Kirjoittaja Aihe: Tänään 38  (Luettu 34237 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Felix

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 145
Vs: Tänään 38
« Vastaus #120 : 13.05.15 - klo:17:04 »
Ajelin Oulusta lapsuusmaisemiin peräpohjolaan Tornioon. Ajellessa lauloin Esko Rahkosen esittämää ruotsalaista kansanlaulumelodiaa johon Ossi Oinas teki Peräpohjalaiseen kulttuuriin sopivat sanat. Nyt en lainaa koko kappaletta, mutta pienen kohdan kumminkin:

"On kotiseutu mulla tuolla, peräpohjolassa
Siellä saanut olen tuntea talven tuiskutuulen sekä kesän lämpöisen
Niin monet kerrat unelmissa, olen vielä kotitanhuvilla
missä lapsena aina aikaa vietin, toisten kanssa leikkien
Sinne vielä tahdon mennä, siellä on kaikki ennallaan...

Kun suviaika vihdoin koittaa peräpohjolassa,
silloin soilla soittaa teeri- ja riekkoparvet,
silloin muuttolinnut palajaa..."

On vaan niin haikea olo istua täällä kotona... joten otanpa autoni alle ja lähden käymään kylässä, jotta tämän haikeuden saisin pois!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Tänään 38
« Vastaus #121 : 13.05.15 - klo:18:15 »
Ajelin Oulusta lapsuusmaisemiin peräpohjolaan Tornioon. Ajellessa lauloin Esko Rahkosen esittämää ruotsalaista kansanlaulumelodiaa johon Ossi Oinas teki Peräpohjalaiseen kulttuuriin sopivat sanat. Nyt en lainaa koko kappaletta, mutta pienen kohdan kumminkin:

"On kotiseutu mulla tuolla, peräpohjolassa
Siellä saanut olen tuntea talven tuiskutuulen sekä kesän lämpöisen
Niin monet kerrat unelmissa, olen vielä kotitanhuvilla
missä lapsena aina aikaa vietin, toisten kanssa leikkien
Sinne vielä tahdon mennä, siellä on kaikki ennallaan...

Kun suviaika vihdoin koittaa peräpohjolassa,
silloin soilla soittaa teeri- ja riekkoparvet,
silloin muuttolinnut palajaa..."

On vaan niin haikea olo istua täällä kotona... joten otanpa autoni alle ja lähden käymään kylässä, jotta tämän haikeuden saisin pois!

Olen ymmärtänyt Sinua... Ylihärmästä olen syntynyt ja stadissa 0-51 vuotta elänyt. Minoon härmäläänen. Stadin slangi ei muhun istu. Yli kolmekymmentä vuotta lähärin liftailemaan sussua ettiskelemään... pohojanmaalle. Sieltä sussu löytyi.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Tänään 38
« Vastaus #122 : 13.05.15 - klo:18:37 »

Poissa Felix

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 145
Vs: Tänään 38
« Vastaus #123 : 13.05.15 - klo:19:09 »
Olen ymmärtänyt Sinua... Ylihärmästä olen syntynyt ja stadissa 0-51 vuotta elänyt. Minoon härmäläänen. Stadin slangi ei muhun istu. Yli kolmekymmentä vuotta lähärin liftailemaan sussua ettiskelemään... pohojanmaalle. Sieltä sussu löytyi.
Tämä on nyt niin mielenkiintoista, että jälleen on vain istuttava ja mietyttävä. Mistä kummasta se johtuu, että läheis kaikki hengenheimolaiset jotka ymmärtävät minua ovat Pohjanmaalta: joko Pohjois-, Etelä- tai Keski-Pohjanmaalta. Onkohan tämä jotain geneettistäkin, isäni äiti on kotosin Laihialta ja äidin äiti oli Haapavedeltä. :)
« Viimeksi muokattu: 13.05.15 - klo:19:15 kirjoittanut Felix »

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tänään 38
« Vastaus #124 : 14.05.15 - klo:08:23 »
Käymme Oulussa. Hierotan "ruppiani" niskajumin vuoksi ja on tiedossa mahdollisuus ostaa Lodgyyn vannesarja, että voin rakennella pikkuhiljaa talvirengaspaketin.
Satanut koko yön, heitin mittarista 15 mm vettä pois.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Tänään 38
« Vastaus #125 : 14.05.15 - klo:09:06 »
Tämä on nyt niin mielenkiintoista, että jälleen on vain istuttava ja mietyttävä. Mistä kummasta se johtuu, että läheis kaikki hengenheimolaiset jotka ymmärtävät minua ovat Pohjanmaalta: joko Pohjois-, Etelä- tai Keski-Pohjanmaalta. Onkohan tämä jotain geneettistäkin, isäni äiti on kotosin Laihialta ja äidin äiti oli Haapavedeltä. :)

Maisema muokkaa, mutta varmasti asiassa on geneettistäkin perää. Minä olen huomannut olevani vahvasti itäsuomalainen, vaikka en ole koskaan asunut kummankaan puolen esi-isien mailla. 

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Tänään 38
« Vastaus #126 : 14.05.15 - klo:09:17 »
Kuin myös.

