Keskustelu > Yleinen keskustelu

Saako körttiläinen uskoa?

(1/19) > >>

TeppoV:
Olen evankelis-luterilainen kristitty, ja herätysliikkeistä minua on ollut lähinnä evankelisuus, koska siellä olen saanut selkeää raamattuopetusta ja armoa on julistettu vapaasti, synnit saan uskoa anteeksi annetuiksi, onhan Jeesus Golgatalla lunastanut minutkin ja olen kastettu hänen omakseen. Olen toiminut SLEY:n maallikkosaarnaajana.

Olen kuitenkin nyt vieraantunut SLEY:stä, koska
1) muutin 2v. sitten pohjois-savoon, missä evankelinen liike ei käytännössä toimi
2) SLEY:n naispappeuskannat ovat muuttuneet niin jyrkiksi että en voi kannattaa sellaista toimintaa, sillä hyväksyn itse ilman muuta naispappeuden

Körttiseuroissa on joskus tullut käytyä, ja pari kertaa herättäjuhlilla. Jonkin verran on häirinnyt se, että raamattuopetusta ei ole näissä kulunut eikä syntiselle ihmiselle kuten minulle ole julistettu syntejä anteeksi. En saa sielulleni rauhaa sellaisesta julistuksesta, josta ei käy ilmi, saanko tällaisena uskoa syntini olevan anteeksi annetut.

Onko pelastusvarmuus todellakin harhaoppista herännäisyydessä? Miksei evankeliumia julisteta? Miksi pitää jäädä epävarmuudessa odottamaan armon vilauksia? Tällaisia mietin.

Laura:

--- Lainaus käyttäjältä: "TeppoV" ---
Onko pelastusvarmuus todellakin harhaoppista herännäisyydessä? Miksei evankeliumia julisteta? Miksi pitää jäädä epävarmuudessa odottamaan armon vilauksia? Tällaisia mietin.
--- Lainaus päättyy ---


Edelleenkään, en ole mikään teologi, mutta oman ymmärrykseni mukaan, jos nyt ei ihan harhaoppista, niin ainakin melko vierasta. Ts. en ole itse ainakaan törmännyt. Ja omasta mielestäni pelastusvarmuuden julistaminen tuntuu jotenkin tekopyhältä, koska kukaan muu kuin Jumala ei loppujen lopuksi voi pelastuksestani lopullista sanaa sanoa. Olisi tietysti ihanaa, ettei tarvitsisi epävarmuudessa odottaa, mutta näin itse asian näen, ettei pelastusvarmuutta maan päällä oikein voi kukaan julistaa.

TeppoV:

--- Lainaus käyttäjältä: "Laura" ---Edelleenkään, en ole mikään teologi, mutta oman ymmärrykseni mukaan, jos nyt ei ihan harhaoppista, niin ainakin melko vierasta. Ts. en ole itse ainakaan törmännyt. Ja omasta mielestäni pelastusvarmuuden julistaminen tuntuu jotenkin tekopyhältä, koska kukaan muu kuin Jumala ei loppujen lopuksi voi pelastuksestani lopullista sanaa sanoa. Olisi tietysti ihanaa, ettei tarvitsisi epävarmuudessa odottaa, mutta näin itse asian näen, ettei pelastusvarmuutta maan päällä oikein voi kukaan julistaa.
--- Lainaus päättyy ---


Minusta olisi kamalaa, jos en saisi uskoa olevani Jumalan lapsi. Miten voi saada sielulleen rauhan, jos pitää jäädä elämän tärkeimmästä asiasta epävarmuuteen? Korostan sitä, että pelastusvarmuus EI johdu ihmisen omista ominaisuuksista, uskosta, pyhyydestä tai teoista, vaan Jumalan teoista, siis siitä, että Jeesus on koko maailman synnit sovittanut, siis myös minun. Siksi saan uskossa tarrata tähän. Eikö se ole armon halveksimista, jos ei armoa omalle kohdalleen usko?

Näen pelastusvarmuuden sielunhoidollisena asiana. "Jos luoksesi en pääse voittajana, saan tappioni tuoda kuitenkin"

vaivainen mato:
Hyvä TeppoV! Varpaisjärvellä on PR:n Riittavaimon kotitalo, Koskenniemen Seuratupa. Siellä on ollut seuroja kesäisin, väh. kerran kuukaudessa. Seuraavat seurat ovat su 5.8.2007 klo 11.30.
Sanan jakajanakin voit toimia. Lisätietoja Varpaisjärven kotisivuilta.

TeppoV:

--- Lainaus käyttäjältä: "vaivainen mato" ---Hyvä TeppoV! Varpaisjärvellä on PR:n Riittavaimon kotitalo, Koskenniemen Seuratupa. Siellä on ollut seuroja kesäisin, väh. kerran kuukaudessa. Seuraavat seurat ovat su 5.8.2007 klo 11.30.
Sanan jakajanakin voit toimia. Lisätietoja Varpaisjärven kotisivuilta.
--- Lainaus päättyy ---


Kiitos tiedosta, tiedän kyllä paikan, olen siellä käynyt joskus. Valitettavasti en pääse noihin seuroihin mukaan sillä tuolloin saarnaan pielaveden kirkossa klo 10 Gideonien (joihin kuulun) kirkkopyhässä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta