Keskustelu > Yleinen keskustelu

tavan ihminen vai tavallinen ihminen

<< < (6/6)

Liisa:
Köykäisemmin tarkoittaa ainakin täällä päin suurin piirtein samaa kuin kevyemmin.

Kyllä murteet on rikkaus. Toisaalta jos pitkään joutuu olemaan vieraalla murrealueella, alkaa kyllä heräillä kaipuu sinne omaan tuttuun murremaailmaan, jossa ei tartte erikseen miettiä mitä tarkoitetaan.

Johannes:

--- Lainaus käyttäjältä: "Iris" ---Helsingistä muuttaneena minulle tuottivat viimeksi päänvaivaa mikkeliläisen polkupyöräkorjaajan sanat: "Eiköhän nyt kulje köykäsemmin." Köykänen tarkoittanee jotain positiivista... Paremmin? Kevyemmin? Olen myös ollut huomaavinani, että täällä käytetään "sinänsä" -sanaa todella usein.
--- Lainaus päättyy ---



--- Lainaus käyttäjältä: "Liisa" ---Köykäisemmin tarkoittaa ainakin täällä päin suurin piirtein samaa kuin kevyemmin.
--- Lainaus päättyy ---


Samaa se meinaa täälläkin. Tosin on sillä semmoinen pikkuinen säväys, jota en osaa selittää. Sen vain tietää.

Itsekin käytän usein sinänsä-sanaa, mutta sen ohella myös sanaa sinällään. Eli esim. "sinälläänhän se ei ole erikoinen tappaus, mutta...".

mies valaan vatsasta:
"Oli se nyt melko paljon köykasempi kun tuo toinen."

Köykäsempi, minä ymmärrän sillä jotain sellaista kuin "huonompi", "halvempi", tavallaan vaillinainen. Jos joku kulkkee kyökasemmin, niin kyllä se huonommin kulkkee ku aikasemmi.  :)

TeppoV:

--- Lainaus käyttäjältä: "minttu" ---
Ketjuissa ainakin m.k. ja Johannes käyttävät sanaa "tavan" kohdalla, jossa minun kielitajuni mukaan pitäisi lukea "tavallinen". Jos tarkoitus todella on korvata tavallinen ilmaisu tuolla oudolla, mikä on syy?

--- Lainaus päättyy ---


Se on Savon murretta.

Salis:
Näin eteläsuomalaista murretta puhuvana, ymmärrän tavan ihmisen siten, että hänellä on olemassa tietty tapa tai tapoja. Tavallinen taas viittaa siihen, ettei ole mitenkään erikoinen, poikkeava, kummallinen, outo ihminen.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta