muutto.

Suo anteeksi, varmasti tiedät, mutta erehdyin luulemaan että puhut tämän päivän herännäisyydestä.  Kotkan Hovinsaarella ei taidettu tietää siitä mitään,  koska Kotkassa kasvaneena joku ilmaus ” alatien körtti” oli minulle aivan kuin vierasta kieltä. Siis aikana, jona ihmiset kävivät kirkossa ja koko ympäröivä ilmapiiri oli vähemmän moniarvoinen, hyväksi tai pahaksi. Seutu houkutteli huonosti körttipappejakin. En tiedä itse asiassa kuin yhden, eikä hän viihtynyt pitkään. Eli koko käsitteistö jäi vieraaksi.

Kalistaja, älä välitä.  Kaikki me joskus hermostuminen ja surumme, eikä tästä minulle jää traumoja sieluun.  Ei liioin sitä puvun siirtämistä eteenpäin pidä lukea sinun taskaksesi, jos tuo taakasta käy.  Kyllä sen jutun laita on, kuten kerroin, ja muistelen jo, kun sitä tehtiin, jonkun kommentoineet ettei katso itseään arvollisekdi kantamaan jotain niin hienoa....  Sillin ajattelin ensimmäistä kertaa, ettei liike, jossa puvut ovat arvomerkkejä, ole minun, tai kuulun sinne syrjälle kyselemään, mikä tässä in hyvää ja säilyttämisen arvoista.

Ei koskaan niin, että ainoastaan tässä.  Ei edes puku päällä. 
« Viimeksi muokattu: 18.10.19 - klo:15:05 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4818
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #55 : 18.10.19 - klo:15:01 »
Hyvä Kalistaja, sait väen liikkeelle.  Varma keino on heittää vahva näkemys, niin kyllä argumenttejä tipahtelee.  :023: :kahvi:
Juuri näin! Pitäisikö heränneiden palata kasteen voimasta Lapinlahdella Telppäsniityllä vuonna 1796 hurmoskokemuksista alkaneeseen alkuperäiseen herännäisyyteen muutosvoimaksi, joka herättää hengellisesti jälkikristillisen kansamme kasteensa liiton rikkoneet palaamaan takaisin kasteen liittoonsa? Jumala on uskollinen, ja Hänen puoleltaan kasteen liitto pysyy aina voimassa ja vahvana.  :kahvi:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #56 : 18.10.19 - klo:15:20 »
Juuri näin! Pitäisikö heränneiden palata kasteen voimasta Lapinlahdella Telppäsniityllä vuonna 1796 hurmoskokemuksista alkaneeseen alkuperäiseen herännäisyyteen muutosvoimaksi, joka herättää hengellisesti jälkikristillisen kansamme kasteensa liiton rikkoneet palaamaan takaisin kasteen liittoonsa? Jumala on uskollinen, ja Hänen puoleltaan kasteen liitto pysyy aina voimassa ja vahvana.  :kahvi:

No enpä tiedä.  Ei hän saanut kuin sen tyytyväiseksi jota nosti kiittäen esille, ja toiset pahoilleen.  Ehkä se kuuluu herännäisyyden pohjavirtaan, se on sitä, mikä täällä ei ole hyvää, jota en aio pitää. 

Sepposin vastaus olisi riittänyt, eikähän siinä alkukommentissa ollut päätä ei häntää.  Minullakin on ihan liikaa vapaata aikaa, kun täällä pyörin ja hyörin ja joutavia raapustelen.  Mutta  :kahvi: kaikille! 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #57 : 18.10.19 - klo:15:23 »

 Mukava kun Leena kertoo ja pohdiskelee. Myönnän hieman provosoineeni joissakin kommenteissani tähän ketjuun paljolti siitä syystä ettei keskustelu tyrehtyisi.  Mutta kain ne"provot" kumminkin jotain sisällään pitävät, en niitä kumminkaan syystuulista tempaissut.

Äkkiä muistini kätköistä humahti esiin Leenan syntymäpäiväseurat Malmilla muutamia vuosia sitten. Muistelen niiden hengen olleen hyvän.  Virsiä veisattiin, ja kelpo puheita ja pohdiskeluja kuultiin. Muistavatko muut tuon tapahtuman. Leena tietenkin oli itseoikeutetusti paikalla, mutta taisi siellä olla myös itse Seppos? :kahvi:


Siitä huolimatta, että olin paikalla seurat olivat hyvät. Kiitos niistä Leenalle.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #58 : 18.10.19 - klo:16:35 »

Siitä huolimatta, että olin paikalla seurat olivat hyvät. Kiitos niistä Leenalle.

Piti järjestämäni taas kun niistä taitaa jo olla kymmenen vuotta, mutta voinhan tehdä sen vaikka seuraavana syksynä jos Jumala suo ja me elämme. Eikä siis maailmanloppu ehdi ensin  :003:

Muuten luterilaisen sana oli painavaa asiaa.  Siskoni soitti tässä välillä, hän soittelee ajaessaan kotiin kun on handsfree ja tunnin ajo työmaalleen,  ja kerroin foorumin kuulumiset.  Hän ei ehdi kuin joskus lukea, mutta kiinnostaaahan tämä.

Hän oli pikkuisen samaa mielenpuolta puvuista ja suvuista ja kysyi, eikö se ole täyttä pakanuutta jo.  Ja että ihmisten kesken on tottakai normaalia ja ainakin heillä töissä suorastaan tyypillistä ylennellä ja alennella mutta hän muistelee semmoista oppineensa että ” joka tahtoo olla joukossanne suurin, olkoon kaikkien palvelija”.  Siihen virkaan ei taida löytyä tunkua ainakaan ilman mainintaa että ” minä sentään olen toiminut vapaaehtoisena jo..... ”  :003: 

Nöyryys on hyve, jota ihminen ei milloinkaan opi, totesi Heinämäki. ” Juuri huomatessaan nöyrtyneensä hän ylpistyy omasta nöyryydestään” .  Sillä minä kysyin, taisi olla ensimmäinen viestini tänne, että mitkä kummat matonalleryömimisen suomenmestaruuskisat täällä on käynnissä?  Minä olen pieni, huono ja kelvoton.  Juu mutta et takuulla niin pieni ja huono kuin minä!  Juu mutta sinä olet opiskellut yliopistossa.  Juujuu mutta minun tätini kävi vain kansakoulun.....  Eikä sitä byt enää voi peruuttaa, kun en tiennyt ettei saa,....    :003:  Uhattiinhan suorastaan kadotuksella, kun ” tuommoinen on laillaan kanssa rikkautta” .  Totesin että juu, kyllä se pelastuminen nyt enää  on täysin mahdotonta, mutta onneksi Jumalalle on kaikki mahdollista.  Se oli sen kehumani nettiteologian vapaamuotoinen foorumi...   

Mutta. Joka mennyttä muistaa, sitä tikulla silmään. Eteenpäin elävän mieli, ja kyllä Herra ne heränneetkin kerran herättää.  Niin uskon.  :kahvi:

Ehkä tulisi todella rukoilla, että löytyisi polunpää sinne Telppäsniitylle.  :kahvi:
Kiitos siitä luterilaiselle!
« Viimeksi muokattu: 18.10.19 - klo:16:42 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: 2010-luku: Maailma ei vastaa heränneiden syleilyihin
« Vastaus #59 : 18.10.19 - klo:16:42 »
Puvuista

Minulle neuvottiin, että "katso kuka pukeutuu töissä siisteimmin, sillä hän on tuleva pomosi".
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi