Keskustelu > Yleinen keskustelu

Hiljaiset suomalaiset ja muita myyttejä

(1/2) > >>

Hanna:
Olen tassa jo muutamaan kertaan "maailmalla matkatessa" tormannyt ilmioon et oon "ihan outo" suomalainen kun oon puhelias! Onko tosiaan niin et oon ainut suomalainen joka on uskaltanut ulkomaalaisten kanssa puhua :wink: ...Tiedanhan toki, ettei se ole totta, mutta oli se totta ainakin edellisessa opiskelupaikassani, jossa olin suunnilleen ainut oppilas joka vapaaehtoisesti jutteli ulkomaalaisten kanssa. Suomalaiset osaa kylla, mutta ei uskalla.

Itselleni alkusysays rohkeaan puhumiseen ulkomaalaisille oli oma matkani Slovakiaan. Olimme vieraana suuressa koulussa ja kukaan ei puhunut meille! Olis ollut kiva, jos joku ois ees tullu hei sanomaan. Onneksi sentaan meidat majoitettiin perheisiin ja siella sai sit myos tutustua paikallisiin.

Oikeesti vaikka ei osais montaakaan sanaa, tarkeinta on rohkeus. Vanhemmillanikin oli aina ulkomaan matkoilla, ennenkuin meilla lapsillaan oli kielitaitoa jako: Aiti ymmarsi ja isa puhui! Pohjois-Irlantia hyvin huonosti englantia puhuvan ranskalaisnaisen kaa kiertaneena voin sanoa et just noin se on, jos vaan on tahtoa ymmartaa ja tulla ymmarretyksi niin "kielimuurit" kylla katoaa.

Uskallustahan se vaatii, mut suomalainen koulujarjestelma on oikeasti niin hyva, et vallankin nuoret osaa tosi hyvin englantia (vallankin italialaisiin ja ranskalaisiin verrattuna). Ja englanninkielisissa maissa ihmiset on hyvin tottuneita siihen, et heidan kieltansa puhuu kuka mitenkin. Ja eihan englantia oikeastaan ees voi puhua ilman jotain aksenttia!

Hanna:
Ihanko vaan korttipiireissa pyoritte, hyvat ystavaiset? Kellaan ei oo siis mitaan huomioita kulttuurien kohtaamisesta...Minua se kiinnostaa kovasti! Pitaisi ilmeisesti olla provakatiivisempi, et sais aiheesta keskustelua aikaan. Sen muuten viela sanon et yllattavan monet ihmiset tietaa ulkomailla Suomen ja on jopa kaynytkin, osa kylla keskella talvea :shock:

Pena:
Suomalaisten imagosta maailmalla voin kertoa seuraavan: brittiläinen lankoni haki kerran serkkuni lontoolaisesta hotellista kotiinsa. Aulassa hän tuli vahingossa tönäisseeksi siellä sohvalla lojuvaa miestä. Pyysi anteeksi suomeksi. Serkkuni kysyi, mistä hän arvasi kaverin suomalaiseksi. Ei kukaan muu ole tähän aikaan päivästä tuolla tavalla humalassa kuin suomalainen, vastasi lankoni.

Hanna:
Joo suomalaisten maine juopottelijoina kylla tunnetaan maailmalla...Tosin useimmat luulee et me vedetaan vaan vodkaa! :lol: Ja ihan varmasti tahan "lajikkeeseen"(juovat suomalaiset) on tormannyt myos ne ulkomaalaiset jotka on tullut laivalla Suomeen, mika tuntuu olevan yllattavan yleista!

Jaakkoopuukkoo:
Juopottelumaine on ollut kyllä esillä Euroopan punkkipiireissä, jurous ei ehkä niinkään. Itse olen aina ollut se hiljainen suomalainen jurottaja ja sellaisena aiheuttanut ihmetystä. Onneksi bänditoverit osasivat olla niitä sosiaalisia... Sinänsä hauskaa, joskus Hollannissa tavattiin toinen suomalainen poppoo ja eräs niiden heppuli ei meidän päälle edes katsonut. Istui vain ja raakaa viinaa joi. Siinä sitä ehkä koki itsensä ulkomaalaiseksi suomalaista katselemassa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta