Kirjoittaja Aihe: Kastajaiset  (Luettu 44448 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #135 : 06.05.11 - klo:21:45 »
Siinä se kasteen mysteeri kuitenkin on; siinä saamme Pyhän Hengen ja synnymme uudesti.

Tuotatuota. Leena hyvä, mitä teemme niille Raamatun paikoille, jotka puhuvat aivan muuta? Pyhä Henki saadaan uskossa kuulemisen kautta (Gal. 3:2,5). Pyhä Henki tulee joskus ennen kastetta (Ap. t. 10:47) tai kasteen jälkeen (Ap. t. 8:17). Voi olla, että Pyhä Henki tulee joskus jopa kasteen hetkellä, se taitaa kuitenkin olla harvinaista (ehkä ensimmäisenä helluntaina kävi niin (Ap. t. 2:41). Efesossa tapahtui niin, että ensin oli kaste, sitten tuli Pyhä Henki (Ap. t. 19:5,6).

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #136 : 07.05.11 - klo:08:20 »
Raamatusta on tullut lakikirja.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #137 : 07.05.11 - klo:08:31 »
Ei ole.  Ennen oli, mutta kuten Paavolle, minullekin se on kuin uutta pränttiä.

Meidän tarpeemme ja taipumuksemme määräävät mitä se on itse kukasellekin. Siinä sen salaisuus.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #138 : 07.05.11 - klo:08:45 »
Lakikirjani on Raamattuni.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #139 : 07.05.11 - klo:09:56 »
Irrallisten jakeiden asemesta kannattaa aiuna lukea koko kirje tai koko kirja, ja katsoa konteksti. Muistan kyllä nämä "saitteko Pyhän Hengen kun teidät kastettiin" ja olen niillä perusteluihin jo aika kyllästynytkin. Eikä silläkään ole merkitystä ollut kastettiinko tai kastetaanko  upottamalla vai valelemalla. Sillä epäilemättä on, kastettiinko "siinä nimessä jossa me ainoastaan voimme pelastua" eikä esimerkiksi parannuksen kasteella.
Muuten kysyisin, oletko siis kerta kaikkiaan sitä mieltä ettei pikkulapsi voi saada kasteessaan Pyhää Henkeä, koska "ei pysty vielä uskomaan". Onko tästä kyse?

Me emme tiedä, mitä tapahtuu ihmisessä, minkäikäisessä hyvänsä, Pyhän Hengen vaikutuspiirissä, ja siinä on minun turvallisuuteni. Ihmisen tahto ei ole varsin vapaa, etenkään se ei voi määräillä Jumalaa. Muutoinkin se on suuressa määrin syntiin, kuolemaan, ja tuhoavuuteen sidottu. Oman tahtonsa varaasn jätettynä olisi ihmisen tilanne epätoivoinen. Sitä kuka pelastuu en arvailisi ollenkaan, siinä määrin suurena yllätyksenä tuomion hetki kuvataan. Kasteensa mukaan elämisen ei pitäisi olla taakka -- päinvastoin.

Lapsikaste ei ollut edes käytössä vielä ensimmäisellä kristillisellä vuosisadalla. Hyvin usein tultiin tilanteeseen jossa koko ylösnousemuksesta kuultiin ensi kertaa. Jos olisin itse siinä tilanteessa nyt, ottaisin ensimmäisen kasteeni tietenkin vasta nyt. Sitten nähtäisiin mitä nähtäisiin. Luultavasti kuultaisiin "hiljaista tuulen huminaa" kuten Elia aikoinaan. 

---Kuinkas syvällistä sen uskon sitten pitäisi olla?  Kun omasta ajattelustansa on vain kymmenesosasta tietoinenkaan, on aikuisena kastettu kyllä jokseenkin pikkuvauvan tasolla siinä joka tapauksessa.  Entä  kun ihminen esimerkiksi dementoituu, hänen luonteensa muuttuu jonkin etenevän prosessisairauden myötä, esimerkiksi jonkin dementian joka muuttaa edetessään käyttäytymisen ja ajattelun niin ettei entiseksi tuntisi, onko ihminen kadottanut uskonsa...?
« Viimeksi muokattu: 07.05.11 - klo:10:02 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #140 : 07.05.11 - klo:10:14 »
Äh, nyt meni kolme minuuttia täyteen...   ei voi enää korjata, eli:

Minusta tuntuu että Jumala joko nauraa näille spekulaatioille tai, vielä suuremmasti, on syvästi surullinen. Hän on antanut lahjansa meille jotta me vain iloitsisimme siitä, luottaisimme senkin perusteella siihen,  että Isä rakastaa ja huolehtii, ja tukee askeleitamme, ja me käännämme ja väännämme ja viisastelemme.  Kuinkas tätä nyt oikein pitäis käyttää? Ihan kuin antajaa ei olisi olemassakaan. Nämä tulisi ottaa vastaan niinkuin lapsi ottaa! Enintään kiittää, tai ainoastaan kiittää.

