Kirjoittaja Aihe: Päivän teksti 15.  (Luettu 27104 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #75 : 20.03.13 - klo:16:31 »
Pääsiäistä kohtihan tässä mennään. Vapahtajamme kipuilu on päätepisteessään.
Minulle on tullut tärkeäksi päästä ylös Jerusalemiin. ei nyt joka vuosi, mutta useasti kuitenkin. Golgatakin on tänään vähän epätarkka, missä se siis on ollut. Mutta sakramentit ovat kirkon hoidossa.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #76 : 21.03.13 - klo:06:19 »
1. Pietarin kirje 4:

12 Rakkaani, älkää oudoksuko sitä hellettä, jossa olette ja joka on teille koetukseksi, ikäänkuin teille tapahtuisi jotakin outoa,
13 vaan iloitkaa, sitä myöten kuin olette osallisia Kristuksen kärsimyksistä, että te myös hänen kirkkautensa ilmestymisessä saisitte iloita ja riemuita.
14 Jos teitä solvataan Kristuksen nimen tähden, niin te olette autuaat, sillä kirkkauden ja Jumalan Henki lepää teidän päällänne.
15 Älköön näet kukaan teistä kärsikö murhaajana tai varkaana tai pahantekijänä tahi sentähden, että sekaantuu hänelle kuulumattomiin;
16 mutta jos hän kärsii kristittynä, älköön hävetkö, vaan ylistäköön sen nimensä tähden Jumalaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #77 : 21.03.13 - klo:14:01 »
Kiitos, että saan lukea. Minulla on "apukirjat" Veneheitossa, luen siellä lisää.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #78 : 22.03.13 - klo:14:47 »
Psalmi 141:

1 Daavidin virsi. Herra, minä huudan sinua, riennä minun tyköni. Ota korviisi minun ääneni, kun minä sinua huudan.
2 Minun rukoukseni olkoon suitsutusuhri sinun kasvojesi edessä, minun kätteni kohottaminen olkoon ehtoouhri.
3 Herra, pane minun suulleni vartija, vartioitse minun huulteni ovea.
4 Älä salli minun sydämeni taipua pahaan, pitämään jumalatonta menoa väärintekijäin kanssa. Minä en tahdo maistaa heidän herkkupalojansa.
5 Lyököön minua vanhurskas: se on rakkautta; kurittakoon hän minua: se on öljyä minun päähäni, siitä minun pääni älköön kieltäytykö. Sillä vielä vähän aikaa, niin minun rukoukseni täyttyy, mutta heidän käy pahoin:
6 heidän päämiehensä syöstään kalliolta alas, ja silloin kuullaan minun sanani suloisiksi.
7 Niinkuin maa kynnetään ja kuokitaan, niin ovat meidän luumme hajotetut tuonelan kuilun suulle.
8 Mutta sinuun, Herra, Herra, minun silmäni katsovat, sinuun minä turvaan. Älä hylkää minun sieluani.
9 Varjele minua niiden pauloista, jotka minua pyydystävät, väärintekijäin ansoista.
10 Kaatukoot kaikki jumalattomat omiin kuoppiinsa; mutta suo minun ne välttää.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #79 : 22.03.13 - klo:15:04 »
Olen ihmetellyt noita Daavidin kostonhaluisia sanoja vihollisiaan kohtaan. Kuvittelenko, vai onko tuo omahyväistä, esim. jakeet 6 ja 10.
Kuuluiko Vanhan Testamentin aikoina olla näin kova, ilman armoa ja rukousta vihollisenkin puolesta. Itselle kaikki, viholliselle kuolema !
Eikö Rakkaus ollut vielä ilmestynyt heille lainkaan ?
Tällaista se on nykyisinkin kun vihoitellaan.  Mikä on oikein, tai oikeutettua ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #80 : 22.03.13 - klo:15:36 »
Mielestäni VT:n tekstiä ei tarvitse kovin ihmetellä. Sieltä löytyvät kaikki julmuudet ihmiskuntaa vastaan, mutta aika aikaa kutakin. Daavid joutui pakoilemaan Saulin vainoa vuosia, oli jopa Juudan vihollistenkin palveluksessa, ennenkuin 32 vuotiaana pääsi aloittamaan kuninkaana. Kait siellä karussa vuorimaassa pakoillessaan soturiensa kanssa kaikkea tuli mieleen. Siellä on ollut nälkä ja jano. Tympeitä, rikkaita naabaleita, joiden seassa oli elettävä 1.Samuel.25.10.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #81 : 22.03.13 - klo:19:27 »
Sinä, Jumala, olet ainoa turvani.
Miksi olet hylännyt minut?
Miksi minun täytyy kulkea surusta synkkänä,
kärsiä vihollisen sortoa?

Ps. 43:2
                                                           
Raamattu 1933/38

Sillä sinä olet minun Jumalani, minun linnani.
Miksi olet minut hyljännyt?
Miksi minun täytyy käydä murhepuvussa,
vihollisen ahdistamana?
                                                           
Biblia 1776
Sillä sinä olet minun väkevyyteni Jumala,
miksis syökset minun pois?
miksis minun annat murheissani käydä,
koska vihollinen minua ahdistaa?
                                                         
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #82 : 22.03.13 - klo:19:30 »
Kiitos, että saan lukea. Minulla on "apukirjat" Veneheitossa, luen siellä lisää.

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #83 : 22.03.13 - klo:19:46 »
Olen sellainen "historiallinen" tapaus. Apukirjani on Heikki Palvan Raamatun tietosanasto. Kokeilin opetuksesi mukaan sanaa Nabal ja kas sieltähän tupsahti koko liuta. Afrikkalaisessa menossa sanotaan, että monella on menneisyys edessään ja tulevaisuus vain on. Menneisyyden muistoista tulee ihan "kavereita".
Sitten vielä: onkohan noille hymiöille jotakin selitettä, että osaisi käyttää niitäkin rohkeammin?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #84 : 22.03.13 - klo:20:01 »
Kun pidät kursoria (nuolta ) hymiön päällä ilman klikkausta siihen tulee pieni laatikko alapuolelle jossa on merkitys englanniksi.
Esim. ensimmäinen vasemmalla=angry=vihainen
Minulle ilme, symboliarvo on merkitsevin. :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #85 : 22.03.13 - klo:20:39 »
Hyvä juttu. Olenhan hyvin nähnyt, että jotakin lisää tulee, mutta....En ihan kaikkea vierasta kieltä ymmärrä. Eihän minun tarvitsekaan, vain sen minkä osaan. Osa tuleekin suomeksi.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #86 : 23.03.13 - klo:07:35 »
             Palmusunnuntai     

Kunnian kuninkaan alennustie

Palmusunnuntain ja 1. adventtisunnuntain evankeliumitekstit kertovat samasta tapahtumasta. Kristuksen julkinen toiminta tähtäsi alusta lähtien hänen elämänsä viimeisiin päiviin.

Palmusunnuntain nimi dominica palmarum viittaa Jeesuksen ratsastukseen Jerusalemiin, jolloin ihmiset heittivät palmunoksia hänen kulkutielleen. Tämän muistelemiseen on liittynyt tapa tuoda kirkkoihin palmunoksia ja niistä tehtyjä koristeita. Niitä on myös kannettu palmusunnuntain kulkueissa. Pohjoisemmissa maissa on palmunoksien sijasta käytetty pajunoksia.

Palmusunnuntaina alkaa kunnian kuninkaan alennustie. Betaniassa voideltu Jeesus ratsasti Jerusalemiin kohti kärsimystä ja kuolemaa, mutta juuri niistä tuli toivon ja voiton merkki, jonka vertauskuvia ovat palmunoksat. Palmusunnuntaina Kristuksen kirkko lähtee seuraamaan hänen elämänsä viimeisiä vaiheita.
                           
Ensimmäinen lukukappale

Jes. 50: 4-10

Herra, minun Jumalani,
on antanut minulle taitavan kielen,
niin että voin sanalla rohkaista uupunutta.
Aamu aamulta hän herättää minut,
herättää korvani kuulemaan oppilaan tavoin.
Herra avasi minun korvani,
ja minä tottelin,
en väistänyt tehtävääni.
Minä tarjosin selkäni lyötäväksi
ja poskieni parran revittäväksi,
en kätkenyt kasvojani häväistyksiltä, en sylkäisyiltä.
Herra, minun Jumalani, auttaa minua,
siksi en pelkää häväistystä.
Olen kovettanut kasvoni piikiven kaltaisiksi.
Minä tiedän, etten jää häpeääni,
sillä hän on lähellä, hän osoittaa syyttömyyteni
- kuka voisi minua syyttää!
Asettukaamme siis käymään oikeutta.
Tahtooko joku ajaa kannetta minua vastaan?
Astukoon hän esiin!
Herra, minun Jumalani, on minun auttajani.
Kuka voisi osoittaa minut syylliseksi?
Nuo kaikki häviävät
kuin vaate, jonka koi syö.
    Se teistä, joka pelkää Jumalaa,
kuulkoon Herran palvelijan sanaa.
Joka kulkee syvällä pimeydessä
ilman valoa,
luottakoon Herran nimeen
ja turvautukoon Jumalaan.

TAI

Sak. 9: 9-10

Iloitse, tytär Siion!
Riemuitse, tytär Jerusalem!
Katso, kuninkaasi tulee.
Vanhurskas ja voittoisa hän on,
hän on nöyrä, hän ratsastaa aasilla,
aasi on hänen kuninkaallinen ratsunsa.
Hän tuhoaa sotavaunut Efraimista
ja hevoset Jerusalemista,
sotajouset hän lyö rikki.
Hän julistaa kansoille rauhaa,
hänen valtansa ulottuu merestä mereen,
Eufratista maan ääriin asti.
                    
Toinen lukukappale

Fil. 2: 5-11

Olkoon teilläkin sellainen mieli, joka Kristuksella Jeesuksella oli.
    Hänellä oli Jumalan muoto,
    mutta hän ei pitänyt kiinni oikeudestaan
    olla Jumalan vertainen
    vaan luopui omastaan.
    Hän otti orjan muodon
    ja tuli ihmisten kaltaiseksi.
    Hän eli ihmisenä ihmisten joukossa,
    hän alensi itsensä
    ja oli kuuliainen kuolemaan asti,
    ristinkuolemaan asti.
    Sen tähden Jumala on korottanut hänet yli kaiken
    ja antanut hänelle nimen,
    kaikkia muita nimiä korkeamman.
    Jeesuksen nimeä kunnioittaen
    on kaikkien polvistuttava,
    kaikkien niin taivaassa kuin maan päällä ja maan alla,
    ja jokaisen kielen on tunnustettava
    Isän Jumalan kunniaksi:
    "Jeesus Kristus on Herra."
                                
Evankeliumi

Joh. 12: 12-24

Seuraavana päivänä levisi tieto, että Jeesus oli tulossa Jerusalemiin. Ihmiset, joita oli saapunut juhlille suurin joukoin, ottivat palmunoksia ja menivät häntä vastaan huutaen:
      - Hoosianna!
      Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä,
      Israelin kuningas!
Jeesukselle tuotiin aasi, ja hän nousi sen selkään, niin kuin on kirjoitettu:
      - Älä pelkää, tytär Siion,
      sinun kuninkaasi tulee!
      Hän ratsastaa nuorella aasilla.
    Opetuslapset eivät vielä tuolloin ymmärtäneet tätä, mutta kun Jeesus oli kirkastettu, he muistivat, että hänestä oli näin kirjoitettu ja että hänelle myös oli tapahtunut niin.
    Ne, jotka olivat olleet Jeesuksen mukana, kertoivat, miten hän kutsui Lasaruksen haudasta ja herätti hänet kuolleista. Tämän vuoksi, kuultuaan millaisen tunnusteon Jeesus oli tehnyt, ihmiset lähtivät joukolla häntä vastaan. Fariseukset puhuivat keskenään: "Näettekö? Mikään ei auta. Koko maailma juoksee hänen perässään."
    Niiden joukossa, jotka olivat tulleet juhlille rukoilemaan Jumalaa, oli myös muutamia kreikkalaisia. Nämä tulivat Filippuksen luo - sen, joka oli Galilean Betsaidasta - ja sanoivat: "Me haluaisimme tavata Jeesuksen." Filippus meni puhumaan asiasta Andreakselle, ja sitten he molemmat menivät Jeesuksen puheille.
    Jeesus sanoi heille:
    "Hetki on tullut: Ihmisen Poika kirkastetaan. Totisesti, totisesti: jos vehnänjyvä ei putoa maahan ja kuole, se jää vain yhdeksi jyväksi, mutta jos se kuolee, se tuottaa runsaan sadon."
                  
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #87 : 23.03.13 - klo:11:55 »
2. Korinttolaiskirje 4:

5 Sillä me emme julista itseämme, vaan Kristusta Jeesusta, että hän on Herra ja me teidän palvelijanne Jeesuksen tähden.
6 Sillä Jumala, joka sanoi: "Loistakoon valkeus pimeydestä", on se, joka loisti sydämiimme, että Jumalan kirkkauden tunteminen, sen kirkkauden, joka loistaa Kristuksen kasvoissa, levittäisi valoansa.
7 Mutta tämä aarre on meillä saviastioissa, että tuo suunnattoman suuri voima olisi Jumalan eikä näyttäisi tulevan meistä.
8 Me olemme kaikin tavoin ahdingossa, mutta emme umpikujassa, neuvottomat, mutta emme toivottomat,
9 vainotut, mutta emme hyljätyt, maahan kukistetut, mutta emme tuhotut.
10 Me kuljemme, aina kantaen Jeesuksen kuolemaa ruumiissamme, että Jeesuksen elämäkin tulisi meidän ruumiissamme näkyviin.
11 Sillä me, jotka elämme, olemme alati annetut kuolemaan Jeesuksen tähden, että Jeesuksen elämäkin tulisi kuolevaisessa lihassamme näkyviin.
12 Niinpä siis kuolema tekee työtään meissä, mutta elämä teissä.
13 Mutta koska meillä on sama uskon Henki, niinkuin kirjoitettu on: "Minä uskon, sentähden minä puhun", niin mekin uskomme, ja sentähden me myös puhumme,
14 tietäen, että hän, joka herätti Herran Jeesuksen, on herättävä meidätkin Jeesuksen kanssa ja asettava esiin yhdessä teidän kanssanne.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #88 : 23.03.13 - klo:15:34 »
Paavali eroaa muista kirjoittaessaan Kristus Jeesus. Taitava alkuseurakuntien paimentaja, mutta vanhapoika ja vähän kovat asenteet sisariamme kohtaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #89 : 23.03.13 - klo:19:21 »
Olihan Paavalilla monta naispuolista työtoveriakin, joille lähetti terveisiä kirjeissään. Korinton häliseville eukoille hän sanoi tiukasti, ettei kokouksia saa häiritä turhilla kysymyksillä.