Tein kunnon lenkin. Neljä kiloa keveämpänä se tuntui paljon kepeämmältä.
Sitten keräsin kotilot ja asettelin kukkia maljakoihin.

Mietin yhtä Raamatun kohtaa. Joh. 20: 21-22

http://translate.google.com/translate?hl=fi&sl=en&u=https://www.biblegateway.com/passage/%3Fsearch%3DJohn%2B20%253A21-22&prev=search

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Vs: Tänään 38
« Vastaus #127 : 14.05.15 - klo:11:51 »
Maisema muokkaa, mutta varmasti asiassa on geneettistäkin perää. Minä olen huomannut olevani vahvasti itäsuomalainen, vaikka en ole koskaan asunut kummankaan puolen esi-isien mailla.

En ole 'mistään kotoisin'. Lapsuudenmaisemat olivat 20. eteläisen leveyspiirin molemmin puolin ja vanhempien perintötekijät sieltä täältä Porin ja Rääkkylän väliltä. Olen taipuvainen pitämään 'juurettomuuttani' siunauksena. Eipä ole juurikaan taipumusta nurkkakuntaisuuteen. Oudoksi linnuksi tunnen tosin joskus itseni.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Tänään 38
« Vastaus #128 : 14.05.15 - klo:12:07 »
Samoin minä.
           Olen Tikkojen ja Hämäläisten sukua, mutta pysyvää kotipaikkaa minulle ei ole täällä. Osoitteita on ollut monia ennen kuin asetuin tänne Kukkilanharjun etelärinteelle vuonna 1981. Nyt on koti, mutta sielu on rajan takana, vaikka en ole sielä käynyt kuin yhden kerran Virolahden Orslahdessa niin pienenä etten osannut edes kävellä. Muistikuvaa ei ole. Kangaspuiden alla kuulema olin kontannut.
Geeneiltäni olen perinyt puhtaan karjalais-hengen ja ruumiin. Syömäköyhäks' hämäläiset haukkuut. :kahvi:

Piti lisätä, että pohjalaiset ovat jollakin kummallisella tavalla hengenheimoa. Vapaita sieluja hekin.

Nyt lähden kirpparille löytöjä tekemään.  Markkinoil' nääs pittää päässä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään 38
« Vastaus #129 : 14.05.15 - klo:14:16 »
En ole 'mistään kotoisin'. Lapsuudenmaisemat olivat 20. eteläisen leveyspiirin molemmin puolin ja vanhempien perintötekijät sieltä täältä Porin ja Rääkkylän väliltä. Olen taipuvainen pitämään 'juurettomuuttani' siunauksena. Eipä ole juurikaan taipumusta nurkkakuntaisuuteen. Oudoksi linnuksi tunnen tosin joskus itseni.

Olen sieltä sun täältä mutta en kovasti pohjoisesta. Tosin totta on ja paikkansa pitää että jos joka sukujuurensa penkoo maan mullasta niin kyllä saa keräillä kaukaa.

Varhaiset maisemat niin luulen painavat sinetin jota on vaikea raaputtaa irti. Jossakin vaiheessa nuoruutta tuli erikoinen tunne ettei minun tarvitse enää päästä Enäjärvelle, vaan Enäjärvi on minussa ja minun sisälläni. Hurjan pieni se mäki nyt on kun se muistoissa on niin avara ja pihamaa ääretön, harjukin on madaltunut ja rakennukset lähempänä toisiaan  kuin niiden piti.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tänään 38
« Vastaus #130 : 14.05.15 - klo:14:41 »
Mökillä ollaan ja laitetaan paikkoja kesäkuntoon.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Tänään 38
« Vastaus #131 : 14.05.15 - klo:15:54 »
https://www.youtube.com/watch?v=QaFb3zFfXQ8

Tänään kuulin lapsuuden kaverin kuolleen kotimökin naapurista.
.....siihen liittyen tuo laulu kaatui päälle hyökyaallon tavoin....

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Tänään 38
« Vastaus #132 : 14.05.15 - klo:16:33 »
Mie ku oon syntynyt eteläisessä Suomessa. Äiti on Pohjois-Pohjanmaalta, isä Karjalasta, niin mikä minä sitten olen. Lapsuudessa olin paljon äitini synnyinseuduilla. Nyt jo yli 30 vuotta täällä Etelä-Karjalassa. Tänne oli helppo kotiutua. Tämmöiselle höpöttävälle höpökille tämä on ihan hyvä paikka elää. Äitihän minua nimitti kauan sitten pyryharakaksi.  :023:
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tänään 38
« Vastaus #133 : 14.05.15 - klo:19:38 »
Olen Sinut kerran tavannut ja täällä tekstejäsi lukenut, joten Karjalan tyttärenä minä Sinut pidän. Ja se on hieno asia.

Poissa Felix

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 145
Vs: Tänään 38
« Vastaus #134 : 14.05.15 - klo:21:44 »
Olen
1. puhdistanut äitini haudan
2. käynyt kyläilemässä
3. pessyt pyykkiä
4. roikkunut liikaa netissä.