Mutta ole hyvä: Galatalaiskirjeessä rinnastetaan usko ja lain teot ja koko tematiikan fokus on toisaalla, ei kasteessa tällä kertaa. Galatian seurakuntaan oli tullut juutalaiskristittyjä hjotka alkoivat vastoin Paavalin opettamaa saarnata että on suoritettava myös ympärileikkaus.  Koko Ap.t. kertoo kristinuskon levi
ämisestä ja levittämisestä. Opetuslapset saivat todella aikamiehinä Hengen, jotta olisivat rohjenneet ryömiä koloistaan saarnaamaan ylösnousemusta. Jeesus itse oli neuvonut heitä sitä odottamaan.  Osassa seurakuntia oli saatukin Johanneksen kaste parannukseen. En pidä tästä yksittäisillä jakeilla kikkailusta, siten voi Raamatusta koota vaikka millaisen antiraamatun lopulta.

Leena kuittaa.
« Viimeksi muokattu: 07.05.11 - klo:10:19 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #141 : 07.05.11 - klo:10:33 »
Kuten körttiläiset täällä tietävätkin, niin meillä on aina vierastettu raamatun lause ryöppyjä, samoin kuin raamatun lause koreiluja puheissa, jotka ovat yleensä asenteella, kun Jumala ja minä olemme tätä mieltä.
« Viimeksi muokattu: 07.05.11 - klo:11:56 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa tim1965

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 179
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #142 : 07.05.11 - klo:11:46 »
Minusta tuntuu että Jumala joko nauraa näille spekulaatioille tai, vielä suuremmasti, on syvästi surullinen. Hän on antanut lahjansa meille jotta me vain iloitsisimme siitä, luottaisimme senkin perusteella siihen,  että Isä rakastaa ja huolehtii, ja tukee askeleitamme, ja me käännämme ja väännämme ja viisastelemme.  Kuinkas tätä nyt oikein pitäis käyttää? Ihan kuin antajaa ei olisi olemassakaan. Nämä tulisi ottaa vastaan niinkuin lapsi ottaa! Enintään kiittää, tai ainoastaan kiittää.

Hyvin kirjoitettu Leena  :)

Iloitkaamme ja kiittäkäämme Jumalaa kasteenkin lahjasta, olemmepa sitten kastettuja lapsina tai aikuisina!

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #143 : 07.05.11 - klo:12:09 »
Aamen

Eiköhän tämä ole tässä.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Preba

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 61
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #144 : 08.05.11 - klo:11:18 »
Mä oon miettinyt semmosta vaihtoehtoa että ottaisin kolmannenkin kasteen siirtääkseni itseni täydelliseen paitsioon tässä kastekysymyksessä ;)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #145 : 08.05.11 - klo:12:45 »
Mä oon miettinyt semmosta vaihtoehtoa että ottaisin kolmannenkin kasteen siirtääkseni itseni täydelliseen paitsioon tässä kastekysymyksessä ;)

Afrikkalainen kimbangistikirkko ymmärtää tietääkseni kasteen samanlaiseksi toistuvaksi sakramentiksi kuin ehtoollinenkin. Missähän olisi lähin kimbangistiseurakunta?

(Google tiesi, että Kimbangun kirkko on rekisteröity Suomessa 1999.)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #146 : 08.05.11 - klo:20:37 »
Jos nää nyt olis tässä vihdoinkin.

Tai ei voi tietää.

Jos nyt kuitenkin.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #147 : 08.05.11 - klo:21:25 »
Eiköhän tämä ole tässä, kun minultakin meni jo älyttömyyden puolelle.

Poissa Preba

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 61
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #148 : 08.05.11 - klo:21:39 »
Eiköhän tämä ole tässä, kun minultakin meni jo älyttömyyden puolelle.

Enköhän se ollut minä joka oli älytön, sensijaan tuo vastauksesi avarsi kirkkohistoriallista tietoani, kävin googlailemassa Kimpangu-juttuja tuon luettuani ;) Afrikkalainen kristillisyys voi hyvinkin olla valtavirtakristillisyyttä 100 vuoden päästä jos lännen kirkkojen jäsenkato tästä vielä kiihtyy.

Poissa anonyymivalvoja

  • Nettitoimikunta
  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 20
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #149 : 08.05.11 - klo:21:54 »
Kymmenen sivua tuli täyteen. Keskustelua voi jatkaa uudessa ketjussa, jos siihen on tarvetta.